SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1982.11. szám

Szepes Attila

Modellmotorok javítása, alkatrészpótlás.

1. rész

 

1. rész

2. rész>>

3. rész>>

4. rész>>

5. rész>>

 

Mintegy nyolc éve jelent meg mo­dellmotorok tervezésével és gyártá­sával foglalkozó tizenötrészes soro­zatom. Bár azóta sok víz lefolyt a Dunán. a hőn várt motorok tovább­ra sem jelentek meg a hazai piacon. Az elmúlt években nagyot lendült előre a világ, olyan nagy teljesítmé­nyű motorokat gyártanak már szériában, amilyenekről régebben a konstruálásban jártas élversenyzők sem mertek álmodni.

  Ezekből sok példány került versenyzőink tulajdonába, de a megemelt fordulatszám folytán az alkat­részek kopása rohamosan nő, a motorok aránylag hamar elvesztik ere­deti teljesítményüket. Az elhaszná­lódó alkatrészek külföldről történő beszerzése nemcsak drága. hanem az állandó továbbfejlesztések folytán teljesen kilátástalan, ezért célszerű­nek látszik a meghibásodott alkat­részek egyedi módszerekkel történő legyártása. Sokan idegenkednek et­től, mondván hogy nem forgácsoló szakemberek, pedig itt nem játszik szerepet a termelékenység, felszer­számozás, hiszen csupán saját, né­hány darabos szükséglet kielégítésé­ről van szó. Az induló sorozatban ismertetni szeretném azon eljáráso­kat, amelyek nem haladják meg a modellező klubok gépi lehetőségeit, mégis gyári minőségben készíthetők el a cseredarabok.

Tapasztalatunk szerint a „fogyó" alkatrészek közül hármat emelhe­tünk ki: a dugattyút, a hajtókart és a golyóscsapágyakat. Azt, hogy a hengerperselyt nem elsőként emlí­tem meg, annak az elmúlt eszten­dők rohamos technikai fejlődése az oka, mivel általánosan elterjedt a furat keménykrómozása, ez pedig nagyságrenddel többet bír az edzett acélnál. Nézetem szerint néhány év múlva hasonló változás fog bekövet­kezni a kemény bevonattal (pl. Ni­kasil) ellátott alumínium perselyek alkalmazásával.

A vizsgálatnak alávetett motort gondosan mossuk ki benzinnel, eltá­volítva az olajmaradványokat. Egy szokásos motor felépítéséről ad tájé­koztatást az itt látható PICCO 3,5-ös robbantott rajza. A szétszerelést a hengertej-csavaroknál kezdjük, ez­után mérjük meg tolómérővel, mennyire van a felső holtpont a per­sely tetejétől. Következik a henger­persely kiemelése, amely néha szo­rosan illeszkedik a motorház fura­tában. Ilyenkor melegítsük fel az egészet sütőben 100-120 °C-ra, majd csippentsünk kis darab összehajtott papírlapot a dugattyú teteje és a ki­pufogó ablakának felső éle közé. A főtengely átfordításával óvatosan nyomjuk ki, vigyázva, hogy ne deformálódjon.

(folytaljuk)

Az archiváló megjegyzése:

Az írások eredeti scanneléses archiválását Szilágyi Csaba (SYL) készítette, www.sylmagnetism-2.freeweb.hu . A scannelt állományok rendelkezésemre bocsátásáért ez úton is köszönetem fejezem ki.   

♣ Archiválta SRY 2006 február 27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006