Egyiptomi amulettek
Az
amulett védelmül szolgáló apró tárgy, amelyet általában a testen
elrejtve, például a nyakban viselnek. Sok különböző fajtája ismeretes,
a nyúllábtól a farkasfogig, a színes kavicsoktól a nemesfémből készült
vésett és díszes alkotásokig. Az amulett szó arab gyökerű, jelentése
viselni, hordani. Így egy olyan dolgot jelent, amit magunkon viselünk,
ezt a nevet használják mindenféle tárgy megjelölésére, aminek
természetfeletti hatalmat tulajdonítanak. Nem egyértelmű, hogy először
az élő vagy a halott test megvédésére használták-e, de úgy tűnik,
eredetileg azért viselték, hogy megóvja tulajdonosát a vadállatoktól és
a kígyóktól.
Ahogy telt-múlt az idő, a vallási tanok fejlődésével új
amulett-felfogások alakultak ki.
A test minden tagját valamely amulett
különleges védelme alá helyezték, nemcsak az élőket, hanem a halottakat
is rengeteg amulett védte a gonosz erőktől. A legkorábbi időkben az
amulettek felett papok mormoltak mágikus imákat, később a hatalom
szavait belevésték az amulettbe, így az erő kétszeresen hatott: egyszer
maga az amulett, egyszer pedig a szavak révén. A
legrégebbi ismert egyiptomi amulettek zöld agyagpala darabok voltak,
változó formájúak, általában állat vagy egyéb teremtmény alakját
öltötték fel, és az elhunyt mellére helyezték. Nagy számban találtak
ilyeneket a prehisztorikus eredetű sírokban.
Amulettet csak beavatott pap készíthetett. Az egyiptomiak rengeteg
amulettel rendelkeztek, például igen elterjedtek voltak Isis szemének
vagy Osiris gerincének különböző motívumai. Az amulettek általában
aranyból, ezüstből, gránitból, vagy lazúrkőből készültek, de a színes
egyiptomi „fajansz”-ból is. A
dendarai templom papjai minden évben különlegesen bonyolult rituális
szertartás keretében bebalzsamozták Osiris képmását. Az isteni múmia
mágikus védelmét amulettek biztosították, melyek aranyból és
drágakövekből készültek. Listájuk nem kevesebb, mint száznégy tételről
tesz említést.
Az
egyik legfontosabb amulettként az ankh-ot, az egyiptomi hurkos
keresztet viselték . A kereszt ősi, Atlantiszból származó jelkép,
melyet az egyiptomiak Tau formájában tiszteltek. A Tau az egyiptomi
hajók jele volt, mely a lelkeket az alvilágba szállította. Az ankh,
füleskereszt vagy Nílus-kereszt máig népszerű és egyetemes szimbólum,
az élet kulcsa. Crux ansata néven is ismerik. Számlálhatatlan
mennyiségben tűnik fel az egyiptomi és kopt emlékeken
. Nemcsak a véges
földi életet jelképezte, hanem a halál utáni megdicsőült
halhatatlanságot is. Ez nyitotta meg a Nílus zsilipjeit az életadó
árvíz előtt, és szimbolizálta az isteni erőket. Minden főbb egyiptomi
istenséget ankh-hal a kezében ábrázoltak. A fáraók a tudás, a hatalom
és az örök élet jelképeként viselték. Később az ankh vált minden titkos
tudomány jelképévé, nemcsak Egyiptom, de Káldea, Fönícia, Mexikó és
Peru földjén is. A brahmin papok ma is ezt a jelet írják homlokukra. A
kerek hurokban végződő ankh a még meg nem nyílt méh szimbólumaként a
szüzek jelképe, míg a csepp formájú hurokban végződő ankh az érett
asszony szimbóluma volt. Az ankh kerek része ugyanakkor a felkelő napot
is jelképezte, a vízszintes vonal a horizont vonala, alatta a
függőleges vonal a Nap felfelé vezető útja. A hagyomány szerint az ankh
viselése fokozza az életerőt, távol tartja a betegségeket és egyéb
káros hatásokat, elűzi a démonokat, megtöri a rontást, valamint hosszú
és boldog életet biztosít viselőjének. Készülhetett bármilyen fémből,
fából, fajanszból, esetleg féldrágakőből is. Az ankh a későbbi időkben
is megőrizte népszerűségét, igen elterjedt volt például a kopt
keresztények körében.
Horus szeme, más néven az udzsat-szem szintén népszerű amulett volt,
egyszerre jelképezte a napot és a holdat, mivel azok időnként ugyanúgy
elveszthetik épségüket (nap- és holdfogyatkozások, holdfázisok), mint
Horus a
Seth-tel vívott harca során, akit azután Thot gyógyított meg.
Maga az udzsat szó épet jelent. Horus jobb szeme felelt meg a napnak, a
bal pedig a holdnak. Az udzsat-szemet gyakran lapis lazuliból vagy
smaragdból készítették, vagy zöld, esetleg kék színű fajanszból, és
arannyal díszítették. Feladata, mint általában a szemamuletteknek, a
rontás elhárítása, a szemmel verés visszafordítása.
Különösen a nők körében volt népszerű az Isis-csomó néven ismert tjet
amulett. Mivel ez az ankh-ra emlékeztető forma Isis vérét jelképezi,
ezért általában valamilyen vöröses árnyalatú féldrágakőből készítették,
például karneolból, jáspisból vagy achátból. Készülhetett vörösre
festett fajanszból is. Egyik hatása az volt, hogy enyhítette a nők
menstruációs fájdalmait, és gyógyította a különbözo női betegségeket.
De mivel Isis a mágia istennője is, ezért a mágikus támadások
elhárítására is hasznosnak vélték ezt az amulettet. Az élőket védte a
rontásoktól és a szemmel veréstől, a halottakat pedig az alvilági
szörnyek támadásaitól. A Halottak Könyvének 156. fejezetében a
következőeket találhatjuk az Isis-csomóról:
„Ó,
Isis!
Mutatkozzék meg véred hatalma!
Mutatkozzék meg kisugárzásod hatalma!
Mutatkozzék meg mágikus erőd hatalma!
Oltalmazd, istennő, e fenséges szellemet!
Mentsd meg őt ama lényektől,
Kik undort és utálatot keltenek benne!”
Amíg
a tjet amulett Isist jelképezi, addig a dzsed-oszlop férjét,
Osirist. A dzsed-oszlop egyike a legősibb egyiptomi amuletteknek, már
az I. dinasztia korából is találtak példányokat. Ez tulajdonképpen egy
olyan oszlop, mely az alapjánál szélesebb, mint a közepénél, a tetejét
pedig négy vízszintes rúd szeli át. A dzsed eredetileg talán egy
gabonakévékkel övezett májusfaszerű oszlop kicsinyített mása lehetett.
Az. i. e. II. évezredtől kezdve Osiris hátgerinceként értelmezik,
vagyis a Világfa egy ősi szimbólumaként szolgált. A piramisszövegekben
a fáraó két dzsed-oszlopon hág fel az égbe. Az
eredetileg fekvő helyzetű oszlop felállításának ünnepsége Osiris
feltámadását szimbolizálta. Hieroglifa formájában a tartósságot, az
állandóságot jelenti. Amulettként tehát ezeknek a tulajdonságoknak a
biztosítását és megőrzését szolgálta. Mivel Osiris a halottak ura,
természetesen az ő amulettje a legbiztosabb védelmező a halottak
számára. A Halottak Könyvének 155. fejezete szerint a következőeket
kell elmondani a dzsed-oszlop fölött:
„Emelkedj
fel, ó Osiris!
Gerinced most a tiéd,
Ó mozdulatlan szívű isten!
Nyakadba erő és szilárdság költözött,
Lépj fel trónusodra, ó Osiris!
Íme, öntök az áldott vízből,
Hogy megszenteljem lábaidat.
Elhoztam néked az arany Dzsedet...
Örvendj hát, Osiris, e mágikus jel láttán!”
A
szöveg szerint az amulettnek szikomorfából készített foglalata van,
melyet egy darabig ankham-virágok vizében tartanak. Az amulettet a
temetés napján a halott nyakára teszik, így szentséges szellemmé válik
az Alvilágban. A
test kiegyenesítése rendkívül fontos szerepet játszik a halotti
kultuszban. A holttest vízszintesen fekszik, a függőleges helyzet az
életbe való visszatérést, a feltámadást jelzi. A két fokozat (a
vízszintes és a függőleges) egyesítése adja az egyik legsokrétűbb
szimbólumot: a keresztet, mely így az élet győzelmét hirdeti a halál
felett.
Szintén népszerű amulett volt az uadzs-oszlop. Az uadzs szó papiruszt
jelentett, de használták a frissnek lenni, zöldellni, virulni fogalmak
jelentésében is. Ezért ezt az amulettet zöldre festett fajanszból, zöld
színű féldrágakőből vagy smaragdból készítették. Az uadzs-oszlop
megőrizte viselőjének fiatalságát, frissességét és egészségét. Az
egyiptomi mitológia örökifjú istennőit is gyakran uadzs-oszlopban
végződő jogarral a kezükben ábrázolták. A Halottak Könyvének 160.
fejezetében a következőeket találhatjuk az uadzs-amulettről:
„Lásd,
egy smaragdba metszett uadzs-amulett,
Biztos védelem a rontás ellen.
Maga Thot adta ezt azoknak, kik kerülik,
Mi nem kedves az isteneknek.
Lásd, mikor az uadzs virul, virulok én is!
Ha ő romolhatatlan, én is az vagyok!
Most Thot beszél, figyelj szavára!
Mágikus igéje megóvja hátgerincemet.”
A
menat Hathor amulettje volt, boldogságot, életet, termékenységet
hozott tulajdonosának. Általában az elöl viselt nyaklánc ellensúlyaként
a nyakban hátravetve hordták. Gyakran mázas kerámiából készült, és a
halottal együtt eltemették. Az isteni védelem szimbóluma volt; a nőknél
a termékenységet és az egészséget védte, a férfiaknál a férfiasságot
jelentette.
Népszerű amulett volt Bes törpe isten képmása. Bes valószínűleg idegen
isten volt eredetileg, még a dinasztiák előtti időkben. Tiszteletét
azonban hamar átvették az egyiptomiak.
Később Horus-szal azonosították.
A szépség és vidámság patrónusaként, a gyerekek védelmezőjeként
tisztelték. Amulettje a nevetést, a jószerencsét és a boldogságot
biztosította. A
nefer a jószerencse szimbóluma volt, a sikert, a boldogságot, a
vitalitást vonzza, és segít barátok szerzésében is. Maga a név
jelentése is megfelel tartalmának: jó, gyönyörű, boldog. Az
egyiptomiak gyakran tettek a halottak mellé ún. névamulettet. Ez
biztosította azt, hogy ne felejtsék el a nevét, a következő világban is
pontosan meghatározható legyen személyisége. Igen fontos amulett volt,
mert a halott a neve nélkül nem jelenhetett meg az istenek színe előtt. Az
ókori Egyiptomban négy téglát helyeztek a szülő nők alá, melyek az
anyagi világot jelképezték. És mivel hitük szerint a szülésnél jelen
volt Isis, Nephtys, Nut és Tefnut, ezért a négy tégla őket is
jelképezte. A születési téglákat minden egyiptomi nagy becsben
tartotta, és élete végéig megőrizte. A téglákat a sírokban is
elhelyezték, hogy az új élet megszületésénél is hasonlóképpen
segédkezzenek. Ezeknek a varázserejű tégláknak fajanszból vagy
féldrágakőből készített apró másolatai voltak az egyiptomiak egyik
legegyszerűbb amulettjei.A
toll az isteni világhoz való tartozás, az égi eredetű hatalom
szimbóluma volt. Amon isten magas, kettős tollat viselt a fején, Ptah
pedig gyakran öltött tollruhát. A toll Maat jelképe is, az igazság és
igazságosság szimbóluma.
Népszerűek voltak a különböző varázsgyűrűk is. A fáraók szkarabeuszt
vagy udzsat-szemet ábrázoló gyűrűt viseltek, mely az istenek világához
kapcsolta őket. A harcosok szintén szkarabeuszt hordtak gyűrűként, hogy
egészséget, erőt nyerjenek. Az egyiptomiak olyan varázsgyűrűket is
ismertek, melyek mágikus hatalommal ruházták fel viselőjüket. 
A
szkarabeusz, az egyiptomiak szent állata is gyakran használatos
amulett volt. Egyaránt védte az élőket és a holtakat. Készültek
agyagból, fából, fajanszból, üvegből, bronzból, aranyból és számtalan
egyéb anyagból szkarabeuszok. Méretüket tekintve az alig
észrevehetőektől a közel egy tonnásakig terjednek. A jelenleg ismert
legnagyobb szkarabeusz öt láb hosszú, három láb széles és több, mint
két tonnát nyom a súlya. Jelenleg a British Museumban található. A
legtöbb óriásszkarabeusz III. Amenophis (Amenhotep) uralkodása alatt
készült, ezekre rendszerint feliratokat véstek, melyek elbeszélik a
fáraó dicső tetteit. Az ékszerként viselt szkarabeusz az egyiptomi hit
szerint megőrzi az életerőt, távol tartja a betegségeket és
meghosszabbítja az életet. A szkarabeusz egy változatát, az úgynevezett
szívszkarabeuszt pedig a túlvilágon használhatták jól a halottak. Ezt a
holttest mellé helyezték, és funkciója szerint a romolhatatlan szívet
jelképezte a túlvilágon, mely nélkül nem volt lehetséges a további élet.
Ugyancsak a túlvilági újjászületést és a halott életfunkcióinak
zavartalanságát szolgálta a szema (egyesíteni) jelentésű hieroglifa,
valamint a két összezárt ujj alakú amulett. Ez az érzékek
visszaadásának rituáléjára emlékeztette a halottat, mikor a sírban
helyezés előtt a pap hasonló mozdulattal érintette meg a múmiát fedő
koporsó érzékszerveit, hogy visszaadja számára a látás, a hallás,
szaglás, ízlelés és a beszéd, a táplálkozás képességét.