SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1982.12. szám

Szepes Attila

Modellmotorok javítása, alkatrészpótlás.

2. rész

 

1. rész>>

2. rész

3. rész>>

4. rész>>

5. rész>>

 

A szétszerelt és megtisztított mo­tort tüzetesen vizsgáljuk meg. Elő­ször a kiemelt hengerpersely furatát ellenőrizzük, amelynek egyenletes fényt kell mutatnia. A felső holtpont környékén viszont a dugattyú szoro­sabb illeszkedése folytán - lévén a persely kúposan működő - erősebb kifényesedést fogunk látni. Ha ez nem észlelhető, a dugattyú illesz­kedése valószínűleg laza. Toljuk fel a dugattyút a hengerperselyben és mérjük meg, hol az a pont, ahol ke­ményen megszorul. Nagyon lényeges, hogy ezt teljesen száraz állapotban vizsgáljuk, mert olajosan nem érzé­kelhető határozottan a beékelődés. Ezen méretei összevetve a felső holt­pontéval, máris megállapítható a motor használtsági foka. Gyárilag általában a felső holtpont előtt 0,5-­1 mm-rel megszorul a dugattyú, né­ha még előbb is, főleg a csekély kú­posságú perselyek esetében. Nem mindegy, milyen célra használjuk motorunkat, egy RC modellhez szo­rosabb illeszkedés kívánkozik, mint az állandó magas fordulatszámon üzemelő sebességi kategóriákhoz.

Ha a dugattyú jelentősen feljebb tolható az előzőkben leírtaknál, esetleg keresztül is megy a perse­lyen, új alkatrész beszerelése szük­séges. Ennek készítésével külön részben foglalkozunk.

Következőkben vizsgáljuk, meg a forgattyús mechanizmust, amely a főtengelyből és általában két golyós­csapágyból áll. Ujjainkkal megpör­getve a tengelynek könnyen kell fo­rognia a csapágyak hangtalan járá­sa mellett. Megálláskor az ellensúly folytán a főtengelycsapnak kell fel­felé néznie. Sokszor a golyóscsapágy futópályája a robbanások hatására beverődik, a belső gyűrű a tenge­lyen megforog, rossz esetben a kül­ső gyűrű is vándorol az alumínium csapágyházban, amelyet annyira ki­koptathat, hogy a csapágyak közöti tömítő csúszórészhez fémesen hozzáér a tengely. Ha bármilyen rendellenességet tapasztalunk, szed­jük szét ezt a részt. A csapágyak 110-120 °C-on könnyen kiesnek a fészekből. Egyenként ellenőrizzük a könnyű futást és a lehűlt alumínium házban való szoros illeszkedést.

 

  Cseréljük ki a hibás csapágyakat, és amennyiben lazán beesnek a fé­szekbe, ragasszuk be két komponen­ses ARALDIT-tal. Ez függőleges helyzetben történjen a tengellyel együtt kb. 60-70 °C-on, ezáltal biz­tosított az egytengelyűség és az üze­mi hőmérsékleten történt ragasztás tartósnak fog bizonyulni.

Hátra van a főtengely ellenőrzése. Ennél a kopott forgattyúcsap okoz­hat fejtörést, mivel ez az alsó holt­pontnál - ahol a dugattyú vált - oválisra kopik. Ha ennek mértéke nem túl nagy az 1. ábra szerinti csi­szolószerszámmal rendbe tudjuk hozni. Fúrjunk és dörzsöljünk egy 12x12-es húzott alumíniumba a for­gattyúcsap átmérőjének megfelelő furatokat, hasítsuk fel, majd finom csiszolópasztával kenjük be. Csavar­ral történő fokozatos összeszorítás mellett kézzel forgassuk körbe, amíg mikrométerrel mérve körkörössé nem válik. A szerszámban azért var két menet, hogy a forgattyúcsap tö­vénél levő csavarral szorítsunk. A szerszám furatait és oldalait válto­gassuk a kúposság elkerülése végett. Amennyiben a hengerperselyen ki­sebb foltokat észlelünk és a dugat­tyú is laza, elő kell készítenünk a hengerperselyt új dugattyú beillesztéséhez. Ha keménykrómozott a fu­rat, ezen gyárilag igen vékony a galvanizált réteg. Amennyiben a persely átedzett acél, ott már sokkal nagyobb alakhibák javíthatók ki.

  A 2. ábra szerint esztergáljunk sárgaréz tüskét - a rajzon látható arányok szerint - amely a henger­persely felső átmérőjéig legyen szorosan feltolható. Ezután hasítsuk fel Fűrészlappal és a hátsó harmadában helyezzünk szétfeszítő csavart, ame­lyet állítsunk be a furat kúposságá­nak megfelelően, Ezután finom ola­jos csiszolópaszta segítségével kör­körös mozdulatokkal leppeljük ki a furatot.

(folytatjuk)

Az archiváló megjegyzése:

Az írások eredeti scanneléses archiválását Szilágyi Csaba (SYL) készítette, www.sylmagnetism-2.freeweb.hu . A scannelt állományok rendelkezésemre bocsátásáért ez úton is köszönetem fejezem ki.   

♣ Archiválta SRY 2006 február 27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006