A stratégiai menedzsment folyamata



a stratégiai menedzsment folyamata

stratégiai elemzés

A stratégiai elemzés fõ célja a külsõ és belsõ környezet elemzésével a stratégiai menedzsment által megoldandó problémák feltárása. A környezet elemzésével kapott adatokat célszerû egy adatbázisban (számítógépen) gyûjteni. Az adatbázis tartalmát folyamatosan frissíteni kell.



általános trendek
lassan változó környezet gyorsan változó környezet
egyszerû környezet
(kevés elemet és kölcsönhatást kell figyelembe venni)
STABIL KÖRNYEZET
(kiszámítható jövõ, "ötéves tervek" készítése)
DINAMIKUS KÖRNYEZET
(változások elõre látása, gyors és hatékony reagálás)
bonyolult környezet
(sok elemet és kölcsönhatást kell figyelembe venni)
KOMPLEX KÖRNYEZET
(általános elvek alkalmazása)
TURBULENS KÖRNYEZET
("forgatókönyvek" készítése, folyamatos tökéletesítés / alkalmazkodás)



az információs társadalom koncepciója

stratégiai tervezés

A stratégiai tervezés lényegében problémamegoldás: az alapprobléma  a változó környezethez való sikeres alkalmazkodás, amelyhez az alapvetõ információkat a stratégiai elemzés, a keretet pedig a szervezet küldetése biztosítja.



stratégiai üzleti egységek (SÜE-k vagy SBUs = Strategic Business Units)

A stratégiai üzleti egységek a vállalat olyan (szervezeti) egységei, amelyek az erõforrások jól körülhatárolt csoportjával a fogyasztók meghatározott köre számára állítanak elõ egy meghatározott terméket vagy szolgáltatást. (Könyvtárak esetén az egyes SÜE-k (emberi) erõforrásai a gyakorlatban sokszor átfedik egymást -- bár ez a hatékonyság szempontjából nem éppen a legoptimálisabb.)



döntéselõkészítés

A döntéselõkészítés lényegében csoportos problémamegoldás. Az alapprobléma a mûködési körbe tartozó piaci igények kielégítése haszon elérésével, amelyet a vállalat adott termékek és szolgáltatások (értékek) elõállításával és értékesítésével oldhat meg meghatározott felhasználói csoportok számára.



csoportos problémamegoldó, elemzési és döntési technikák alkalmazása

hatalom - érdek mátrix

a vállalati mûködés külsõ érintettjei:

kis érdekeltség jelentõs érdekeltség
kis befolyás v. hatalom NÉZÕK
(pl. nyilvánosság, nem megcélzott piaci szegmensek)
kapcsolattartás, informálás
(FÕ- ÉS MELLÉK)SZEREPLÕK
(pl. tényleges és potenciális vásárlók: megcélzott piaci szegmensek)
célzott (marketing)kommunikáció
igények kielégítése
nagy befolyás v. hatalom KÍVÜLÁLLÓK
(pl. politikusok, közéleti személyiségek, "VIP"-ek)
kapcsolatépítés, "lobbizás"
KULCSSZEREPLÕK
(pl. tulajdonosok, fenntartók)
nézetek figyelembe vétele
érdekek kielégítése


Boda István, 2006. február 2.