OLI76.HU - Orosz Olivér weboldala
személyes blog festmények, airbrush online játékok android retro rovat videoton tvc programozás
személyes blog festmények, airbrush online játékok android retro rovat videoton tvc programozás
Programozás

menü:
Programozásról általában

Java kezdet
Java leckék
Java letöltések

Pascal kezdet
Pascal leckék
Pascal letöltések

FLASH kezdet
FLASH leckék
FLASH letöltések

HTML5 kezdet
HTML5 leckék
HTML5 letöltések

kapcsolódó fórum
linkek



HTML5 kezdet


A HTML5 egy új dolog, a HTML szabvány kibővítése.
Például online játékok készítésénél minket ez annyiból érint, hogy megjelent a CANVAS, mely egy kép, egy terület a weboldalon, ahol a programunk megjelenhet. Magát a programot JavaScript nyelven kell megírni. Ez a nyelv már évek óta létezik, weboldalak funkcióinak bővítésére használták.

A CANVAS megjelenésével alkalmas lett komolyabb játékok készítésére, így a FLASH riválisa lehet.
Előnye, hogy futtatásához nem kell bővítményt telepíteni a böngésző alá, maga a böngésző rögtön képes futtatni (persze ehhez olyan -újabb- böngészőt kell használni, mely ismeri a HTML5 szabványt).


Ha ki szeretnénk ezt próbálni, szeretnénk írni ilyen programokat, akkor könnyű dolgunk van.
Elég egy HTML5 képes böngésző (ez a legtöbb gépen megtalálható), és egy egyszerű szövegszerkesztő. Maga a program egy egyszerű szövegfájl -mint a többi programozási nyelvnél. Előny, hogy elkészítés után a program rögtön kipróbálható, nem kell fordítani a kódot, nem kell bonyolult fejlesztőeszközöket telepíteni, konfigurálni.

Lássunk is hozzá.
Legyen a gépen egy HTML5 képes böngésző. Ha nincs ilyen, töltsük le például a legújabb FIREFOX-ot.
Ha ez megvan, akkor ajánlom, hogy a kód szerkesztéséhez szerezzünk be egy szövegszerkesztőt. Én az EditPlus nevű programot használom. Előnye, hogy gyors, nem igényel sok erőforrást, és szerkesztéskor kiemeli a kulcsszavakat és más módon is segíti a programozást.

Ha ez megvan, akkor hozzunk létre egy könyvtárat valahol a gépünkön, legyen mondjuk HTML5 a neve.
Ezen belül hozzunk létre egy új html fájlt, mondjuk PROBA1.HTML néven. (intézőben jobb klikk, itt "új", "szöveges dokumentum", a létrejött szöveges dokumentum nevét írjuk át a fenti (PROBA1.HTML) névre. -fontos, hogy a kiterjesztés is megváltozzon)

Nyissuk meg a létrehozott PROBA1.HTML fájlt a szövegszerkesztőben (pl EditPlus).
Itt írjuk be a fájlba a következő szöveget:



Ez egy egyszerű, alap HTML fájl, egy egyszerű weboldal. Nem csinál mást, csak kiírja, a "HTML5 példa 1" szöveget.
Ez a fájl lesz a kiindulási alap. Ezt (vagy valami hasonló kódot) minden fájlnak tartalmaznia kell, melyben a programunk fut majd.
Mint látható a program sorai sorszámozva vannak. Ezeket a szürke sorszámokat a sorok elején NEM kell begépelnünk, nem része a programnak, csak az EditPlus szövegszerkesztő sorszámozza a sorokat. Ez jól jön ha magyarázó szöveget akarok mellékelni.
A fenti kód megértéséhez kell egy kevés HTML tudás, bár ha nem értjük sem gond, attól még haladhatunk tovább.
Lényeg, hogy a 9-es sor végzi a kiírást, és erre a részre kell majd írnunk a programunk többi részét is, illetve a weboldal egyéb tartalmát.

Lássunk egy egyszerű HTML5 /JavaScript programot. A fenti fájl (PROBA1.HTML) tartalmát bővítsük kicsit a következőre:



Mint látható a 12-23 sorokkal bővült a kód.
Először (12-es sor) a CANVAS objektumot hozzuk létre, megadjuk a nevét és a szélességét, magasságát.
13-as sorban jelezzük, hogy mostantól JavaScript kód következik (egészen a 23-as sorig).
15-16 sorban létrehozzuk a CONTEXT objektumot, melyen keresztül a létrehozott CANVAS-ra később tetszés szerint rajzolhatunk, festhetünk, írhatunk stb. Itt fogjuk majd megjeleníteni a játékot.
17-es sorban kiválasztjuk a színt, 18-asban letöröljük a CANVAS-t.
19-es sorban megintcsak színt választunk, 20-as sorban beállítjuk a betű típust, méretet.
20-as sorban kiírjuk a "HTML5 pelda 2" szöveget az X=60 Y=100 koordinátákra.

A fájlt mentsük el és nyissuk meg egy böngészőben.
Ha mindent jól csináltunk akkor a következő tartalom jelenik meg a böngészőben:



Ha ez sikerült és tetszett, akkor tovább léphetünk:
HTML5 leckék
HTML5 letöltések


Ha problémátok van, keressetek meg nyugodtan (), vagy nézzetek szét a www.prog.hu oldalon (vannak jó cikkek, és ott a tudástár).