tamopeotvos


Go to content

Moduláris oktatás

Modulok

A MODULÁRIS OKTATÁS

A modulok fogalma:
A modulok a tananyag kisebb, önmagában összefüggő, koherens része, melyek az egyes tanórák anyagainál általában nagyobb, de a tanterv egészénél kisebb egységek.
A modulok jellemzői:
a modulok a tananyag egészén belül, azzal összhangban saját, jól átlátható követelménnyel rendelkeznek
azonos didaktika elveket követnek
önmagukban koherensek, vagyis egy témakört, témát tartalmaznak, azonban a témakörök, a témák szerveződésének logikája eltérő modultípusokat hozhat létre
a modulok sorrendje és egymásra épülése nem lehet véletlenszerű. A programoknak bejárási utakat kell kínálni a kidolgozott modulokhoz, melyekhez bizonyos eszközi elemek szorosan kötődnek. Ilyenek például a kompetenciafejlesztő oktatási programokhoz tartozó programtervek, a csomag eszközi elemei / tanári-tanulói /, az értékelési eszközök.
A modulok felépítése
A modulok úgy épülnek fel, hogy ismeretanyaguk és gyakorlatsoraik teljesen lefedik a feldolgozandó tartalmat, vagy kisebb-nagyobb terjedelmű elemként beépíthetők a hagyományos tanulási-tanítási folyamatokba is.
A modulok felhasználhatóságának lehetőségei
iskolai tanórákonórán kívüli tevékenységek során


az élet különböző területein hasznosítható alkalmazást, a közvetlen gyakorlati kipróbálást

A modulok kapcsolatban állnak egymással, melyekben legfontosabb az egész és a rész kapcsolata, valamint azok alá, mellé és fölérendeltségi viszonya.
Az oktatási programok elemi egységekből felépülő jellege lehetővé teszi:
az egységek többféle csoportosításátalkalmazás flexibilitását, rugalmasságát
ami azt jelenti, hogy lehetőség van arra, hogy a pedagógiai szükségletekhez és a helyi igényekhez hozzáigazítsuk a tananyagmennyiséget, illetve ezek sorrendjét.
A választható modulok rendszere azt jelenti, hogy tanár és diák számára váltási lehetőségeket biztosít, egyes modulok szabadon változtathatók a tanulási-tanítási folyamatok aktuális és távlati szükségletei szerint.
Szintezett feladatrendszert alkotnak, melyek lehetővé teszik az azonos tartalmi területen belüli:
differenciált képességfejlesztésttanulók egyéni ütemű előrehaladásátnagyobb egységeket átfogó tanítási szakaszok (epochák) beillesztését a tanítási-tanulási folyamatba az egy témához tartozó összefüggések hatékonyabb feltárására
A moduláris felépítés felkínálja az új tantervi irányok és képzési tartalmak tervezésének nyitott lehetőségét, ugyanakkor a régi elemek felhasználását is.
A modulrendszerű képzés jól felszerelt tanulási környezetet és fejlett taneszközöket igényel (iskolai könyvtár, információforrások, informatikai eszközök aktív használata).
Fontos és szükséges feladat a modulok időről-időre történő szakmai és pedagógiai felülvizsgálata, a tantervi szintű korrekciók elvégzése.



A TÁMOP 3.1.4 pályázatban többek között kötelező elem tanévenként legalább egy moduláris oktatási program megszervezése. Iskolánk az egészséges életmód témakört választotta. A program 2 osztályt érint a 3.a és a 6.b osztályokat. Felelőse: Móricz Judit és én vagyok.
A megvalósítás ideje áprilisban lesz, a megvalósítás formáját még nem döntöttük el egyértelműen, de az már valószínűnek tűnik, hogy inkább a tanórán kívüli lehetőségekkel élnénk elsősorban.
Megfontolásra javasolom, hogy a kiválasztott 2 osztály mellett más osztályok is csatlakozhassanak a programhoz, amennyiben erre lehetőség van.
A program keretében szervezhetnénk például egészséghetet ezen belül:
smink és bőrápolásítés: milyen mértékben ártalmas egészségünkre a gyorséttermek kínálataátakészítő versenyátékos sportversenyekók meghívása: akik a dohányzás és a drogok káros hatásairól beszélgetnek a tanulókkal
Az egészséges életmód moduláris oktatási program szervezésével kapcsolatban ötleteiteket, igényeiteket szívesen vesszük, várjuk.

Készítette: Vincze Imréné



Back to content | Back to main menu