A mű keletkezése
1844-es kemény
debreceni tél után eltöltött egy kis időt szüleivel Dunavecsén,
majd ment Pestre és júliusban megkezdte segédszerkesztői munkáját
a Pesti Divatlapnál. Közben első verses kötetét (Versek) rendezte
sajtó alá. Ezután 44 augusztusában elkezdte megírni A Helység
kalapácsát, amely szeptember 10-re már el is készült, majd
októberben megjelent, Petőfi életében először és utoljára.
Jókai szerint Petőfi maga nem nagyon szerette a művet, ezért
is nem került be az Összes költeményei közé, de valószínűleg
ez nem igaz, mert Petőfi egy német nyelvű önéletrajzában fontosabb
művei közé sorolja. Jó eséllyel Gieber Károly, a kiadó nem
engedte, hogy bekerüljön, mert nem aratott sikert.
Arra, hogy miért írta meg a Petőfi a komikus hőskölteményt,
több elképzelés is létezik. Zilahy Károly, Petőfi életrajz
írója szerint Vahot Imre ösztönözte erre, ám Vahot főleg novella
paródiákat közölt lapjában, tehát nem valószínű, hogy eposz
paródiát kért volna Petőfitől, azonkívül Vahot emlékirataiban
nem említ semmi ilyesmit, pedig előszeretettel hangsúlyozta,
ha bármiben segíthetett, vagy ösztönözhette Petőfit.
Műfaji előzmények lehetnek, Kisfaludy Károly Osszián paródiái
és Csokonai Dorottyája, de elég nagy az eltérés ezek között
és A helység kalapácsa között. Az is lehet, hogy Vörösmarty
eposzait parodizálta, főleg a Zalán futását, ám Hatvany Lajos
és Kiss József szerint egyszerűen csak jókedve volt a Dunavecsén
eltöltött napok után, és ennek köszönhetően írta.
A paródia eszközei
Petőfi művében
is megtalálható a paródia két legfontosabb eszköze, a karikírozás
és az ellentétezés. A karikírozás a minta alkotásmódjára,
formai elemeire jellemező vonások felnagyításából és tömörítéséből
áll, sikerének feltétele, hogy a befogadó ismerje a karikírozott
művet. A parodizálás másik összetevője az ellentétezés. Ennek
lényege, hogy a karikírozás a tárgy meghökkentő megváltoztatásával
párosul. Általában ez azt jelenti, hogy az emelkedett eszményi
tárgy és hős helyett kisszerű, hétköznapi események kerülnek
a cselekmény középpontjába. A karikírozás és ellentétezés
kölcsönös feltételezi és kiegészíti egymást. Az előbbi összekapcsolja
a parodizált mintát a paródiával, ennek köszönhetően ismeri
fel a befogadó a mintát, az utóbbi elválasztja őket, kizárja
a kettő összetévesztését.
A karikírozás keretben tehát utánozta az eposzok méltóságteljes,
patetikus stílusát, szerkezetét, hagyományos fogásait, állandósult
elemeit, de a tárgyat megváltoztatta.
Eposzparódia
A hagyományos
eposzi kellékek:
- A múzsa segítségül hívása (invokáció)
- A téma megjelölése (prepozíció)
- In medias res
- A seregszemle (enumeráció)
- Csoda, isteni közbeavatkozás (Deus ex machina)
- Állandó jelzők (epitheton ornans)
- Epikus homéroszi hasonlatok
- Hexameteres versforma
Ezek többnyire
megvannak A helység kalapácsában is, de Petőfi mindig változtat
valamit, így mind komikussá válik.
A hagyományos eposzi segélykérésben a költő ihletet és tehetséget
kér a múzsától, hogy megénekelhesse hősének nagyszerű tettét.
Petőfi itt hőst kér az ő hatalmas tehetségéhez, amely már
eleve adott, csak téma kell, hogy bemutassa.
A tárgymegjelölés szintén nem a hagyományos eposzi módon történik.
Ott ugyanis a téma mindig egy eszményi hősnek az egész közösséget
érintő tette, ám itt egy kocsmai verekedés áll a mű középpontjában.
Az állandó jelzők szintén merőben eltérnek akár a Szigeti
veszedelem, akár az Odüsszeia jelzőitől. Ott a leleményes
Odüsszeusz vagy a hős Zrínyi és társai mindig valami költői
jelzőt kapott. Petőfinél beszélő nevekkel találkozunk. A jelzőket
két csoportra lehet osztani az alapján, hogy külső vagy belső
tulajdonságot fejez-e ki. Külső tulajdonságot a Széles tenyerű
Fejenagy, a kancsal hegedűs, a félszemű cimbalmos és a bőgő
sánta húzója illetve Harangláb, fondorlelkületű egyházfi jelzőjében
találhatunk, bár Harangláb esetében a belső tulajdonságról
is beszél a jelző második része. Belső tulajdonságot fejez
ki a szemérmetes Erzsóknak, Vitéz Csepü Palkónak, a tiszteletes
két pej csikajának jókedvű abrakolójának, az amazontermészetű
Mártának, a béke barátja Bagarjának és a lágyszívű kántornak
a neve.
Az eposzi hasonlatok tárgyát általában a falusi hétköznapok
világából meríti, ezeket hosszan kifejti:
Megvan ahá, megvan"! -rikkanta,
S komoly orcájára derű jött:
Mint kiderül példának okáért
A föld, mikor a nap
Letépi magáról
A felhők hamuszín ponyváját;
Szintén így kiderül
A sötétlő konyha is éjjel
Vagy
Oh, Hamlet! Mi
volt ijedésed,
Mikoron megláttad atyád lelkét,
Ahhoz képest, amint megijedt
A helybeli lágyszívű kántor
Feleségének látásán?
A seregszemle
szintén nem hasonlít a komoly eposzokban megszokottakhoz.
Míg ott oldalakon keresztül sorolják az írok a nagyobbnál
nagyobb hősöket, itt a kocsmában összegyűlt falusiak listáját
találhatjuk meg.
Az isteni beavatkozást a témához hasonlóan a hétköznapi élet
szintjére süllyesztette. Nem természetfeletti erő vagy istenség
avatkozik be csak a béke barátja Bagarja, a falusi bíró és
az amazontermészetű Márta.
Verselésében szintén utánozza az eposz verselését, de a hexametert
a végén mindig elrontja.
A komikus hősköltemény az eposz műfajára általánosságban támaszkodik,
annak több termékéhez kapcsolódik, így például az Odüsszeiához
vagy a Zalán futásához. A Zalán futásának több jellemző fordulatát
használja (pl. Példádon okuljanak a késő unokák) máskor csak
hangulatában idézi (Az enyészet gyászlobogója leng a szomorú
csatatéren).
Az Odüsszeiát témájában idézi: A hazatérő hősnek azzal kell
szembesülnie, hogy a szeretett nőt kérő(k) ostromolják, és
ezért bosszút áll, bár Fejenagy esetében csak verekedésről
van szó, míg Odüsszeusz legyilkolja a kérőket.
Stílusparódia
Az értelmezők
egy része nem eposzparódiának tekinti A helység kalapácsát,
hanem az akkoriban divatos negédes, dagályos, mesterkélten
finomkodó irodalmi stílus, a beidermeier és a szentimentalizmus
paródiájának. Valóban ezt is parodizálja Petőfi, és ehhez
több módszert is használ.
Az egyik, hogy általában egy mondaton belül használ ünnepélyes
fennkölt kifejezéseket és köznapi, parlagi szavakat.(védőszárnyadnak
alatta ily gondolatok születtek nem tökkelütött koponyájában)
Másik módszere, hogy a köznapi normától eltérő módon fogalmazza
meg mondanivalóját. Így lesz a száj az orr alatti nyílás,
vagy a cigánygyerek a nem szőke fejű fiú. Használ tehát körülírást,
eufemizmust és pleonazmust, azaz szószaporítást is (néze szemével,
kétszárnyú seregélyek, látványnak látása melyet láttak)
helység kalapácsa
Petőfi Sándor a helység kalapácsa című komikus eposzát 1844
augusztusában írta Pesten. A magyar romantika kedvenc műfaját,
az eposzt parodizálja. Négy énekből áll.
Első ének: Fölébred álmából a fogoly, aki elaludt a vasárnapi
Istentiszteleten. A 40 éves kovács, vagy ahogy a falu népe
hívta, A helység Kalapácsa rájön arra hogy bezárták. Hosszasan
gondolkodik azon, hogyan szabaduljon ki, és rájön a arra,
hogy a legegyszerübb,ha fölmászik a toronyba és a harang kötélen
leereszkedik.
Második ének: Eközben a helységben nyugati részén van Erzsók
asszony kocsmája. Erzsók asszony 55 éves özvegy, akinek egykori
férje,a kocsmát szorgos munkája eredményeként hagyta rá. Ebbe
a kocsmába járnak a falu emberei, Istentisztelet után bort
inni. Szemérmetes Erzsók nak a bor iránti szeretete, a hajnali
pirkadathoz hasonló arcán tükröződött a legjobban. Itt iszik
jelenleg a helybéli kántor is, aki hűségesen szereti, imádja
Erzsókot.A kocsma két törzsvendége: Bagarja a csizmacsinálás
művésze és Harangláb a fondor lelkületű egyházfi kortyolgatják
borukat. A kocsma zenekarét: a kancsal hegedűs, a félszemű
cimbalmos és a bőgő sánta húzója alkotja. A kocsmában nagyon
jó hangulat van, főleg miután Vitéz Csepű Palkó,a tiszteletes
két pej lovának jókedvű abrakolója, behurcolta az ablakon
kukucskáló lányokat táncolni. Mikor meglátta Harangláb, hogy
a kántor csak a szemérmetes Erzsók bájait figyeli, oda ül
mellé, és biztatja, hogy valljon szerelmet a kocsmárosnénak.
A kántor megfogadta az egyházfi tanácsát és odament Erzsókhoz.
Harmadik ének: Eközben szélestenyerű fejenagy sikeresen megszökött
a templomól ésteljes erővel rohanni kezdett az ő kedves Erzsókjához.
Mikor beért a kocsmába, csak Bagarja vette öt észre, mindenki
más táncolt és mulatott. Sajnos észre vette, a kántort, ahogy
térdepelt és szerelmet vallott a kocsmárosné lábai előtt.
Lábai mintha földbe gyökereztek volna a látványtól, annyira
mérges lett, hogy azonnal galléron ragadta a lágyszívű kántort
és úgy elverte,hogy az bőgni kezdett.A kántor bevallotta,
hogy szerelmes Erzsókba, de szerelmét titkolta volna élete
végéig, de Harangláb nem biztatta volna arra, hogy szerelmét
vallja be ,és nem javasolta volna azt, hogy zárják rá az ajtót,
hogy nyugodtan hódíthasson. Fejenagy megkérte Haranglábot,
hogy igazolja magát,de az egyházfi igazat adott a kántornak.Mindezt
azért tette, mert személyes okok miatt utálta és rosszat akart
neki. Fejenagy és Harangláb sértegetni kezdték egymást ,amig
tettlegességig nem fajultak a dolgok. Vitéz Csepű Palkó, Fejenagy
pártjára állt és ráugrott Haranglábra. Erzsók összeesett a
vér látványától de Bagarja, a béke barátja ápolására sietett.
Az emberek közül valahány Harangláb és Fejenagy pártjára álltak.
Volt ott rúgás, harapás, fejbetörés és még sok más. A lányokkal
együtt Bagarja is hamar kissurrant a kocsmából, hogysértetlenül
megussza.
Negyedik ének: Bagarja elment a bíróhoz és elpanaszolta, hogy
mi történt a kocsmában. Így hát Bagarja a béke barátja, a
kevés szavú bíró és a bölcs aggastyán elindult a kocsmába
rendet és igazságot tenni. Hozzájuk csatlakozott még a kis
bíró és a kántor felesége, az amazon természetű Márta. Mikor
mindnyájan odaértek, az amazon természetű Márta megtalálta
férjét,aki kínjában nyögve a földön kucorgott. Márta addig
verte a kántort a seprűnyéllel ameddig az eltört rajta. Hajától
fogva kihurcolta a kocsma elé és mindenki előtt csúfságot
űzött belőle. Eközben a bíró és a bölcs aggastyán lecsillapították
a dühöngő tömeget és kalodába zárták a fondorlelkü egyházfit
és a helység kalapácsát.