Említettem az egyik élménybeszámolómban, hogy Bécsben nincs 5-ös metró. Annak, hogy ez a vonal nem létezik elég szimpla oka van: az, hogy nincs rá szükség. 1960-1980-ig minden hosszú távú tervben szerepelt, hogy U5 metrónak lennie kell, azonban az egyes elképzelésekhez tartozó forgalmi előrejelzések nem voltak olyan ígéretesek, hogy indokolták volna a metró megépítését. Az eredeti pályaváltozat a következők volt (1966-os A – F variáció és az 1967-es G – J variáció) :

Hernals - Alser Straße - Landesgericht - Scottentor - Schottenring - Taborstrasse - Praterstern - Ausstellungsstraße - Stadion - Stadlauer Brücke

 

 

 

Igen ám, de hamar rájöttek, hogy az örök mondás miszerint ember tervez, Isten végez megint beigazolódik. Ugyanis pénzügyi okok miatt leállították az egész - mai szóhasználattal élve - metróprojectet. A Praterstern - Ausstellungsstraße - Stadion - Stadlauer Brücke szakasz később az U1 vonalhoz került mint U1B szakasz, a Hernals - Alser Straße - Landesgericht - Scottentor – Schottenring szakasz pedig az U4 része lett U4A szakaszként. Ekkor múlt ki először az 5-s metró Bécsben.

Mivel a régi nyomvonal már el lett használva, kitalálták a következő lehetőség megnyílásakor, hogy vezessék a pályát a villamos alagútban a déli Gürtel felé egészen az U2-ig. Így a következő pályaterv ez lett (1973-as N variáció és az 1975-s N3 variáció):

Längenfeldgaße - Gürtel - Südbahnhof - Schlachthausgaße - Erdberg

Aztán ez a terv sem valósult meg, ismét csak financiális okok miatt. Ez volt a bécsi 5-s metró második halála.

 

 

 

 

 

 

Az 5-ös metró története

 

A Gasometer története

 

U-Bahn - a bécsi metró

 

 

 

Egy ponton az U5 úgy tűnik, mintha a Floridsdorf-Kagran-Stadlau érintőleges vonal elnevezése lenne, a Duna túloldalán, (M -változat, 1970.), de minden más tervben ezt a részt U7-ként jegyzik, tehát itt valami nagy kavar van.

 

Ebből következik, hogy amikor a metróépítés az első munkafázishoz érkezett, nem volt U5-s vonal. Csak az U4A szakasz maradt meg az eredeti tervekből. Az a terv, hogy megépítsék az U2 (Karlsplatz-Währing) és az U4A (Schottenring-Hernals) vonalat teljes hosszában, még mindig létezik, de világos, hogy erre ma még nincsenek meg a pénzügyi keretek. Így az a döntés született, hogy a két vonalat csak részben építik meg, és Landesgericht-nél egy igen szűk kanyar beiktatásával kapcsolják őket össze, ez lett a bécsi metróhálózat legszűkebb kanyarja. Így építették meg tehát az U2-t, a mai is meglévő formájában.

 

 

A 80-as évek elején a fővonalak szerinti elképzelés meghiúsult (az U2/4 vonal tapasztalati bizonyára hozzájárultak ehhez). Az az elképzelés azonban, hogy a szakaszokat valamikor a jövőben kiépítik majd Währing-ig és Hernals-ig, létezik, ezért az U4A vonalat visszakeresztelték U5-re (ezt a csiki-csukit. Nálunk is állandóan változtatták a 4-es metró nyomvonaltervét de nem lett belőle 2/A meg 3/A.) Ennek azonban semmi jelenősége nincs a vonal megvalósítása szempontjából.

1990-es évek elején néhány politikus úgy próbálta növelni a népszerűségét, hogy követelte, hogy az „U5-ös vonalat” építsék ki Stadlau, Hirschstetten és Aspern lakóövezetéig (nálunk ugye Budaörsig szerették volna járatni a 4-es metrót egyes nagyon szakértők). A javaslatok kiterjedtek egy metró vonalra Erdbergtől (U3/5),illetve a U2 kiterjesztésére (U2/5).Görg városi tanácsos úr végül átvette az ötletet, és elhatározta, hogy ez utóbbit valóban meg is építik majd. A rengetegféle javaslatból elfogadott elképzelés végül is nagyjából azonos az 1960-as U5 vonalával!

Ez azt jelenti, hogy amikor az U2 meghosszabbított vonalát 2009-ben átadják, még inkább tartalmazni fogja az U2 és az U5 vonalát, mintsem külön-külön lenne két vonal. Az U2 tart majd Karlsplatztól Landesgerichtig, az U5 Landesgerichttől Stadlauig. A sors különös fintoraként így az U5 is elkészül majd végre, de a hálózati térképeken sehol sem fogják jelezni, hiszen az az U2 része lesz. Lehet követni?

A helyzet persze pár évtizeden belül meg is változhat, ha a városi tanácsnak a metróhálózat meghosszabbítására vonatkozó jelenlegi tervei valósulnak meg. 2002 februárjában Schicker tanácsos úr terveket terjesztett elő a metróhálózat 4. és 5. szakaszára vonatkozóan, és az 5. szakasz /ami 2020 körül épülne meg/ magában foglalja az U5-öt is! (Addigra talán nekünk is lesz 4-es metrónk a Bosnyáktól a Keleti pu-ig )

Ezek szerint a tervek szerint a jelenlegi U2 vonala ketté osztódna de nem az eredeti terveknek megfelelősen, hanem az U5-ös vonal Hernalstól Landesgerichtsstraßeig megy majd, de onnan nem Keletre hanem délre fordul, ahol átveszi az U2 vonalát a Gudrunstraßetól Karlsplatzon keresztül az Eurogateig és az Arsenalig. Cserébe az U2 vonala megkapja a déli szárnyvonalat a Városházától a Neubeugassen, a Pilgramgassen és a Matzleinsdorfer Platzon keresztül Wienerbergig.

Ha a pénzügyi restrikció megengedi, ez azt jelenti, hogy századunk harmadik évtizedben az U5-ös metróvonal megjelenik a bécsi metróhálózat térképein.

 

 

 

köszönet a segítségért:

 

Jesabelnek a fordításért

 

The Vienna Metro /nem hivatalos szakoldal/ -nak a cikkért