Hírek a nagyvilágban |
Szövetséges — de milyen? |
Igaz ügyért áldozta életét |
Iskolások, óvodások együtt játszanak |
A tapasztalat gazdagít |
|
9
.oldalGólyabál — 2003
Már
napokkal az esemény előtt izgalommal készültek a Munkácsi Humán-Pedagógiai
Főiskola magyar tannyelvű csoportjai a rendezvényre. A hagyományoknak
megfelelően a IV. évfolyam állította össze a forgatókönyvet, ők a rendezők,
szervezők, a felelősséget vállalók.
Nem kis fejtörést okozott a gólyabál megrendezése, mert minden évben újítani, változtatni kell, hogy meglepetés érje az elsősöket. Addig nem igazi tanítóképzős a diák, ameddig nincs a gólyabálon felavatva. Viszont, hogy mindenkit alaposan megismerjenek az újoncok, minden évfolyamnak be kell mutatkoznia. Ezért kötelező a rajzos, valamint szövegben vagy dalban elmondott jellemzés. Ezek az összeállítások nem kímélik a tanárokat sem, akik nagy élvezettel hallgatják az őket humorosan bíráló szavakat.
A bemutatkozást követően a gólyák próbatétele jön. Derekasan állják a sarat, a negyedikesek mindenkit megtréfálnak. Az ajándékként ellejtett cigánytáncot követően aztán jut a lisztből és vízből minden gólya nyakába. Már jóvátételnek számít az eskütétel, amelynek elmondása után mindenki egy cumit kap ajándékba. Az eskü szövegének megfelelően a cumit három hétig hordani kell, mert a negyedikesek ellenőrzik azt. A mulatság nem lenne igazi, ha elmaradna a diszkó. A feszültség itt már nem észlelhető, mindenki felszabadultan élvezi a zenét. A diákok megtáncoltatják tanáraikat.
Egy nagyon szép hagyomány folytatódott 2003-ban is.
Tóth Éva
IV. évfolyamos hallgató
Sztojka Sándorra emlékeztek Karácsfalván
Október 16-án este a Karácsfalvai Görög Katolikus Líceum tanárai és diákjai Sztojka Sándorra, a tanintézmény névadójára emlékeztek.
A
megemlékezés a Munkácsi Görög Katolikus Egyházmegye egykori püspöke életrajzának
ismertetésével kezdődött. A líceum három tanulója által vázolt életútból
megtudhattuk, hogy Sztojka Sándort 1932-ben szentelték püspökké, s 11 éven
keresztül töltötte be az egyházmegye vezetői tisztségét, mialatt 153-szor
szolgáltatta ki az egyházi rend szentségét. „Ekkor még nem tudhatta, hogy papjai
közül sokan életüket vagy szabadságukat fogják adni azért, hogy hűek maradjanak
hitükhöz és a görög katolikus egyházhoz. Példaképül ott állt előttük Sztojka
Sándor püspök, aki bár 1943. május 31-én visszaadta lelkét az Úrnak, de tanítása
— „Hirdetni akarom az evangéliumot a szegényeknek!” — tovább élt, és erőt adott
a Munkácsi Görög Katolikus Egyháznak a viharos időkben is a fennmaradáshoz” —
hangsúlyozták a tanulók.
Az életrajz ismertetése után két líceumos diák koszorút helyezett el a Sztojka Sándort ábrázoló festménynél, majd Petrosevics Nicefor bazilita szerzetes emlékezett a püspökre. A 89 éves szerzetes olyan élvezetesen, tele vidámsággal elevenítette fel ifjúkorának Sztojka Sándorhoz kapcsolódó eseményeit, hogy elbeszélése többször is nagy derültséget keltett a hallgatóságban. Mindenki nagy érdeklődéssel hallgatta a visszaemlékezést.
Az emlékestet közös imádság és éneklés zárta.
Szabó Annamária,
a Karácsfalvai Sztojka Sándor Görög Katolikus Líceum diákja
A tapasztalat gazdagít
A
Munkácsi 3. Sz. Rákóczi Ferenc Középiskola első osztályosainak szeptember első
hetében nem egy-egy tanító néni jutott, hanem huszonöt. Mielőtt a kedves olvasó
irigyelni kezdené a kisdiákokat, közölni kell, hogy ez az állapot csak
ideiglenes volt, öt napig tartott. A helyzet az, hogy a Munkácsi
Humán-Pedagógiai Főiskola tanítóképzőseinek az oktatási terv alapján meg kell
ismerkedniük az elsős tanulók első hetének tanítási rendjével. Ez azonban nem
passzív megfigyelés, hanem közös munka. Az új környezet, a szokatlan körülmények
sokszor pityergésre görbítik a kicsik száját. Ebben a helyzetben nagyon
felkészültnek, leleményesnek kell lennie a tanító néninek. Majorossy Mária és
Angyalossy Katalin tapintatosan, türelemmel kezelik ezeket az eseteket. Az
emberi kapcsolatteremtést, a tanítói viselkedést elméletben nehéz megtanulni,
ezt látni, érezni, tapasztalni kell. Nem elég a tanítványokat szeretni, el kell
fogadtatni a tanító egyéniségét, ki kell vívni mind a gyerekek, mind a szülők
bizalmát. A közös cél — az együtt tanulás megszerettetése, a folyamat közben
felvetődő gondok, bajok leküzdése, a sikerélmény mindennapossá tétele. A közös
tanulás, játék formálja, oldja a gátlásokat, félelmeket.
Nagy élmény minden tanítóképzős számára az első hét. Előjönnek azok az élmények, amelyek a saját tapasztalásukból fakadtak és befolyásolták a pályaválasztásukat is. Most már a megszépítő emlékezet csak a jót hozza elő, de akad olyan gyakorló pedagógus is, aki már régen megfogadta, hogy kitörli szótárából a „szamárpadot”, mely valaha büntetési eszköz volt.
Remélhetőleg ezek a hallgatók hűségesek maradnak választott hivatásukhoz, futja majd a lelkesedésből, mely most még bő forrásból fakad. Ehhez kívánunk számukra sok sikert!
Pavlik Márta és Kótun Jolán
módszerészek
10.oldal
Csemegéző
Nagyon
jó ötletnek tartom, hogy a Krónika elindította a verskedvelők rovatát. Az elmúlt
hónap folyamán örömmel csemegéztem Füzesi Magda „svédasztaláról”. Kissé ugyan
meglepett, de szívesen veszem át a stafétát. Ebben a hónapban Ady Endre
költeményeiből válogatunk. Azt az Adyt szeretném bemutatni olvasótársaimnak, aki
a rendszerváltás előtt tabu volt, hisz akkor, a rendszer eszméjéhez híven főleg
forradalmi verseiről beszéltünk. Magyartanáraink között is kevés akadt, aki
tanterven kívül merte diákjai elé tárni Ady istenes verseit, magyarságverseit.
„Nem ismerek szebb szabadgondolkodást, mint az Istennel való nyugtalan és
kritikus foglalkozást” — vallotta a költő, akit a halál állandó közelsége, az
élet kiúttalansága, az otthontalanság feloldásának vágya vezetett el az Istennel
való találkozásig.
Az Istenhez hanyatló árnyék (1911) című versében megnyugtató hitért, biztos támaszért könyörög. Az üldöztetés, a hányattatás hajtja az elfelejtett Istenhez, a szent „Képzeléshez”, aki létlenül is leglevőbb. A „létlen” kételyével szemben kihangsúlyozódik a hitért való szándék: „S akarom, hogy hited akarjam… s nem nyugszom addig, míg hitedet meg nem nyerem”…hiszen „Nem szabad hinni senki másba”.
Kádár Rozália
Ady Endre
(1877-1919, Érmindszent)
Ady Endre
neve — Babits Mihályéval együtt — új korszak kezdetét jelenti a magyar
irodalomban.
Apja benne látta a család régi hírnevének visszaszerzőjét. Jogi pályára szánta, de a debreceni jogakadémián kiderült, hogy e tehetséges fiút inkább az újságírói pálya vonzza. 1900-tól a nagyváradi Szabadság c. újságnál dolgozik, 1901-től pedig a Nagyváradi Naplónál. Már ekkor foglalkozik költészettel is. Az első igazi Ady-kötet 1906-ban jelenik meg Új versek címmel. Ez a kötet a támadások pergő tüzébe állította a költőt, hisz nyelv, ízlés, észjárás, költői magatartás tekintetében egészen más volt, mint amit az emberek megszoktak. Az igazságtalan vádaskodások elszigeteltség érzetét keltik benne, s ez csak 1908-ban enyhül, amikor megindul a Nyugat c. folyóirat, amelynek élete végéig munkatársa.
Szinte minden évben megjelentet egy-egy verseskötetet. Verseinek témaköre igen gazdag. Táj, létharc, szerelem, Isten, forradalom, magyarság, kuruc emlékek, háború — mind hangot kap költészetében, amely összeköti a hagyományost a modernnel. Hite: „mégis győztes, mégis új és magyar”. Az „új”-at Párizsból hozza, a modern franciáktól, s az nemcsak költészetében, de életmódjában is megjelenik. Az éjszakai élet, az alkohol, az erős altatószerek és a még Nagyváradon szerzett vérbaj 42 évesen „kiragadják” az élők soraiból.
Ady Endre
Istenhez hanyatló árnyék
Akaratomból is kihullasz,
Én akart, vágyott Istenem,
Már magamat sem ismerem
S Hozzád beszélni rontás fullaszt.
Üldöztetéseimben kellettél
S kerestelek bús-szilajon
S már-már jajomból kihagyom
Neved, mely szebb minden neveknél.
Szent Képzelés, örök hit-balzsam,
Ki létlenül is leglevőbb,
Meghajlok szent Szined előtt
S akarom, hogy hited akarjam.
Megűzeték s nem nyugszom addig,
Míg hitedet meg nem nyerem,
Mert kockán van az életem,
Mint árnyék, mikor elhanyatlik.
S hányattatom, miként a sáska,
Mert csak Tenéked van erőd
S mert nem láttam régen előbb:
Nem szabad hinni senki másba.
1912