Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

December 1. Péntek

    12-kor keltem. Mentem fényképezni, bár párás, felhős volt az idő. Elmentem lefényképezni a sarki fényt követő lokátort és a temetőt. Egy órakor értem haza, fogtam a rádiómat és elvittem a rádiós központba leadni. Ebéd után az aerológiába mentem, kiírtam a TEMP-eket és a havi KLIMAT TEMP-et november hóra. Utána felmentem a rakétásokhoz a hegyre, visszaadtam az LTL 3-at.

    Vacsora után mozi, majd Tolja Alexandrov hívott el. A társasjáték helyett munkát adott. Statisztikát kell készítenem a tropopauza alakjáról 1978-ban. 12-kor értem haza, felszállásig beszélgettünk, készültünk a fürdőbe.

    Ebéd előtt elmentem Ivanovhoz, hogy dec. 3-án lesz a névnapom. Két üveg vörösbort adott erre az ünnepre (17. üveg). Ebédnél táviratot kaptam Bodó Banditól. Ez már a harmadik terven felüli! A felszállás 34 km lett, alatta Szása lenyírta a hajamat, megigazította a szakállamat (M32). A szél kb. 20 méteresre erősödött. Fél ötkor mentünk a fürdőbe. Sztyura kutyánk éppen kint ugatott a hidegben, Szása behívta a meleg szobába. Hiába, nem szokta meg a 20 méteres szélvihart, nem úgy, mint mi! A fürdőben nagyot mosdottam, tengervíz is volt. Sok kvaszt ittam, a szauna 114 °C volt, 7+6+5 percig voltam bent (02). Fél hétkor jöttünk haza.

    Ma ismét elvittem a Prakticát Valerijhez javítani, mert filmcserénél elromlott a zárfelhúzó része!

      • Baskíria: 57° 15' d.sz. 28° 18' ny.h.  
      • Szomov: 13° 21' d.sz. 03° 18' ny.h.
      • Markov: 59° 42' d.sz. 16° 20' ny.h.
      • Zubov: 26° 00' d.sz. 20° 00' k.h.
      • Vize:  -  -

December 2. Szombat

    12-kor ébredtem, hogy fázok. Kolja tegnap este kikapcsolta a fűtést, utána elfelejtette bekapcsolni és egészen kihűlt a házunk. Nem is bírtam elaludni utána. Egykor mentünk ebédelni, majd a raktárba. Kaptunk ellátmányt: egy üveg narancsszörpöt, 4 db nagy és 11 db kis csokoládét és egy zacskó cukorkát.

    A felszállás 27 km lett, utána programot írtam a nedvesség kiszámítására, aspirációs hőmérőre. Sajnos csak a fele fér el a memóriában. Hatkor mentünk haza. A holnapi ünnepre felbontottam az egyik üveg boromat, Kolja megtoldotta egy kis tiszta szesszel. Vacsoráig ittunk, beszélgettünk. Vacsora után mozi. A "Csajkovszkij" c. kétrészes, színes, szovjet filmet adták, Szmoktunovszkijjal a főszerepben (Z03). Ma sajnos nem kaptam táviratot, pedig nagyon vártam. Mozi után társasjátékoztunk egyet, fél 12-kor jöttünk haza. A Baskíria és a Markov ma délután találkoztak és összekapcsolták őket, mint az Esztóniát és a Kapitány Kondratyevet! Fél egyig teáztunk, beszélgettünk, majd elkértem Vitya rádióját és rádióztam felszállásig. Sikerült megfognom Londont a K2- 5,61 MHz-en. A felszállást ketten csináltuk Koljával. Kísérletképpen 100+150-es ballont engedtem el. 34 km lett, ami nem mondható túl jónak. Felszállás alatt a nedvességszámítás programját írtam tovább. Nem érdekes, mert nem fér el a memóriában. Háromnegyed 5-kor jöttünk haza aludni. A Nap sütött, tegnap kezdődött a poláris nappal, amikor nem nyugszik le a Nap. De itt még két órára (éjjel 11-től 1-ig) a hegyek eltakarják.

      • Vize: 15° 55' d.sz. 25° 00' ny.h.
      • Markov: 59° 06' d.sz. 17° 35' ny.h.
      • Szomov: 17° 10' d.sz. 00° 40' ny.h.
      • Zubov: 38° 25' d.sz. 19° 35' k.h.
      • Baskíria: 58° 55' d.sz. 18° 50' ny.h.
      • A Baskíria és a Kapitány Markov találkozási pontja: 59° 00' d.sz. és 17° 30' ny.h.

December 3. Vasárnap

    12-kor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. Ebéd után felszállás, 19 km lett a dupla ballonnal. Éppen készen lett a második vizes telep az ismétléshez, amikor befutott Szása és Vitya fél liter szesszel. Kidobták a vizes telepemet, hogy ma ünnep van, a névnapom, tehát nem ismételni kell, hanem inni! 4-ig ittunk, beszélgettünk.

    Négykor felszereltük magunkat fényképezőgépekkel és mentünk a tengerre pingvineket fényképezni. Most a McMachon szigetre mentünk. Nagy kolóniát találtunk, sokat fényképeztünk, filmeztünk (F902, F903, V10). A pingvinek a kőfészkeiken ültek az egy, két, néha három tojásukon. Én két tojást hoztam el onnan, ahol legalább kettő volt (D209). Hétkor indultunk haza. A vacsorát lekéstük, de bent a konyhán ettünk sült csirkét és ittunk feketekávét. A filmet nem néztük meg, jöttünk haza társasjátékozni, inni tovább.

    A felszállást Petya és Tolja csinálta, én is átmentem teázni. Fél 3-kor hazajöttem rádiózni. Sikerült megfognom a Szülőföldemet K2- 6,06 MHz. Dégi-Lakatos Sándor zenekara játszott, utána Dankó nóták (III. 29-én 75. évfordulója halálának, VI. hóban születésének 100. évfordulója). Palló Imre énekelt: Írom a levelet, Szőke kislány, csitt, Szőke kislány sétál a réten, Még azt mondják, nincs Szegeden boszorkány !!!!! Jákó Vera: Nem fúj a szél, nem forog a dorozsmai szélmalom!!!!! Nem jó, nem jó minden este a fonóba eljárni!!! Takács Béla énekelt. Simonfi Kálmán nótái: Hegedűvel szépen muzsikálnak, Ez az én szeretőm, Eger városa, papok városa. Balázs Árpád nótái, Lovas Lajos énekelt: Darumadár fenn az égen (Vörös Sári), A kanyargó Tisza partján, Nádfedeles kis házikóm. Nem panaszkodhatok, a névnapom jól telt el. Kevés munka, sok evés-ivás, fotóséta. A nótákat halkan együtt énekeltem az előadókkal! Csak a táviratok hiányoztak nagyon!

      •  Vize: 24° 00' d.sz. 28° 00' ny.h.
      •  Szomov: 21° 00' d.sz. 02° 14' k.h.
      •  Zubov: 40° 55' d.sz. 20° 00' k.h.
      •  Markov: 58° 47' d.sz. 17° 27' ny.h.
      •  Baskíria: 57° 27' d.sz. 17° 00' ny.h.

December 4. Hétfő

    12-kor keltünk. Egykor mentünk ebédelni. Utána az aerológiába mentem, megcsináltam Alexandrovnak a tropopauza alakjáról a statisztikát. Hatig dolgoztam. Hazafele átmentem a meteorosokhoz, kiírtam a novemberi adatokat.

    Vacsoráig kifúrtam a pingvintojásokat. Kifújtam a tartalmukat, kimostam  azokat és vattába csomagoltam mindkettőt a hazaszállításhoz. Vacsorára ismét hal! Alig ettem belőle, mert szaga volt már! Utána mozi, társasjáték 11-ig.

    Elalvásig rádióztam: Tápé K2-  6,05 MHz: Hírek, lapszemle. Riport a nyelvtanulásról Kovács Katival. Kolja a szobája padlóját csinálta, Vitya olvasott, Szása aludt, Tolja nem volt itthon. Háromnegyed 1-től Londont hallgattam: jazz, hírek, Hitchcock életrajzi könyvének ismertetése.

      • Markov: 62° 04' d.sz. 14° 20' ny.h.
      • Zubov: 43° 20' d.sz. 20° 14' k.h.
      • Szomov: 24° 56' d.sz. 04° 57' k.h.
      • Baskíria: 56° 00' d.sz. 05° 40' ny.h.

December 5. Kedd

    12-kor keltünk, együtt mentünk ebédelni. Utána az aerológiába mentem. Először lerajzoltam a töltőpavilon méretes alaprajzát Vityának, a beszámolójához. Utána segítettem neki a novemberi könyvkötésben. Négykor jöttem haza. Ebédnél Arkagyij Csesznakovtól (EVM) kaptam ajándékba egy 23. SzAE érmet, dedikálva az én nevemre, születésnapom alkalmából (F319)! Vacsoráig az aerológiában voltam, néhány nagyítást csináltam a legjobb fényképeimről. Nagyon rosszul sikerültek. Sok időt vacakoltam velük, vacsorázni sem mentem el. Tízkor hazajöttem rádiózni felszállásig.

    Ma Tolja Alexandrov visszakérte a fényképezőgépét (Zenit C). Még volt benne film, ki akartam venni  és  visszatekertem a  filmet benne. Azt hittem kész, kinyitottam a gépet. Még volt visszatekerni való a negatívból az orsón, ami fényt kapott! Pont a császárpingvinekről készített képek voltak, sajnáltam is nagyon! A felszállás alatt már haza is jöttem aludni. Fél háromkor a Szülőföldemen: Bóbita, Halász Judit, fél négytől: Petőfi Dömsödön.

December 6. Szerda

    11-kor keltem, mentem az aerológiába szárítani a fényképeket. Egykor ebéd. Ma táviratot kaptam anyukáéktól névnapomra. Ma függesztették ki a listát a hazautazók nevével. Három csoport van: az elsőben lévők az állomáson töltik a szezont (7 ember), a második: 100 %-osan utazik haza a Baskírián (23 ember), a harmadik: (ebben a csoportban van az én nevem is) utazásukról Korotkevics elvtárs dönt, ha megérkezik (a terv szerint dec. 16-án).

    Ebéd után az állomás összes szabad embere lement a tengerpartra, ahol a L. V. Ivanov (22. SzAE) emlékére állított emlékművet avattuk föl kis ünnepség keretében. (F668, F666). Szedov és Koszterin mondott beszédet (F667, F669), a geofizikusok élő virágot helyeztek az emléktáblára. Az ünnepség után Szásáékkal lesétáltam a tengerpartra és leültünk napozni a kövekre. Fél ötkor jöttünk haza.

    Felszereltem magam filmfelvevővel és elmentem fényképezni a rakéta indítását. Ma láttam az első lépcsőt becsapódni a kupolán! A hófelhő felcsapódása után még hallaszott a sivítás! (V12) Hatra értem haza, mentünk vacsorázni, utána én társasjátékoztam, mert ma szolgálatban vagyok éjfélkor. Szása, Vitya és Kolja mentek reggel 9 órára felszállást csinálni, mert ma MGI van és négy szondát kell elengedni. Én 10-kor jöttem haza. Az éjféli felszállásig rádióztam: Tápé, London. A felszállás 34 km lett, fél hatkor kerültem ágyba.

December 7. Csütörtök

    Fél 12-kor keltem, mentem hidrogént fejleszteni, mert holnap konyhaügyeletes leszek és ebéd után krumplit kell pucolnom és sok munkám van ma még hátra. Egykor mentünk ebédelni. Fél 2-től 3-ig krumplit pucoltam, így Szása engedte el a déli szondámat. Háromkor kitakarítottam "Mását". A felszállást fél ötre fejeztük be, 32 km lett. De hiába siettem a munkával, hogy fotózhassak, a jó idő elromlott, teljesen befelhősödött az ég. Így az aerológiában teáztunk, beszélgettünk vacsoráig.

    Vacsora után mozi. Ismétlés volt, de megnéztem. 11-kor jöttünk haza. A felszállásig társasjátékoztunk. A helyi rádiónk bemondta, hogy 10-én a polárnyikoknak szóló rádióadásban én is kapok üzenetet otthonról! Elalvásig rádióztam (London, Szülőföldem) és olvastam. Vitya Vasziljevtől (a szinoptikustól) kölcsönkaptam az  "Élő Antarktisz" c. könyvet, gyönyörű képekkel, érdekes grafikonokkal.  

December 8. Péntek

    Hét órakor keltem, mentem a konyhára. Reggelire: hidegtál, kása tejjel, feketekávé, tea, vaj, kenyér. Fél tízre végeztünk a takarítással. Elmentem az aerológiába, készítettem néhány nagyítást Kolja negatívjairól. 11-kor jöttem haza, lefeküdtem délig aludni.

    12-re ismét mentem a konyhára. Ebédre: májgombócleves, krumplipüré hússal, kompót. Valerij Mahanykovtól  (EVM) is kaptam egy (hibás feliratú)   SzAE  emblémát fémből. 3-ra lettünk készen a mosogatással és a takarítással. Elmentem az aerológiába kávézni, majd 4-kor hazajöttem aludni. Nem tudtam elaludni, így visszamentem az aerológiába beszélgetni.

    6-ra mentem ismét a konyhára. Vacsorára: fasírt krumplival, rizzsel vagy tésztával, dzsem, vaj, tea, kenyér. 8-kor lettünk kész mindennel, utána mozi. Két filmet is adtak, fél 12-kor jöttem haza. Tolja áthívott teázni, közben beszélgettünk, lemezeztünk. A felszállás alatt rádióztam (London, Tápé), 4-kor mentünk a fürdőbe. A szauna 112 °C volt, 6+5 percig voltam bent (06). Fél hatkor jöttünk haza aludni.

December 9. Szombat

    12-kor keltünk, mentünk ebédelni. Ebéd után magnóorsót készítettem, hogy legyen mire a rádióadást holnap fölvenni. Szalagot Vitya adott. A számítógéphez való vastag szalagot én vágtam fel hosszában, a két pengéből készült célszerszámmal! Egész estig tekercseltem és törültem a szalagot az EVM-nél. Vacsorázni sem mentem el, a mozit azonban megnéztem. 10-kor jöttünk haza.

    Felszállásig rádióztam (34 km lett). Háromnegyed 4-kor jöttem haza. Sikerült megfognom a Szülőföldemet a 11,9 MHz-en. (Zenei magazin).

December 10. Vasárnap

    12-kor keltem, siettem ebédelni. Egy órára fent voltam a rádióvevő központban. Felkészítettük a stúdiómagnóra a szalagomat 19 cm/sec sebességgel és vártuk az adást. Utolsónak nekem üzentek a műsorban. Keveset értettem belőle adáskor, de utána többször visszahallgattam a magnetofonon a felvételt és minden rendben volt. (D183, D147) 2-re értem az aerológiába, én engedtem el Tolja szondáját (F229). A felszállás 31 km lett. Amikor befejeztük, éppen megjött a traktor és fölpakoltuk a szemetet egy nagy, vas szánra és elszállítottuk a tengerpartra. Hatig dolgoztunk egyfolytában.

    6-tól papírdobozt készítettem a magnószalagnak, majd visszamentem az aerológiába és táviratot írtam haza. Vacsoránál fel is adtam.

    Vacsora után mozi, 10-kor jöttünk haza. Felköszöntöttük Kolját, mert holnap lesz a születésnapja. Már a második itt az Antarktiszon! Pont a megérkezésekor a partraszálláskor volt az első. Felszállásig társasjátékoztunk, beszélgettünk. A felszállást Petyával ketten csináltuk, 28 km lett. Alatta Szásáék hazahívtak inni. Megkezdődött Kolja születésnapja! Sokat ittam, hazajönni sem bírtam fölszállás után, így az aerológiában aludtam.

December 11. Hétfő

    11-kor ébredtem. Tolja és Kolja takarítottak, pakoltak. Egykor mentünk ebédelni. A felszállás 33 km lett. Amíg a gázfejlesztésem tartott elkészítettem Koljának az ajándékomat. A második üveg vörösbort és néhány fotót becsomagoltam egy  ballonos kartondobozba, majd beletettem azt egy nagy, furnér, szondás ládába és leszögeztem. A ládát becsomagoltam papírba és színes szalaggal átkötöttem. (F515, F516, F518, F521) Hatra lettem kész "Mása" tisztításával, jöttem haza átöltözni az ünnepre. Hétre jöttek a vendégek, 14-en voltak összesen. Keveset ittam, sokat ettem. Jó volt a hangulat, sokat énekeltünk. Főleg a katonadalok sikerültek jól. Arkagyij Csesznakov (EVM) sok viccet mesélt.

    Az éjjeli felszállást csak Jura Medunyicin várta meg, 20 km lett. Szondaelengedés után a pavilon erkélyén énekeltünk, táncoltunk. 4-kor jöttünk haza aludni (F250, F252, F254).

December 12. Kedd

    12-kor keltem, mentem ebédelni. Utána társasjátékoztam egyet, majd mentem az aerológiába. Vitya éppen kialkudott Georgij Tyimofejevtől (EVM) egy vizitet, így mentünk a számítóközpontba inni egy kört.

    Vacsoráig Koljával barkácsoltunk. Vacsora után Szosnyikovhoz mentem, hogy magnófelvételt készítsek a szalagomra. Nem sikerült, mert az orsós magnó nem működött. Így beszélgettünk, söröztünk 10-ig.

    Ma kaptunk egy-egy jelvényt, hogy részt vettünk az MHK mozgalomban. Ezüst, arany és kiváló fokozatokat osztottak, különböző korcsoportokban. Én aranyat kaptam (M13)!

      • Szomov: 54° 16' d.sz. 24° 12' k.h.
      • Markov: 71° 48' d.sz. 15° 23' ny.h.
      • Baskíria: Crozet szigetén
      • Zubov: 58° 33' d.sz. 28° 00' k.h. 342 mile/nap
      • Vize: 38° 00' d.sz. 53° 10' ny.h. 220 mile/nap

December 13. Szerda

    Fél nyolckor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. Fél 9-kor felszállás, mert NGI (Nemzetközi Geofizikai Időszak) van, és négy szondát kell elengedni. Utána feltakarítottam az egész aerológiát, elégettem a szemetet stb. 11-re lettem készen. Ebédig befestettem másodszor a preparáló mennyezetét fehérre. Ebéd után a falat festettem be másodszor. Utána segítettem Szásáéknak a raktár oldalára új furnérlemez táblákat szögezni. Negyed hatkor megnéztük a rakéta indítását.

    Vacsoránál Valerij szólt, hogy kész a fényképezőgépem. Rögtön vittem haza és lerepróztam a meteornyom anyagot és előhívtam. Elég rossz lett, nem tudom miért. A felszállást háromnegyed 4 -re fejeztük be és jöttünk haza aludni. A rádión sikerült ismét megfogni a Szülőföldemet.

      • Baskíria: -        
      • Vize: -
      • Szomov: 56° 52' d.sz. 31° 05' k.h. 286 mile/nap
      • Markov: 72° 13' d.sz. 17° 56' ny.h.
      • Zubov: 60° 59' d.sz. 31° 54' k.h.

December 14. Csütörtök

    12-kor keltem. Ebéd előtt állítottam a Praktica fénymérőjén. Ebédre beöltöztem a piros orkándzsekibe és elfényképeztem néhány színes diát. Ebéd után felszállás. Alatta lerepróztam az "Élő Antarktisz" c. könyv néhány oldalát a 16. sz. dia második felére. Érzésem szerint rosszul sikerültek.

    Felszállás után mentem a preparálóba (D161). Kitakarítottam minden helyiséget, a belsőt fölmostam benzinnel, a külsőben befestettem a padlót. Vacsoráig dolgoztam.

    Vacsora után mozi, 10-kor jöttem haza. Szosnyikov ideadta a magnószalagomat, sikerült felvennie a kért számokat. Felszállásig otthon pakolásztam a holmijaimat. Készülök már haza, a terv szerint a Baskíriával utazok (dec. 16-ra várjuk). Szása Kolja szobáját festette, Tolja olvasott, Vitya fotózott az aerológiában. Pakolás közben a rádiót hallgattam (London, egy sci-fi). A felszállás 35 km lett, negyed ötkor jöttem haza aludni.

      • Szomov: 59° 25' d.sz. 37° 50' k.h.
      • Markov: 72° 16' d.sz. 18° 04' ny.h.
      • Baskíria: 49° 05' d.sz. 51° 06' k.h.
      • Zubov: 60° 17' d.sz. 36° 10' ny.h.

December 15. Péntek

    Negyed 2-kor ébredtem, siettünk ebédelni. Utána felszállás, 33 km, alatta gázt fejlesztettem, KLIMAT TEMP-eket írtam ki. Fél hatkor jöttem haza, folytattam a csomagolást. Vacsora után társasjátékoztam egyet, majd jöttem haza 9-kor. Folytattam a bőröndök csomagolását, közben hallgattam a Rádiógazeta 41. számát.

    Felszállásig befejezem a második bőröndöm bepakolását, holnapra marad a zsák. A felszállásra átmentem az aerológiába. Kolja elmagyarázta a térerősség mérő működését. Ötkor mentünk a fürdőbe. A szauna 114 °C volt, 2x5 percig voltam bent (03). Sok kvaszt ittam, sokat mostam. Fél hétkor jöttem haza aludni.

      • Baskíria: 55° 15' d.sz. 51° 06' k.h. 370 mile/nap
      • Szomov: 62° 56' d.sz. 43° 50' k.h. 267 mile/nap
      • Vize: 54° 12' d.sz. 56° 22' ny.h. 308 mile/nap
      • Zubov: 62° 55' d.sz. 43° 46' k.h.
      • Markov: 72° 21' d.sz. 18° 34' ny.h.

December 16. Szombat

    Négykor keltem, elmaradt az ebéd. Átmentem az aerológiába kakaót inni. Vacsoráig beszélgettünk.

    Vacsora után megnéztem a mozit, majd társasjátékoztam egyet. 11-kor jöttem haza. Felmostam a szobámat, visszaadtam Vityának a rádióját, pakolásztam tovább. A Szomov ma átvette a Zubovról a Malagyozsnajára jövő polárnyikokat (65° 38,5' d.sz. 47° 28,5' k.h.). Mirnij előtt a tenger már jégmentes! Nálunk is megjelent a napiparancs, hogy a tenger jegére lemenni tilos, mert már sok rajta a repedés!

      • Vize: 59° 40' d.sz 56° 46' ny.h. 332 mile/nap
      • Markov: 72° 25' d.sz. 18° 50' ny.h. 6 mile/nap (driffel)
      • Baskíria: 61° 34' d.sz. 49° 41' k.h. 388 mile/nap
      • Szomov: 65° 38' d.sz. 47° 29' k.h.
      • Zubov: 65° 39' d.sz. 47° 28' k.h.

December 17. Vasárnap

    Egykor keltünk, mentünk ebédelni. Már látszik a készülődés a 24. SzAE résztvevőinek fogadására. Az étteremben üdvözlő transzparenseket függesztettek ki az újonnan jövőknek. Takarítják a havat a főutcáról gyorsított ütemben. Hosszú táviratot kaptam otthonról. Lehet, hogy ez lesz az utolsó.

    Ebéd után mentem az aerológiába. A felszállás alatt Kolja ismét bemutatta a teljesítménymérő működését. Vacsoráig gyakoroltuk Szásával a mérést.

    Vacsorára sült csirke. A politikai tájékoztató előtt Szedov bejelentette, hogy a Baskíria ma átadta utasait a Szomovnak a 65° 30' d.sz. és 51° 00' k.h. koordinátájú helyen. A jégtörő egyedül jön tovább az állomás felé, holnapra várható az első helikopter érkezése! Ezután a repülősök balesetvédelmi oktatást tartottak arról, hogyan kell viselkedni repülés közben és rakodáskor. Figyelmeztettek bennünket a sztatikus elektromosságra, a kis és nagy propellerekre, stb. Utána mozi, társasjáték fél 11-ig. A felszállás 33 km lett, fél ötkor kerültem ágyba.

      •  Markov: 72° 27' d.sz. 19° 05' ny.h.
      •  Zubov: 61° 03' d.sz. 43° 30' k.h.
      •  Szomov: 65° 39' d.sz. 50° 42' k.h.
      •  Baskíria: 65° 30' d.sz. 51° 00' k.h.

December 18. Hétfő

    Egykor keltünk, mentünk ebédelni. A "Pentagon" (az expedíció vezetőinek háza, Szomov utca 13! (F712) mögött már kijelölték zászlókkal a helikopterek leszállóhelyét. Ebéd után felszállás. A léggömb 10 km-en elpukkant, így ismételtünk. A második 33 km lett. Felszállás után elmentem az étkezdébe, lerepróztam a faliújságon lévő fényképeket (M28, M27) és előhívtam a filmet. Fele jó lett, fele rossz.

    Vacsora után nem néztem meg a mozit, mert ismétlés volt. Társasjátékoztam fél 12-ig. A felszállást ketten csináltuk Koljával, 23 km lett, háromnegyed 5-kor jöttünk haza aludni. A Nap kisütött, gyenge szél fújt. Biztos, hogy reggel jön a helikopter! Az első hozza a postát!

      • Baskíria: 64° 16' d.sz. 53° 30' k.h.
      • Markov: 73° 04' d.sz. 20° 30' ny.h.
      • Szomov: 66° 16' d.sz. 49° 05' k.h. 211 km-re Malgyozsnajától
      • Zubov: 57° 25' d.sz. 41° 33' k.h.
      • Vize: Bellingshausenen

December 19. Kedd

    Egykor keltünk, az utcán derült ég, de erős szél volt, így a helikopter még nem jött meg (C269). Mentünk ebédelni, utána felszállás. Éppen készen lett a vizes telepem, amikor bemondta a rádió, hogy 10 perc múlva megérkezik a helikopter a Szomovról (C275)! Rohantunk a fényképezőgépekért, filmfelvevőkért (F691). Jött is a helikopter a postával (F693). Fotóztuk, filmeztük a leszállását (V13). Az állomásvezetőség régi orosz szokás szerint sóval és kenyérrel várta Korotkevics elvtársat (F695, F698, F699, F702). Siettünk a szondát elengedni, mert késében voltunk. Ketten dolgoztunk Koljával, Szása a rádiósokhoz ment a csomagokért és a levelekért. A felszállás 16 km lett, de nem ismételtük meg.

    Mindenki hazajött a 20-as épületbe. Vodkát ittunk, amit Vitya csomagjában küldtek, majd mindenki leült levelet olvasni.  A fejrészt a szondánál Tolja Makov csinálta meg helyettem, mert és is a leveleimet olvastam.

    Délután előhívtam a helikopter leszállásáról készített filmet. Fele jó, fele rossz, ahogy a zár dolgozott. Hatkor jöttem haza ismét elolvasni a leveleket.

    Vacsora után nem vártam meg a mozit, hanem elmentem a rádiósokhoz. Lebélyegeztem a borítékokat, amelyekre a levelemben kapott magyar bélyegeket ragasztottam. Lebélyegeztem a filatelistáktól kapott borítékokat is. Tíz órakor mentem haza. Itthon Vityáék vodkával vártak. Ittunk, beszélgettünk. (M09, M10, M11, M12)A felszállást Koljával csináltuk ketten, mert Vitya és Szása minden szeszt megittak, amit a csomagokban kaptak. A felszállás alatt Kolja táviratokat írt, én a leveleimet olvastam el ismét. A felszállás 24 km lett, utána elmentem a rádiósközpontba, feladtam Kolja táviratait és lepecsételtem még néhány borítékot. Fél ötkor kerültem ágyba.

      • Szomov: 66° 16' d.sz. 48° 37' k.h.,  10mile/nap,197km-re Malagyozsnajától
      • Baskíria: 62° 42' d.sz. 62° 24' k.h. 260 mile/nap
      • Zubov: 54° 11' d.sz. 36° 37' k.h. 250 mile/nap
      • Markov: Halley Bay előtt

December 20. Szerda

    12-kor keltem, már megjött a második helikopter is. Kolja kapott csomagot ezzel a géppel. Adott néhány orosz bélyeget és megint elmentem ebéd előtt a rádiósokhoz, lebélyegezni azokat.

    Ebéd után elmentem a Pentagonba. Korotkevics elvtárs azt mondta, hogy sajnos Vosztokra semmiképpen nem utazhatok, de a szezonra itt maradhatok, ha akarok. Azt válaszoltam, hogyha nem utazhatok Vosztokra, megyek haza a Baskíriával. Ebben maradtunk.

    A helikopterek egész nap repültek az állomás és a Szomov között, hozták az új embereket. Ebédnél, vacsoránál már sok idegen arc volt látható. Az utolsó helikopterrel megérkezett a 24. SzAE egyik aerológusa, Jura Napojkin, Szása és Vitya régi ismerőse. Tolja Makovnak hozott csomagot (2 üveg vodka + 2 üveg vörösbor). Felszállásig ittunk, 3-kor jöttem haza aludni.

December 21. Csütörtök

    Fél egykor keltünk. Megjött az új lokátorosunk Szása Gruzgyev (Arhangelszkből). Mentünk ebédelni, utána felszállás. Ez alatt megérkezett a harmadik aerológusunk is Andrej Usztyinov (Moszkvából). Ő csak a szezonban lesz itt, kozmikus szondákat fog elengedni. Még két aerológus is nálunk kapott szállást, akik majd Novolazarevszkaján fognak dolgozni.

    Szásáék ittak egész nap megint. Én egy kortyot sem ittam ma, mert nagyon fájt a fejem. Be is kellett vennem egy Salvadort. Estig beszélgettünk, közben én befejeztem Kolja szobájában a szegőlécek fölszerelését. Este felszállt az első repülőgép is egy próbakörre. A rádióban a Wings nagylemezét játszották!

      •  Baskíria: 63° 00' d.sz. 83° 08' k.h.
      •  Szomov: 66° 21' d.sz. 48° 20' k.h. 182 km-re Malagyozsnajától

December 22. Péntek

    11-kor keltem, elmentem az aerológiába és megírtam haza egy táviratot. Az EVM-nél átjátszottam latin betűkre, majd a németekével együtt feladtam még ebéd előtt.

    Ebéd után Koljával befejeztük a fotórelét, amit Kolja nekem is ajándékozott születésnapomra, kissé megkésve! Ma egész nap repültek a helikopterek az állomás és a Szomov között. Novolazarevszkajára elrepült egy IL-14-es repülőgépünk. Sajnos én nem repülhettem el vele, pedig ott nagyon várnak a németek engem.

    Hat órakor mentünk Koljával a fürdőbe. A szauna 110 °C volt, négyszer-ötször is bementem (02). Mosnivalót nem vittem magammal, csak fürödtem. Sokan voltak, de nem zavartattam magam. 8-kor jöttünk haza, vacsorázni sem voltunk.

    Felszállásig az aerológiában csináltam néhány képet Kolja születésnapi negatívjáról. A felszállás 20 km lett. Vittem a fényképezőgépemet egy színes negatívval, mert most volt a nyári napforduló és készítettem néhány képet éjjel 2 órakor! háromnegyed 5-kor jöttem haza aludni. 

      • Baskíria: 57° 54' d.sz. 89° 31' k.h.
      • Szomov: 66° 21' d.sz. 48° 17' k.h. 180 km-re az állomástól
      • Zubov: 48° 45' d.sz. 20° 06' k.h.
      •  Vize: 57° 31' d.sz. 27° 21' ny.h.
      •  Markov: Druzsnajánál (Halley Bay)

December 23. Szombat

    12-kor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot, majd ebédelni. Ebéd után felszállás, 31 km lett. Jurij Napojkinnal csináltattam mindent, és csak néztem, hogyan dolgozik. 5-kor jöttünk haza.

    A Novolazarevszkajára utazókat ma mind elvitték a repülőgépek, de még így is nagyon sokan vagyunk az állomáson. Karácsonyi üdvözleteket kellene írnom és hazaküldeni, de sem erőm, sem kedvem sincs semmihez. Vacsoráig a Kanári-szigetekről hozott új újságokat olvastam. A "Yachtvilág" címűben a jobb "csónakok" 20 ezer fonttól 3 millió dollárig! Navigátor zsebszámológép: Tamaya NC-77  160 font.

    Vacsora után Szásával sétáltunk egyet, mert a mozit nem vártuk meg a tömeg miatt. Otthon az ARZ (aktinometriai = sugárzásmérő) szonda leírását olvasgattam. Toljával teáztunk, beszélgettünk felszállásig.

      •  Szomov: 66° 59' d.sz. 48° 08' k.h.
      •  Zubov: 48° 41' d.sz. 19° 47' k.h.
      •  Vize: 57° 07' d.sz. 16° 50' ny.h.
      •  Baskíria: 52° 30' d.sz. 94° 38' k.h. 360 mile/nap

December 24. Vasárnap

    Fél egykor keltünk, mentünk ebédelni. Előtte feladtam egy üdvözlő táviratot a meteornak haza. Ebéd után néztem a szondaelengedést, a vízszállítást a pavilonba. Utána teáztunk, beszélgettünk. 4-kor jöttem haza.

    Vacsoráig skálát készítettem a fotóreléhez. Vacsorára készültem nagyon, bár itt a karácsonyi pulyka helyett csak magyar sült csirke lesz. Nagyot csalódtam, mert elmaradt a csirke. Nem is lesz több a szezonban, helyette főtt hús volt nagy csontokkal!Vacsora után Szásával és Koljával sétáltunk. Összegyűjtöttem egy zsebre való apró, szép követ. Meglátogattuk Vologya Vasziljevet "Murmanszkon". Háromnegyed 12-kor jöttünk haza. Itthon beszélgettünk, teáztunk éjjel 2-ig.

December 25. Hétfő

    Egykor keltünk, mentünk ebédelni. Ebéd után mentem az aerológiába. Andrej Usztyinov hozott egy japán rádiószondát, azt fényképeztem. Utána előhívtam a filmet. Elég jól sikerült. Kolja meglátta, rögtön kért ő is egy negatívot. Csináltam neki is egy sorozatot közgyűrűvel. Ez is elég jó lett. Vacsoráig fotóztam, közben teáztunk. Tolja gombalevest főzött, azt ettük.

    Vacsorára a délről magmaradt hal volt, nem is ettem semmit, csak kompótot ittam. Utána megvártam a következő helikopter leszállását. Egész nap dolgozott mindkettő. A hajóról a Novolazarevszkajára szállítandó élelmet hozták, vissza pedig benzint szállítottak.

    Kilenckor jöttem haza. Itthon teáztunk, beszélgettünk. Közben lerepróztam Tolja Makov egy régi fényképét. 11-kor elmentem előhívni a negatívot. Ez is elég jól sikerült. A felszállás alatt fotóztunk, beszélgettünk, teáztunk. Reggel 6-kor jöttem haza.

      • Szomov: Malagyozsnajánál
      • Markov: Druzsnajánál
      • Vize: 56° 02' d.sz. 04° 00' k.h.
      • Zubov: 46° 55' d.sz. 19° 55' k.h.

 December 26. Kedd

    Fél egykor keltünk, mentünk ebédelni. A felszállást eljött filmezni a leningrádi filmstúdió operatőre, aki 35 mm-es színes filmet készített. Beöltöztem hozzá a piros anorákba, farmerbe (D051-2). A felszállás alatt az éjjel készített nagyításokat szárítottam meg. Ma eldőlt, hogy Szása is itt marad a szezonban és Tolja Makov is, mint szakács. Ötkor jöttem haza. Vacsoráig teáztunk, beszélgettünk. Ma van karácsony napja. Itt semmiféle ünnep nincs, nem is köszöntött fel senki.

    Vacsora után mentünk az aerológiába. Megérkeztek Andrej kozmikus szondái a helikopterrel, azokat pakoltuk ki. 9-kor felszereltük magunkat fényképezőgéppel, filmfelvevővel és Koljával ketten kimentünk a repülőtérre egy GTT-vel (F211), fotózni a Druzsnajára induló gépet (F675, F678, F680, F683, F688, F689). Egy másik IL-14-est éppen szereltek. Felmentem, beültem a pilótafülkébe. Bemutatták a műszereket (v  = 240-280 km/h). Onnan felmentünk az irányító toronyba Sahovhoz és megvártuk, amíg a gép egy próbakört repült. (V14)Hazafelé megnéztük a tengerparton Ivanov emlékkövét (F668). Kolja még nem is látta. Egy órakor értünk haza, átmentünk az aerológiába teázni. A felszállás alatt Szása nagyításokat készített, én előhívtam a negatívot, amelyet a reptéren készítettem. Jól sikerült, ahogy a zár dolgozott. Fél háromkor jöttem haza aludni. Jura Napojkin belépett helyettem szolgálatba, én csak Andrejnek fogok segíteni a kozmikus szondák elengedésénél, reggel 9-kor, minden nap.

 December 27. Szerda

    Fél 8-kor keltünk, mentünk reggelizni. Utána elengedtük az első radiometrikus szondát. 33 km lett, alatta lerepróztam a szonda kapcsolási rajzát. Közben ismét elromlott a Praktica! Vittem Valerijhez. Ismét teljesen szétszedte. Szerinte új baja van, ilyen még nem volt! A filmet előhívtam, az is rossz lett. Ebédnél szóltak, hogy du. 4-től beosztottak a rakodóbrigádba. Ebéd után Andrejjel nardüt játszottam, majd jöttem haza pihenni, készülni a munkára.

    Négy órakor mentünk a tengerpartra. Ismét benzines hordókat húztunk ki a hóból traktorral, majd egy nagy hálóra gurítottunk 12-14 darabot. Jött a helikopter, lebegett a fejünk fölött, amíg a háló négy sarkán lévő drótköteleket beakasztottuk a rakodókampójába. A figyelmeztetést elfelejtettem már, így kaptam is egy lórúgás nagyságú elektromos kisülést. A karom könyékig elzsibbadt!Hétkor GTT-vel bejöttünk vacsorázni, utána helikopterrel mentünk vissza a tengerpartra. 11-ig dolgoztunk. Fáradtan jöttem haza. Itthon Tolja teával, mézzel vígasztalt. Felszállásig beszélgettünk, akkor átmentünk az aerológiába. Heten voltunk, Tolja Makov otthon aludt. Háromnegyed 4-kor jöttünk haza, Kolja és Szása csinálták meg a felszállást.

      • Zubov: 47° 09' d.sz. 20° 00' k.h. 40 mile/nap
      • Vize: 55° 20' d.sz. 20° 05' k.h. 305 mile/nap
      • Baskíria: 36° 26' d.sz    111° 49' k.h. 364 mile/nap
      • Markov: 75° 11' d.sz. 28° 53' ny.h. 238 mile/nap
      • Szomov: Malagyozsnajánál

December 28. Csütörtök

    Fél kettőkor keltem, mentem ebédelni. Odakint esett az eső! A part mellett a tenger jege már több helyen elolvadt. Ebéd után az aerológiába mentem. Beszélgettünk, teáztunk. A felszállás alatt megmutattam Andrejnek a gázfejlesztés és "Mása" kitisztítását. Fél hétkor mentünk vacsorázni, már havas eső esett. Utána elmentem Valerijhez. Megjavította a fényképezőgépemet. Szerinte jó lett. Ma levelet kaptam a németektől, Novolazarevszkajáról. Küldtek néhány fényképet és diaképet a repülővel hozott levélben. (D239, D240, D241, D242, D243, D244, D245, D246, D247, D248).

    Vacsoráról hazajövet már hó esett, sűrű, nagy pelyhekben. Itthon beszélgettünk, hallgattuk a rádiót: Moszkvában -25 °C hideg van! 11-kor feküdtem le aludni.

      • Markov: 70° 18' d.sz. 22° 36' ny.h.
      • Vize: 53° 30' d.sz. 20° 00' k.h.
      • Zubov: 43° 59' d.sz. 19° 08' k.h.
      • Szomov: Malagyozsnajánál
      • Baskíria: Freemantleban (Ausztráliában, Perthnél)

December 29. Péntek

    Fél nyolckor keltem, mentünk reggelizni. Hóesés, látás 10 km, 0 °C, 740 Hgmm, 90 %. Utána én töltöttem a sugárzásmérő szonda ballonját, 27 km lett. Pukkanás után elmentem a meteorba vegyszert kimérni. Ebédig előhívtam egy tekercs próbafilmet. Elég jó lett, ahogy a zár dolgozott (F709, F710).

    Fél kettőkor mentünk ebédelni, utána felszállás. Alatta előhívtam Jura Napojkinnak a Crozet-szigeten készített filmjét. Eljött Arkagyij Szosnyikov is egy új rakétással. Megnézték a CASIO-mat. Négykor jöttem haza, készültem a fürdőbe. Előtte elmentünk Andrejjel a rádiósközpontba, lebélyegeztem néhány borítékot ismét.

    Fél hétkor mentünk a fürdőbe. A szauna 102 °C volt, sokszor bementem (91). Koljával végigvertük egymást "venyigével" (nyírfa virgáccsal) alaposan (F313). Fél 9-kor jöttünk haza. Itthon teát ittunk, fasírtot ettünk fokhagymával vacsorára. Leningrádban most -25 °C van, Moszkvában -33 °C! 11-kor Koljával elsétáltunk az étterembe megnézni, jött-e táviratunk, de nem volt egyikünknek sem. Elmentünk az aerológiába teázni. Átjött Szása Gruzjev is. Fél egykor jöttünk haza. Este Tolja Alexandrov elrepült Mirnijbe inspekciózni, és térerősség méréseket végezni!

      • Szomov: Malagyozsnajánál
      • Baskíria: Freemantleban
      • Vize: 51° 00' d.sz. 20° 00' k.h.
      • Zubov: 45° 11' d.sz. 19° 45' k.h.
      • Markov: 66° 00' d.sz. 28° 19' ny.h. 268 mile/nap

December 30. Szombat

    Fél egykor keltem, mentünk ebédelni. Feladtam egy táviratot, hogy nemsokára indulok haza, Utána elmentem Szerjózsa Krivascsjukhoz az orvoshoz, hogy holnap elutazok és szeretnék néhány fényképet készíteni az "álmommal", a TAIR-3 objektívvel. Kölcsönadta az objektívet, megkínált innivalóval. Éppen elindultam a fotósétára, amikor a rádió hívta az első helikopter személyzetét és utasait, lehet repülni a Szomovhoz. Csináltam gyorsan néhány képet az objektívvel, utána elmentem Szosnyikovhoz, megbeszéltük a PE-300-as vakum ügyét, majd siettem haza.

    Ott már várt egy GTT, felpakoltam a csomagjaimat és mentünk a helikopterhez (F719, F720, F721, F722, F723). Elbúcsúztam Szedov elvtárstól (F714), megköszönve a sok segítséget és beszálltam a MI-8-as helikopterbe. 17 óra 18 perckor repültem el Malagyozsnajáról (F726), kb. 23 perces repülés után érkeztünk a Szomov jégtörőhöz, amely a 67° 06' d.sz. és a 46° 06' k.h. helyen állt, kb. 64 km-re Malagyozsnajától. (F734, F733, F737, F741)A Russzkaja nevű új szovjet kutatóállomás vezetőjével kerültem közös kabinba. Mivel Szerjózsa is, és a búcsúzkodásnál Szása is megkínált innivalóval egészen jókedvűen érkeztem a Szomovra. Itt megláttam hét és fél hónap után az első, igazi, élő nőt! Meg is csókoltam! Félrészegen bolyongtam a hajón, találtam egy zuhanyozót. Jól letusoltam, utána megállítottam az első embert, aki szembe jött velem a folyosón. Pont egy matróz volt, aki kérésemre útbaigazított a kajütömhöz. (Szerencsére megjegyeztem a számát, 142-es!) Átöltöztem és átmentem Jurij Medunyicinhez beszélgetni. Vacsoráig beszélgettünk, utána mozi. Igor Rudnyikov (EVM) volt a gépész. Éjfélig beszélgettünk a fiúkkal a folyosón, akkor jött a matrózok váltása és lehetett teázni. Mi is ittunk teát, majd jöttem haza aludni.