Airbus - Boeing

Boeing 747-100/200/SP

boeing737

Az első széles törzsű utasszállító repülőgép a CH-X katonai szállítógép fejlesztésének "melléktermékeként" állt elő a Boeingnél. Hivatalosan 1966. július 25.-én kezdték gyártani, első repülését pedig 1969. február 9.-én végezte. Az első szolgálatba állított típus a Pan American színeiben szállt fel 1970. január 21.-én. Összesen 643 darab készült.


Változatok

  • 747SP: Hosszabb hatótávolságú, rövidebb törzsű változat
  • 747-100: Eredeti modell
  • 747-100B: Nagyobb tömegű, megerősített szerkezetű változat
  • 747-100SF: Teherszállítóvá alakított változat, rakodóajtóval a főfedélzeten
  • 747-100SR: Rövid hatótávolságú változat, gyakori fel és leszállásra tervezve
  • 747-200B: Nagyobb üzemanyagtartályokkal és korszerűbb hajtóművekkel ellátott változat
  • 747-200C: Utas és teherszállító változat felnyitható orral
  • 747-200F: Teherszállító változat felnyitható orral
  • 747-200M: Kombinált változat nagy oldalsó rakodóajtóval a szárny mögött

Adatok (747-200B)

  • Férőhely: 3+516
  • Teher/csomag: 90720 kg
  • Legnagyobb sebesség:M 0,92 (973 km/h)
  • Hatótávolság: 12223 km

Méretek

  • Fesztáv: 59,6 m
  • Hossz: 70,7 m
  • Magasság: 19,3 m

Jellemzők

Alsó, nyilazott szárny; négy, szárny alatti GE CF6, PEtW JT9D vagy R-R RB211 hajtómű; rövid felső fedélzet; nyilazott függőleges vezérsík; alsó elhelyezésű vízszintes vezérsík; széles törzs.

További képek erről a típusról

(Forrás: Jane's Repülőgép határozó - összeállította és szerkesztette: Günter Endres és Michael J. Gething)

Készítette: Farkas Gábor, FAGRAAI.ELTE