Főmenü:
Aktuális
Mi a teendő kátyúkár esetén?
Amint megtörténik a kátyúba futás, ne hajtson tovább a helyszínről. Készítsen felvételt a kátyúról (1), annak környezetéről, melyen látni lehet területi jellegzetességeket, azaz felismerhető a helyszín és látszik a kátyú elhelyezkedése az úttesten(2). Természetesen az autó kerekét ért és egyéb alkatrészekben okozott sérüléseket is örökítse meg (3).
Igyekezzen legalább két tanút szervezni a bizonyítás megkönnyítéséhez. Egyikük nyilván lehet az autóban utazó, másik esetleg egy járókelő, vagy az ön mögött haladó autós. Tisztázza részvételi szándékukat az esetlegesen elkövetkező eljárásban, elérhetőségüket mindenképpen jegyezze fel. Csak olyan tanút kérjen fel, aki látta az esetet, különben értelmét veszíti igyekezete! Komolyabb kár esetén, hívja a rendőrséget. A rendőrségi jegyzőkönyvben fontos kitérni arra, hogy az adott útszakaszon volt-e a hibára figyelmeztető tábla, valamint ön az út- és látási viszonyoknak megfelelően hajtott-e. A helyszínelés végén kérje el a jegyzőkönyv másolatát, amit majd csatolhat a kárigényhez. Ezzel véget is érnek a helyszíni teendők.
Kártérítésért a közút fenntartójához kell fordulnia ajánlott levélben vagy e-mailben. Telefonon az úgynevezett Út-vonalat érdemes hívni, a 0- 24 órás, általános ügyfélszolgálatot a 06-40-18-88-66-os kék számon. Ha a baleset a fővárosban történt, akkor a Fővárosi Közterület Felügyelet vagy a kerületek az illetékesek. Ilyenkor a 06-80-204-386-os vagy a 06-1-459-6750-es számot tárcsázza. A további teendőkről a beszélgetés folyamán mindenképpen kérjen tájékoztatást.
Amennyiben a kátyúba egy mellékútvonalon hajtott, amely valamelyik kerülethez tartozik, az illetékes önkormányzat, illetve polgármesteri hivatal műszaki osztályához lehet benyújtani kárigényt.
A fővárosban körültekintőbben kell eljárni, mivel egyes főútszakaszok a főváros, mások a kerületi Önkormányzatok kezelésében vannak.
Ha az útszakaszról kiderül, hogy a Főváros kezelésébe tartozik, akkor a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-hez kell fordulni, amennyiben nem Fővárosi illetékességű a helyszín, abban az esetben az adott Önkormányzatnál kell eljárni. Az út kezelőjének illetékességéről a fenti telefonszámokon vagy az interneten kérjen tájékoztatást.
Ha az út az országos úthálózathoz tartozik, a Magyar Közút Kht. honlapján lehet utána keresni és hozzájuk kell intézni a kárigényt is. Vidéken az illetékes települési önkormányzat vagy megyei közútkezelő a felelős a kárért.
A károsultnak igazolnia kell, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti. Tehát, minél alaposabb bizonyítással áll elő, annál gyorsabb és egyszerűbb az ügyintézés. Pontosan le kell írnia, hol, mikor, mi történt az eset, illetve mellékelnie kell a helyszínen felvett jegyzőkönyvet, illetve az elkészített fotókat. A károsultnak kell bizonyítania azt is, hogy az érvényesíteni kívánt kárösszeg, miért annyi amennyit megjelölt (biztosítói kárfelméréssel, javítási számlával, stb.), valamint csatolnia kell a gépjármű forgalmi engedélyének másolatát is.
Minden esetben a károsultnak kell igazolnia, hogy a kár ott és úgy keletkezett, ahogy ő bejelenti. Ha a pórul járt autós előbb mégis a szerelőhöz megy, és aztán számlával igazolja a javítási költségeit, a biztosító, mint szakértő dönthet úgy, hogy annak csak egy része reális és csak az általa jogosnak megítélt összeget fizeti ki. Az ügyintézés egyébként átlagosan 10-30 nap.
A bejelentést a káresemény utáni napokban érdemes megtenni, mivel minél több idő telik el az esemény után, annál nehezebb lesz a bizonyítás.
Mielőtt kártérítésért folyamodna, mérlegelje, hogy valóban megéri-e a procedúrát, ugyanis, ha a sérülés nem látható, vagy nem okoz a jármű közlekedésében érzékelhető romlást, abban az esetben nehéz dolga lesz a bizonyítás során és nagyon valószínű, hogy kártérítési igényét - minden igyekezete ellenére - el fogják utasítani.