| |||||||||||||||||
|
Videoton TVC |
TVC BASIC A gép teljes képernyős szerkesztővel rendelkezik. Ha RETURN-t nyomunk, akkor a gép megvisgálja, hogy a begépelt szöveg "parancs" vagy "programsor". Ha a sor elején szám van, és az 1..9999 tartományba esik, akkor programsorként értelmezi a gép, egyébként parancsként. Szóval minden programsort számmal kell kezdeni. A gép a programot sorszám szerint növekvő sorrendbe rendezi. A LIST parancsal tudjuk a programot kilistázni. Ha a sorba csak egy sorszámot írunk be (parancsok nélkül), akkor azt a programsort törli a gép a memóriából. Ha futtatni akarjuk a programot, írjuk be a RUN parancsot. Ha hibás programot írtunk, az csak futtatáskor derül ki, ebben az esetben a program futása leáll és hibaüzenetet kapunk. A futó BASIC programból kiléphetünk, ha lenyomjuk a CTRL+ESC billentyűkombinációt. Íme a használható BASIC parancsok, utasítások: PRINT -szöveg vagy szám kiírása a képernyőre pl: PRINT A pl: PRINT"Videoton" PRINT AT y,x -kiírás meghatározott karakterpozícióba pl: PRINT AT 5,4,"x" CLS -képernyő törlése pl: CLS FOR TO STEP NEXT -ciklus szervezése pl: FOR I=1 TO 10 : PRINT I: NEXT pl: FOR I=10 TO 1 STEP -1 : PRINT I: NEXT IF THEN ELSE -feltételes elágazás pl: IF A=1 THEN C=5: ELSE C=2 pl: IF C=5 THEN GOTO 50: ELSE GOTO 100 GOTO -feltétel nélküli vezérlés átadás pl: GOTO 100 GOSUB -vezérlés átadása alprogramnak (visszatérés RETURN parancsra) pl: GOSUB 200 RETURN -visszatérés alprogramból pl: RETURN REM -megjegyzés, a programsor további részét nem értelmezi a gép pl: REM első sor LIST -kilistázza a memóriában lévő BASIC programot pl: LIST pl: LIST 100- pl: LIST 50-200 NEW -törli a memóriában lévő BASIC programot pl: NEW DELETE -programsor törlése pl: DELETE 10 pl: DELETE 50-100 RUN -elindítja a BASIC program futását pl: RUN LOAD -betölt egy programot kazettáról pl: LOAD"bombazo" SAVE -elmenti a programot kazettára pl: SAVE"basic1" OPEN -fájl megnyitása pl. olvasásra, amiből pl. az INPUT# segítségével adatokat olvashatunk pl: OPEN"basic1" CLOSE -bezárja az OPEN-el megnyitott fájlt pl: CLOSE GET -egy karaktert olvas a billetnyűzetről (karakter leütésre vár) pl: GET A$ INKEY$ -az utoljára lenyomott karaktert adja vissza, ha nem volt üres karaktert ad "" pl: A$=INKEY$ INPUT -szöveg vagy szám bekérése (alapesetben billentyűzetről) pl: INPUT A$ pl: INPUT B RANDOMIZE -a véletlenszám generátort inicializálja pl: RANDOMIZE GRAPHICS -grafikus üzemmód beállítása, a háromféle üzemmód: pl: GRAPHICS 2 pl: GRAPHICS 4 pl: GRAPHICS 16 PLOT -pont vagy vonal rajzolása a képernyőre pl: PLOT 400,550 pl: PLOT 200,300;530,440 SET STYLE -rajzolandó vonal stílusa (1..14) pl: SET STYLE 5 SET CHARACTER -karakter képének átdefiniálása (128..223 kódú karakterek) pl: SET CHARACTER 129,0,64,0,33,38,43,125,4,0,0 SET BORDER -képernyő keret színének beállítása pl: SET BORDER 21 SET PAPER -papír színe (háttérszín) pl: SET PAPER 2 SET INK -írás színe pl: SET INK 1 SET PALETTE -használható színek beállítása 2 és 4 színü üzemmódban pl: SET PALETTE 0,80,68,85 SET MODE -színek keverésének módja (0-felülírás, 1-OR, 2-AND, 3-XOR) pl: SET MODE 1 SET RATE -billentyűzet időállandó, folyamatosan lenyomott billentyű esetén ilyen időközönként követik egymást a karakterek pl: SET RATE 50 SET DELAY -ennyi idő után ismétlődik a lenyomott billentyű pl: SET DELAY 300 DATA -adatok tárolása (számok, szövegek) pl: DATA 12,52,1,0,15,4 READ -a DATA sorokban tárolt adatokból egy adatot vesz pl: READ A RESTORE -a "data mutatót" a legelső DATA sorra állítja, vagy a megadott sorra pl: RESTORE pl: RESTORE 200 TRACE -nyomkövetés, kiírja a végrehajtott basic sor sorszámát pl: TRACE ON pl: TRACE OFF STOP -megszakítja a program futását, BASIC szerkesztőbe tér vissza, CONTINUE utasítással folytatható a program pl: STOP CONTINUE -folytatja a program futását, ha az leállt CTRL+ESC vagy STOP utasítás hatására pl: CONTINUE LET -érték adás változónak. elhagyható pl: LET A=3+2 DIM -tömb létrehozása (helyfoglalás a memóriában) pl: DIM A(12) ON GOTO vagy ON GOSUB -feltételes elágazás, a változó értékének megfelelő sorra ugrik, vagy az ELSE ágra. pl: ON A GOTO 100,200,300,400 ELSE 500 pl: ON B GOSUB 100,200 DEF -saját függvény definíció pl: DEF FNC(Y)=SIN(2*Y+Y/3): PRINT FNC(4) SOUND -hang megszólaltatása pl:SOUND PITCH=3349, VOLUME 7, DURATION 100 Paraméterek: PITCH -hangmagasság (0..4094) (4095 -szünet) VOLUME -hangerő (0..15) DURATION - (0..255) POKE -egy memória cellába adatot ír pl: POKE 2000,34 Jó tudni: ha ROM területre próbálunk írni akkor az adat a video memóriába kerül. OUT -adat küldése port-ra pl: OUT 2,123 LOMEM -program memóribeli áthelyezésére szolgál EXT -gépi kódú rutin végrehajtása (erre használható az USR függvény is) függvények: FREE -a szabad memóriaterület méretlt adja pl: PRINT FREE INT -a szám egész részét adja (lefelé kerekít) pl: B=3.254 : A=INT(B) : PRINT A RND -véletlenszámot generál pl: A=RND pl: B=RND(6) PEEK -egy memóriacella jelenlegi értékét adja pl: A=PEEK(1232) LEN -karakterlánc hosszát adja meg (max 254) pl: A=LEN(B$) ORD -karakterlánc első karakterének kódját adja meg pl: A=ORD("c") CHR$ -karakter kódjából adja a karaktert pl: A$=CHR$(63) VAL -sztring változót számmá alakítja pl: A=VAL("576"); SQR -kifejezés pozitív négyzetgyökét adja pl: A=SQR(25); ABS -abszolút érték (ha negatív volt, pozitív lesz) pl: B=ABS(-5) STR$ -számot szöveggé alakít pl: A$=STR$(154) STRING$ -karakterláncot hoz létre pl: PRINT STRING$(20,"A") COS -koszinusz pl: A=COS(3.61) SIN -szinusz pl: A=SIN(1.2) LOG -logaritmus pl: A=LOG(15.2) TAN -tangens pl: A=TAN(1.4) ATN -arcus-tangens értéket ad radiánban pl: PRINT ATN(1.7) EXP -az E konstanst a megadott hatványra emeli pl: PRINT EXP(4) IN -adatot olvas egy portról pl: A=IN(2) PI -pi konstans értékét adja meg pl: B=12*PI SGN -kifejezés előjele alapján -1,0,1 értéket generál pl: PRINT SGN(-31) pl: PRINT SGN(243) USR -gépi kódú programot futtat, visszatérési értékül a HL regiszter tartalmát adja pl: PRINT USR(14324) VARPTR -megadott változó memóriabeli címét adja pl: cim=VARPTR(A) pl: cim=VARPTR(B$) VERNUM -BASIC verziószámát adja pl: PRINT VERNUM Példaprogramok:
|