Kép - gondolatok

 

 Tanács - ként

 
Élesség Sötét-világos Kontraszt Nappal szemben Mélységélesség Folt Hangulat

 

Mi a különbség a kontrasztosság és az élesség között?

 

Úgy vettem észre, hogy nagyon sokan keverik ezt a két fogalmat. Ha a világos felületek mellett nagyon mély, sötét árnyékok vannak a képen, vagyis a dolgok megvilágítása nagyon eltér, akkor kontrasztos képről beszélünk. Ez azt jelenti, hogy nagy az ellentét a világos és sötét fények intenzitása között. Nagyon sok esetben szükség lehet arra, hogy ilyen képet készítsünk: pl. műszaki rajzok, épületek fényképezésekor, vagy akkor, ha drámaiságot akarunk kifejezni. (Vagy, ha épp megtetszik valami az ilyen fényben.) Viszont, ha az élességet állítjuk be rosszul, akkor a körvonalak lesznek elmosódottak. Ez már életlenség, és hiába fényképeztünk un. kemény fényben kontrasztos témát, a felvétel nem lesz szép. Ha portrét - embert fényképezünk, akkor legtöbbször lágy, szórt fénnyel érdemes őt megvilágítani, mert úgy sokkal természetesebb hatású lesz a kép, nem emelkednek ki az arcon a bőrhibák, stb. Az ilyen kép nem lesz kontrasztos, de az élességet ekkor is pontosan be kell állítani, mert ha a körvonalak összemosódnak, akkor aztán dörzsölgethetjük a szemünket, a kép életlen, és élvezhetetlen lesz. Hogy miként játszhatunk az élességgel, életlenséggel, azt a Mélységélesség oldalon írtam meg.

Néhány szó a megvilágításról:

Az emberi szem a kb. 50°-os szögből, felülről érkező, szórt fényű megvilágítást érzi természetesnek. Ilyen a nap fénye is. Ez a fény a körülöttünk lévő tárgyak felületéről visszaverődik és szétszóródik. Ez a szétszóródott fény aztán több irányból világítja meg a környezetét, többé-kevésbé belevilágítva az árnyékokba. A dolgok formáját akkor érzékeljük igazán, vagyis akkor látjuk őket plasztikusnak, ha a főfény kissé oldalról, de a nézési irányból érkezik.

  • Szemközti világítás: lapos, nem elég plasztikus kép

  • Ellenfényes világítás: kontúrok kiemelése

  • Oldalvilágítás: plasztikus fotó

  • Súroló fény: felületi egyenetlenségek kiemelése (eltúlzása)

  • Szórt (lágy) világítás: egyenletes, természetes megvilágítás

  • Irányított fényű (kemény) világítás: kontrasztos felvételek, műszaki fotózás, vagy különleges hatások

  • Színes, vagy egyszínű megvilágítás: különleges hatások, érzelmek kifejezése (eltúlzása)

Amit a megvilágításokról írtam, szintén nincs kőbe vésve, de ha eltérünk a szokványostól, akkor azt tudatosan tegyük, és legyen célja. A kép lényegéhez adjon valami pluszt, vagy segítse a szemlélőt abban, hogy azt a hangulatot érezhesse, amit ki akartunk fejezni a fényképezéssel.

 

@