Eredeti megjelent:
Modellezés
1982.11. szám
Szepes
Attila
Modellmotorok javítása,
alkatrészpótlás.
1. rész
Mintegy nyolc éve jelent meg modellmotorok tervezésével és gyártásával
foglalkozó tizenötrészes sorozatom. Bár azóta sok víz lefolyt a Dunán. a
hőn várt motorok továbbra sem jelentek meg a hazai piacon. Az elmúlt években
nagyot lendült előre a világ, olyan nagy teljesítményű motorokat gyártanak már
szériában, amilyenekről régebben a konstruálásban jártas élversenyzők sem
mertek álmodni.
Ezekből sok példány került
versenyzőink tulajdonába, de a megemelt fordulatszám folytán az alkatrészek
kopása rohamosan nő, a motorok aránylag hamar elvesztik eredeti
teljesítményüket. Az elhasználódó alkatrészek külföldről történő beszerzése
nemcsak drága. hanem az állandó továbbfejlesztések folytán teljesen
kilátástalan, ezért célszerűnek látszik a
meghibásodott alkatrészek egyedi módszerekkel történő legyártása. Sokan
idegenkednek ettől, mondván hogy nem forgácsoló
szakemberek, pedig itt nem játszik szerepet a termelékenység, felszerszámozás,
hiszen csupán saját, néhány darabos szükséglet kielégítéséről van szó. Az
induló sorozatban ismertetni szeretném azon eljárásokat, amelyek nem haladják
meg a modellező klubok gépi lehetőségeit, mégis gyári minőségben készíthetők el
a cseredarabok.
Tapasztalatunk szerint a „fogyó"
alkatrészek közül hármat emelhetünk ki: a dugattyút, a hajtókart és a
golyóscsapágyakat. Azt, hogy a hengerperselyt nem elsőként említem meg, annak
az elmúlt esztendők rohamos technikai fejlődése az oka, mivel általánosan
elterjedt a furat keménykrómozása, ez pedig
nagyságrenddel többet bír az edzett acélnál. Nézetem szerint néhány év múlva
hasonló változás fog bekövetkezni a kemény bevonattal (pl. Nikasil)
ellátott alumínium perselyek alkalmazásával.
A vizsgálatnak alávetett motort
gondosan mossuk ki benzinnel, eltávolítva az olajmaradványokat. Egy szokásos
motor felépítéséről ad tájékoztatást az itt látható PICCO 3,5-ös
robbantott rajza. A szétszerelést a hengertej-csavaroknál kezdjük, ezután
mérjük meg tolómérővel, mennyire van a felső holtpont a persely tetejétől.
Következik a hengerpersely kiemelése, amely néha szorosan illeszkedik a
motorház furatában. Ilyenkor melegítsük fel az egészet sütőben 100-120 °C-ra, majd csippentsünk kis darab összehajtott papírlapot a
dugattyú teteje és a kipufogó ablakának felső éle közé. A főtengely
átfordításával óvatosan nyomjuk ki, vigyázva, hogy ne deformálódjon.
(folytaljuk)
Az archiváló megjegyzése:
Az írások eredeti scanneléses archiválását Szilágyi Csaba (SYL) készítette, www.sylmagnetism-2.freeweb.hu
. A scannelt állományok
rendelkezésemre bocsátásáért ez úton is köszönetem fejezem ki.
♣ Archiválta SRY 2006 február
27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006