SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1983.1. szám

Szepes Attila

Modellmotorok javítása, alkatrészpótlás.

3. rész

 

1. rész>>

2. rész>>

3. rész

4. rész>>

5. rész>>

 

 A motor kifogástalan, működésé­nek leglényegesebb pontja a persely és dugattyú tökéletes illeszkedése. Ezért nagy hangsúlyt kell fektet­nünk a dugattyú helyes kialakítá­sára.

  Első kérdés az anyag. Amennyi­ben acélból készült a persely, meg­felelő hőtágulású dugattyút az öv.26 jelű finomszemcsés öntöttvasból készíthetünk. A bronzból vagy sár­garézből készült keménykrómozott perselyekhez szilíciummal ötvözött alumíniumot használunk. Erre a célra jól megfelel egy régi, nagyméretű diesel-dugattyú csapszeg fe­letti tömör részéből kimetszett da­rab, amelyet esztergapadon körkö­rösre nagyolunk. Legjobb a nyu­gatnémet MAHLE cég által hú­zott rúd alakban forgalmazott 124-­es jelű ötvözött anyag, amely to­vábbi hőkezelés nélkül felhasznál­ható.

Az ábra szerinti fázisokban ké­szítsük el az új dugattyút a régi­vel azonos fő méretekkel. A felső holtponti méretnél 3-4 századdal nagyobb átmérőjű rudat esztergá­lunk, természetesen igen finom fe­lületi simasággal. Ebből leszúrunk a dugattyú hosszának megfelelő da­rabokat 1 mm ráhagyással. A to­vábbi műveletek egyetlen kritikus pontja a csapszegfurat elkészítése. Ennél nem engedhető meg 1-2 szá­zadnál nagyobb merőlegességi pon­tatlanság, a furat felületi érdessé­ge lehető legfinomabb ke11, hogy legyen. Ezen műveletet klubunkban a nagyobb darabszám miatt fú­rókészülékben készítjük. Természe­tesen két-három dugattyúhoz ez nem szükséges.

Fogjunk be a marógép satujába egy alumínium tömböt, amelyet lapra megérintünk és a kereszt­szán rögzítésével a dugattyú átmé­rőjénél kb. 1 mm-rel kisebb maró­val hornyot készítünk rajta. Ennek felső éleit finom kővel sorjázzuk le. Továbbiakban elmozdítás nélkül ez fog szolgálni fúróprizmaként, mivel a maró helyére fúrót helyezünk be, így biztosítható a pontos középvo­nal a csapszegfurat készítéséhez. Ennek hosszirányú helyét („a" méret) némi ráhagyással karcoljuk fel és pontozzuk be. Helyezzük a fúró­prizmába és a végső méretnél 0,1 mm-rel kisebb furatot készítsünk, amelyet végső méretre dörzsára­zunk. A csapszeg kézzel betolható legyen a furatba.

A csapszegfurat szélétől vissza­mérjük a dugattyú tetejét és alját, majd önközpontosító tokmányban az eredetivel megegyező méretre ol­dalazzuk. Ezt követően a magfura­tot készítjük el ráhagyással, a belső átmérőket lyukkéssel besimítjuk, oválisra bemarjuk a könnyítést, végül repülő-tüskére felhúzva, be­szúrjuk a biztosító gyűrűk hornyait. A „G" alakú csapszegrögzítő gyűrű a beszúrásban úgy feküdjön, hogy a kétharmad része besüllyedjen. Ezál­tal válik megbízhatóan önzáróvá.

(Folytatjuk)

Az archiváló megjegyzése:

Az írások eredeti scanneléses archiválását Szilágyi Csaba (SYL) készítette, www.sylmagnetism-2.freeweb.hu . A scannelt állományok rendelkezésemre bocsátásáért ez úton is köszönetem fejezem ki.   

♣ Archiválta SRY 2006 február 27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006