Cappadonna The Arcitype Hangkörkép 2013 május
Friss interjúnkban a staten islandi raplegenda, Cappadonna válaszolt pár kérdésünkre.


A magyar felmenőkkel büszkélkedhető new yorki születésű, jelenleg Bostonban tevékenykedő ütemgyárossal készült interjúnkat olvashatjátok...
Duk Duk Goose, F.Y.I., Clifftop Vandalz, Malkovich, Rediculus, Ti'Jean, V3RB...





Azt hiszem hip-hop körökben senkinek nem kell bemutatni a new yorki születésű "The Arcitype" név alatt tevékenykedő ütemgyárost, aki a saját stúdió és a saját kiadó beindításának eredményeként teljes mértékben kiélheti alkotói szabadságát. Aminek ugye szintén megvan az eredménye - az utóbbi években egyre gyakrabban tűnik fel a neve a különböző lemezek produceri listáján.  Azt viszont már kevesebben tudják róla, hogy magyar származású és az aktív munkásságán kívül ez is lehet az egyik apropója ehavi interjúnknak...


Ahogy mondtad, magyar származású vagy, az édesapád Budapesten született. Hogyan került ő az Egyesült Államokba?

Az apám még a második világháború idején menekült el gyerekként Magyarországról a családjával. Elképesztő számomra a története, miután eltöltöttek egy kis időt különböző európai menekülttáborokban, egy hajón utazva kerültek Bostonba (ahol most élek), és New Yorkban nőtt fel. Mindent maga mögött kellett hagynia, és nincstelenül került az államokba, de megteremtett magának egy életszínvonalat, és számomra is, mint ahogyan a családomnak is. Ő számomra a leginspirálóbb személy, akire valaha is gondolhatnék az életemben.

Ahogy az életrajzod írja, gyerekként sokféle hangszeren játszottál. Mesélj nekünk arról, milyen volt a zenei érdeklődésed gyerekként, és később tinédzserként.?
Eleinte zongorázni tanultam, alap dolgokat, és kezdők által is játszható klasszikusokat játszottam. Körülbelül harmadikos lehettem, amikor áttértem a klarinétra, ekkor nagyon sok Benny Goodman and the Swing Era-t hallgattam. 5-ik és 6-ikos koromban visszaváltottam a zongorára, és a klasszikus zene mellett bluest és ragtime-ot is játszottam. Ebben az időszakban leginkább Scott Joplint hallgattam, stride zongorás zenéket, emellett Dr. John and Professor Longhairt, a New Orleansi jazz és blues zenéket, és eléggé rajongtam a Beatles iránt is. 7-ik osztályban elkezdtem gitározni tanulni, és csatlakoztam egy együttesbe. Leginkább 60-as és 70-es évekbeli rockot játszottunk, és azt hiszem a Cream-et, Jimi Hendrixet, és más reggae zenéket hallgattam ekkortájt. Ezután elkezdtünk az együttessel 70-es évekbeli soult és funkot játszani, a Staple Singerst hallgattam, a Meters-t, és persze a Parliamentet. Középiskolában a banda feloszlott, úgyhogy elkezdtem a saját utamat járni, az éneklés és a dalszövegírás érdekelt leginkább a blues területén, csináltam a saját zenéimet, amiket kazettákra vettem fel, amin minden hangszert én játszottam. Valamikor a középsuli vége felé egy haverom mutatott nekem pár cuccot a Fugeestól, a Rootstól és Mos Deftől, és ekkor változott meg számomra minden. Először éreztem úgy, hogy az összes zene, amit az addigi életemben kedveltem, vagy éppen csináltam egyszerre hangzott fel. Azóta hallgatok Hip-Hopot.

Azelőtt gitároztál, volt egy blues együttesed, ami később feloszlott. Hogyan jött az ötlet, hogy szerencsét próbálj a hip-hop terén?
Nos, ahogy előbb említettem, részben amiatt, hogy a hip-hop lehetővé tette számomra, hogy együttesen játszhassam azokat a zenéket, amiket az azelőtti években szerettem. Főiskolán csináltam egy tézisszerűséget arról, hogy a hip-hop valójában a blues zene egy újabb értelmezési formája. A témájuk hasonló volt, és hasonló körülmények keletkezett mind a kettő. Azt hiszem, a Blues és a Hip-Hop közötti kapcsolat, és az átmenet az egyikről a másikra számomra nagyon könnyen ment. És a körülöttem lévő emberek is egyetértettek velem, ezáltal segítve abban, hogy gyorsan és buzgón vágjak neki a zenekészítésnek a hip-hopban.

A stílusod elég különleges, a beatjeid nagyrészt nem tartalmaznak mintákat, és hangszerek alapján épülnek fel. Teljesen bojkottálod a minták használatát a beatjeidben, vagy néha azért te is próbálkozol a régi módszerekkel dolgozgatni?
Nem úgy tekintek erre, mintha bojkottálnám az egészet. Persze, időről időre én is élvezem ezt, de a megbecsülés és az érzés, amit egy olyan zene miatt kapok, amit teljes mértékben én készítettem a semmiből sokkal jobb, mint az, amit egy mintából előállított zene miatt kapok. Jobb érzés a magaménak tudni ezeket a zenéket, amikor teljesen magamtól csinálom őket. Ez a készségem a beatek készítésével kapcsolatban olyan, ami talán valamennyire segít abban, hogy különbözőbbé váljak a világ többi beatmakereitől, akik persze szintén jók. Üzleti szempontból is jobb, ha az ember mellőzi a mintákat a zenéiből, és mindent saját magától csinál.


Milyen módszerek alapján csinálod a zenéket, hány beatet csinálsz egy nap, és milyen felszereléssel dolgozol?
Leginkább a Reasont használom. Bár mostanában egyre gyakrabban használom a Maschinet is. Az, hogy hány beatet csinálok meg egy nap alatt attól függ, hogy mi mást kell még csinálnom a stúdióban, vagy a kiadónál, de mindig megpróbálok legalább egy újat csinálni egy nap. Az olyan napokon, amikor leülhetek, hogy csak erre koncentráljak, 3-at vagy akár 5-öt hozok össze.

Melyik producerek vannak rád befolyással, és kik a kedvenc rappereid vagy csapataid?
Leginkább Jake One, DJ Khalil, M-Phazes, Just Blaze, Alchemist, 9th Wonder, Premier, és Dr. Dre-t befolyásol, a kedvenc rappereim vagy csapataim között pedig ott van a De La Soul, Little Brother, Pharaohe Monch, Big K.R.I.T., J. Cole, Kendrick Lamar, és még sokan mások.

Csináltál egy albumot Ruste Juxx-al a Duck Downtól V.I.C. címmel. Mesélj az album készítésének körülményeiről, és hogy milyen volt vele dolgozni?
Marha jó volt Juxx-al dolgozni, nagy forma, faszán összehaverkodtunk. Tényleg jó arc, és egy jó emcee aki tudja a dolgát. Az album nagy részét a stúdiómban, Cambridge, MA-ben vettük fel egy hétvége alatt, aztán hozzárakosgattunk pár dolgot még lent Brooklynban az azt követő hónapokban, és Young Jedi dolgozott a keveréssel a stúdiómban. Jó hangulatban teltek a munkálatok, és mind a ketten nagyon büszkék vagyunk az albumra.


Nagyon sok nagy név rappelt már a beatjeiden, mint például Slaine, Vinnie Paz, Kool G Rap, és Sean Price, csak hogy párat említsek. Nevezd meg azt a közreműködést egy emceevel, amire a leginkább büszke vagy.
Fúúú, tényleg nagyon sok van, amire büszke vagyok. Szerencsém volt dolgozni kiváló előadókkal, és ami fontosabb, hogy összebarátkoztam velük. Mindannyian korrekt fazonok, marha jók a maguk területén, és megtiszteltetésnek érzem azt, hogy kedvelik azt, amit csinálok. Amikor Vinnie Paz küldött nekem egy e-mailt, hogy Scarface rappelni fog a közös zenénken, az a hír különösen bearanyozta a napomat. De ezek mellett büszke vagyok minden egyes zenére, amit az AR Classic-el csináltam, egészen azokig a zenékig amiken Reks, Termanology, Slaine, Rockness Monstah, Vinnie, vagy akárki más rappel.

Van egy saját kiadód, ami AR Classic Records néven fut. Mesélj nekünk az ott lévő előadókról, az eddigi munkáikról, és hogy milyen projekteken dolgoznak most?
Az AR Classic névsorában jelen van Carolina Black, Dominik Omega, Esh, Fran-P, Moe Pope, XL, Waters, és Viceversah. Ezenkívül még van a The High Life nevű csapat, melynek tagjai Carolina Black, Dominik Omega, Fran-P, és Vice. Carolina Blacknek ott a „The Key Of Black” című albuma, Dominiknek a „This Moment In Time”, és Vicenak is van egy pár albuma, a legújabb „Shine Not Burn” címen jelent meg. Decemberben kiadtam egy EP-t Esh-el, „Nightworks” címmel. Jelenleg Moe Pope, Fran-P, Vice, és Esh albumain dolgozunk, a legtöbbjüké idén fog megjelenni, és Waters debütáló albuma Május 22-ikén jelenik meg „Surface Tension” címmel.

És végül, de nem utolsó sorban, beszélj nekünk arról, mit várhatunk tőled a jövőben, legyen az szóló projekt, vagy kollaboráció egy újabb nagy névvel a hip-hopból.
Van pár cucc a tarsolyomban, két új saját projekt, amin dolgozok, és reménykedek benne, hogy ki tudom adni őket idén. Az első egy rövidebb, de annál jobb projekt lesz, különbözőbbnél különbözőbb emceekkel. Ezzel a projekttel valami olyat szeretnék mutatni az embereknek, amire nem számítanának tőlem. Ennek a projektnek nagyon olyan hangzása lesz, mintha teljesen mintákból készült volna, és olyan igazi oldschool érzést fog átadni. Nagyon izgatott vagyok ezzel a projekttel kapcsolatban. Emellett még dolgozok a debütáló LP-men is, amin több igazán jó emcee is szerepelni fog. Már rajta van Sean Price, Reks, Termanology, Ruste Juxx, és még csak most kezdek neki igazán. Úgyhogy az is egy jó kis projekt lesz, pár igazán jó rapperrel rajta. Emellett számítsatok új zenékre tőlem Vinnie Pazzel, Termanology-val, Reks-el, Rockness Monstah-val, és persze kövessétek az AR Classic projektjeit!

Sixfeet, 2013 május





hiphopaddicts 2012