4. nap - Day 4

                                 

Home
Hasznos Infók
Vide(J)ók
1. nap - Day 1
2. nap - Day 2
3. nap - Day 3
4. nap - Day 4
5. nap - Day 5
6. nap - Day 6
Google képek
Linkek

 

Negyedik nap - Day four

     2007, május 3, csütörtök. Két napi pihenő után, újult erővel vetettem bele magam a vonatozás önfeledt élményeibe. Bátyám munkaügyi kötelezettségei miatt (be kellett menjen dolgozni), ez a nap a magányos vonatozás jegyében telt. Végülis azt csinálhattam, amit igazán szeretek! Ezen egyszerű oknál fogva, egyedül is igen hamar eltelt a nap. Mivel nem igazán vagyok otthon a német nyelvrendszerben, ezért csak Sopron "környékén" utazgattam. Tesóm korábbi tapasztalataiból kiindulva, először a Semmering vonallal szinte párhuzamosan futó Wiener Neustadt - Aspang Markt - Friedberg - Hartberg vonalat jártam be. Majd visszatértem WN-ba, ahonnan még felmentem a Semmeringre is. Lementem egészen Mürrzuschlag-ig, majd vissza WN-ba, onnan pedig haza Sopiba.

     Mivel az aznapi program nem volt túl sűrü, ezért csak 9 óra körül indultam el Sopronból. A menetrend úgy van megszerkesztve, hogy egy percen belül van két vonat is. Az egyik Wiener Neustadt-ba, a másik pedig Bécsbe. A Bécsbe tartó Tálentum motorvonat Ebenfurth felé megy. Aznap egy perccel később indult ez a bécsi vonat, igy egyszerre gördültünk ki Sopronból. Egy darabig még két vágány van, majd külünválnak. Addig a két vonat egymás után haladt. Mi az egyik vágányon, a bécsi vonat a másikon. A kétvagonos motorvonatunk hamar befutott Wiener Neustadt (265) főpályaudvarra. A Hartberg felé induló motorvonatra még kellett várni egy kicsit, igy addig aktivan filmeztem. Azért néhány képre is maradt idő:

                               

(87, 88 - Wiener Neustadt déli kijárata)

Még egy Desiro motorvonatot is láttam. Érdekes, mert nem tudom merre járhat, ahol nincs villamositva a vonal.

(89 - "Desiro" tipusú motorvonat)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Hartberg felé egy pont ugyanolyan motorvonattal mentünk (bocs a királyi többes-számért), mint amilyennel ide is jöttünk. Még az is lehet, hogy ugyanaz volt... Wiener Neustadt után egy rövid ideig arra megyünk, amerről jöttünk. Katzelsdorf előtt letérünk délnek. Lanzenkirchen (302) után délnyugat felé fordulunk és egy darabig a Semmering-re vezető fővonallal haladunk párhuzamosan, alig 5 km-re tőle. Erről a részről gyönyörűen rá lehet látni a hires és magányos "Schneeberg" hófödte hegycsúcsaira. A Schneeberg-re még egy látványos fogaskerekű vasút is vezet...

(A Schneeberg hófödte sziklái)

     Ezután egy kisebb völgyben hullámzunk jobbra-balra, majd Pitten állomása után nemsokkal, beérünk a Pitten patak völgyébe. A völgyben, az egyik dombtetőn, egy szép régi vár is található. Scheiblingkirchen (373) után Grimmenstein következik. Baloldalt, a domboldalban húzódik a Graz-ba vezető autópálya. Az autópályán épült ez a viadukt.

(Viadukt a házak felett)

     Hamarosan megérkezünk Aspang Markt-ba (498). Itt elővettem a kamerát, mert innen következnek az igazán látványos helyek. Az állomás után rögtön emelkedni kezdtünk. Egy nagyobb jobbos, majd egy mégnagyobb balos kanyart követően, beérünk az első alagútba. Mivel itt végig csak videóztam és egyedül voltam, ezért fényképekkel sajnos nem tudok most szolgálni. Az alagút után egy vérprofi rész következik! A klasszikus: alagút, hosszú viadukt, alagút koreográfia. A kb. 300 m hosszú völgyhid konkrétan egy szélesebb völgy felett visz át. A völgyhid alatt úszómedencés házak, sőt még tömbházak is vannak. Nagyon zsir ez a rész! A hosszú viadukt után egy hosszú jobbos alagút következik, majd pedig egy klasszikus boltives kőviadukt. Ilyen kőviaduktbül rengeteg van ezen a részen. Némelyikük elég hosszú, nagyrészük pedig még ives is. A pálya itt egy nagy hajtűkanayart ir le, egy adott részen már csak alig 100 méterre van a szemközti pályától. Csakhát van köztük egy magas domb. Ezután balra fordul a vonal, majd egy újabb alagútba fut be. Neustift am Hartberg állomásáig keményen emelkedik a vonal. Rengeteg kanyar van erre. Még néhány rövidebb alagúton  és viadukton áthaladunk, majd beérünk egy majd 3 km hosszú alagútba. Egy ilyen "mellékvonalhoz" képest ez nem kis dolog! Ez a rész még villamositva sincs, mégis milyen szép helyek vannak errefelé. Ez amolyan "nosztalgia-vasút" feelinget ad az egésznek. A hosszú alagút után még rengeteget kanyargunk az erdős-dombos terepen. Wiesenhöf-nél még átmegyünk egy hosszabb alagúton, majd lassan megérkezünk Friedberg (600) állomására. Itt lekapcsolják a vonat felét. Mivel csak két vagonból áll az egész vonat, ezért csak egy-egy vagon marad. Mindegyik "vagon" külön is egy motorvonat. Mi továbbmegyünk Hartberg felé, a másik "vonat" pedig Pinkafeld-en (399) keresztül, Oberwart-ba (315). Friedberg után van a letérő. Egy nagy balos hajtűkanyar után van egy röviebb jobbkanyar, majd egy balos alagút. Az alagút után is folytatódik a balkanyar, ezért Pingau (527) magasságában megközeliti, a völgy másik oldalán, Friedberg-be érkező vonalat. De ekkor jobbra fordul a sinpálya és egy nagyivű kanyar után elindul Oberwart irányába. Mi is folytatjuk utunkat. Ezen a részen rengeteg hid, néhány viadukt és egy-két magas töltés is van. A vonal többnyire erdőkben fut, erdei vasutak feeling-et ébresztve az emberben. Nem volt kimondottan alpesi a terep, de azért a maga nemében ez is szép volt! Rohrbach (455) környékén rengeteget kanyarog a sinpálya. Kicsit később már egyenesebb lesz a vonal. Délnek haladva, alacsonyabb dombok és a távolban emelekedő Alpok jellemzik a tájat. Hirtelen jobbra fordulunk és lassan megérkezünk Hartberg (359) "végállomásra". A többes szám itt már tényleg sok, ugyanis rajtam kivűl, már csak a mozdonyvezető maradt a vonaton! A kalauz Friedberg-nél átszállt a másik vonatra. Hartberg neve azt jelenti, hogy a "hegyek szive" (Hart-berg). Ez tényleg igy van, habár nem olyan magasak azok a hegyek. Inkább csak hegyecskék, vagy magasabb dombok. Azért el tudnék lakni egy ilyen helyen... Itt volt majdnem egy órám, ezért egy rövidebb városnéző sétára is volt időm. Vettem egy "Snitzelcheesenburgert", ami nagyon finom vala. Egy nagy cipó, benne snitzel (panirozott rántotthús), finom sajt, saláta és majonéz. Mindez 2 euróért. A laktató ebéd után visszatértem az állomásra, majd felültem az ott várakozó egyetlen szál vonatra.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Valószinűleg ugyanaz volt, amivel jöttem. Nemsokkal az indulás előtt, Graz felől befutott egy másik motorvonat, dugig iskolásokkal. Ráadásul mind fel is szálltak a mi vonatunkra, ezért teljesen megtelt. Úgy ültünk, mint a heringek! Videó, fénykép kaput. Biztosan rámbőgtek volna, ha kinyitom ott mindenkire az ablakokat. Szerencsére a tömeg nagyrésze csak Friedberg-ig utazott. Friedberg előtt találkoztunk a "hátsó vagonunk"-kal. Úgy van megoldva, hogy egyszerre érkezik meg a két különálló motorvonat, majd hamar összecsatolják őket, igy nem kell várniuk egymásra...

(90 - Motorvonat Friedberg előtt)

     Egy darabig párhuzamosan haladtunk a másik motorvonattal, majd a bemeneti váltóknál megállt a másik. Alig érkeztünk be Friedberg állomására, már utól is ért a másik szerelvény. Még megvártunk egy szemből érkező másik vonatot, majd a két "motorvagon" már eggyütt folytatta útját. Időközben annyira megritkult az utas-létszám, hogy már bátorkodtam lehúzni az ablakot. Igy csak készülhetett néhány fénykép is. Az első rögtön a Wiesenhöf tunnel:

(91 - A Wiesenhöf tunnel)

     Később sikerült lekapnom az egyik csodaszép balos, kőböl épült boltives viaduktot...

(92 - Boltives kőviadukt)

     Később sikerült megörökitenem azt a hires alagút-viadukt-alagút rendszert, amiről az előbb beszéltem. A balos Samberg alagút után, a szintén Samberg nevű völgyhid következik. A második képen jól látszik a völgy és a másik alagút!

              

(93, 94 - A Samberg alagút és viadukt)

A Samberg viadukt az utolsó alagútba vezet be, ami a Gerichts nevet kapta. A kijáratánál készült a következő kép:

(95 - A "Gerichts" alagút)

     Az alagutak után beértünk Aspang Markt-ba. Itt még bevártunk egy szemből érkező tehervonatot, majd elindultunk vissza Wiener Neustadt-ba. A hatalmas pu. bejáratánál is készült egy kép. Azért ferde, mert pont akkor mentünk át egy váltón:

(96 - Angolváltó Wiener Neustadt bejáratánál)

     Mivel még elég fiatal volt az idő, ezért úgy gondoltam, hogy miért ne mehetnék fel mégegyszer a Semmeringre? Sajnos egy kicsit hezitáltam, igy elment a vonatom. De ez nem okozott különösebben gondot, mert fél óra múlva volt egy másik. Addig kicsit nézelődtem még az állomásban. Ilyen forgalmas pályaudvart sosem lehet megunni... Amig ott bámészkodtam, begördült egy szürés piros-fehéres festésű Taurus, amelyik az Osztrák Vöröskereszt (Rotes Kreuz) munkásságát hirdette:

(97 - "Vörös" Bika)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Lassan befutott az én vonatom is. Egy emeletes kocsis, piros-fehér festésű City Shuttle szerelvény. Persze, hogy az emeleten foglaltam helyet! Vagyis nem kellett foglalni, mert kongott a vagon az ürességtől. Nagyon hangulatos volt fentről nézni a tájat. Olyan mintha légpárnán siklottunk volna, semmi zaj. Még 140-nél is teljesen simán futott a szerelvény. Időközben elkezdett felhősödni a hegyek felé, de az eső végül megkegyelmezett, sőt visszafelé még a nap is kisütött. Ez a vonat érdekes módon csak Payerbach-Reichenau állomásáig ment, ott át kellett szállni egy kicsi motorvonatra. De nem bánkódtam emiatt, hisz a City Shuttle ablakait nemigazán lehetett leengedni. Payerbach-nál épitkezésbe kezdtek, igy az első vágány és a peron alá volt stócolva, ugyanis alatta egy hatalmas gödör tátongott. Egy ideiglenes fahidon kellett átmenni, hogy elérjük a peron végén, a CityShuttle Taurusa előtt várakozó, kétvagonos motorvonatunkat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     A motorvonaton alig utaztak, igy kényelmesen le tudtam engedni az ablakokat, mindkét oldalon. Amig vártuk az indulást, szemből elhaladt egy GySEV-es festésű Taurus vontatta ÖBB InterCity szerelvény. Ezután kigördültünk az állomásról és elkezdtünk "felkapaszkodni" a Semmering hágó-ra. Az első napi, kevésbé sikeres videózásom miatt, ezen a részen újra csak filmeztem. Képeket a visszaúton készitettem. A Semmering hegyi vasút részletes leirása az 1. nap - Day 1 elején található, ezért most nem részletezném újra. A videókat mindenképpen érdemes megnézni!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Mürrzuschlag állomásán leszáltam a vonatról, majd később vissza is száltam rá. Ugyanis azzal mentünk visszafelé is. Ez azt jelentette, hogy tudtam fényképezni. Az első kép rögtön a két hosszú Semmering tunnel kijáratánál készült...

(98 - A Semmering tunnel kijárata)

Egy másik képen, a Semmering állomás után következő alagút kijáratát láthatjuk:

(99 - Alagút Semmering után)

Wolfsbergkogel állomása után is van egy alagút...

(100 - A Wolfsberkogel tunnel)

Az előbbi alagút után egy másik is következik...

(101 - Egy újabb alagút a Semmeringen)

Ezután a hires Kalte Rinne viadukt következik! Sajnos a vonatból nem látszik annyira nagynak ez az épitészeti remekmű:

(102 - A Kalte Rinne viadukt)

Nemsokkal ezután elérjük, a szintén érdekes "galéria" részt...

(103 - A galéria tartópillérei)

Nemsokkal Breitenstein után, remek kilátás nyilik a környező sziklás dombokra. A valóságban sokkal szebb, mint a képen!

(104 - Gyönyörű tájkép a Semmering-ről)

A következő fényképen Klamm-Schottwien állomásának szép kőépülete látható:

(105 - Klamm-Schottwien állomásépülete)

Mivel nézelődtem is, igy nem minden alagútról és viaduktról csináltam képet. Azért még van néhány kép a tarsolyomban:

(106 - Alagút a Semmeringen 2)

(107 - Alagút a Semmeringen 3)

(108 - Alagút a Semmeringen 4)

Ez volt itt az utolsó alagút. Innen már csak néhány kanyar és egy látványos jobbos viadukt van Payerbach-Reichenau-ig.

(109 - Viadukt Payerbach előtt)

     Érdekes módon, a vonatunk most egészen Wiener Neustadt-ig ment. Amikor mentem, még Payerbach-ból indult. Félórán belül újra WN állomásában voltunk. Itt alig kellett várni, mert már be is volt húzva a Sopronba tartó RegionalZug.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     A személyvonat elég lassan döcögött, de igy sem kellett sokat várjak, hogy újra a "főhadiszálláson" lehessek. Ez a nap volt az összes közül a legrövidebb, mind távolságban, mind időben. Azért igy is csak este 7 óra után értem vissza...

     Másnap, vagyis pénteken megint pihenő volt. Egész nap esőre állt az idő. Ennek ellenére, felkerekedtem a tesóm bringájával és körülnéztem egy kicsit a "Hűség városában". Előtte kaptam egy fülest, hogy az egyik mellékutcában van egy remek kis modellvasutas szaküzlet. Nem volt pontos cimem, csak hogy melyik részen van. Majd két órámba tellett, mire végre megtaláltam! De megérte, ugyanis nagyon takaros kis üzlet. Egy idősebb úriember az eladó (és szerintem ő a tulaj is). Van ott minden: mozdonyok, vagonok, sinek, váltók, kiegészitők, kiadványok. Egyszóval, minden ami kellhet. Többféle márka közül is lehet választani: Piko, Roco, Tillig, meg a többi. És ami nekem nagyon tetszett, az hogy lehet kapni régi, használt modelleket is, jó állapotban és főleg nagyon olcsón. Én pl. vettem két darab használt, de remek állapotban levő mozdonyt, a kettőt együtt, potom 10000 Ft-ért! Továbbá vettem egy Piko angolváltót is, 4900 forintos áron! 5000 alatt addig sehol sem láttam. Egyszóval remek hely! Elmondása szerint azért ilyen olcsó nála minden, mert egyenesen a gyártótól szerzi be a dolgokat. Ha legközelebb Sopronban járok, tuti hogy nem hagyom ki az üzletet... A tulaj engedelmével, ime az üzlet pontos cime:

Szemafor Modellvasút Kft. , 9400 Sopron, Paprét u. 9 szám. Telefon/fax: 06 99 324 758.

E-mail cim: szemafor@klaris.hu

     Szombat reggel, a szemerkélő eső ellenére, újra vonatra szálltunk. Ezúttal már a bátyám is velem tartott, igy egy újabb, igen hosszú és tartalmas napnak néztünk elébe! A részletes beszámolót az 5. nap - Day 5 alatt találod kedves vasútbarát.

 

Home Hasznos Infók Vide(J)ók 1. nap - Day 1 2. nap - Day 2 3. nap - Day 3 4. nap - Day 4 5. nap - Day 5 6. nap - Day 6 Google képek Linkek