Hírek a nagyvilágban |
Szolyva — el nem múló gyászunk jelképe |
UMDSZ: alapszervezeti élet |
Adomány a karácsfalvaiaknak |
Olvasóink írják
|
|
9.oldal
Tanintézményeink életéből * Tanintézményeink életéből * Tanintézményeink életéből
Pavlik Márta: „Tanítványaim megállják a helyüket”
Pavlik Márta tizenhat évig volt a Derceni Középiskola matematikatanára, 1994 óta pedig a Munkácsi Tanítóképzőben tanít matematikát, informatikát és módszertant. Az elmúlt tanévben módszerész-tanár címet kapott. Párhuzamosan oktat a magyar és az ukrán csoportokban egyaránt. A tanárnőt munkájának szépségeiről és nehézségeiről kérdeztük.
—
Matematikusként nem jelent számomra gondot a tantárgy oktatása, ám a
számítástechnika tanítását annál inkább megnehezíti a tankönyvek hiánya —
indítja beszélgetésünket Pavlik Márta.
Ezen a tanárnő úgy próbál enyhíteni, hogy magyarországi tankönyvekből jegyzeteket készít, az előadás szövegét beviszi a számítógépbe, kinyomtatja, majd szétosztja a diákoknak. Szó ami szó, nem kis házi feladat ez, ám annak érdekében, hogy felkészült, jól képzett tanítók hagyják el a tanintézetet, mindent megtesznek az itt oktató pedagógusok, így Pavlik Márta is.
— A matematika komoly tantárgy, első éven nagyon nehezen megy a diákoknak — mondja. — Sajnos, a felvételizők tudása is évről évre gyengébb. Ráadásul tanítványaink Kárpátalja különböző településeiről valók, ahol más-más szokások, követelmények voltak, s ezzel a „válogatottal” előbb össze kell szokni. Egy-két hónapba kerül, amíg összerázódnak, s akkor már fél szóból is megértik a tanárt — teszi hozzá.
S hogy miért nehéz a matematika? Mert a képzősök tempója gyorsabb, mint a középiskola felső osztályaié, ők a kétévi középiskolai tananyagot egy tanév alatt veszik át. Nagyon sokat kell önállóan elsajátítaniuk, sok új fogalommal kell megismerkedniük.
— Egy-két hónap múlva, mire összeszokik a csoport, már látszik, hogy ki a gyengébb, kinek megy jobban a tanulás. Aki az iskolában lemaradozott, annak itt sokkal többet kell tanulnia, de aki ott jól haladt, az nálunk is képes tartani a tempót — magyarázza a tanárnő.
Alig vannak túl a matematikán, a második évben egy újabb „megpróbáltatás” vár rájuk: a módszertan. Ennél a tantárgynál a pedagógusoknak le kell „ereszkedniük” az alsósokhoz, át kell venniük a kicsik gondolkodásmenetét. A tanítóképzősök jól veszik az akadályokat, hisz a tanárnő elmondása szerint a diákok az órán tanultak 98 százalékát át tudják adni a gyerekeknek.
— Az eddig kibocsátott tanítványaim megállják a helyüket, későbbi munkahelyükről csak jót hallok vissza róluk — jegyzi meg Pavlik Márta, s méltán lehet büszke diákjaira. Igaz, mindent el is követ ezért az eredményességért. A pedagógiai gyakorlatokon például együtt izgul tanítványaival az óra sikeréért.
A gyakorlat két részből áll: két szemeszteren át vannak kötelező órák (például matematikából három órát kell adni), a nyolcadik szemeszterben pedig állami gyakorlaton vesznek részt a képzősök. Mire a leendő tanító levezet egy órát, töviről hegyire átrágják a tanárral az anyagot. Óraadó diákjaiknak konzultációt tartanak, ahol felvázolják, mit is szeretnének látni, hallani. Ezután a tanítványok óravázlatot írnak, majd közösen megbeszélik, mit kell változtatni rajta.
— Néha még a mondatot is átfogalmazzuk — mondja a tanárnő —, elmagyarázzuk, hogy ezt nem így kell kérdezni, hanem úgy.
Aprólékosan elemeznek tehát mindent, kész forgatókönyvvel állnak a diákok az alsósok elé. Nagyobb módszertani felkészültséggel látják el a tanítóképzősöket, mint az egyetemistákat.
Az állami gyakorlat nyolc héten át tart. Ilyenkor általában hazamennek a diákok volt iskolájukba, de maradhatnak Munkácson is. A nyolc hét alatt aztán már „élesben” is kipróbálhatják, mennyire felkészültek, mennyire képesek levezetni az öt, esetenként hat órát naponta.
— A gyakorlatok után jellemrajzzal jönnek vissza tanítványaink, s örömmel olvasom, hogy csak jót írnak róluk azok, akiknél a gyakorlatot végezték. Nagyon igyekvő gyerekeink vannak — jegyzi meg a tanárnő.
Pavlik Márta azt is elmondta, hogy az ukrán nyelv terén adódnak nehézségek. Persze vannak, akik már eleve úgy jönnek felvételizni, hogy „nem lehet őket eladni”: a munkácsiak és a Munkácsi járásból érkezettek bírják mind a két nyelvet. Sokkal nehezebb a dolguk a Beregszászi és a Nagyszőlősi járásból érkezett diákoknak. A nyelvtudás azonban nemcsak az akarattól függ, hanem adottság is kell hozzá, mint ahogy szinte minden máshoz is az életben.
— A tanítói pálya elég nehéz — véli Pavlik Márta — , szerintem csak az válassza, aki elhivatottságot érez iránta. Szerencsére mi jó magaviseletű gyermekekkel dolgozunk.
B. Gy.
Újra van óvoda Feketeardóban
Településeink
egyik legfontosabb közintézményei az óvodák, kicsiny gyermekeink második
otthona. Ennek ellenére sok községben nincs ilyen intézmény. Így volt ez az
elmúlt néhány évben a nagyszőlősi járási Feketeardóban is, ahol a 2001-ben
bekövetkezett tiszai árvíz nyomán összedőlt a község óvodája is. Azóta a szülők
nap mint nap a szomszédos faluba, Hömlőcre voltak kénytelenek vinni gyermeküket,
ha gondos felügyelet alatt akarták tudni őket.
Hála Istennek, ez mára a múlté. Ugyanis szeptemberben impozáns, tágas, új otthonba költöztek a feketeardói csöppségek.
— Mindez kiknek köszönhetően? — tettem fel a kérdést Táli Máriának, az óvoda vezetőnőjének.
— Jórészt a kijevi adminisztrációnak, de sok segítséget nyújtott a megyei és a járási közigazgatási hivatal is — hangzott a válasz. — Nekik köszönhetően lett gazdagabb községünk e gyönyörű óvodával. Rajtuk kívül a berendezések megvásárlásában egy amerikai—ukrán közösvállalat volt a segítségünkre, a számtalan játékért pedig Gajdos István parlamenti képviselőnek, az UMDSZ elnökének, valamint Szűcs András református lelkipásztorunknak tartozunk köszönettel.
Tehát
„a közös összefogással még a lehetetlennek tűnő dolgokat is meg tudjuk csinálni”
alapigazság egy újabb példájának lehetünk tanúi: a feketeardói gyerekek ma olyan
otthonra leltek, amilyenre legmerészebb álmaiban sem gondolt senki a faluban.
Meleg, kényelem, modern felszerelések, berendezési tárgyak… — mind-mind a
gyermekekért, az ő szolgálatukban. Tágas, világos szobák, ahol bőven jut hely a
játékra, a mozgásra, sőt a szaladgálásra is, amiket ebben a korban annyira
szeretnek és igényelnek a gyerekek.
50 apróság gondos, megfelelő neveléséről-oktatásáról gondoskodnak itt tizenkét órán át (reggel 6-tól délután 6 óráig), egészségükre pedig külön nővér vigyáz. Az épületben koncertterem is helyet kapott, ahol a zenefoglalkozásokon kívül számos érdekes előadásra, műsorra kerül majd sor a kicsik közreműködésével vagy éppen szórakoztatására.
— Amikor a játékokba belefeledkező gyermekek boldogságtól sugárzó arcára tekintek, szívemet betölti a végtelen hála mindazok iránt, akik hozzájárultak óvodánk létrehozásához — jegyezte meg Táli Mária. — Megragadva az alkalmat ezúton is szeretném megköszönni nemes cselekedetüket, a nekünk nyújtott számtalan önzetlen támogatást — tette hozzá.
Karkuska Katalin
10.oldal
Olvasóink írják * Olvasóink írják * Olvasóink írják * Olvasóink írják * Olvasóink írják
Köszönjük a csodálatos élményeket
A Técsői Magyar Tannyelvű Református Líceum meghívást kapott az Országos Református Tanáregyesület (Magyarország) 2003. évi Pécsett megtartott konferenciájára. A háromnapos rendezvényre tizenketten utaztunk Técsőről.
A fórumot dr. Horkay György, az ORTE elnöke nyitotta meg. Ezután A református közoktatás időszerű kérdései címmel Papp Kornél osztályvezető előadását hallgattuk meg. Az ebédet követően városnézés és múzeumlátogatás volt a programunk: többek között megtekintettük a Csontváry- és a Vasarely-múzeumot, a Bazilikát, a pécsi református templomot, a Mindenszentek templomát, a római kori emlékeket.
Ottlétünk
során bemutatkoztak vendéglátóink. A Pécsi Református Kollégium Gimnáziumának és
Általános Iskolájának diákjai rendkívül színvonalas műsorral kedveskedtek. Külön
kiemelném a kollégium kórusát, amelyet Heppál Péter igazgató vezényelt. A
református nevelés és oktatás mint missziói feladat címmel meghallgattuk dr.
Szabó István, a Zsinat lelkészi alelnökének előadását is, amely nagyon
tanulságos és gondolatébresztő volt.
A következő napon ormánysági kiránduláson vettünk részt, amelynek során érzékelhettük az „egykézés” utóhatásait — láthattuk a kihalófélben lévő falvakat.
Harkányban egy istentiszteleten is részt vettünk, amelyen Bereczky Ildikó lelkész hirdette az igét.
A háromnapos program számomra ezzel nem ért véget, mivel Mészáros Györgyi kolléganőmmel s még 19 más régióból érkezett tanártársammal egyhetes továbbképzésen vettünk részt. Ennek keretében óralátogatásokon és konzultációkon voltunk jelen, megismerkedtünk Karácsony Sándor pedagógiai módszertanával, megvitattuk az intézmény vezetőivel és tanáraival a közös problémákat, tapasztalatot cseréltünk.
A gazdag programban tanulmányi kirándulás is szerepelt: Zengővárkonyban megnéztük Fülep Lajos emlékházát, a tojás-, a fa- és a szalmamúzeumot. Látogatást tettünk a szársomlyó-villányi szoborparkban.
Maradandó élményekkel gazdagodva tértünk haza, diákjainkat immár megismertethetjük Baranya megye gyönyörű, történelmileg gazdag helyeivel.
Ezúton fejezzük ki köszönetünket a Pécsi Református Kollégiumnak és Gimnáziumnak, valamint a tanintézmény fáradhatatlan igazgatóhelyettesének, Bányai Györgynek a szívélyes vendéglátásért, valamint az ORTE szervezőbizottságának, amely lehetővé tette részvételünket eme tartalmas programokban.
Tóth Ilona,
a Técsői Református Líceum
biológiatanára
Kijevi hírek
A napokban Kijevben vendégszerepelt a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház. A színtársulat Vidnyánszky Attila rendezésében Juhász Ferenc Szarvassá változott fiú című darabjával kedveskedett városunk magyarjainak, felejthetetlen élményeket szerezve valamennyiünk számára. Az előadáson a Magyarok Kijevi Egyesületének számos tagja mellett képviseltette magát a Magyar Köztársaság Kijevi Nagykövetsége is.
Kárász Magdolna
Kijev
Csemegéző
Ady
Endre nagyon szerette szülőfaluját, Érmindszentet. Ez a falucska — amelyről
Bölöni György így ír : „…olyan, mint más kis emberlakta hely a Szilágyság sík
földjén. Egyszerű házak, szétszórt utcák.”— Ady számára nagyon sokat jelent.
Jelenti a gyermekkori önfeledt játékok színhelyét „azt a két öreg embert”, akik
az édesanyja és az édesapja, jelenti egyetlen testvérét, jelenti a nyugalmat és
a biztonságot.
1913-ban írja az Érdekes Újságban: „Érmindszentre én akkor megyek, amikor az anyám kívánja, avagy unom a szanatóriumokat és hoteleket, vagy pedig nagyon üldözött, letört avagy megalázott vagyok…”. Nyáron, amikor öccsének, aki tanárként dolgozott, vakációja volt, feltétlenül haza kellett látogatnia, hogy legyen együtt a család. Így akarta az édesanyja, s így akarta Bandi (Ady) is, mert nagyon vonzotta szülőföldje, s erről több versben is ír.
A Séta bölcsőhelyem körül címűben nagy szerelmének, Lédának mutatja be szülőfaluját. „Innen jöttem, és ide térek.” — summázza az utolsó előtti versszakban Az Itthon című költeményben édesanyjának hálálkodik a szeretetéért, a simogatásáért, s fájdalommal vallja be: „De jó is itt e csendes kis tanyán /leroskadni/ Már hallom a harangszó hangját…”.
Hazamegyek a falumba (1907) című versében megszemélyesíti szülőfaluját, amely kegyesen vár a „városi bujdosóra” s megbocsátja annak minden bűnét. Nem számít, miket követett el, rá még mindig úgy emlékeznek, mint ártatlan gyermekre, s mindenki szánja és szereti. A falu megszólítja: „…Én gyermekem, pihenj el, / Békülj meg az én ős szívemmel / S borulj erős vállamra”, azaz nyugalmat, megnyugvást kínál neki. Ő él a felkínált lehetőséggel „S mint kit az édes anyja vert meg, / Kisírt, szegény, elfáradt gyermek” örök nyugalomra tér.
Szülőfaluja tehát a biztos menedék mind az életben, mind a halálban.
Kádár Rozália
Hazamegyek a falumba
Szigorú szeme meg se rebben,
Falu még nem várt kegyesebben
Városi bujdosóra.
Titkos hálóit értem szőtte
S hogyha leborulok előtte
Bűneim elfelejti.
Vagyok tékozló és eretnek,
De ott engem szánnak, szeretnek.
Engem az én falum vár.
Mintha pendelyben látna újra
S nem elnyűve és megsárgulva,
Látom, hogy mosolyog rám.
Majd szól: „Én gyermekem, pihenj el,
Békülj meg az én ős szivemmel
S borulj erős vállamra.”
Csitítgat, csitít, csókol, altat
S szent, békés, falusi hatalmak
Ülnek majd a szivemre.
S mint kit az édesanyja vert meg,
Kisírt, szegény, elfáradt gyermek,
Úgy alszom el örökre.