Főmenü:
Aktuális
Változik a KRESZ
Január elsejétől változik a KRESZ, módosulnak egyebek mellett az egyes járművekkel kapcsolatos alapfogalmak, a rendszámtáblák elhelyezésével kapcsolatos rendelkezések és a sebességhatárok is.
A jogszabály változás letölthető: A közúti közlekedés szabályairól szóló 1_1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet módosításáról.pdf
A közlekedési tárca szerint a változások szemléletváltást alapoznak meg: egyre többeknek jelenthet reális alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy az autózással szemben. A KRESZ majdnem 60 ponton változik. Újdonság lesz az úttestre felfestett kerékpáros nyom, ami a bicikliseknek jelzi az úttesten a haladásra ajánlott területet. Az ilyen felfestéssel jelölt utakon fokozottan kell számítaniuk az autósoknak kerékpárosok megjelenésére. Lesz nyitott kerékpársáv is, amit az úttestre festett szaggatott vonalról és kerékpár alakú felfestésről lehet felismerni. Az új szabályozás szerint a gyalogos a "gyalog- és kerékpárúton" nem akadályozhatja, veszélyeztetheti a kerékpáros forgalmat. Ez a közös kerékpáros- és gyalogos utakra vonatkozik, és a gyalogosokat figyelmezteti körültekintésre.
Kihelyeznek olyan sebességkorlátozó táblákat, amelyek alatt az időjárásra vonatkozó kiegészítések lesznek, így például egy adott korlátozás csak esős időben érvényes. Új tábla lesz a "környezetvédelmi övezet," az ilyennel jelzett úton nem lehet kocsival közlekedni. Tábla jelzi majd, hogy hol lehet torlódásra számítani. Több helyen lesz változtatható jelzésképű tábla, főleg a városba bevezető útszakaszokon. Az útirány-előjelző tábla autópályán és autóúton azt jelzi, hogy a megjelölt helységek vagy a megjelölt országok a következő útkereszteződésnél melyik irányban érhetők el. Útvonal-megerősítő tábla jelzi majd az út számát, a táblán lévő települések távolságát és az útcsatlakozások távolságát és a leágazásokat.
Az új KRESZ-ben szereplő változások járművekkel kapcsolatos alapfogalmakat is érintenek. Eszerint az egy vagy két ember erejével hajtott, vagy legfeljebb 300 watt teljesítményű motorral ellátott jármű kerékpárnak minősül. Bekerül a KRESZ-be a quad, ami műszaki paraméterei alapján lehet könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár vagy négykerekű motorkerékpár, ha nyitott utasterű és kormányműve nem áttétes, illetve a motorkerékpároknál szokásos kezelőszervek vannak rajta. Ettől különbözik a mopedautó, ami olyan segédmotorkerékpár, ami könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, zárt utastérrel, több ember szállítására van kialakítva. Van benne kormánykerék és a gépkocsiban szokásos kezelőszervek. Mopedautóban is kötelező lesz ezután a gyerekülés.
Az új KRESZ szerint ellenőrizni kell a rendszámtáblák meglétét és állapotát az induláskor. Hatósági jelzés - rendszám - nélküli járművel nem lehet a főútvonalon parkolni,mellékútvonalon pedig a korábbi 30 nap helyett csak 10 napig tárolható az ilyen jármű.
Szintén újdonság, hogy a járművek elszállítására jogosultságot kaptak a közterület-felügyeletek is.
Megszűnik a korábbi lakott területen belüli 30 kilométeres óránkénti és a lakott területen belüli 40 kilométeres óránkénti sebességkorlátozás a vasúti átjáróknál. Ehelyett általános megfogalmazás lép életbe, miszerint a vasúti átjárót "fokozott óvatossággal" kell megközelíteni. Ettől függetlenül az átjárót jelző táblához ki lehet rakni sebességet korlátozó táblát, ebben az esetben a táblán jelölt sebességgel lehet megközelíteni az átjárót.
Változik a segédmotoros kerékpárok sebességhatára, ezeket januártól legfeljebb 40 kilométeres óránkénti sebességgel lehet vezetni.
A korábbi 2500 kilogramm helyett 3500 kilogrammra emelkedik "B" kategóriás vezetői engedéllyel vezethető járművek megengedett legnagyobb tömege.
A rendőrség tehermentesítését szolgálja, hogy januártól a polgárőrök is irányíthatják a forgalmat baleseti helyszíneknél, illetve óvodák és iskolák környékén. A közúti ellenőrzést végző kocsik, sebességmérővel ellátott autók a forgalomtól elzárt területen is állhatnak, vagy az út olyan szakaszán, ahol a többi járműveknek megállni vagy várakozni tilos jelzés van