Marketing és innovációmenedzsment: stratégiai vonatkozások



a piachoz közvetlenül kapcsolódó menedzsment tevékenységi területek (alrendszerek):
 

            +-----(ARCULAT)-------------MARKETING-------------------+
            |                             (PR)                      |
            |                                                       |
            +------(TERMÉK)-------------MARKETING-----------------+ |
            |                           (reklám)                  | |
            |                                                     | |
(PIAC)---MARKETING---TERMELÉS- ÉS SZOLGÁLTATÁSMEN.---MARKETING---(PIAC)
        (piacfelm.,          |         |           (értékesítés,
        str. megh.)          |         |            str. követés)
             |               |         |
             |               |         |
             +-INNOVÁCIÓMEN.-+    MINÕSÉGMEN.
 



marketing menedzsment nonprofit szervezetekben

Némileg leegyszerûsítve a marketing a piaccal való kapcsolattartást megvalósító menedzsment tevékenységek összességét jelenti.

A piac szûkebb értelemben a szervezet által kielégítendõ felhasználói szükségleteket és igényeket jelenti, tágabb értelemben pedig azt a helyet, ahol a felhasználók és a felhasználói igények kielégítésére szolgáló termékek és szolgáltatások találkoznak.

A gazdálkodó vagy üzleti szervezetek mûködésének alapcélja (vagy alapvetõ célja) felhasználói igények kielégítése érték (termék vagy szolgáltatás) elõállításával haszon (nyereség, profit) elérése mellett. Nonprofit szervezetek esetén a haszon nem közvetlen (pénzbeli) nyereségként jelenik meg. Haszonról ugyan beszélhetünk, de rendszerint csak hosszú távon, és többszörös áttételen keresztül:
 

(KÖNYVTÁR) ----->---- (TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS) ---->----- (PIAC) ---->----- ...
    |                                                                       |
    |                                                                       |
(FENNTARTÓ) -------<-------- (BEVÉTEL) --------<-------- (PIAC) ---->----- ...
 

A szervezet költségeit nem a felhasználók, hanem a fenntartók fizetik ki. Ilyen értelemben a fenntartók hosszú távon mások számára "vásárolnak" terméket vagy szolgáltatást. Könyvtárak esetén tehát azt kell megvizsgálni, hogy a könyvtár fenntartói milyen célokra adják az erõforrásokat, és ezek a célok milyen prioritással rendelkeznek a fenntartó célrendszerében.

A könyvtárak marketingje számára a következõ piaci szegmensek bírhatnak jelentõséggel:

Ideális esetben a fenntartók célrendszere alapján preferált elsõdleges felhasználói célcsoportok a fenntartó befolyásolóinak tekinthetõek (azaz ilyenkor a könyvtárhasználat volumene és a felhasználók elégedettségének mértéke határozza meg teljes mértékben a könyvtár finanszírozását). A valóságban ez nem mindig teljesül, azaz a fenntartók befolyásolói csak egy meghatározott mértékben esnek egybe a könyvtár felhasználóival. A felhasználók befolyásolási mértékének csökkenésével egyenes arányban növekszik a könyvtár számára a fenntartó, mint önálló piaci célcsoport jelentõsége.



a marketing fõbb fejlõdési szakaszai

marketing menedzsment

A marketing menedzsment olyan tevékenység, amely

A marketing menedzsment alapvetõ tevékenységei:

a piac felmérése

vásárlói célcsoportok (piaci szegmensek)

A könyvtár megcélzott vásárlói (cél)csoportjai azokat a felhasználókat jelentik, akiknek az igényeit a könyvtár -- a rendelkezésére álló egyre szûkösebb erõforrásokkal -- elsõdlegesen igyekszik kielégíteni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a könyvtár szolgáltatásai csak az õ számukra állnak rendelkezésre; éppen ellenkezõleg, minél többen használják a könyvtárat, annál jobb. Viszont az erõforrások felhasználására vonatkozó döntések meghozatalakor (például könyv- és folyóiratrendeléskor) meglehetõsen nyilvánvaló, hogy adott szempontok alapján szelektálni kell a különbözõ felhasználói igények között.

A célcsoportok kiválasztásakor a szervezetnek pontosan ismernie kell a környezetét -- másképp megfogalmazva aligha engedheti meg magának, hogy a hiányosan vagy rosszul végzett környezeti elemzés miatt rossz döntéseket hozzon. Kissé sarkítva: az elemzésnek a "kendõzetlen" valóságot kell tükröznie, akár tetszik ez a könyvtár külsõ és belsõ érintettjeinek, akár nem (persze a "kibicnek" semmi sem drága...). Csak remélhetjük, hogy ma már távol vagyunk attól, hogy csak "külsõ", a szervezetre erõltetett ideológiai szûrõkön keresztül lehessen a valósághoz közelíteni. Kissé világosabban fogalmazva: a marketingben aligha engedhetõek meg a "tabuk", bármennyire is érzékeny témát jelentenek egyébként. Más kérdés, hogy a környezetelemzés eredményei rendszerint nem nyilvánosak. Egyes esetekben azonban még ez sem teljesül: ma már tudjuk például, hogy Bill Clinton marketingstábja az 1992-es amerikai elnökválasztásra készülve milyen piaci szegmenseket célzott meg (pl. Newman 1999: 95-96). Az is világos, hogy a kampánystratégia kidolgozásához az egyes célcsoportok viselkedésmintáit alaposan tanulmányozni kellett, és nem valószínû, hogy az elemzés során bárki is azzal állt volna elõ, hogy "errõl mi nem beszélhetünk" (ti. igen hamar megváltak volna tõle).



versenyelemzés

A versenyelemzés a saját- és alternatív (konkurens és helyettesítõ) termékek és szolgáltatások elemzését jelenti. Alapkérdés: a vizsgált mûködési körben a felhasználói igények milyen mértékben vannak kielégítve?



piaci verseny vs. értékteremtés

... a versenytárs-elemzésnek inkább támogató szerepet kell betöltenie, mintsem kiindulópontként szolgálnia egy stratégiai elemzés számára. Kenichi Ohmae-t, egy vezetõ japán stratégiai tanácsadót idézve:

"ahhoz, hogy igazán értéknövelõ stratégiát hozzanak létre, nem azzal kell foglalkozniuk, hogy a versenyt hogyan törjék le, hanem azzal, hogy megértik: hogyan lehet a fogyasztó számára értéket teremteni."
(Bowman 1999: 55)

Mivel a könyvtári szférában korántsem beszélhetünk kiélezett versenyrõl, a versenyelemzés inkább abban segítheti a könyvtárakat, hogy minél többet tanuljanak egymástól és a konkurenciától. A könyvtárak valószínûleg még hosszú ideig stratégiai partnerei lesznek egymásnak, és nem a konkurensei; ezzel szemben azok a könyvtáraktól független cégek (és magánszemélyek!), akik az Internet lehetõségeit -- a könyvtáraknál összehasonlíthatatlanul jobban -- kihasználják, egyre több "könyvtári" jellegû szolgáltatásban messze maguk mögött hagyják a könyvtárakat. Ilyen szolgáltatások például

Az Internetet egy hatalmas virtuális könyvtárnak (is) tekinthetjük, amelyben a dokumentumok elektronikus formában jelennek meg. Jó lenne, ha az ilyen módon értlmezhetõ virtuális könyvtár virtuális könyvtárosai között egyre többen lennének "igazi" könyvtárosok is... A modern információs technológia a könyvtárak többsége számára még ma is elsõsorban a könyvtári katalógus, az OPAC hozzáférhetõségét jelenti. Az elsõsorban hagyományos dokumentumok bibliografikus (tehát másodlagos) információinak feltárására szolgáló OPAC jelentõsége azonban (legalábbis a felhasználók számára) egyre csökken az Internet szinte kimeríthetetlen elsõdleges, és többnyire azonnal hozzáférhetõ információforrásai mellett.

Ha ez a folyamat (trend?) tovább folytatódik, a könyvtárak fokozatosan kiszorulnak majd az elektronikus dokumentumok piacáról. Pesszimista forgatókönyv mellett  ez elkerülhetetlenül a bevételi források további csökkentéséhez, leépítésekhez és egyes könyvtárak bezárásához fog vezetni. De még optimista forgatókönyv mellett is várható, hogy rengeteg, potenciálisan "könyvtári" szolgáltatást a könyvtárak helyett más cégek fognak majd elvégezni, értéket teremtve a felhasználók számára és felvállalva a könyvtárak küldetésébõl következõ szolgáltatások egyre nagyobb részét.



marketingstratégia meghatározása

Boston Mátrix vagy BCG (Boston Consulting Group) mátrix

A BCG mátrix a termékek és szolgáltatások életciklusát és relatív nyereségességét ábrázolja. Célja a stratégiai üzleti egységek (SÜE) életciklusának megfelelõ alapstratégiák kiválasztásának megkönnyítése. A SÜE-k nyereségességükkel arányos körökként jelennek meg egy koordinátarendszerben, ahol a vízszintes (x) tengely a bevétel nagyságát, a függõleges (y) tengely pedig a bevétel változásának (pl. növekedésének) nagyságát jeleníti meg.


A BCG mátrixban megjelennek a termékek vagy szolgáltatások (esetleg szervezetek?) életciklusai:

A követendõ marketingstratégia meghatározása SÜE-nként több modell alapján is lehetséges:

(1) a stratégiákat a termékek ára és megkülönböztethetõsége alapján csoportosítjuk (vö. Porter):

(2) a stratégiákat a termék és a piac újdonsága alapján csoportosítjuk, elsõsorban a piacvezetõk stratégiáit szem elõtt tartva (vö. Ansoff, Chandler): (3) a stratégiákat a piacon elfoglalt hely alapján csoportosítjuk ("versenypozíció" modell):

kompetencia-tényezõk

Az ún. fõ kompetencia-tényezõk a termékek és szolgáltatások jellemzésére szolgáló alapvetõ kritériumok, amelyek meghatározzák, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás sikeres lehet-e. Bár ez az adott terméktõl, piactól, és idõszaktól is függ, nagy általánosságban a következõ állapítható meg:



innovációmenedzsment

Az innovációmenedzsment (vagy változásmenedzselés) olyan tevékenység, amelynek célja a vállalat egészének vagy egy részének (pl. az elõállított terméknek, a technológiának vagy a szervezetnek) a megújításával versenyelõny szerzése a versenytársakkal szemben. Az innováció mindig többlet erõforrások bevonásával jár, és csak akkor lehet sikeres, ha a menedzsment leküzdi a vállalati kultúra ("természetes") ellenállását a változásokkal szemben.

Az innováció tartalma szerint lehet

Az alapvetõ innovációs stratégiák (stratégiai üzleti egységenként): Az innováció megvalósulhat
Boda István, 2006. február 1.