1918-tòl kezdtek kísérletezni Bécsben az utcai gázvilágítással, amit szénböl nyertek.Már a 17.században felfedezték, hogyan lehet szénböl éghetö gázt nyerni. Mégis 1792-ig tartott, mìg Angliàban a feltaláló, Mordoch az elképzeléseit a  vilàgításról realizálni tudta.  A kezdetekben a városi gázt a városban szétszórt kis gázüzemekböl üzemeltették és privát épületekben pròbálták ki, mint a gyógyszertárak, vagy a Technikai iskola. Ök voltak  a gázvilágítás igazi úttöröi.

 

 

 

 

Több cég is érdekelt volt a gázvilágításban, a legtöbb privát èrdekeltségü.  1842-ben az angol ICGA (Inter-Continental-Gas-Association) is érdekelt lett a bécsi gáziparban, megvette a kis üzemeket és ez után uralta a piacot is.Igy természetesen az árakat is meghatározta, amivel Bécs vezetösége nem volt tùl elègedett.

 

 

 

 

Az akkori bécsi polgármester, Dr.Karl Luegner kezdeményezése alapján elkezdödött egy egységesítés az egész városban, beleértve a gázmüveket is. Ez nem csak az utcai világításra használt gáz árát tette olcsóbbá, hanem a háztartásokban is lehetövé tette a megfizethetö szolgáltatást.

A gázmüvek akkori napi kapacitása 432 000 kubikméter volt.

 

 

 

 

1896-ban hosszú alkudozások után a városi tanács engedélyezte a terv megvalósítását.Franz Kapaun vom Stadtbauamt übernahm die Leitung des Baues. Franz Kapaun vezetésével, a városi épìtöcég elkezdhette a munkálatokat. 

Rövid idö alatt 47 millió téglát és 67 tonna építöanyagot használtak fel. Rekordidö alatt,  csak 72 napig építették a Gasometert. 1899 júliusában mint a négy épület bevetésre kész volt és 1899 október 31.-én ünnepeltèk a hivatalos megnyitót.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az 5-ös metró története

 

A Gasometer története

 

U-Bahn - a bécsi metró

 

 

 

1899.október 31.-én elöször "folyt" gáz a 700 km hosszú csövekböl.
Naponta 432 000m3 gázt produkált az üzem.A gázfogyasztás a nyitás után annyira megnött a városban, hogy folyamatosan böviteniük kellett a gyárat.

 

1985-ben a Gasometert leállították, mivel 1969 és 1978 között a városi gáz helyett átálltak a földgáz használatára. Az épületet müemlékké nyilvánították. Ezután csak állt ott hosszú ideig, üresen, a nagy üres csarnokok néha kiállítás otthonai lettek,  vagy pl. 1992-ben egy Techno-Rave party otthonaként szolgált, de forgattak itt James Bond filmet is. 

 

 

Anyagi okokból további felhasználási lehetösègeket kerestek.

1996 novemberében a négy épület közül hármat eladtak házépítö cégeknek, akik egy keverèket terveztek lakások, munkaadó irodák és szórakoztatási célú helyek együtteséböl.

Ennek kiváltò oka volt, hogy egy új metróállomás volt tervben, 2000-ben a U3 metrovonal megnyitotta a Gasometer állomást.

 

 

 

 

1999 februárjától 2001 augusztusáig építési munkálatok folytak.Es erfolgte die Revitalisierung durch die vier ArchitektenNégy mérnöknek köszönhetö az újraéledés: Jean Nouvel (Gasometer A), Coop Himmelb(l)au (Gasometer B), Manfred Wehdorn (Gasometer C) und Wilhelm Holzbauer (Gasometer D).

 

 

 

 

2001 májusában költöztek az új lakók az épületbe, és 2001 augusztusában Dr.Michael Häupl polgármester ünnepélyesen megnyitotta a règi-új èpületeket.

 

köszönet a segítségért:

 

Judit Templnek a cikkért