tamopeotvos


Go to content

Tanulói társadalom

Tanulói társadalom

Tanuló társadalom

Oktatás és képzés az Európai Unióban

A 20. század második felétől végbemenő gazdasági –technológiai, társadalmi, kulturális fejlődés hatással volt, van a nemzetközi gazdasági-, társadalmi viszonyokra. Kialakul a sokat vitatott globalizáció; az ismeretek, technológiák, áruk, szolgáltatások, emberek országhatárokat nem ismerő áramlása. Kiélezi a versengést, de egyben fel is gyorsítja a fejlődést. Ez a kiélezett verseny erőteljesen szükségessé tette a tudás, a különböző készségek, kompetenciák kialakulását. Az Európai Unión belül is szükségszerűvé vált az oktatás, képzés átértékelése, egy új oktatáspolitika kialakítása. A tagállamok továbbra is kizárólag maguk döntenek a nemzeti oktatás minden kérdéséről, de az együttműködés a tagállamok között az oktatásra, képzésre vonatkozóan erősödött. Fontos céllá vált, melyet az Európai Tanács 2000-ben tartott lisszaboni csúcstalálkozóján fogalmaztak meg, hogy Európa a világ legversenyképesebb, legdinamikusabban fejlődő térségévé váljon. Elkészült egy 10 évre szóló program (Oktatás és Képzés 2010). Az oktatás minden területét átfogja: óvodától a felsőoktatásig. A 2002. évi Koppenhágai nyilatkozat egyik legfontosabb célként tűzi ki a szakképzés minőségének javítását, az átjárhatóságot, átláthatóságot.
Magyarország a 90-es évek óta vesz részt uniós szakképzési programokban. (Socrates, Leonardo da Vinci). Ezeknek a megújulásával 2007-től az Egész életen át tartó tanulás közösségi akcióprogram lépett életbe. Az Unióhoz való teljes körű csatlakozás után Magyarország aktívan bekapcsolódott a nemzetközi oktatáspolitikába. A szakmai felügyeletet az Oktatási Minisztérium, és a mellette működő TEMPUS közalapítvány látja el. Magyarország az Oktatási Tanács munkájában aktívan részt vesz. A fejlesztési programokat az Unió pályázati rendszer keretében anyagilag is finanszírozza. A Nemzeti Fejlesztési Terv uniós forrásokat biztosít az átfogó célkitűzések megvalósításához.

Az „Egész életen át tartó tanulás”

Korunkban végbemenő gazdasági, társadalmi, kulturális változások teszik szükségessé és elkerülhetetlenné az élethosszig tartó tanulás igényét. A rohamos információs és technológiai fejlődéssel elérkeztünk ahhoz az időhöz, amikor az egyénnek és a közösségnek egyaránt elemi érdeke, hogy a tanulás mindenki számára elérhető legyen. Minden európai polgárnak egyenlő esélyt kell biztosítani arra, hogy a megváltozott társadalmi, gazdasági körülményekhez igazodni és alkalmazkodni tudjon, azokban aktív és alkotó résztvevő legyen. Az etnikailag, nyelvileg, kulturálisan színes Európában fontos szerepe van az oktatásnak abban, hogy az emberek képesek legyenek megérteni az új kihívásokat, és képesekké váljanak arra megfelelő válaszokat adni. Európa versenyképességének és jólétének alapja a tevékeny és aktív állampolgári magatartás, és az, hogy az egyén foglalkoztatható legyen. Mindkettő nagyban függ a naprakész, alkalmazható tudástól és a megfelelő készségektől („az egész életen át tartó tanulás az állampolgári tudatosság, a társadalmi kohézió és a foglalkoztatás fejlesztésének lényeges eszköze”).
Az egész életen át tartó tanulásnak nagyon jelentős szerepe van a társadalmi integrációban, az esélyegyenlőség megvalósulásában is. Az oktatási-, képzési rendszernek átláthatónak és mindenki számára elérhetőnek kell lennie; az államnak támogatnia kell az esélyegyenlőséget (fogyatékossággal élők segítése, alacsony iskolai végzettségűek támogatása, romák, munkából kimaradók ösztönzése; fontos az anyagi források hatékony felhasználása; a közoktatási, szakképzési, felsőoktatási, felnőttoktatási törvényt fejleszteni kell, meg kell találni a megfelelő, bevonható partnereket).
A tudásalapú társadalom megköveteli bizonyos kompetenciák, az élet folyamán sokszor újabb és újabb kompetenciák kialakulását. Társadalmunkban a tevékeny élethez szükséges kulcskompetenciák: anyanyelvi kommunikáció, matematikai készségek, idegennyelv-tudás, kommunikáció, természettudományi-, műszaki-, informatikai alapkészségek, a tanulás tanulásának képessége, állampolgári alapkészségek, vállalkozói készségek, általános műveltség. Fontos, hogy az egyénben meglegyen az igény a tanulásra, és meglegyen a képesség az új kompetenciák kifejlesztésére. Ennek alapvető feltétele, hogy már kisgyermekkorban a tanulás igénye kialakuljon. Ezért természetesen nagyon fontos szerepe van az általános iskolai szakasznak. A kellő motiváció, a megfelelő módszerek, az alapkészségek kialakítása, megerősítése ebben az életszakaszban kezdődik, melyet természetesen az óvodai nevelés már előkészít. E szakaszban nagyon fontos a játékos személyiségfejlesztés, ennek segítségével a megfelelő szocializáció, amiben a családnak is igen fontos szerepe van. Az együttműködés iskola és szülő között hozhat megfelelő eredményt.

Neuwirth Éva



Back to content | Back to main menu