Motor-MANÓ építési leírás III. rész:( a leírásban szereplő összes fotó nagy méretben itt elérhető: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 4522494769 )A következő lépésben készítsük el a szárnyat. Először 3/3. sz. rajzból vágjuk ki a két "szárnyvédő alátét"-et.
13. kép.
De mielőtt kivágnánk ezt a két papír alkatrészt a majdani hajtásvonalat egy árral karcoljuk be, hogy a hajtás pontos és éles szélű legyen. Ilyen árt készíthetünk szegből , vagy 3-4 mm átmérőjű acélhuzalból is. Nagyon fontos, hogy az ár ne legyen tű szerűen hegyes, mint a lyukasztó árak, hanem enyhén tompa, kúpos végű legyen. Így a papírban vékony, de határozott karcokat lehet készíteni vele. Egy ilyen ár nagon hasznos szerszámunk lehet, különösen ha többféle papír, illetve depronmunkát végzünk a műhelyben/szakkörben.
A 14. képen látható nagyítva a karcoló ár hegyének megfelelő kialakítása.
14. kép.
A hajtásvonal bekarcolása után végjuk ki a két papír alkatrészt és hajtsuk meg őket (15. kép.).
15. kép.
Ragasszuk a helyére a két "szárnyvédő alátét"-et. A ragasztáshoz olyan ragasztóanyagot használjunk, ami nem oldja a hab anyagot. Ehhez a modellhez "zöld" technokol ragasztót használtam, ami kicsit lassan köt, viszont kiváló kötést biztosít az alkatrészek között, könnyű vele dolgozni.
A ragasztás előtt hulladék habanyag darabon végezzünk próbaragasztást, hogy a felhasználni kívánt anyag nem tesz-e kárt az alkatrészekben.
16. kép.
A "szárnyvédő alátét"-ek azért kellenek, mert a szárnyat gumizással fogjuk felrögzíteni. A vékony anyagú, megfeszített gumiszalag viszont az alátét hiányában belenyomódna a szárnyba károsítva azt.
Miután megkötött a "szárnyvédő alátét"-ek ragasztása vegyünk elő egy puha felületet, valamint egy 30-35 mm átmérőjű hengeres rudat. Ezekkel fogjuk kialakítani a szárny "V" állását, ami a "MANÓ" siklómodellhez (
http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) hasonlóan ívelt forma lesz.
A puha felület lehet egy szivacsdarab (mint esetünkben is), vagy több rétegben hajtogatottszövet (pl. terítő) is. A hengeres rúd esetünkben PVC cső, de ez lehet sodrófa, vagy akár egy dezodoros flakon is.
17. kép.
Fektessük a szárnyat a puha anyagra és a szárnyra tegyük keresztben a hengerítő szerszámot. Fontos, hogy a henger a szárnyra derékszögben álljon, ne ferdén, mert akkor a szárny is ferde lesz. Enyhény nyomva többször gurítsuk végig a félszárnyon a hengerítő szerszámot. Nem szabad erősen lenyomni, mert akkor megtörik a szárny anyaga (különösen ha nagyon puha és vastag az alátét).
18. kép.
Addig hajlítsuk a szárnyat ezzel a módszerrel, amíg a 19. képen látható formát fel nem veszi. A szárny két felét külöm-külön kell meghajlítani, arra ügyelve, hogy a végeredmény szimmetrikus legyen.
19. kép.
A szárny készítésének utolsó fázisa, hogy a "szárnyvédő alátét" papírjára újra felrajzoljuk a szárny középvonalát jelző kis vonalakat, amikre előzőleg ráragasztottuk az alátétet és ezért már nem láthatóak. Ez fontos, mert a modell beállításakor így könnyen a repülőgép hosszanti szimmetriatengelyéhez tudjuk majd állítani a szárnyat.
20. kép.
folyt. köv....