Általános hibajelenségek és megoldásaik Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik (a külsőgumi típusától függően), éppen ezért nem árt, ha van nálunk egy gumijavító készlet vagy pótbelső. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit javítani (vagy cserélni). Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. (Megj.: ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az aszfaltra, nehogy letörd vagy öszekarcold. Ha teheted, tegyél újságpapírt vagy rongyot az ülés és a kormány alá! - Stefidzsi) A féket kapcsoljuk ki! A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A pillanatzárnál pedig egyértelmű a helyzet. A kereket ezután ki kell venni, vigyázva a váltó épségére. Ha ez megvan, gumileszedővel vagy -a mi esetünkben- laposcsavarhúzóval a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. (Megj.: a szeleppel ellentétes oldalon kezdve! - Stefidzsi) Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt. Ha ezzel is megvagyunk, keressük meg a lyukat! Ha nem találjuk, fújjunk levegőt a belsőbe, és keressük meg a kifújás helyét! (Megj.: ha teheted, tedd vízbe, így könnyebben megtalálod, hol szökik buborékokban a levegő. -Stefidzsi) Ha megvan a lyuk, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük a környékét. Leeresztjük a levegőt, majd a megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni egy kis ideig. Ha már majdnem bőrös a felülete, rárakjuk a foltjavító tapaszt (elötte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk. Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. (Az se baj, ha 10 perc.) A javított belsőt ezután a szelepnél kezdve visszagyömködjük a külsőbe (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor egy kicsit könnyebben megy), de vigyázzunk, nehogy megcsavarodjon! Majd a külsőt is visszatesszük a felnire. Itt általános hiba, hogy a visszarakásnál a felni és a feszítőeszköz közé szorul a belső, és kicsípődik. Ezt némi odafigyeléssel könnyedén elkerülhetjük. Ha kész, felfújjuk. (Benzinkút, kis pumpa, de az autósok is segítenek.) Egy MTB-gumiba kb. 2-2.5 bar nyomás kell. Ha jó, tedd vissza a kereket! Fék, stb. Ügyeljünk arra, hogy a kerék ugyanolyan helyzetbe kerüljön, mint ahogy volt, különben beleérhet a fék, ugrálhat a lánc, stb. Ha minden rendben ment, már tekerhetünk is tovább. Nagyon idegesítő és BALESETVESZÉLYES hiba, amikor ugrál a lánc. Bizony velem is előfordult, hogy egy kereszteződésben ki akartam lőni, hogy átérjek az autó előtt, amikor a lánc hirtelen megugrott, én pedig áthengerbucskáztam a kormányon... - az autó elé. Szerencsére ki tudott kerülni. Ezt a jelenséget számtalan hiba okozhatja. Lehet hogy csak (1) piszkos a meghajtás; lehet, hogy (2) gyenge a láncfeszítőnk; lehet, hogy (3) rosszul van betéve a kerék vagy elmozdult; /
használjunk sufnee láncfeszítőt!! |