A piramisok és a
piramisszerű építmények, az első emberi civilizációk legérdekesebb
alkotásai. Megvizsgálva őket jól látható,
hogy különbözőek. Különböznek
méreteik, anyaguk, geometriájuk, díszítésük és természetesen építési
koruk.De vajon ki és miért
építette őket?
Gízai piramisok
Bár sok piramis található
Egyiptomban, azonban az igazi a Gízai. Itt
három piramis található. Egy hatalmas, ennek középpontja pontosan az
északi szélesség 29 fok, 58 perc és 55 másodpercen helyezkedik el, a
30. szélességi körtől csupán egyhatvanad foknyi távolságra. A második nagy piramis
középpontja 13 szögmásodpercnyire (egy fok
13/3600 része) délre található ettől a vonaltól. A két nagyobb piramis
egyforma magas, azért, mert a középső
magasabb alapokon fekszik. A nagy piramis építése
érdekes volt, mert igazából egy hegyből indultak
ki, melyet átformáltak piramis alakúvá, majd külsejét kövekkel
borítottak. A belsejébe üregeket és járatokat
vájtak, még az alapjába
is, lefele. A fő égtájakat követő
elrendezés, az oldalak tökéletes dőlése kb. 52
fok, ekkor a piramis magasságának a kerületéhez viszonyított aránya
pontosan megegyezik a kör sugarának és kerületének arányával, a
tökéletesen vízszintes padozatra épített négyszögletes alap, mind arról
tanúskodnak, hogy aki építette az igen jól ismerte a mérnöki,
építészeti, csillagászati, geometriai, földrajzi tudományokat, ráadásul
képes volt mozgósítani a szükséges munkaerőt. További érdekesség a
belső tér összetettsége, galériák, folyosók,
kamrák, aknák, ezeknek mind északra néző nyílásai, valamint a záró és
tömítő rendszerek. Ami még nagyon
fontos,
hogy ez a három piramis mentes mindenféle belső
díszítéstől, hieroglifától, felirattól. Nem található benne eltemetett
fáraó, vagy fáraót dicsérő írás sem.
A fáraók
piramisai
Az egyiptomi piramisok
nagy részét a fáraók építették. Összehasonlítva
a gízai piramisokkal, hatalmas a különbség. A fáraók nem tudtak
tökéletes piramist építeni. Többen is megpróbálták, de ezek a saját
nagy súlyuk miatt összedőltek. Aztán kicsit csaltak az
építkezésen, nem 52 fokos, hanem kisebb
dőlésszöggel dolgoztak, esetleg megtörték az oldalakat (két dőlésszög). A belső kialakítás is
teljesen más. Szintén sok a járat, kamra, de nem
annyira mérnöki, precíz, hanem inkább titkos, rejtett. A piramis egész
belseje tele van a fáraót dicsérő hieroglifákkal, a fáraó halála utáni
útjának leírásával. Szinte nincs üres felület a belsejében. Ami még fontos, hogy a
fáraók sosem voltak eltemetve a piramisokban.
Ezt ma már minden kutató elismeri. Ha találtak is holttesteket, azok
biztosan nem a piramis építésének idején kerültek oda, hanem
évszázadokkal később. A fáraók piramisai
építészetileg nem sikerültek olyan jól, nagyon sok
összeomlott, megrogyott. Minden fáraó épített
magának egy-egy piramist, és igyekezett az előző
uralkodóénál nagyobbat építeni. Természetesen ez a sok
folyamatos piramisépítés megviselte az ország
gazdaságát, nehezen tudták megvalósítani.Nem egyszer előfordult,
hogy nem járt sikerrel az építkezés, ilyenkor
valamelyik félbemaradt építményt folytatták, vagy egyszerűen a fáraó
beköltözött egy régebbi piramisba. Fontos volt még az
időtényező, ugyanis a fáraók nem voltak örök
életűek, uralkodásuk gyakran 30-40 évig tartott, ez idő alatt el
kellett készülni.
Miért épültek a
piramisok?
A Gízai piramisok i.e.
10.500 körül épültek (a Vízözön után, mely i.e.
11.000 körül zajlott). Mivel a Vízözön alkalmával tönkrement az előző
űrrepülőtér, ezért újat kellet építeni. Ez a Sínai félszigeten valósult
meg. A Gízai piramisok közül a nagy volt egyben az irányítóközpont is.
Éppen az irányítóközpont birtoklásáért zajlott két piramisháború (i.e.
8.970, és i.e. 8.670). A háborúk mérete megfelel a két világháború
méretének. A nagy piramis belsejében a mai sci-fi filmeknek megfelelő
hightech volt. A második háború után, a győztes kiszereltette a teljes
felszerelést és az irányítóközpontot a mai Jeruzsálem helyére vitette.
Innentől kezdve a piramisok csak jelzőkőként funkcionáltak. I.e. 3.400 körül a már
üres piramisba bebörtönözték Marduk királyt,
mivel gyilkossággal vádolták. Ekkor a kijáratokat be is falazták.
Azonban anyja, aki isteni származású volt, kijárta Anu-nál, a legfőbb
istennél (az úrhajósok vezetőjénél), hogy a halálbüntetést száműzetésre
módosítsák. Mivel azonban sietniük kellett, a befalazott gránit
tömböket nem tudták mindenhol kibontani, ezért új járatokat nyitottak
és végül az utolsó gránit tömböt felrobbantották. A gránit
felrobbantásakor fehér, lisztszerű por keletkezik. Ezután befalazták a
piramis bejáratát. A piramisba több ezer
évig senki sem ment be. Az első feltárást Al
Mamoon arab sejk végezte, i.sz. 820 ban. Mivel nem ismerte a bejáratot,
ezért vaktában el keztek alagutat ásni és hamarosan belefutottak egy
már meglévőbe. A piramis belsejében fehér port találtak mindenhol
szanaszét és több helyen lábnyomokat, sietős haladás nyomait.
Fantasztikus élmény lehetett több ezer év után megtalálni a régi
nyomokat. Azóta előkerültek a
piramis tervrajzai és ezen nincsenek rajta a
kimenekítés során vésett járatok. Csak az elmúlt 40 év során találták
meg az összes ide vonatkozó sumer leírást és állt össze a kép. A fent leírtak
régészeti
leleteken alapulnak, mely leírások
megtalálhatók több nagy európai város múzeumaiban. Robert Ballard 1882-ben
vonatból szemlélve rájött, hogy a piramisok
síkba helyezésével kapott állandóan változó hosszúságú egyenes
segítségével bárki könnyedén meghatározhatja saját helyzetét és
haladási irányát. Továbbá a piramisok egymáshoz viszonyított
elhelyezkedésük alapján a klasszikus pitagoraszi háromszöget rajzolják
meg, az egyes piramispárok között meghúzható egyenesek hosszúsága a
3:4:5 aránnyal írható le. Megfigyelhető továbbá, hogy a piramisok által
vetett árnyékok hatalmas napóraként működnek, az árnyékok iránya és
hossza jelöli az évszakot illetve napszakot. A gízai nagy piramisra
jellemző, hogy tele van légaknákkal, és érdekes
mód a belsejében levő nagy kamrában a hőmérséklet állandóan 20 fokC,
függetlenül attól, hogy kinn meleg van, vagy hideg. Már Napóleon
tudóscsoportja megállapította, hogy biztosan nem
temetkezési célt szolgált, hanem az állandó hőmérséklet és páratartalom
miatt biztosan technikai felszerelést tároltak, üzemeltettek. Szintén érdekes, hogy a
piramis belsejében bárhol is vannak emberek,
egymás beszédét tisztán, érthetően és kellemes hangerővel lehet
hallani, tehát lehet egymással kommunikálni. Az oldalsó, felfele menő
nyílások pedig fényjelek kibocsátására
szolgáltak, ahogy ez az ékírásos agyagtáblákon látható is, ezekkel
navigáltak az istenek (űrhajósok) leszálláskor. Az egyiptomi piramisok
már emberi alkotások. Mivel temetkezési célt nem
szolgáltak, céljuk az volt, hogy a Gízai piramisok analógiájára (melyek
az isteneket navigálták), a fáraók halál utáni mennybemenetelét
navigálják. Természetesen a fáraók
emberi vonásokkal rendelkeztek, azaz mindegyik
nagyobbat akart építeni, mint az elődje, ha nem sikerült, elfoglalt egy
már meglévőt, hisz haláláig meg kellett egyet építeni, különben hogy
navigál el a túlvilágra. Mivel az építtető mindig
egy fáraó volt, ezért aztán a belsejét a fáraó
bölcsességéről, tudásáról szóló hieroglifák, képek ezreivel
díszítették, had lássák az istenek, mennyire megérdemli az örök életet.
Büszkeség,
öntudat
A legtöbb nemzet büszke
múltjára, ezt ők öntudatnak nevezik. Ez
kifejezetten igaz azokra a nemzetekre, melyek nagy múlttal
rendelkeznek. Az esetek többségében azonban az öntudat nem engedi
felszínre jönni a valós információkat. Példa erre Mexikó, ahol
az olmékok mint régi, dicső, nagy tudású ősök,
maradandót alkottak. Mikor a tudósok el kezdték feszegetni, hogy az
olmékok Afrikából jöttek, és bizonyították ezt a gyerekek porcelán
játék elefántjaikkal (Amerikában sosem voltak elefántok), a sumer
leírásokkal, illetve a tudósok által bizonyított időpontokkal (i.e.
3000), akkor a mexikói múzeumokból eltűnt minden, ami erre utalt,
szinte egyik napról, a másikra. Helyhiány miatt a raktárakba kerültek,
a mexikóiak pedig kikérték maguknak, hogy az olmékok Afrikából jöttek
volna. Törökországban is hasonló
a helyzet, tudni kell, hogy Sin isten, akiről
később a Sínai-félszigetet nevezték el, i.e. 600 körül komoly központot
hozott létre. A törökök büszkék is erre, és igyekeztek eltűntetni
minden olyan régészeti leletet, mely repülőket, űrrepülőket ábrázol,
mondván akkoriban nem voltak repülők. Néhány éve az egyéb
kategóriában kiállítottak egy-két ilyen űrrepülő szobrot, de hamar újra
eltüntették, arra hivatkozva, hogy ezek a tárgyak zavarják a vallásos
emberek gondolkodását.
Mindettől nem különbözik
Egyiptom sem, ahol az egyiptológusok
egyértelműen elzárkóznak attól, hogy földönkívüliek alkottak volna
bármit. Egyszerűen bántja öntudatukat és nem is hajlandók beszélni
róla. Történelmük i.e. 3500 körül kezdik, hogy mi volt előtte, az tabu,
pedig a sumer leírások beszélnek a Gízai piramisokról,
piramisháborúkról Marduk befalazásáról a Gízai piramisba, sok-sok
történelmi eseményről, és személyről, például Ozirisz és Széth istenek
vérre menő harcáról Egyiptom területének birtoklásáért, Isis istennőről
és fiáról Horusról, Thoth istenről, stb. Mindez történelemkönyvként le
van írva a sumer régészeti leletekben.
Az egyiptológusok
fenntartják, hogy Khufu (Keopsz) fáraó építette a
legnagyobb Gízai piramist, Chefra a következőt, míg Menkaura a
harmadikat. Azonban Keopsz
uralkodása
előtt, keletkezett egy győzelmi emlékmű, mely
egy, az Észak-Egyiptomban uralkodó király, Menes magasztalására
született, ebben le van írva, hogy Menes Felső és Alsó Egyiptom
királya, mindez legalább 500 évvel Keopsz előtt. Az emlékmű beszél a
Gízai piramisról és annak rejtélyeiről, többek között a ma használatos
DNS jel is szerepel az ábrázolásban. A piramis helyét úgy jelöli meg,
hogy a Szfinx mellett. (A fáraó korszak előtt királyok uralkodtak, ezek
először istenek vagy leszármazottai voltak, később királyi dinasztiák
alakultak. A királyi korszak bukása után kezdődött a fáraó, mint
uralkodói korszak) A nagy piramisban az
egyetlen Keopszra utaló jel egy piros festékkel
írt felirat, melyet szemtanúk szerint egy 1837-ben festett fel egy
feltáró. Ráadásul az ábrázolás csak a modern értelmezésben olvasható
Khufunak, az ő korabeli olvasatban Ra-nak. (Thoth isten eltávolítása
után Ra/Marduk volt a főisten, úgy nevezték, hogy a láthatatlan, mert
sosem volt egyiptomi területen, hanem a sumer területeken
háborúskodott). A festéket akkoriban
elemezték, és kiderült, hogy egy közönséges, a
helyiek által használt jelölő festék, mely nem bír ki több ezer évet. Külön érdekesség, hogy
semmilyen más jelölés nincs a piramis
belsejében, egy hieroglifa sincs bevésve a falakba, és főleg nem festve.
Két angol tudós, Robert
Bauval és Adrian Gilbert rájött, hogy a Gízai
piramisok elhelyezkedése teljesen megfelel az Orion csillagkép
csillagjainak, azonban nem a Keopsz idejéből, hanem több ezer évről
korábban, i.e. 10490 körüli időkből. Akkor istenek uralkodtak az akkori
területek felett és nem emberek, és a fáraó mint fogalom sem létezett
még.
1986-ban, két francia
régész Gilles Dormion és Jean-Patrice Goidin
valamilyen csoda folytán (nemzetközi megegyezés) engedélyt kapott, hogy
a piramis belsejében műszeres méréseket végezzen. A szponzor a francia
energetikai társaság volt. Az ok, amiért támogatták a kutatást az volt,
hogy több piramis ábrázol villanykörteszerű alkotásokat, mintha azok
mesterséges fényforrások lennének. Gravitációmérő
készülékükkel hamar kimutatták, hogy a vastag falakon
túl létezik legalább egy üreg, mely belső terem lehet. Sikerült lyukat
fúrniuk a falba, céljuk az volt, hogy kamerát helyeznek be a belső
üregbe. A kemény kőfal átfúrása után érdekes homokra futottak, ez
különleges homok volt, mintha valamivel keverték volna és semmi köze
nem volt a kint található homokhoz. Jelentésükben azt írták, hogy
értékesebb, mint az arany. Az eset publikálása után
két nappal hazaküldték a kutatókat. Az
egyiptomi laboreredmények szerint a homok Egyiptom teljesen más
részéről származik és fémmel van bevonva.Amerikai laborvizsgálatok
alapján megállapították, hogy a homok kvarc
kristályokból áll, melyek szokatlan módon vasoxiddal vannak bevonva, és
bele van keverve egy szokatlan mesterséges anyag, akár a mai műanyag.
1987-ben, mikor már elült
a homok vihar, jöttek a japánok még
komolyabb műszerekkel. Őket már kevésbé engedték be a piramisba, ezért
főleg annak környékét kutatták. Kiderítették, hogy a Szfinx alatt és
környékén sok üreg található, és egy átjáró van a nagyobbik piramis és
a Szfinx alatt található üreg között. Mikor a japánok ásni szerettek
volna, akkor őket is hazaküldték, viszont megígérték, hogy hamarosan
nemzetközi fórumokon megvitatják a témát. Sosem történt meg, azonban
bebizonyosodott, hogy a nagy piramis egy időben épült a Szfinxel. 1920-ban a Szfinx teljes
teste homokban volt, de ez így volt Napóleon
korában is (ő ásta ki), sőt i.e.1400-ban is, ekkor már javítani is
kellett az erősen megkopott Szfinxet. A műszeres vizsgálatok
megállapították, hogy a külső kő felületek közül, csak a fej az
eredeti, a többi mind javított. Több nyugati egyetem is
elemezte a Szfinxet és megállapították, hogy az
erózió, mely ma főleg az eredeti felső részen látható, nem a szél műve,
hanem a vízé. Mindent egybevetve megállapították, hogy életkora
legalább 11-12.000 év.
Ezek után ma nem sok
esély van, hogy hozzáértő szakember
vizsgálódhasson akár a piramisban, akár a környékén. A nemzet öntudata
nem engedi meg, hogy beengedjék az idegeneket, majd azok sorra
bizonyítják, hogy földönkívüliek alkották a mai napig is álló három
igazi piramist. A piramis belsejében időnként restaurálási munkák
folynak, nem tudni milyen céllal.
Az Egyiptomi Múzeum
Kairóban komoly mennyiségű régészeti leletet állít
ki, természetesen az egyiptológusok szemszögéből. Minél fontosabb volt
egy fáraó, annál előkellőbb helyen és nagyobb területen van bemutatva
minden hozzá köthető lelet. Így nem is meglepő, hogy Chefren fáraónak
hatalmas szobra van, a szobron maga Hórusz isten vigyáz rá. Az sem
meglepő, hogy Menkaura fáraónak is hatalmas szobra van kiállítva, ő a
harmadik Gízai piramis építőjének van kikiáltva, azonban hozzájuk
képest sehol sincs Keopsz. Ő csak egy kis szobrot hagyott hátra az
utókor számára saját magáról, az is egy hátsó helyen található. Míg a
másik két fáraó nevéhez rengeteg egyéb lelet is köthető, addig
Keopszhoz semmi. Hát így emlékezik meg
Egyiptom a világ legtitokzatosabb,
leggigantikusabb, napjainkban is látható sok ezer éves alkotás vélt
alkotójáról?
Ugyanakkor hely
hiányában sok érdekes lelet nem kerül bemutatásra,
például olyan alkotások, melyek messze Keopsz előtt említik a Gízai
piramisokat, a két piramisháborút, a DNS-t ábrázolják, űrrepülőket,
helikopterszerű repülő eszközöket, leszállási térképet a Földre vezető
úton, stb. Valahogy elkerülte a
kiállítók figyelmét és megtekinthető az ?egyebek?
kategóriában egy hidraulikus lendkerék, melyet Gízától nem messze déli
irányban találtak, és ez kísértetiesen hasonlít a NASA számára
fejlesztés alatt álló példánnyal. A kiállítóknak abban igaza van, ha
Keopsz korában létezett olyan tisztán emberi tudás és technika, hogy
egy Gízai piramist építsenek, akkor simán el tudták készíteni ezt a
hidraulikus lendkereket a maga tizedmilliméteres pontosságával, melyet
ma számítógép vezérelt forgácsológépekkel valósítunk meg. A leletről
részletesebben olvashatunk a sumer oldalon.