Ausztria fővárosában 1,5 millióan élnek. Világszerte ismert szépsége és történelme. Valószínűleg ez Európa klasszikus muzsikájának központi városa és az ENSZ számára is fontos.

Bécs modern földalatti hálózata a XIX. sz.-ig nyúlik vissza. Ekkor ugyanis városi gőzvasút vonal épült, hogy összekapcsolja a különböző fő vasútvonalakat az Osztrák-Magyar Monarchiában. Három Stadtbahn vonal nyílt meg 1898-ban, és sok állomást Otto Wagner tervezett, aki kitűnő Jugendstil sítlusú építész volt. Kettő ezen vonalakból a mai U4 vonal része illetve az U6 központi darabja lett. A harmadik, külvárosi vonal változott Schnellbahnná 1980-ban ( S45 ). Az első két vonalat 1925-ben áram alá helyezték, majd függetlenítették a felszíni villamos közlekedéstől és egyiket egy nyitott alagútba vezették a Duna-csatorna mellett.

 

A metróvonalak születése

1. fázis: 1968-ban a város elhatározta hogy, építenek egy bázis metró hálózatot beleértve az új vonalat, a félkör vonal -t, ami a korábban épített villamos alagútból származik, és az U4 vonalat, ami a korábbi WD Stadtbahn – W mint a ’Wiental’ végig a Bécs-folyón, és D mint ’Donaukanal’ /magyarul: Duna-csatorna/. Az építkezést a Karlsplatzon kezdték, ahol mindhárom vonal találkozik. 1978-ban elsőnek az U1 (Reumannplatz – Karlsplatz) és az U4 (Heiligenstadt – Schottenring) vonalak nyíltak meg. 1982-ben mindhárom vonal teljes lett.

 

10 km, 14 állomás (egy viadukt közbeiktatásával Donauinsel és Kagran állomások között, keresztül a Dunán az újjáépített Reichsbrükén belül)

 

3,6 km, 7 állomás (végig föld alatt), Babenberger Straße 2000-ben átkeresztelkedett Museumsquartier névre. 2002 előtt a peronok megnövekedtek 115 méteresre minden állomáson, hogy elférjenek a 6 kocsis szerelvények. Kivétel a Lerchenfelder Straße állomás, mely a Rathaus és a Volkstheater között van, és amit lezártak 2003-ban.

 

16,4 km, 19 állomás (főleg nyitott alagútban párhuzamosan a Bécs és Duna folyókkal), Spittelau állomás később hozzá lett adva a meghosszabított vonalhoz.

 

2. fázis: Ez a kelet-nyugati vonal majdnem teljesen földalatti vasút és új építés. Az első szakasz (Erdberg-Volkstheater) a városközponton keresztül 1991-ben lett átadva. 2 évvel később elérte a Westbahnhofot majd végül 1995-ben a Johnstraßét. A végállomás a nyugati oldalon Ottakring lett 1998. december 5-től. A Kendlerstraße után a vonat kijön az alagútból és a végállomásig viadukton megy. Az ottakringi végállomás egyben az S45 átszállóhelye is. A délkeleti végállomás Simmering lett, amit 2000 december 2-án adtak át. A vonal most 13,5 km hosszú és 21 állomásos. Beceneve is van, ’A kúltúrvonal’ mert egyedi állomáskép jellemzi (főleg a Volkstheater állomást, aminek óriási falszegély dísze van. lásd az alábbi képen), és régészeti valamint történelmi emlékek vannak végig a vonal mentén.

 

 

 

- Ez a vonal a korábbi G-Stadtbahn (G mint Gürtel) valamint egy fel és le vonal egyesülése. A múlt század óta bár főleg viadukton közlekednek a vonatok, a Westbahnhof állomás a föld alá lett építve. Aztán a déli végénél a pályaudvarnak megint felszínre jönnek a történelmi állomáshoz, a Gumpendorfer Straßehoz érve, mielőtt kereszteznék a csodás Otto-Wagner hídat. Ott megint lebújik a föld alá, hogy találkozzon

az vonallal, a Längenfeldgasse keresztperonos állomáson. Innen a vonal egy új alagútban megy tovább Philadelphiabrücke állomásig, ahol megint felszínre jön és a déli végállomásig Siebenhirtenig viadukton közlekedik. Az északi részt 1996-ban nyitották meg, ez főleg a földalatti meghosszabbítása keresztül a Dunán, a hídon át Floridsdorfig.

 

 

 

Az U-bahn hálózat teljes hossza jelenleg 67 km.

 

Az U-Bahn és S-Bahn hálózattól külön van az úgynevezett földalatti villamos csoport. A Südtiroler Platz és a Eichenstraße között a 18-as járat kapcsolódik két fő vasútállomáshoz (Südbahnhof and Westbahnhof). Az alagút bizonyos részein találkozik ez a vonal 6, 62, 65 villamos és a Badner Bahn vonalával, melyen keresztül elér a Wiedener Hauptstraße alatti elágazáshoz. Itt van 6 metróállomás, Südtiroler Platz, Blechturmgasse, Kliebergasse, Matzleinsdorfer Platz, Eichenstraße és a Laurenzgasse.

A sok német városban működő Schnellbahn mintájára alkották meg itt az S-Bahn-t, ami egyesíti kiegészítő vonat forgalom is a városon belül, különlegesen az észak – délnyugati fővonal mentén (Floridsdorf-Meidling, S1-S3), de szintén további járatok hasonlóan a korábbi Stadtbahn S45 mint a nyugati érintőleges vonal, S7 a repülőtérig vagy S80 az új lakóövezetbe a keleti részén a városnak. Az S-Bahn teljesen integrálódott a bécsi tarifarendszerbe, ahogy a többi tömegközlekedési eszköz is. Bécs a regionális közelekedési társulás a VOR által meghatározott 100-as Zónához tartozik.

 

 

 

 

 

 

 

 

Az 5-ös metró története

 

A Gasometer története

 

U-Bahn - a bécsi metró

 

 

 

 

Az U-bahn történelme kronlógiailag:

1976.

május 8.

Heiligenstadt - Friedensbrücke

1978.

február 25.

Reumannplatz - Karlsplatz

1978.

április 3.

Friedensbrücke - Schottenring

1978.

augusztus 15.

Schottenring - Karlsplatz

1978.

november 18.

Karlsplatz - Stephansplatz

1979.

november 24.

Stephansplatz - Nestroyplatz

1980.

augusztus 30.

Karlsplatz - Schottenring

1980.

október 26.

Karlsplatz - Meidling

1981.

február 28.

Nestroyplatz - Praterstern

1981.

augusztus 31

Meidling - Hietzing

1981.

december 20.

Hietzing - Hütteldorf

1982.

szeptember 3.

Praterstern - Kagran

1989.

október 7.

Philadelphiabrücke - Heiligenstadt

1991.

április 6.

Erdberg - Volkstheater

1993.

szeptember 4.

Volkstheater - Westbahnhof

1994.

szeptember 3.

Westbahnhof - Johnstraße

1995.

április 15.

Philadelphiabrücke - Siebenhirten

1995.

október 7.

Spittelau állomás hozzáadása a vonalhoz

1996.

május 4.

Nussdorfer Straße - Floridsdorf (Nussdorfer Str. - Heiligenstadt zárva)

1998.

december 5.

Johnstraße - Ottakring

2000.

december 2.

Erdberg - Simmering

2003.

szeptember 27.

Lerchenfelder Straße megálló lezárása

 

 

 

Tervek:

Az jelenleg Kagrantól indulva meg van hosszabítva kelet felé Leopoldauig /S-Bahn csatlakozás/ (2006-ra 5 további, részben liftekkel ellátott állomás építése van betervezve ). A kivitelezés 2001-ben indult, miután az vonal elérte Simmeringet.

Az építési munka hamarosan elkezdődik a sokat vitatott    mentén,  Schottenringtől keleti rányból indulva Pratersternig, át a dunán,  Donaustadtig, és azon túl Aspernig (9 km).  Ez az útvonal kezdetben része volt az U5 tervének (lásd: A bécsi 5-s metró tőrténete) és ennek következtében gyakran nevezték U2/5-nek. Az eredeti vonal   szakaszon, m ely  kezdetben villamos alagútnak épült, a peronok hosszúsága 75 és 115 méter.  A Lerchenfelder Straße megállót lezárják, ahogy a Volkstheater és Rathaus állomásokat  is. Az új kijelölés szerint Schottenring, ami jelenleg keresztperonos megoldású,  közvetlen átszállást biztosít az vonalra (jobbra lépek ott is peron – balra lépek ott is peron), ez az átépítés során úgy változna, hogy az vonal keresztirányban   áthaladna az alatt  (Én személy szerint helytelenítem ezt a tervet, mert nekem pont ez a jelenlegi megoldás tetszik, főleg a gyors átszállás megoldhatósága miatt.). A következő állomás a Taborstraße lenne ,   még  az Pratersterni megállójával történő kereszteződése előtt.  Majd a vonal tovább  haladna dél felé a Praterig illetve az Ernst-Happel-Stadionig (ezt 2007-re tervezik). Ezután a  metró a felszínen menne tovább és emelkedve folytatná az útját a Dunán át Aspernig (ezt 2008-ra tervezik). 

Lám a sógóréknál nem lacafacáznak annyit mint nálunk a metróépítéssel.Sőt nagyon trükkös megoldásokat is láttam már, amit mi soha az életben nem fogunk tudni megvalósítani szerintem (értsd: szinteltolás mind vízszintben /pl. az U2 vonalon/ mind függőlegesen /pl. az U3 vonalon/ ). Na persze vannak negatívumok, hiszen az U5 vonal még mindig nem létezik (de nem is csinálnak fölöslegesen aluljárókat, hogy majd ott egyszer metrókijárat lesz), az U6 vonal szinte teljesen viaduktra épült és nem találtam ezen a szakaszon egyetlen megoldást sem a mozgáskorlátozottak számára (vagy én meg vak vagyok?) a könnyebb megközelítés kapcsán. Meg aztán bármennyire fantasztikus, hogy minden tűzálló, azért a peronfalak csak kopaszok nekem több állomáson is. Valahogy soha nem fogom megszokni.

Ezek ellenére azt kell mondjam, hogy a bécsi metró története és a jövőbeni tervek mindenképpen megkövetelik, hogy megemeljem előttük a kalapom.

 

 

köszönet a segítségért:

 

Jesabelnek a fordításban nyújtott segítségért

 

Az UrbanRail.Net -nek az információkért és a nem általam készített képekért.