Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

401 mile

58° 38'

Port Louisig: 272 mile

7-kor keltem, reggeli előtt már fölmentem a fedélzetre. A 'megszállottak' már ott tornáztak, súlyzóztak. Elkezdték tölteni a vizet a medencébe! Reggeli után mentem föl fürdeni. 11-ig fönt voltam, fürödtem, napoztam, rádióztam.

Ebéd után elkértem az 'Interbüróban' a Mauritiusról felolvasott rövid ismertetőt és azt fordítottam le magyarra a szobámban. Kaptam egy csomó prospektust is. 3-ig dolgoztam, majd megnéztem a mozit. Utána tusolás és lekentem magam ismét a Florena krémmel. Erősen leégtem ma fürdés közben, pedig nem is napoztam sokat. Öt órától fél nyolcig a kabinomban aludtam, akkor fölmentem a fedélzetre rádiózni. Semmi jó adó nem jött be, így fél 9-kor lefeküdtem aludni.

Ma megjelent a csoportbeosztás a partraszállásról. Én Jura Medunyicinnel és Vologya Vorobjovval vagyok besorolva a városnézésre.

Este már nagyon éreztem, hogy ég a karom, a hátam és a lábam. Vörös vagyok, mint a rák! Mivel tegnap farmerban napoztam, csak ma délelőtt éghettem le ennyire.

Lefekvés előtt előkészítettem a filmfelvevőt és a fényképezőgépet a holnapi kirándulásra.

Február 2. Péntek

20° 12'

Mauritus szigetén

57° 30'

Port Louis kikötőjében

6-kor keltem, siettem a fedélzetre. Éppen elértük Mauritiust (C373). Rossz, esős, párás idő volt. Lehorgonyoztunk a kikötő bejáratánál és vártunk. Reggeli után néztük a vízszállító bárkákat, hogyan töltik fel a Baskíria víztartályait. Néhányan horgásztak. Az eső csendesen esett. 11-kor jött a helyi hatóság képviselője és fél 12-kor már mehettünk a partra (V18). Nagy Sós tó.   Esett a fülledt, trópusi eső, nehéz volt a levegő. Mentünk a városba sétálni. Csak a kikötő környékét jártuk be (C360, D226, D227, D228). Én semmit sem vásároltam, Jura is alig. Keveset fényképeztem.

Este 7-kor jöttünk haza. Kishajóval vittek ki a távolabb lehorgonyzott  Baskíriáig. Gyorsan vacsoráztunk, majd járkáltunk egymás kabinjába megnézni, hogy ki mit vásárolt. Misa vett két 'Levis' farmert. A többiek esernyőt, kazettát, trikót, rumot. Kolja Podkopa elcserélte a piacon a régi szovjet automata felhúzású karóráját 70 rúpia ráfizetéssel egy kvarcórára! Egy dollár kb. 6 rúpia az átváltásnál. A mirniji ismerősöknél meghallgattam a legújabb Boney M. kazettát. Utána felmentünk a fedélzetre sétálni.  A medencében volt víz, így természetesen megfürödtünk (C371). Éjjel 2-kor feküdtem le aludni.

Este a rádió bemondta, hogy  holnap az expedíció résztvevőit már nem engedik ki a városba, csak a matrózokat. Este a TV-n néztük a helyi adást, egy amerikai film volt hang nélkül.

Séta közben a kirakatokban láttuk: Digitális karóra zsebszámolóval 1900 rúpia, Levis farmer 160, magnókazetta 8, női esernyő 17, hűtőszekrény 3630, gyermekcipő 30, férfi cipő 100, JVC rádiós magnó 3000, szögfüggvényes zsebszámoló 300, adapter 25, White Horse whisky 80, filmvetítő 1300, távcső 7x50 -es 375, fúrókészlet 80, matchbox 6, nagyképernyős, szenzoros TV 3300, diasorozat Mauritiusról 19, römikártya meztelen nőkkel 12, ABBA lemez 30, férfi fürdőnadrág 18, műsoros kazetta 20, egy sör 3-6, villanyvarrógép 5500, National magnós autórádió 1200, Yashica Mat 675, Yashica FX-2 2800, 7 db-os női alsónadrág készlet 40, búvárszemüveg 80, Adidas futballcipő 110, kínai töltőtoll 4-7, AVO műszer 160, villanyborotva 370, bőrönd 550, selyem kendő 260 rúpia.

Február 3. Szombat

Fél 8-kor keltem. Jót aludtam, álmodtam is valamit. Rögtön mentem a fedélzetre és fürödtem egyet reggeli előtt.

Délelőtt ismét kimehetett a városba, aki akart. Én itthon maradtam, mert ma is esett az eső, fényképezni nem lehetett volna, vásárolni meg nem akartam. Egész délelőtt fürödtem. Néha lementünk valamelyik kabinba 'pihenni', inni a tegnapról megmaradt rumot. 12-kor ebéd, utána vártuk az indulást. Készítettem néhány fotót a szigetről. Délután általános fürdés. Néhányan a lányok közül is fürödtek már. Négykor lejöttem, tusoltam, mostam, Ötkor tea, utána TV-t néztem, majd irány a fedélzet.

Hét órakor bevonták a tatról a nagy zászlót és elindultunk Mauritiusról (D225). Nyolc óráig fent voltam a fedélzeten, néztem a távolodó szigetet. Sötét volt már, csak a városok fényei, a világítótornyok és egy felszálló repülőgép lámpája látszott. 8-kor kezdődött a TV-ben a főműsor, a Columbo sorozat. A vétel egyre romlott, ahogy távolodtunk a szigettől, így felmentem a fedélzetre sétálni. 9-től megnéztem a mozit (Jégmezők lovagja). Fél 11-kor jöttem aludni.

Február 4. Vasárnap

15° 48'

306

57° 38'

Sebesség:  15 mile/óra

7-kor keltem, majd rövid séta a fedélzeten. 8-kor reggeli, utána elkértem Georgijtól a kis világatlaszt és tanulmányoztam a Szuezi-csatornát és a hazautazásunk többi kikötőit. Fülledt meleg van odafönt a fedélzeten, a medencében nincs víz, így a kabinomban hallgatom a rádiót (Paul McCartney nagylemeze).

Délelőtt fölmentem a fedélzetre légfürdőzni, árnyékban, fürdőruhában. Víz már volt a medencében, de nem fürödtem az erős hullámzás miatt. Ebéd előtt felhős, szeles volt az idő, de napoztam egy kicsit.

Ebéd után aludtam négyig. Kaptunk egy üveg bort, mivel a trópusokra érkeztünk a Baktérítő alá. Ötkor tea, kaptunk egy-egy banánt is.

Este bemondta a rádió, hogy 8 órától ismerkedési est lesz. Magnóról szólt a zene. Én csak néztem a táncolókat egy darabig, majd Koljával és Szarikkal lejöttünk a kabinomba és megittuk a boromat. Beszélgettünk éppen a tánc végéig, utána kiültünk a hátsó fedélzetre, gitároztunk, énekeltünk, táncoltunk. Éjjel fél háromkor jöttem aludni. A kezemről és a hátamról már hámlik a bőr!

Február 5. Hétfő

08° 14'

57° 37'

453 mile/nap

8-kor keltem, mentem reggelizni, utána napozás a fedélzeten. Délelőtt a szőke adminisztrátornő meghívott a kabinjába egy kávéra. Tiszta átjáróház volt nála. Azután ebédig fürödtem, napoztam egyfolytában.

Ebéd után alvás négyig. Teáig a kabinomban olvastam. Ismét kaptunk ma banánt. Tea után a könyvtárban olvastam, ott van légkondicionáló. Este a mozi ismétlés volt, így inkább a fürdőző matrózokat, lányokat néztem. 10 órakor jöttem le aludni.

Február 6. Kedd

03° 14'

Adeni öbölig

958 mile

56° 43'

Hullám (ball)

8-kor keltem, reggeli után irány a fedélzet. Fürdés, napozás 11-ig. Utána a kabinomban olvastam ebédig. A hátamról erősen hámlik a bőr!Ebédre ma is hideg levest adtak. Délután ismét kaptunk egy üveg bort (grúz 'Eretu' nevű, 10-12,5°, 0,7 liter, 1 rubel 05 kopek). Ebéd után ismét fürdés, napozás. Már ég az új bőröm is, a szám kirepedezett, de nem tudok lemondani a strandolásról. Pláne itt az Egyenlítőnél! Három órától megnéztem a mozit, teáig a szobámban olvasgattam, közben iszogattam a boromat. Tea után a könyvtárszobában olvastam. A mozi második részét nem néztem meg, inkább kiolvastam végig Misa könyvét.

Este 10-kor feküdtem  le aludni. Az új bőröm már hólyagosra égett!

Február 7. Szerda

02° 58'

340°

54° 28'

Adenig 560 mile
Sebesség: 16,5 mile/óra

Ma éjjel átléptünk az északi féltekére! 8-kor mentem reggelizni. Párás, felhős, fülledt idő volt. Ennek örültem, mert nem akartam fürdeni ma. Délelőtt térképet rajzoltam a kabinomban a hazautazásunk tervezett útvonaláról. 11-től légfürdőztem a fedélzeten. Kevesen voltak fent, a vizet is leeresztették már a medencéből. A rádió szerint az Egyenlítőt éjjel 1 órakor léptük át az 55° 32' keleti hosszúsági foknál (M06).

Ebéd után bevizeztem a trikómat, felvettem és lefeküdtem aludni. 3-ig aludtam, majd kiültem a középső fedélzetre a nagy zászlóhoz és néztem a tengert. Közben mogyorót ettem, amit Kolja adott Malagyozsnaján. 5-kor tea. Közben bemondta a rádió, hogy Aden helyett a szíriai Latakia kikötőjébe megyünk egyenesen. Hétig a fedélzeten üldögéltem, akkor lejöttem tusolni. Ma fürdési nap van, tiszta ágyneműt is adtak.

9-től megnéztem a mozit, fél 12-kor jöttem aludni.

Február 8. Csütörtök

08° 44'

Irány: 340°; 46 tonna víz/nap
Odesszától: 26170 mile

52° 21'

Szuezig: 1870 mile
Sebesség: 16 mile/óra

8-kor keltem, mentem reggelizni. Borult idő volt, aminek örültem, mert kímélhettem a bőrömet. Ebédig a fedélzeten voltam. Ma láttunk egy tankhajót a távolban! Sikerült Jura Medunyicin rádióján megfognom Tápét, a 41 és 49 m-en!Ebéd után lefeküdtem aludni. 5-ig aludtam, majd lementem teázni, utána rádióztam a fedélzeten.  Semmi jó adót nem sikerült fognom. Arab adók jöttek be minden hullámhosszon. 9-től megnéztem a mozit, majd éjjel 1-ig rádióztam a fedélzeten. Sikerült magyar nyelvű adást fognom (Amerika hangja).

Éjjel 12-kor érkeztünk az Adeni-öbölhöz. A sötétben csak a világítótorony fénye látszott.

Február 9. Péntek

12° 08'

274°

48° 27'

Szuezig:  1489 mile
Sebesség: 16 mile/óra

8-kor keltem, mentem reggelizni, utána irány a fedélzet. Fürdés, napozás, rádiózás 11-ig. Az Adeni-öböl alig hullámzik, süt a Nap, a közelben nagy hajók jönnek-mennek, sirályok követik a Baskíriát.

12-kor ebéd, utána lefeküdtem aludni. 3-ig aludtam, majd rádióztam a fedélzeten éjjel 1-ig. Sikerült több magyar nyelvű adást fognom rövidhullámon (London, Washington, Jeruzsálem!). Több mint egy év után ma láttam meg újból a Göncölszekeret és a Sarkcsillagot.

Amikor lejöttem aludni, a többiek még magnóztak (Boney M. III. albuma: Raszputyin (Z11), King of the Road stb.). National Panasonic kazettás magnó, 3800 peseta! A lábamról is hámlik már a bőr, a karomon már másodszor leégett bőröm szépen gyógyul. Este bemondta a rádió, hogy az órákat ismét át kell állítani. A helyi időnk most megegyezik a moszkvaival.

Február 10. Szombat

13° 59'

42° 52'

Vörös tenger
Szuezig: 1105 mile

8-kor keltem, reggeli, utána irány a fedélzet. Fürdés, napozás, rádiózás, társasjátékozás délig. Afrika partja mellett haladunk, mellettünk elég nagy a hajóforgalom. Készítettem néhány diát.

Ebédre ma is kaptunk egy-egy üveg bort. Ebéd után fürdés 4 óráig. Alig voltam a napon, főleg a medencében 'fordultam elő'. Sok lány is fürdött, nagyon jó volt a hangulat. Körülöttünk jönnek-mennek a hajók, a tenger sima, a víz nagyon sós.

Este cápákat is láttunk úszni a hajó mögött! Tea után este 11-ig rádióztunk, beszélgettünk a fedélzeten.

Február 11. Vasárnap

19° 50'

330°

39° 03'

Szuezig: 692 mile
Sebesség: 15 mile/óra

Fél 8-kor keltem, ebédig ismét napozás, rádiózás (Tápé 19 m). Erős szél fúj, nem is fürödtem meg.

12-kor ebéd: káposztaleves, külön hozzá fokhagyma, sült csirke főtt tésztával és paradicsomszósszal, kompót. Ebéd után felbontottam a tegnap kapott bort, egyedül iszogatom az ágyban fekve, mert aludni akarok délután. 3-kor keltem, mentem a fedélzetre, néztem a sakkozókat. Tea után kiültem a hátsó fedélzetre, mogyorót eszegettem és néztem a naplementét.

Este 9-től ismét tánc volt. Farmerben, fehér ingben mentem el. Csak Tányával táncoltam néhányat, utána néztem a táncolókat, hallgattam a zenét. 11-kor lett vége, utána 12-ig sétáltunk, beszélgettünk a fedélzeten.

Február 12. Hétfő

25° 13'

35° 46'

Szuezig: 322 mile
Menet: 370 mile/nap

8-kor keltem, mentem reggelizni. Reggeli után mentünk dolgozni! A fedélzetről kapartuk fel a festéket és a piszkot. Ebédig dolgoztunk. A csuklóm belefáradt a szokatlan munkába.

12-kor ebéd, majd lefeküdtem aludni. 3-kor keltem fel, mentem napozni, fürdeni. Teáig fürödtem. Nagyon jó volt, a motorházból meleg hűtővízzel keverték a tengervizet! Tea után kiültem a hátsó fedélzetre. Néztem a naplementét. Le nem vettem a szemem a Napról, amíg el nem tűnt a látóhatáron a sivatag homokjában, háromnegyed 7-kor. Hét órakor az ellenkező oldalon éppen kelt fel a Hold! A látóhatár alján idelátszott Afrika partja. 9-kor jöttem aludni.

Február 13. Kedd

29° 30'

32° 36'

Légnyomás: 765 Hgmm

Fél nyolckor keltem, mentem a fedélzetre. Éppen beértünk a Szuezi-öbölbe. 8-tól reggeli, utána néztem, hogyan horgonyoztunk le a csatorna bejáratánál (C377, C378).

Ebédig a fedélzeten napoztam. Néztem, hogyan hajóznak be a csatornába az előttünk érkezett hajók. 12-kor ebéd, utána lefordítottam a Szuezi-csatornáról felolvasott ismertetőt. Aztán napozás, fürdés, rádiózás teáig.

5-kor tea, utána ismét rádióztam, néztem a horgászokat. Elfényképeztem a Nr. 4-es AGFA film utolsó kockáit. Este 10-ig rádióztam, néztem a kivilágított várost, Szuezt. Lefekvés előtt a TV-t néztem. Sajnos hang nem volt (OIRT-CCIR szabvány!), így hamar otthagytam. 11-kor feküdtem le aludni. A rádión  középhullámon bejött Belgrád, de Budapest nem!

Február 14. Szerda

29° 57'

Szuezi - csatorna

32° 35'

Légnyomás: 765 Hgmm

8-kor keltem, mentem reggelizni. 9-kor indultunk a csatornába (F801, F802). Elfényképeztem egy tekercs fekete-fehér filmet és a Nr. 4-es ORWO negatív második felét. A zár persze rosszul dolgozott! 12-ig a fedélzeten napoztam, rádióztam, néztem a csatornát (F804, D230), partján az ágyúkat, tankokat (F805), az előttünk menő és az utánunk jövő karaván hajóit (F803). 12-kor érkeztünk a Nagy-Keserű-tóba (V19). Megálltunk, bevártuk a szemben érkező hajókaravánt (F809, F810). 4-ig fürödtem, napoztam, rádióztam, társasjátékoztam. Négy órakor indultunk tovább. Ötkor mentem teázni, utána kiültem a fedélzetre. 'Hideg" van már, kezdődik az ősz!  10 órakor érkeztünk Port-Szaidhoz. Néztem, hogyan engedték le a vízre, menet közben azt a két csónakot, amelyeket Szueznél vettünk a fedélzetre. A révkalauz és a határőr-vámos is menetközben szállt le a Baskíriáról!11-kor érkeztünk ki a nyílt tengerre. Sajnos fényképezni nem lehetett, de a kivilágított város, Port-Szaid gyönyörű volt. Itt horgonyzott a "Magnyitogorszk" nevű szovjet konténerszállító hajó Leningrádból! Este TV-t néztem, de most is fokozatosan romlott a vétel, ahogy távolodtunk a várostól. A TV-ben kívánságműsor volt, hastánccal! Utána egy fantasztikus film, a 'Bionic Woman'. 12-kor jöttem aludni.

Február 15. Csütörtök

34° 09'

32°

34° 29'

Seb: 16/ m/ó Latakiáig: 100 mile

8-kor keltem, mentem reggelizni. A hajórádió bemondta, hogy Moszkvában '27 °C van! Délig a fedélzeten rádióztam, 12-kor ebéd. Utána fordítottam az ismertetőt a Kerguélen-  és a Kanári-szigetekről.

Egy órakor gyűlés volt a társalgóban. Elmondták, hogyan lehet partra szállni Latakiában és Isztambulban. Mit lehet vásárolni, hogyan kell viselkedni. Négyig ismét a fedélzeten rádióztam, napoztam, majd teáig fordítottam az ismertetőt Uruguayról.

Tea után mentem a fedélzetre. Már jöttek-mentek a hajók körülöttünk és látni lehetett a partot is. 7' kor futottunk be Latakia kikötőjébe és lehorgonyoztunk a mólónál (F814, F813). Este néztem a helyi TV-t. Zenés műsor volt, hastánccal! Utána tudományos híradó, majd arab filmvígjáték.

11-kor jöttem aludni. 12-kor kor fölköltöttek valutát számolni a Casiommal (egy rubel = 5,8 szíriai font!). Fél kettőkor feküdtem le ismét aludni.

Február 16. Péntek

35° 32'

35° 38'

Latakia

Fél nyolckor keltem, mentünk rögtön reggelizni. 8-tól engedtek ki a partra. Én Jura Medunyicinnel és Vologya Vorobjovval voltam egy csoportban (C381, C386, C391). Elfényképeztem az utolsó AGFA diát, az utolsó ORWO színes negatív filmet. A fekete-fehér filmet elfelejtettem  előrehajtani és lehet, hogy ráfényképeztem a Szuezi-csatornában készített képekre.  Nem fájt érte különösebben a szívem. Elfényképeztem a Nr. 10-es színes AGFA mozgófilm második felét (V20).

Sétáltunk a városban, néztük a kirakatokat (D229, D231, F815). Eladtam 7 rubelt 5 szíriai fontért! Vettem egy 'FA' szappant. Eladtam 300 pesetámat 105 török líráért, hogy Isztambulban ne kelljen a bankba szaladgálnom pénzt beváltani. Találkoztam romániai magyarokkal. Beszélgettünk, de nem akarták elhinni, hogy magyar vagyok, olyan rosszul beszéltem magyarul! Sohasem hittem volna, hogy így elfelejthetek magyarul! Magamban folyékonyan beszélek, írok magyarul, de megszólalni nem tudok!Az egyik fotós boltban beszélgettem a tulajdonossal. Barátságos volt, megmutatta a saját 'Asahi Pentax' fényképezőgépét. A Prakticámat mag akarta venni 200 dollárért. El is adtam volna, ha nem kellene Isztambulban. Így csak beszélgettünk. Megkínált üdítővel is. 6-órakor jöttünk haza. A kikötőben a hajónk helyén az 'Armania' (Örményország) nevű szovjet 'testvérhajónk' állt (F819). Egy régi Chevrolettel átvittek minket a kishajóhoz, amely elhozott mindenkit a távolabb horgonyzó Baskíriáéhoz (F817, F818, F820). Ismét fáradtra gyalogoltam magam.

Vacsora előtt Jura megkínált az általa vásárolt szesszel. Borzasztóan rossz, ánizsos ízű pálinka volt. 8-kor indultunk el Latakiából. Lementem TV-t nézni. A 'Tavasz 17 pillanata' c. szovjet filmet adták! Séta közben az árakat nehezen tudtam leírni, mert arab jelekkel írt számok voltak! Szerencsémre az autókon a rendszám kétféleképpen volt kiírva. Így készítettem magamnak egy 'szám szótárat'. Egy sofőr fizetése kb. havi 1200 font. A végén már egészen jól belejöttem az arab számok olvasásába. Már angolul is kezdem megérteni a számokat, szakkifejezéseket, bár beszélni nem tudok semmit sem. Egy órásnál megnéztem a komputeres karórát. 1880 font, ami szerinte kb. 380 dollár! Jura Medunyicin két dollárért kapott kilenc fontot, így az átszámítás 1 dollár kb. 4,6 font.

Séta közben láttam: Négyszínű golyóstoll 2,5 font, 10 dkg csokoládé 12, Sanyo typ. 2562 rádiós magnó (FM, LW, MW) 450, Cinzano vermut 22, White Horse , polaroid fénykép a parkban 7, derékszíj 25, automata mosógép 2220, Casio CQ 81-es zsebszámoló 300, Toyota varrógép 1000, Konica C35 EFP 600, Yasica 35 FC 765, piros LED-es kvarcóra 170, Levis farmer 120, férfi öltöny 20, Szmena-8M 90, Praktica LTL3 1600, filmvetítő 2500, körömcsipesz 1, Polaroid fényképezőgép 190-300, Kodak mini 240, vaku N PE200-as 175, SANYKO filmfelvevő 2500, 'FORTE' fekete-fehér film 5, rézpatronos 'Parabellum' 35, szögfüggvényes zsebszámoló 240-260, KIEV (Contax) 250, 'FA' szappan 2-3, Matchbox  3-20, rugós kés 60, Old Spice 13, JVC kazettás magnó 3100, RONSON gázöngyújtó 30, pilla tus 4-5, ötszínű krémpúder 10, ELSI-MAT zsebszámoló 80, Hitachi, sztereó, kazettás rádiós magnó 1250, női esernyő 15-15, melltartó + bugyi 17, kazettás kismagnó 200, egy méter szövet 12, COLORADO farmer 60-70, zakó 145, pulóver 40-80, ing 60, nadrág 75, sztereó autósmagnó 600, műsoros kazetta 12, National Panasonic rádiós-magnó 980, kvarcóra SEIKO (komputeres, négy alapművelet, gyökvonás, százalékszámítás, memória) 1800, kvarcóra 120, CASIO 560, kölni 11, orkándzseki 70, napszemüveg 20, márkás szemüvegek 90-200, CASIO-k:  bioritmussal 75, Personal M1 75, FX 31 175, FX 39 185, FX 140 200,  J3 225, FX 2500  230, FX 201P 630 font, kb. 135 USA dollár. (Az enyém CASIO FX 202P).

Az utcákon sok MZ, Simson Star, Honda, Vespa, AJS, BMW motor és VW, Merci, Renault, Peugeot, Opel, Mazda, Fiat, Datsun, Chevrolet, Buick, Oldsomibile autó jár. A mozikban sok a cowboy és karate film. Robin Hood, Bud Spencer, Guliano Gemma, Alain Delon (Vörös kör). Este 9-kor tusoltam egy nagyot, mostam, utána számoltam az árakat. 12-kor feküdtem le aludni.

Február 17. Szombat

35° 54'

32° 24'

Légnyomás: 768 Hgmm

8-kor keltem, mentem reggelizni. Kávé és tojásrántotta volt a menü. Ebédig a fedélzeten sétáltam. Beszélgettünk ki mit vásárolt, mit látott. Körülöttünk hajók jönnek-mennek. Ide látszik a török part.

12-kor ebéd: káposztaleves, sült csirke makarónival és uborkával, kompót. Utána fordítottam a kajütömben. Ma lecserélték az ágyneműt, tegnap működött a tus, samponnal mostam hajat!  Ma felvettem a tegnap kimosott tarka ingemet, benne teljesen megváltozott a közérzetem. Délután lefényképeztem a török partot a hófödte hegycsúcsokkal. Párás idő volt, lehet, hogy nem sikerülnek a képek. 5-kor tea, vajas-lekváros kenyérrel. Utána lefeküdtem aludni. Nyolckor ébredtem, pont Ródosz mellett haladtunk el. Gyönyörű volt a kivilágított sziget. Lementem TV-t nézni. Híradó, utána egy francia film ('Pancho Villa', dokumentum-felvételekkel a mexikói szabadságharcosokról). Hamar otthagytam, mentem a fedélzetre. Végre sikerült a rádióban megfogni a Kossuth adót (középhullámon, erős irányítással kiszűrve az azt elnyomó arab adókat).  Megtudtam, hogy otthon árad a Tisza, Varsóban robbantás volt a Takarékpénztárban, Bernard professzor kétszívű betege jól érzi magát, Kína megindította a háborút Vietnam ellen (?!). Utána magyar nyelven bejött Washington, London, Moszkva, Vatikán, Novi Sad! Sikerült jó zenét fognom (Rádió Kuvait: Boney M. -től a 'Brown Girl in the Ring'). 12-kor jöttem le aludni.

Február 18. Vasárnap

39° 19'

360°

25° 44'

44 tonna víz/nap, Odesszától  29801 mile; a Dardanellákig 50 mile

8-kor keltem, reggeli után mentem a fedélzetre. Rossz volt a terjedés, a rádión alig lehetett hallani valamit. 10-kor jöttem le. Hideg, szeles idő volt, át is fáztam kicsit. Ebédig fordítottam. Délután a török TV-t néztem. Hang is volt hozzá! Gyenge stúdióból közvetített műsor volt, nézőkkel és meghívott színészekkel. Háromnegyed 4-kor értünk a szorosba. Rossz, szeles, párás idő volt, de készítettem néhány fényképet a Dardanellák partjairól.

Este gyűlés volt a 'zeneszalonban' (társalgóban). A kínaiak vietnami agressziójáról volt szó. A legjobb, a befejezés volt: 'El a kezekkel Vietnamtól! Veled vagyunk KÍNA !!!'A mozi ismétlés volt, nem néztem meg. A TV-ben török film volt, de azt sem néztem. Lementem a 311-es kabinba Petyához és Szásához. Kértem tőlük egy darab plexit, állványt csinálni a SzAE érmemhez. Éjfélig reszeltem, közben beszélgettünk. Amikor hazajöttem a kajütöm belülről be volt zárva! Misa nem engedett be?! Ezért visszamentem Szásáékhoz és ott is aludtam.

Február 19. Hétfő

40° 59'

28° 59'

Isztanbul

Fél nyolckor keltem, a Baskíria már Sztambul előtt horgonyzott! (C395) Siettem a kabinomba mosdani, azután reggelizni. Esős, borús idő volt, de azért készítettem néhány diát. 9 órakor kötöttünk ki a partnál. Megérkeztünk Európába! 11 óráig segédkeztem a valuta számolásánál  a Casiómmal. Maradt 10 török líra felesleg, ezt nekem adták!11-kor mentünk ki a városba. Rossz idő volt, esett az eső (C392, D236). Filmezni, fényképezni nem lehetett. Vettem a Latakiában kapott 105 lírámért egy üres magnó kazettát, egy üveg minaret alakú kölnit és egy körömvágót. Este 6-ig sétáltunk a +8 °C-ban.

Este 8-tól 9-ig a repülősöknél ittam. 9-től tánc volt itthon. Beöltöztem a rögbis trikómba. Nellivel táncoltam és beszélgettem egész este. 12-kor jöttem haza aludni. A bazárban vettem egy hőmérőt, díszes papucs alakút, 15 líra. A kölni 35 líra, a kazetta 50 líra, a körömvágó 10 líra.

Február 20. Kedd

8-kor keltem, 9-től mentünk a városba (V21). Ismét nagyon hideg volt, +2 °C, esett a hó! Elköltöttem a maradék pénzemet, képeslapokat vettem. A maradék aprópénzen moziba mentünk. Két filmet adtak. Egy NSzK vígjátékot (Alle Katzen naschen gern), kevés szex is volt benne. A másik egy hong-kongi 'vadkeleti' film (Point Finger Five Death) már jobb volt. A többiek kimondottan szexfilmet néztek meg. Mi bementünk az első moziba, amely utunkba került, mert már úgy fáztunk. (D234, D235)4-kor jöttünk haza. Lementem a mirniji ismerősömhöz, Jurához. Vologya (a repülős) magnójával az üres kazettámra fölvettem a Boney M. legújabb lemezét. Közben a Baskíria elindult Isztambulból.  (D232, C394). Szabályos hóvihar volt, szó sem lehetett fényképezésről.

8-kor értünk ki a Fekete-tengerre. Rossz időjárás volt, a rádió bemondta, hogy a viharos időjárás miatt a fedélzetre menni tilos! Rögtön bevettem két Daedalont és lefeküdtem aludni.

A kirakatokból ma is írtam az árakat (1 dollár = kb. 26 líra): Zenit EM 4410 líra, Facit írógép 6350, Silver-Reed írógép 6205 líra (kb. 241 dollár!), Canon fényképezőgép 25850, Kodak mini 2000, Ljubityel-2 1450, Szmena szinbol 875, betűsablon 165, diplomatatáska 800, menyasszonyi ruha 7000, Zenizh-E Industar 2000, kvarc óra 1500, fém óraszíj 50-75, kvarcóra elem 50, vekker 400-500, mixer 1150, személymérleg 1050, autórádió 1550, Hermes baby írógép 6975, Fali óra 1300, négyszínű golyóstoll 50, Elektronika VL-100 TV 6500, cipő 500-1000, öltöny 1900,  ing 250, pulóver 200, télikabát 2200, szoknya 350, Philishave villanyborotva 2200, rövid irhabunda 3300, 220 V-os gázgyújtó 40, páka 350, elemes Merci játékautó 550, esernyő 250-400, bugyi 50-300, adapter 250, Levis farmer 300-1600, gázöngyújtó 50-400, melltartó 100-200, női csizma 1300, ruhaanyag 100-700,vaku 2350, filmfelvevő 5000-8000, nappa zakó 850, nagylemez (B.M.) 200, frottírtörülköző 60-120, zsebrádió 1400, táskarádió 3000, sztereó asztali rádió 8500, vízipipa 200, kazetta 100-200, kempingkerékpár 15000, Casio FX-31 1500, SEIKO komputeres karóra 12500, gőzölős vasaló 1400, Philips N-101 kazettása rádiómagnó 800, zsebszámolók (Texas Instrument) TI-1250  995, TI-1265  1195, TI-2550  2050, TI-30  1990, SR-51-II  4250 líra.

Február 21. Szerda

44° 29'

Fekete - tenger

30° 18'

Odesszáig kb. 121 mile

10-kor ébredtem, a reggeli elmaradt. Erős hullámzás van még mindig. Ebédig a vámnyilatkozatokat írtuk meg, hogy holnap gyorsabb legyen az ügyintézés.

12-kor ebéd, utána kinyitották a tust és letusoltam. Mosni már nem mostam, majd otthon. Ötig aludtam ismét. Ötkor tea, aránylag kevesen voltunk. Délután átszámoltam az isztambuli árakat dollárba.

Este visszakaptam az oltási könyvemet. Fél 8-kor lementem vacsorázni, utána elkezdtem összepakolni a holmijaimat. Este megnéztem a mozit, 12-kor feküdtem le aludni. Éjjel megálltunk a nyílt tengeren, hogy reggelre érjünk a kikötőbe.

Február 22. Csütörtök

46° 29'

30° 44'

Odessza

Fél nyolckor volt a reggeli, utána lementem a 327-es kajütbe, felhoztam a zöld zsákomat. Készültünk a vámvizsgálatra. Fél 10-kor érkeztünk a kikötőbe. Rossz idő volt, esett a hó, a vizet vékony réteg táblás jég borította. Zenekar játszott indulókat a parton tiszteletünkre. Rokonok integettek a mólón. Fényképeztem, filmeztem, bár a fény kevés volt (V22).

A vámvizsgálat fél 2-ig tartott. A kajütünkbe be sem jöttek. Utána gyűlés volt a társalgóban. Az expedíciót fogadó bizottság tagjai üdvözöltek bennünket. Elsőnek Szergyukov elvtárs, az AANII helyettes igazgatója tartott rövid beszédet, majd a CsMP (Feketet-tengeri hajózási társaság) küldötte, a helyi párt tikára és a Komszomol küldöttei. Budreckij elvtárs, Mirnij állomásvezetője válaszolt a sok jókívánságra. Utána kiosztották az útleveleket, 100 rubelt fejenként, egy-egy antarktiszi jelvényt és térképes karórát (M17).

A parton elmentem a vámhivatalba, a Rigában kapott igazolással a pénzemért, de nem tudtak fizetni. Holnap 9-re ígérték meg. Vologyának megjött a felesége, Misának is jött ismerőse. Konyakkal kínáltak minket. Misa 4 órakor már el is utazott.

Ötkor mentünk Jura Medunyicinnel a városba sétálni. Az első áruházban vettem egy papír bőröndöt (8 rubel 50 kopek) és minden üzletben belepakoltuk a bevásárolt árut: vajat, kenyeret, sört, konyakot, kolbászt, pezsgőt, szardíniát. A postáról Jura hazatelefonált Moszkvába.

Este 8-kor jöttünk haza. Alexandrov, Jura, Nádja, Ljuda és én ettünk, ittunk, beszélgettünk éjfélig.

Február 23. Péntek

Reggel mentem a vámosokhoz, 12-re kaptam meg a pénzemet. Elkezdtem készülődni az útra Moszkvába. Összepakoltam a csomagjaimat, írtam néhány mondatot a Baskíria emlékkönyvébe. Több mint 9000 tengeri mérföldet (17.000 km-t) utaztam a hajón, 37 nap alatt. (D221, M43, Hajóutak).

Maszek taxival mentünk ki a vasútállomásra (10 rubel). A vagonba nem akartak beengedni a sok csomagunkkal. Szerencsére ott volt Igor Szuvirov, aki már korábban fölszállt a vonatra, és segített meggyőzni a kalauznőt, hogy engedjen minket is fölszállni. Az utolsó pillanatban felengedtek minket is a vonatra.

Természetesen az egész vagon a polárnyikokkal volt tele. Kezdődött az ivászat. Először egymás között, majd a kocsiban utazó idegenekkel.

12-kor én kidőltem, lefeküdtem aludni. Jura tovább ivott Románékkal (Üzbegisztánból).

Február 24. Szombat

8-kor keltem. Jura már fenn volt, Igor a feleségével beszélgetett. Pezsgővel kezdtük a napot, utána mentünk az étkezőkocsiba reggelizni. Tükörtojás és vörösbor volt a menü.

Gyönyörű, havas, téli tájakon keresztül utaztunk. A fákon vastagon állt a zúzmara. Délután fél kettőkor érkeztünk Moszkvába (D237). Jurát már várta az egész családja. Kint volt Szása Gyenyiszenkó felesége is, aki Jura Medunyicint jött üdvözölni.

Taxival mentünk Juráékhoz. Kedvesen fogadtak, ebéddel, pezsgővel. Utána a fiával elmentem sétálni kettesben. Otthon azután éjfélig beszélgettünk.

Február 25. Vasárnap

8-kor ébredtem, Lénával Jura lányával) reggeliztem. Ő egy sífutóversenyre ment. 10 órakor Jura is felkelt. Éppen telefonált Szása felesége, hogy találkozni akar velünk.

Az osztankinói TV toronynál találkoztunk. Felmenni nem lehetett a forgó vendéglőbe, mert napokra előre elkelt minden jegy. Elsétáltunk az állandó kiállításra. Délután 3-ig sétáltunk a '4 °C-ban, hóesésben. Jurával csak kóvályogtunk a fáradtságtól. Tánya beszélt egész idő alatt. Megnéztük a Kozmosz pavilont, stb. Innen elmentünk Jura nővéréhez. Ismét beton lakótelep, alig találtuk meg a házat. Sokat beszélgettünk, meghívtak vacsorára. Hévvel jöttünk haza este 11-kor.

Február 26. Hétfő

8-kor keltem, a torkom bedagadt a tegnapi sok sétától a hidegben. Felhívtam a TESCO-t. Megkaptam a címüket és mentünk a Lomonoszov egyetemhez az irodájukba. Kaptam pénzt vonatjegyre és egy Zsigulit sofőrrel.

12-től 4-ig furikáztunk Moszkvában! Elvittek, ahová csak akartam. 4-kor elengedtük az autót és elmentünk a postára, táviratoztam haza. Utána mentünk bevásárolni az áruházakba.

Este 6-kor indultunk haza a GUM-ból. Metróval, autóbusszal a csúcsforgalomban! Fele pénzemet elköltöttem, amit szerettem volna venni nem volt (Pl.: Shiljalis TV, Leningrád fénymérő, TAIR-3 objektív, matrjoska baba, Élő Antarktisz könyv, stb.). Hétkor értünk haza, beszélgettünk, teáztunk éjfélig.

Február 27. Kedd

8-kor ébredtem, a torkom már szabályosan fájt. 10-re mentünk a vonatjegyért. Simán megkaptuk. Utána ismét irány a GUM és a CUM áruházak. Sikerült szinte mindent megvennem, amit akartam.

Jura fiának, Misának ma van a születésnapja, vettem neki ajándékba egy villanyborotvát (30 rubel). Délután 3-kor jöttünk haza taxival (6 rubel). Elkezdtem összepakolni a holmijaimat.

Fél 7-kor jöttek meg Misa (Jurij fia) vendégei, néhány osztálytársa és szomszédja. Keveset beszélgettem és ittam. 11-kor mentek haza a gyerekek. Utána fél 5-ig beszélgettünk, ittunk Jurával a konyhában.

Február 28. Szerda

10-kor keltem. Reggeli után elmentünk Jurával sétálni a lakótelepen. Megnéztem a befagyott Moszkva-csatornát, a parkot (az ABC-ben a színes TV 650-800 rubel, sztereó orsós magnó 850, kvarc óra piros számokkal 75). Vettem Jura feleségének egy kombinét (8,50 rubel), a lányának Lénának egy kis falitükröt (19,50 rubel) és egy hajlakkot (1,50 rubel). Az utolsó kopejkáimon két doboz Belomorkanal cigarettát vettem.

Négykor jöttünk haza. Ebédeltem, majd elkezdtem csomagolni. Lemértem a fürdőszoba mérlegen a csomagjaimat: kockás bőrönd 15 kg, papírdobozok 28 kg, kis papírbőrönd 11 kg, nagy szürke bőrönd 25 kg, SzAE zsák 44 kg = összesen 123 kg + én 84 kg = 207 kg! Mondtam Jurának, hogy 207 kg 'boldogság' utazik haza! Este fél tízkor megjött Léna, átadtam neki az ajándékokat. Készítettünk néhány fotót Jura gépével, 10-kor jött a taxi, kivitt minket a Kijevi-pályaudvarra. Beszálltam a vagonba. Juráék átadtak még ajándékba egy kis szamovárt és az útra ennivalót, innivalót. Búcsúzóul: Sztárka Old Vodka és Zsiguli sör! 23:30-kor indultam haza! (D238) Mire a vonat elindult, magyarán szólva, 'seggére vertünk' az üveg (05, literes) vodkának és egy üveg sörnek. Lehet, hogy csak 'bepusziltuk' ezeket? Jura felesége, Íra sírt. A búcsúzáskor Jurával összecsókolóztunk oroszosan, mint az Esztónián a 'Nagy Találkozáskor'.

Éjfélkor beállítottam az órámat az új dátum (márc. 1.) és a magyar idő szerint. Közben félrészegen trágár nótákat énekeltem és káromkodtam, egyedül, félhangosan a fülkémben. Hiányzott a társaság. Ez az egyedüllét az utolsó néhány órában a legnehezebb, de ahogy mi mondtuk mindig: 'Perezsivjom!' (magyarul: túléljük).

Mint öreg róka, tapasztalt utazó rögtön rájöttem az alternatív világításkapcsoló működésére és a 9-10-es fülkével közös mosdó használatára. Magyar idő szerint február 28-án este 10 óra 36 perckor lefeküdtem aludni.

Március 1. Csütörtök

Hatkor keltem. Elmentem a kalauznőhöz, kértem egy teát, ami nagyon jól esett. Délelőtt kimostam az ingemet, varrtam a nadrágomat, hallgattam a rádiót, néztem a tájat. 10 órakor érkeztünk Kievbe. Később ettem kolbászt, és kértem ismét egy teát. Dombos vidéken haladunk, a hó már sok helyen elolvadt. 12-kor lefeküdtem aludni. 2-kor ébredtem, ismét teát ittam. Négy órakor megettem a főtt tojásokat a keksszel, ittam rá egy sört. Ideadták a vámnyilatkozatot, hogy töltsem ki. 6-kor ismét teáztam, borotválkoztam, hallgattam a rádiót, olvasgattam a naplómat. 7-kor megettem a két sajtot, gyanúsan penészesek voltak! Tegnap és ma állandóan azt számoltam, hogy hány óra és perc van még hátra pénteken nyolc óráig, a hazaérkezésemig. Most már ?csak? 12 órát és 24 percet kell várnom! Kilenc óra körül elaludtam ruhástól az alsó ágyon, 10-kor fölkeltettek a vasutasok. Sok a csomagom mondták, fizetnem kell. Én meg mondtam, hogy csak 3 rubelem van. Erre kérdezték, honnan jövök? Mondtam az Antarktiszról! Gondolkoztak, azután elmentek szó nélkül, pedig mondani akartam, hogy két jeggyel utazok.

Lassan telik az idő. Még 8 óra 42 perc!

1979. március 2. Péntek

Záhonynál éjjel egy órakor cserélték ki a kerekeket. Négy kis elektromechanikus, oszlop alakú emelő  felemelte a szétkapcsolt vagonokat. Egyszerre kihúzták alóluk az összes forgózsámolyt és betolták egyúttal az újakat a dupla sínem, majd leeresztették rájuk a vagonokat. Kb. fél óráig tartott az egész.

Amint elindultunk kerékcsere után, jött az orosz vámos. Megszámolta a csomagokat. Öt darab, ahogy a vámnyilatkozatban írtam. Megkérdezte, mi van a zsákomban? Klímaruha, mondtam! Megköszönte, áthúzta a vámcédulát és elment. Utána az orosz határőrök jöttek. Benéztek mindenhová, ahol egy ember elbújhat. Utána jött a magyar határőr. Gyorsan udvariasan intéztek mindent. Fél háromkor lefeküdtem ismét aludni, 4-kor felköltött a magyar vámos. Kérdezte van-e vámköteles árum? Mondtam nincs, ha csak a diavetítő nem az, amit 80 rubelért vettem a gyerekeimnek. Megkérdezte, hogy van-e feladott poggyászom? Mondtam nincs. Udvariasan elköszönt és kész! Teljesen nyugodtan aludhattam volna tovább, de nem bírtam (T4, Hajóutak).

Még 4 óra 11 perc van hátra! (M34, M36).