Emberi erõforrás- és minõségmenedzsment
emberi erõforrás menedzsment (EEM)
Az emberi erõforrás menedzsment (EEM) célja az
emberi erõforrásokkal való gazdálkodás,
különös tekintettel az emberi erõforrások
hatékonyságának növelésére.
Az emberi erõforrások hatékonyságát
befolyásoló legfontosabb tényezõk:
-
céltudatosság, tervszerûség (értelmes
és a dolgozók által elfogadott célok kialakítása
és végrehajtása)
-
kompetencia
-
motiváció
-
képesség és képzettség (speciális
kompetenciák)
-
hatáskör
A stratégiai EEM legfontosabb feladatai:
-
vállalati célok megismertetése (az alkalmazottak bevonása
a vezetésbe (delegálás), jövõkép
közös kialakítása, rendszeres konzultáció,
csoportos problémamegoldás, stb.)
-
alkalmazottak motiválása
-
szervezeti tudás menedzselése (tudásmenedzsment)
-
alkalmazottak képzése (gyakorlati és elméleti
képzés; pl. "tudós" könyvtárosok!)
-
hatékony kommunikáció kialakítása a
szervezeten belül (pl. formális és informális
tudáshálózatok menedzselése, ötletek,
újítási javaslatok menedzselése, stb.)
-
szervezeti tudás dokumentálása ("tudásbázis"
kialakítása; szervezeti célok, tervek, tapasztalatok,
hagyományok rögzítése és rendszerezése)
-
hatékony szervezeti megoldások alkalmazása (pl. tanuló
szervezetek kialakítása)
-
hatáskör biztosítása a dolgozók számára
(decentralizált szervezeti megoldások, stb.)
A taktikai és operatív EEM néhány feladata:
-
személyzeti ügyek intézése (alkalmasság
megállapítása, alkalmazás, bérezés,
jutalmazás, stb.)
-
értekezletek tartása
-
tájékoztató értekezletek
-
problémamegoldó értekezletek
-
rendszeres tervezõ értekezletek, egyéni és
szervezeti célok összehangolása
-
konfliktusok kezelése, személyes problémák
megoldása
-
konszenzus kialakítása (nyertes-nyertes módszer)
-
...
szükségletek, motiváció
A szükségletek
-- a szükségletek kielégítésére
irányuló motiváción keresztül -- az emberi
cselekvés legfontosabb mozgatói vagy kiváltói.
Az alapvetõ szükségletek hierarchikus csoportosítása
Abraham
Maslow szerint:
-
fiziológiai szükségletek [pl. éhség,
szomjúság, fáradtság; fajfenntartás]
-
biztonság iránti szükségletek: igény
biztonságban, veszélyektõl mentesen élni [pl.
a jövõ biztonságosabbá tétele az erõforrások
felhalmozásával; ragaszkodás a megszokott, ismert
és korábban bevált, sikeres attitûdökhöz
és értékekhez, és ellenállás
a változ(tat)ásukkal szemben; igény egy közösséghez
vagy csoporthoz való tartozáshoz (amely megvéd a külsõ
veszélyektõl!); a saját vagy csoportérdekek
védelme]
-
szociális szükségletek, a szeretet szükséglete:
igény arra, hogy másokhoz tartozzunk, befogadjanak egy közösségbe
vagy csoportba (ahol nem vagyunk egyedül) [a társas kommunikáció
szükséglete, igény a gondolatok és érzelmek
megosztására vagy kicserélésére; énkép
kialakítása, vélemények megerõsítése,
tanulás egymástól; értékek, normák
és attitûdök átvétele egy adott kultúrából,
azonosulás egy csoport nézeteivel]
-
megbecsülés -- elismerés, érvényesülés
vagy siker -- iránti szükségletek [pl. elnyerni
mások megbecsülését és tiszteletét;
kezdeményezõkészség, kockázatvállalás
a siker érdekében; sikeres viselkedésminták
rögzülése; önbizalom, pozitív énkép
kialakítása]
-
önmegvalósítás iránti szükségletek
[Az önmegvalósítás
a bennünk rejlõ képességek felszínre hozása,
megvalósítása és kiteljesítése.]
-
kognitív szükségletek (pl. kíváncsiság,
tudásvágy, igény a valóság minél
alaposabb megismerése és megértésére)
-
esztétikai szükségletek (pl. mûélvezet,
igény a szépség, harmónia, szimmetria, rend
iránt)
-
...
Egyes komplex szükségletek a hierarchia több szintjén
is megjelenhetnek. Például egy csoporthoz vagy közösséghez
való tartozás kielégíthet biztonság
iránti szükségleteket, mert a közösség
megvédi a tagjait (2. szint), de nyilvánvalóan ugyanakkor
kielégít szociális szükségleteket is (3.
szint). Hasonlóan a valóság minél jobb, alaposabb
megismerése biztonságot nyújt (2. szint) azáltal,
hogy elõre látunk bizonyos eseményeket (mint következményeket),
de kielégítheti az egyén természetes kiváncsiságát,
tudásvágyát is (ami már 5. szintû motiváció).
Ilyen esetekben elsõdleges az alacsonyabb szintû motiváció,
és ennek kielégülése után lehetséges
a magasabb szintû szükségletek kielégítése.
A szükségletek hierarchikus elrendezésének
alapelve:
A szükségletek egy mentálisan egészséges
("kiegyensúlyozott") személyiségben, normális
körülmények között rendszerint egymásra
épülnek. Az elsõ négy szint szükségletei
ún. hiánymotívumokon alapulnak. Ezeken a szinteken
a kielégített szükségletek már nem motiválnak.
Az ötödik szint szükségletei azonban ún. növekedési
motívumokon alapulnak, ezért "a legfelsõ szint
szükségleteinek ... nincs felsõ határa, hiszen
magukban foglalják az erõkifejtésre és meghaladásra
való törekvést" (Brochand - Lendrevie 2004: 94). Egyidejûleg
(egymással párhuzamosan) többfajta szükséglet
is lehetséges, de ezek rendszerint különbözõ
erõsségûek.
Példák:
|
pozitív példa
|
negatív példa
|
fiziológiai szükségletek |
jóllakottság, kipihentség |
éhség, fáradtság, betegség |
biztonság iránti igény |
nyugalom, tervek, bankbetét |
szorongás, félelem a jövõtõl, gyanakvás |
szociális szükségletek |
szeretet, barátság, közösség |
magány(osság), gyûlölet |
megbecsülés iránti szükségletek |
siker, eredmény, önbizalom |
kudarc, frusztráció, kisebbségi érzés;
irígység, (kóros) hatalomvágy, agresszió,
rombolás vágya |
önmegvalósítás igénye |
szenvedély, aktivitás, ötletek, kreativitás |
érdektelenség, közömbösség, passzivitás |
Lehetséges viselkedéstípusok gátolt igénykielégítés
esetén:
-
kompenzáció: a szükséglet kielégítése
ugyanazon a szinten, egy másik igénykielégítési
módozatot választva
-
mániás jellegû cselekvés: a szükséglet
(túlzott) kielégítése magasabb szinten, "átugorva"
egyes szinteket
-
depresszív jellegû cselekvés: a szükséglet
(túlzott) kielégítése alacsonyabb szinten,
"visszalépve" egy vagy több szintet
a motiváció szerepe a cselekvésben (egyszerûsített
modell):
szükségletek------<------(negatív visszacsatolás)----------<----------+
|
|
| (célmeghatározás) (viselkedésminta
kiv.) megerõsítés----<---siker
|
|
| (poz.
érzelmek) |
|
|
|
|
|
+-->--MOTIVÁCIÓ->-(...)->-CSELEKVÉS----->----CÉL(EREDMÉNY)----+---+-+
|
|
| |
|
|
|
gátlás---<---kudarc |
|
|
(neg. érzelmek)
|
|
|
|
környezet +----<----(pozitív
visszacsatolás)----------<----------akadály
(kognitív
modell)
A modell értelemszerûen feltételezi egyes automatikusan
-- külön motiváció nélkül -- végrehajtott
tevékenységek meglétét, mint például
a környezet észlelése, a kapott információk
feldolgozása, stb.
attitûdök, értékek
Az attitûd olyan lelkiállapot, amely a különbözõ,
ismert szituációkhoz való érzelmi viszonyulást
és ezáltal a rájuk történõ reagálást
és cselekvést határozza meg. Három alapvetõ
komponense, összetevõje van:
-
kognitív tényezõk (pl. kognitív sémák)
-
affektív tényezõk (pl. értékek,
érzelmek)
-
konatív tényezõk (pl. viselkedésminták,
kiváltott cselekvések)
Az érték olyan dolog (anyag, tárgy, személy,
élõlény, eszme, stb.), amely egy személynek
vagy csoportnak fontos, azaz erõs pozitív érzelmi
töltést hordoz.
Az értékek lényegében kulturálisan
rögzült általános célok, amelyek -- különösen
konkrét, közvetlen célok vagy érdekek hiányában
-- a cselekvést erõsen befolyásoló tényezõk.
Az értékek meghatározott szükségletek
(valamikori) sikeres kielégítéséhez kapcsolódnak.
Az értékek fontossága a megszerzésükhöz
szükséges erõforrások mennyiségével
arányos. A cselekvés (pl. a célkiválasztáson
és a választott viselkedésmintán keresztül)
hosszú távon arra irányul, hogy az értékek
megmaradjanak vagy erõsödjenek. Az értékek a
környezethez való sikeres alkalmazkodást segítik,
legfontosabb típusaik.
-
élvezeti, vitális (az élettel összefüggõ)
értékek
-
javakhoz fûzõdõ értékek (pl. hasznosság,
eszköz)
-
szociális értékek (pl. emberi kapcsolatok, barátság)
-
szellemi értékek [erkölcsi (jó), esztétikai
(szép) és ismereti (igazság) értékek]
-
...
Az érdek olyan dolog (történés, létezés,
változás, cselekvés, döntés, stb.) ami
egy személynek vagy csoportnak valamilyen jövõbeli szükségletét
elégíti ki, vagy azt segíti elõ (közvetlenül
vagy közvetetten).
Az érdekek olyan, rendszerint rövidtávú célok,
amelyek adott szükségletek kielégítéséhez
vezet(het)nek. Rövid távon az érdekek és az értékek
ütközhetnek (értékválság), de hosszú
távon egybe kell, hogy essenek. A hosszú idõn keresztül
fennálló értékválság az értékek
-- és ezáltal a kultúra -- megváltozásához
vezet.
minõség és szervezeti kultúra
A minõség (a menedzsment szóhasználatában)
az elvárt vagy kifejezett felhasználói igények
kielégítésének a mértéke.
A minõségmenendzsment célja minõségi
termékek és szolgáltatások elõállítása,
megfelelés a felhasználói elvárásoknak.
A minõségmenedzsment eszköztára függ az
adott szervezet érettségi szintjétõl. A miségmenedzsment
két legfontosabb formája:
-
folyamatközpontú minõségbiztosítás:
a folyamatok megfelelõ szabályozásával biztosítható,
hogy az elõállított termék vagy szolgáltatás
minõsége ne változzon
-
termékközpontú minõségbiztosítás
A szervezetek érettségi szintjei (Capability Maturity
Model vagy CMM modell):
-
kezdeti szint (improvizáció; ötletek, kreativitás
szerepe; a siker kizárólag a kiváló képességû
menedzsmenten és a lelkes, motivált dolgozói kollektíván
múlik)
-
ismételhetõ szint (a középpontban a kulcsemberek
tudása, tapasztalata áll; a korábbi sikeres projektek
tapasztalatait irányelvekben fogalmazzák meg)
-
tipikus példa a felsõoktatás (ahol a kulcsemberek
az oktatók)
-
meghatározott szint ("hard" menedzsment orientáció;
a dokumentáció, a szervezet és a munkafolyamatok a
középpontban; egy minõségügyi csoport feladata
a folyamatok állandó követése és a "belsõ
szabványok" folyamatos fejlesztése; az alkalmazottak és
a menedzsment tudásszintjének javítását
szervezeti képzési program biztosítja)
-
menedzselt szint (kb. az ISO 9000 alapú minõségbiztosítás
szintje; folyamatok szabályozása: teljesítménymutatók
alkalmazása, mérhetõ minõségi célok
elõírása a termékekre és a folyamatokra)
-
optimalizált szint ("soft" menedzsment orientáció,
középpontban az emberi erõforrás; folyamatos
tökéletesítés, állandó (folyamat)fejlesztés,
tapasztalatok megosztása; optimális szervezeti kultúra
kialakítása (vö TQM))
A szervezeti kultúra a szervezet tagjai által közösen
elfogadott hiedelmek, magatartásformák,
normák
és értékek
rendszere. Másképp megfogalmazva a szervezeti kultúra
a szervezet által elfogadott, preferált attitûdök
konzisztens rendszere.
A szervezeti kultúra azt fejezi ki, hogy a szervezet bizonyos
értelemben önálló organizmusként funkcionál.
A szervezet mûködése, az emberek (sikeres) együttmûködése
során fokozatosan egy sajátos világkép
alakul ki, és ehhez meghatározott viselkedésminták
kötõdnek, amelyek a szervezet által sikeresen megoldott
problémák megoldási módjaként rögzülnek.
A szervezeti kultúra fõbb komponensei:
-
a szervezet "világképe": közösen értelmezett
elõfeltevések, meggyõzõdések, hiedelmek
rendszere (amelyek a szervezetben eddig felmerült problémák
megoldásához keretet, "kísérleti elméletet"
nyújtanak)
-
közösen kialakított vagy átvett célértékek
rendszere, azaz pozitív érzelmi tartalommal telített,
a szervezet által fontosnak tartott (alap)célok konzisztens
rendszere
-
a külsõ és belsõ környezeti változásokhoz
való sikeres alkalmazkodás céljából
kialakított magatartásformák, viselkedésminták
rendszere (amelyek megfelelnek az eddig felmerült problémákra
adott sikeres megoldásoknak)
-
közösen kialakított vagy átvett normák (alapvetõ
viselkedési szabályok, pl. öltözködés)
és (alap)elvek vagy eszközértékek konzisztens
rendszere
A szervezeti kultúra nem szakítható ki abból
a társadalmi - gazdasági környezetbõl, amelyben
az adott szervezet mûködik. (Érdemes például
összehasonlítani az amerikai és japán vállalatok
-- az irodalomból, filmekbõl, szakkönyvekbõl,
stb. kirajzolódó -- szemléletbeli különbségét.)
A szervezeti kultúra egyik fontos jellemzõje a szervezeti
célok és az emberek saját, egyéni céljainak
egybeesése, ill. ütközése. Ennek alapján
nagy általánosságban megkülönböztethetünk
-
kompetitív jellegû szervezeti kultúrát (amelyben
az egyéni és szervezeti célok gyakran ütköznek)
és
-
konszenzusra törékvõ szervezeti kultúrát.
A szervezeti kultúra alapvetõ jellemzõi / sajátosságai:
-
átörökíthetõség és
átörökítés [A szervezeti kultúrát
a szervezet tagjai az új tagoknak átadják, mint követendõ
hagyományokat, szokásokat, normákat. Ezek jellegzetes
megnyilvánulási formái a történetek, legendák,
valamint a speciális nyelvezet, szimbólumok, stb.]
-
Mind az attitûd, mind a szervezeti kultúra
a környezethez való sikeres alkalmazkodás eszköze;
mindkettõ egy (közösségi) tanulási folyamaton
keresztül rögzül.
-
konzisztencia: logikai összhang, ellentmondásmentesség
[A preferált attitûdök, cél- és eszközértékek
egységes, ellentmondásmentes rendszert alkotnak. A szervezeti
kultúra néhány közösen, konszenzussal elfogadott
érték és alapelv segítségével
szabályozható (vö. TQM). A (logikai) ellentmondásmentesség
lehetõvé teszi, hogy kikövetkeztessünk és
elõre lássunk dolgokat.]
-
kognitív disszonancia: olyan dolgok, amelyek nem illeszkednek
bele a világképünkbe (ellentmondanak a hiedelmeinknek,
stb.); feloldási lehetõségek
-
a valóság szelektív
eltorzítása
-
az attitûdök megváltoztatása (ez jóval
nehezebb ...)
-
meggyõzés, azaz az attitûdök megváltoztatásának
lehetõsége: az "érzelmi szûrõk / gátak"
kiiktatása, észérvek, gondolkozásra késztetés
(vö. Ury 1993) [Itt fokozottan érvényes az, hogy minél
erõsebb a befolyásolási szándék, annál
hevesebb az ellenállás.]
-
nagyfokú tehetetlenség (azaz erõs ellenállás
a változ(tat)ásokkal szemben); a megmerevedett attitûdök
(pl. a túlzott, kritikátlan érzelmi kötõdés)
lehetetlenné teszik a változó környezethez való
alkalmazkodást
-
ellenszenvesség: negatív érzelmi viszonyulás
valamihez (pl. egy emberhez), ha a viselkedése nincs összhangban
az attitûdjeinkkel
-
elfogultság: (túlzott) pozitív érzelmi kötõdés
valakihez, akinek az attitûdjei hasonlóak a mieinkhez; érzelmi
azonosulás az (idealizált) példaképekkel, "hõsökkel"
A szervezeti kultúrát meghatározó fõbb
tényezõk (McKinsey-féle 7S modell):
-
kemény (hard) tényezõk:
-
stratégiai célok, követendõ stratégia,
jövõkép
-
szervezeti struktúra (munkamegosztás, funkcionális
egységek, belsõ kommunikáció, stb.)
-
irányítási rendszer és a fõbb alrendszerek
(ezek mûködésmódja, prioritása, stb.)
-
lágy (soft) tényezõk:
-
a szervezet "speciális kompetenciái", a szervezet arculatának
meghatározó jellemzõi
-
a szervezet emberi erõforrásai (szakértelmük,
elkötelezettségük, stb.)
-
a menedzsment vezetési stílusa (magatartása, probléma-
és konfliktuskezelõ képessége, stb.)
-
a szervezet értékrendje (kb. mi az, amit a szervezetben fontosnak
tartanak)
TQM alapú (teljes körû) minõségbiztosítás
A teljeskörû minõségmenedzsment (Total Quality
Management, TQM) olyan menedzsment-filozófia, amely néhány
alapvetõ érték és alapelv bevezetésével
optimális szervezeti kultúra
kialakítását tûzi ki célul.
A TQM alapelvei:
-
TQM1: középpontban a vásárló, a felhasználó
-
TQM2: folyamatos javítás, tökéletesítés
-
TQM3: teljes elkötelezettség és teljes körû
részvétel
-
cél, hogy a dolgozók és a szervezet céljai
ugyanazok legyenek (ez megfelel annak, hogy a dolgozók munkahelyi
tevékenységüket önmegvalósításnak
tekintsék, amely Maslow szerinti 5. szintû motivációt
jelent)
-
a TQM-ben a szervezet minden egysége és dolgozója
részt vesz
-
TQM4: társadalmi méretû tanulás (a TQM bevezetésével
kapcsolatos tapasztalatok megosztása a hasonló elveket valló
szervezetek között)
A TQM kiegészítõ elvei:
-
TQMa: a menedzsment vezetõ szerepe (a szervezeti kultúra
változtatását csak "felülrõl" lehet hatékonyan
kezdeményezni)
-
TQMb: a dolgozók jutalmazása (4. szintû motiváció)
-
TQMc: folyamatos oktatás és (tovább)képzés
-
TQMd: belsõ (vállalati) kommunikáció fontossága
-
nyitottság, hozzájutás a szükséges információkhoz
-
vállalati formális és informális tudáshálózatok
fejlesztése és támogatása
-
TQMe: menedzsment támogatása
-
kiegészítõ struktúrák igénybe
vétele (pl. tanácsadó testületek)
-
minõségi körök szervezése (dolgozók
bevonása a döntési folyamatokba; kommunikáció
a szervezeti hierarchiától függetlenül)
-
problémák feltárása és ötletek,
megoldási javaslatok elvárása a dolgozóktól
-
TQMf: a (be)szállítók teljesítményének
és a vevõk elégedettségének mérése
(vö. CMM4)
szoftverminõség és minõségbiztosítás
alapvetõ szoftvertermék-jellemzõk az ISO/IEC 9126
szabvány szerint:
-
funkcionalitás
-
használhatóság
-
megbízhatóság
-
hatékonyság
-
karbantarthatóság
-
hordozhatóság
a szoftverfolyamat és a szoftvertermék minõségének
kapcsolata: a termék minõségét -- még
inkább a minõség stabilitását, "megbízhatóságát"
-- nagymértékben meghatározza az elõállítására
szolgáló folyamat
szoftverfolyamat-szabványok: az ISO 9000 szabványsorozat
-
az ISO 9000 szabványsorozat: menedzselési rendszerszabvány,
amely szerint a bevezetett minõségbiztosítási
folyamat automatikusan megteremti a megbízható minõségû
terméket vagy szolgáltatást
-
a tanúsítás vagy regisztráció fogalma
és elõnyei
-
a bevezetett minõségbiztosítási rendszer megfelelését
a szabványnak független, akkreditált cégek tanúsítják;
a tanúsítás egy adott idõszakra vonatkozik
-
a minõségbiztosítást a megbízók
(vagy felhasználók) igénylik
-
a tanúsítás kompetitív vagy versenyelõnyt
biztosít a szervezetnek (amely pl. az arculat kialakításakor
használható fel)
-
az ISO 9000 szabványsorozat fõbb részei
-
ISO 9001: minõségbiztosítási modell a tervezés,
fejlesztés, termelés, felszerelés és vevõszolgálat
területén
-
ISO 9002: minõségbiztosítási modell a termelés
és felszerelés (pl. a szoftver telepítése)
területén
-
ISO 9003: minõségbiztosítási modell a végellenõrzés
és vizsgálat területén
-
ISO 9004: irányelvek a szabványsorozat bevezetéséhez
szoftverfolyamat-modellek
Ezek a modellek többségükben komplex
szoftverfejlesztési
projekteket írnak le nagy vonalakban vagyis feltételezik
a projektmenedzsment technikáinak
ismeretét.
-
vízesésmodell
-
követelményspecifikáció (ez nemcsak
a vízesésmodell, hanem hanem bármilyen életciklus-modell
esetén a szoftverfolyamat elsõ fázisa)
-
felhasználói és rendszerkövetelmények
-
elvárt szoftver képességek: funkciók,
mûveletek és adatok
-
korlátozások: pl. illeszkedés a meglevõ
rendszerhez
-
szoftverkövetelmények (a felhasználói
követelmények megvalósítása egy konzisztens
logikai modellben és esetleg egy prototípusban)
-
funkcionális követelmények
-
...
-
teljesítménykövetelmények
-
karbantarthatósági követelmények
-
külsõ interfész követelmények
(pl. protokollok)
-
elõzetes programterv
-
elõzetes programterv elemzése
-
programterv
-
kódolás (programozás)
-
tesztelés
-
használat, mûködtetés
-
spirálmodell: a vízesésmodell kibõvítése
fázisonként
-
prototípuskészítéssel,
-
a felhasználók bevonásával és
-
kockázatelemzéssel
-
evolúciós modell: a szoftverfolyamat szabályozása
alapelvek segítségével
-
többcélú tervezés: a funkcionális
követelmények mellett más követelményeket
is figyelembe kell venni (ld. ISO/IEC 9126), pl. a használhatóságot
és a karbantarthatóságot
-
korai és gyakori iteráció: keressük
a végcél felé vezetõ, a legkevesebb erõforrást
igénylõ (hasznos) lépést
-
rugalmasság: minden lépésben teljes
elemzés, tervezés, építés és
teszt (az elõzetes, részletes és teljes körû
vagy globális követelményelemzés, majd rendszerterv
készítés, stb. helyett folyamatos alkalmazkodás
minden lépésben a visszajelzésekhez, azaz a szoftverfolyamat
és szoftvertermék jelenlegi állapotának folyamatos
tökéletesítése)
-
felhasználóorientáltság: a felhasználói
észrevételek, visszajelzések folyamatos figyelembe
vétele
-
komplex vagy rendszermegközelítés: a programozás
mellett figyelem fordítása a felhasználóknak
nyújtott komplex szolgáltatásokra is, azaz a programdokumentációra,
a felhasználók képzésére, stb.
-
nyíltvégû rendszerfelépítés:
a cél minél rugalmasabb, adaptálhatóbb, a változtatást
minél jobban tûrõ (robosztus) rendszerek kialakítása;
tökéletes termék nincs, a cél tehát olyan
termék kialakítása, amely folyamatosan javítható
vagy fejleszthetõ (a termékfejlesztés tehát
"nyílt végû", valójában sosincs vége)
-
eredmény- vagy termékorientáltság:
a végsõ cél minél jobb termék kialakítása
("A hagyományos vízesésmodellben a folyamat fontosabbnak
tûnik, mint az eredmény. A folyamat formális követelményeinek
átgondolatlan követése oda vezethet, hogy a projektek
hatalmas erõfeszítéseket tesznek nem mérhetõ
és nem is megfogalmazott célok érdekében."
[Bíró99])
-
szoftverérettség-modell (CMM) alkalmazása:
18 kulcs-folyamatterület (vagy kulcsterület) és az ezeknek
megfelelõ kulcstevékenységek besorolása öt
érettségi szintbe
-
kezdeti szint
-
ismételhetõ szint
-
követelménymenedzselés
-
szoftverprojekt-tervezés
-
szoftverprojekt-követés
-
szoftveralvállalkozó-menedzselés
-
szoftverminõség-biztosítás
-
szoftverkonfiguráció-menedzselés
-
meghatározott szint
-
folyamat-központúság
-
szervezeti folyamat meghatározása
-
képzési program
-
szemlék
-
szoftvertermék-technológia
-
csoportközi együttmûködés
-
integrált szoftvermenedzselés
-
menedzselt szint
-
folyamatmérés- és elemzés
-
minõségmenedzselés
-
optimalizált szint
-
hibamegelõzés
-
technológiai innováció
-
folyamatváltozás-menedzselés
Boda István, 2006. február
3.