SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1983.3. szám

Szepes Attila

Modellmotorok javítása, alkatrészpótlás.

5. rész

 

1. rész>>

2. rész>>

3. rész>>

4. rész>>

5. rész

 

A motorok megbízható működésé­nek kulcsfontosságú alkatrésze a hajtókar. A másodpercenként több száz robbanás erejének átvitele igen nagy, dinamikus igénybevételt je­lent, amely anyagfáradásos törésre vezethet. A hajtókarszemek furatai a használat folytán kiverődnek és oválra kopnak, rossz esetben az a1­só furat berágódik, vagy ráolvad a forgattyúcsapra. Ezért szükségesé válhat új hajtókarok elkészítése, amelyeknél a régi alkatrész műkö­dő méreteinek megváltoztatása nél­kül bizonyos erősítéseket is alkal­mazhatunk a tapasztalatok figye­lembevételével.

  Lényeges szempont a megfelelő anyag kiválasztása. Napjainkban szinte kivétel nélkül alumínium haj­tókarok találhatók motorjainkban. A gyártásra csak a legjobb minősé­gű kovácsalt, ötvözött alumíniumot használjuk, ebből készülnek a repü­lőgépek légcsavarjai, különböző tur­binalapátok, hajócsigák. Megfelelő lapméretű darab kimetszésével ma­rógépen akkora lapocskát készítünk, amely ke11ő vastagságúra munkál­ható és egymás mellett 3-4 hajtókar kifér belőle. A furatok helyét marógépen célszerű központfúrni, majd előfúrás után dörzsárazni, ügyelve a pontos furattávolságra és merőle­gességre. A csapszegoldalon két szá­zad, a főtengelycsapnál három-négy század milliméter játék legyen. Jobb motoroknál az alsó fej furatát csap­ágybronzzal bélelik. Természetesen ez esetben nagyobb az alumínium­ban készített furat a falvastagságok figyelembevételével. A bronz gyűrűt némi túlfedéssel préseljük be, hogy ne tudjon elfordulni, mive1 ez eset­ben az olajfuratok elzáródnak és a motor „beáll”.

  A furatokkal ellátott táblát szét­fűrészeljük és az ábrán látható tár­csán a süllyesztett fejű csavarokkal történő rögzítés után kiesztergáljuk a fejek külső átmérőit és a tégla­lap keresztmetszetű szárat. A haj­tókar kontúrvonalát körülmarjuk vagy egyszerűen kireszeljük. Leg­több motornál az alsó fej keske­nyebb, ennek végső méretét repülő­tüskére tűzve szabályozzuk fel. A szár keresztmetszete maradhat téglalap alakú, az éleknél 1egömbölyít­ve, esetleg kissé oválisra is készít­hetjük, de ne vékonyítsuk el túlzot­tan, mert súlyt a1ig nyerünk vele,viszont a szilárdsága jelentősen lecsökken és egy hajtókarszakadás sok esetben a motor teljes tönkremeneteléhez vezet.

Alul két, felül egy darab olajozó furatot készítsünk. Külső részén sűlyesztve. Nagyon fontos, hogy a haj­tókar alsó furatának a főtengely sonkára felfekvő oldalát süllyesszük ki a csap tövében levő köszörülési sugár miatt.

Végül, néhány szót a dugattyú­csapszegről. Bár a hajtókar szim­metrikus szögelfordulással mozog a csapszegen, a robbanást követő negyed főtengelyfordulatnál erősebb a súrlódás mint a sűrítési ütemben. Ennek következtében a csap vándo­rol a dugattyúban és kikopik a széle. Pótlása legkönnyebben átedzett és szalmasárgára visszaeresztett ezüstacél szálból történhet, bár na­gyobb motoroknál cementált betét­edzhető anyagból is készül. A belső könnyítő furat elkészítése után kö­szörüljük végső méretre, ennek hí­ján - kis ráhagyást feltételezve -­készre is leppelhetjük. Lényeges a tükörfényes felület. A dugattyú fu­ratán kézzel áttolható legyen.

VÉGE

Az archiváló megjegyzése:

Az írások eredeti scanneléses archiválását Szilágyi Csaba (SYL) készítette, www.sylmagnetism-2.freeweb.hu . A scannelt állományok rendelkezésemre bocsátásáért ez úton is köszönetem fejezem ki.

♣ Archiválta SRY 2006 február 27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006