SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Modellezés

1983.2. szám

Szepes Attila

Modellmotorok javítása, alkatrészpótlás.

4. rész

 

1. rész>>

2. rész>>

3. rész>>

4. rész

5. rész>>

 

Az előző részben leírtak szerint elkészített dugattyú az eredetivel azonos méretekkel rendetkezik, kivéve az átmérőjét, amely csupán a per­sely alsó részébe tolható be túlmérete folytán. Következik a legkényesebb és legnagyobb pontosságot igénylő művelet, a dugattyú kívánt méretre történő finomcsiszolása. Ez fogja biztosítani a tökéletes körkörösséget, a megfelelő felületi finomságot és a felső holtpontnál a szükséges illeszke­dést. A munka elvégzéséhez nincs szükség semmilyen különleges mérőműszerre, egyedül a felső holtpont helyét kell ellenőriznünk néha toló­mérővel.

Készítsük el az ábrán látható segéd szerszárnokat: a dugattyúcsapszeg sárgarézből készült másolatát a furathoz lazán illesztve, legömbö­lyített végekkel, valamint az eredeti hajtókarnál kb. kétszeres hosszúságú rúdanyagot két végén keresztültúrva és fogást biztosító tengellyel ellátva. Másik szerszám az állítható csiszoló tömb, amelynek furatát úgy esztergáljuk ki, hogy a nyers méretű dugattyú éppen áttolható legyen rajta. Ez után hasítsuk fel és lássuk el összehúzó csavarral. A tömb anya­ga alumínium dugattyú esetén textilbakelit, míg öntöttvasnál alumínium vagy bronz. Tartsuk be a rajz szerinti arányokat, vékonyabb falvastag­ság esetén rugózni tud a szerszám és követi a dugó ovalitását. Ajánlatos rögtön két darabot készíteni, mivel a nagyolásnál használt csiszolóanyag beágyazódik a felületbe és nem lehet finoman teppelni vele. A dugattyú teppelését kissé durvább szemcsézetű csiszolópasztával vagy olajos csiszolóporral kezdjük. A tömb csavarját ne állítsuk nagyon szorosra, csak annyira, hogy kezünkkel könnyedén tudjuk forgatni és előre-hátra mozgatni a tengely segítségével a dugattyút. Ezt a műveletet ne gépe­sítsük! Feszülést, alakhibát okozhat, nem beszélve a berágódásról. Időn­ként mossuk ki benzinnel a szerszámot és u dugattyút, amelyet próbál­junk be a perselybe. Látni fogjuk, hogy egyre feljebb tolható be. Ahogy közelítünk a felső holtponti méret felé, egyre finomabb csiszolóanyagot használjunk. Két milliméterre megközelítve a holtpontot, hagyjuk abba a teppelést és próbaképpen szereljük össze a motort. Természetesen előt­te tökéletesen el kell távolítani a csiszolóanyag maradványalt az alkat­részről. Előfordul, hogy a hengerfejcsavarok meghúzásával kissé 1azábbá válik az illesztés, ezért nem árt az óvatosság. Inkább szedjük szét né­hányszor a motort az igazítások miatt, mint kompressziószegény illesz­tést nyerjünk.

Amíg nincs megfelelő tapasztalatunk, légcsavarral történő próbajá­ratással ellenőrizhetjük munkánk eredményét. A túlságosan szoruló du­gattyú palástján látjuk az erre utaló nyomokat. Természetesen a használatos fordulatszámnak megfelelő terhelésű légcsavart tegyük fel a já­ratáshoz. A jól elkészített dugattyú a használat folyamán is egyenletes képet mutat, nincsenek palástján foltok, a főtengely átfordulásakor csak a felső holtpont körül szorul, a többi részen súrlódás nélkül fut.

(Folytatjuk)

Az archiváló megjegyzése:

Az írások eredeti scanneléses archiválását Szilágyi Csaba (SYL) készítette, www.sylmagnetism-2.freeweb.hu . A scannelt állományok rendelkezésemre bocsátásáért ez úton is köszönetem fejezem ki.  

♣ Archiválta SRY 2006 február 27. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006