Main menu:
Megújuló iskola
„Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.”
/Szent-Györgyi Albert/
A gondolat rövid, a tartalma annál jelentősebb. Tiszta és éles logikával fogalmazza meg az iskola fontosságát.
Az iskola jelentőségét éppen az adja, hogy befolyásolhatja a jövőt. Ezért a jelenben nem mindegy, hogy mit teszünk, vagy mit nem.
Sokféle változáson ment már keresztül az iskola, az oktatás Magyarországon.
A ma legfontosabb irányának a kompetencia alapú tudás kialakítása látszik.
A másik fontos elv az egész életen át tartó tanulás.
Ezeknek érdekében is fontos a nyitott iskolák megteremtése, ahol az iskolai évek alatt és után is sokféle módon és formában lehet hasznos ismerethez jutni, tanulni, kulturálódni, esetleg szórakozni.
A világban végbemenő változások nyomot hagynak életünk minden pillanatában. Bármi és bárhol történik is a világban, annak előbb-utóbb mi is részeseivé válunk. Olyan ez, mint a pillangó-effektus: egy parányi szárnyrezgetés, és a világ másik felén megremeg a föld. Az elképesztő méretű informatikai-, technológiai fejlődés hatással van az oktatásra is. Az élet felgyorsult, a kommunikáció eszközei megváltoztak, az információk áradata zúdul ránk. Gutenbergtől eljutottunk Neumannig. A társadalomban végbemenő változások legyűrűznek egészen a családig, hatással vannak a gyerekre is. Változik a morál, ahogy változnak az elvárások, ahogy erősödik a napi megélhetésért folytatott küzdelem. Az értékek átértékelődnek, a fogalmak jelentése megváltozik. Az alapvető emberi kapcsolatok nehezen működnek. Naponta küzdünk meg a hivatásunkat gyalázó, de legalábbis el nem ismerő véleményekkel. De természetesen ott a másik oldal is. A sikeres és hálás tanítványok, a velünk együttműködő szülők, az elért eredményeink.
Az oktatás a társadalmi, gazdasági változásoknak mindig tükre, az aktuális oktatáspolitika is meghatározza a tükör képét, de valójában mégis olyan lesz ez a kép, amilyen a tükör előtt álló, vagyis a pedagógus. Az örökös változások közepette a maradandó értékek közvetítése a feladatunk. Olyan tudást kell biztosítanunk tanítványainknak, amivel boldog, sikeres életük lehet.
A tudás alapja a sikeres életnek mai társadalmunkban. A megfelelő kompetenciák kialakítása elvárás és szükséglet.
. Az 1950-es évektől végbemenő rohamos változás, fejlődés, az Unió szerepe, Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz, a tanuló társadalom és az egész életen át tartó tanulás igényének kialakulása mind fontos tényezői a mai oktatási-, nevelési elvárások megváltozásának. Ezek szabják meg az irányt, de azt mi alakítjuk.
Neuwirth Éva: Megújuló iskolák