Google képek

Home Hasznos Infók Vide(J)ók 1. nap - Day 1 2. nap - Day 2 3. nap - Day 3 4. nap - Day 4 5. nap - Day 5 6. nap - Day 6 Google képek Linkek

 

 

 

Müholdas képek (Google Earth)

 

     Az oldal nagyjából elkészült, de még maradt egy kis szabad hely, igy gondoltam felteszek néhány műholdas képet is az utazásról. Hátha vannak még olyan emberkék, akiket érdekel (rajtam kivül). Bár néha csalókák a műholdas képek (a mélységek és a magasságok nemigazán érzékelhetőek), azért az esetek nagy részében hűen visszaadja az adott rész karakterisztikáit. Úgymint a hegyeket, a völgyeket, a folyókat, a tavakat, az utakat, az autópályákat és természetesen a vasútvonalakat is. Aki nem ismerné még a műholdas-technikát és képalkotást, annak elmondanám, hogy a Google nemrég inditott egy világméretű műholdképes adatbázist, ahonnan a világ bármelyik pontjának a felülnézete lekérhető. Ezt nevezik Google Maps-nak. Ugyanakkor van egy -a Google Maps adatbázisát felhasználó- rövid kis program (ez a Google Earth), amivel tetszőlegesen lehet pásztázni a földfelszint. Lehet közeliteni, vagy távolitani (zoomolni), lehet jobbra-balra haladni a műholdképeken (scrollozni), lehet koordinátákat meghatározni és még sok egyéb remek dolgot is meg lehet csinálni. A fejlett országokról már elég részletes felbontásban vannak meg a műholdképek. Sajnos Ausztriában még csak kevés helyen van meg a részletes műholdtérkép. Lehetőség szerint ezeket fogom bemutatni. Ne várjatok túl sokat a képektől, hisz a több 10 km magasban keringő műholdak sem képesek mindenre. Azért igy is eléggé megdöbbentő, hogy hol tart manapság a technika. És csak halkan jegyezném meg, hogy ez még csak a publikus része a műholdazásnak. A NASA-nak, meg a nemzetközi hirszerzéseknek sokkal pontosabb, részletesebb és akár valós idejű (képü) műholdjaik is vannak...

     Először csak néhány képet teszek fel, de ha esetleg valakiket érdekel, akkor majd bővitem az "adatbázist". Ha valakit részletesebben is érdekel ez a műholdas dolog, akkor az irjon nekem egy E-mailt (zolesz2004@yahoo.com)

Ime néhány kép:

 

(1 - A Nyugati pályaudvar madártávlatból)

Rövid kép és jelmagyarázat a Google Earth nevű (ingyenesen letölthető) programmal készitett műholdfelvételekhez.

     - a jobb felső sarokban látható kis kör az iránytű (a N betű jelöli az északot);

    - a kép alsó felében levő szürkés sávban találhatóak az adott hely földrajzi adatai. A pointer a kép (vagyis az egérkurzor) pontos koordinátáit jelöli. Ha ezeket a koordinátákat beirjátok pl. a Google Maps-ba, akkor bejön ez a kép, de feltehetően más zoomolási fázisban. De akár a Google keresőbe beirva is kiadja a Google Maps térképet;

     - az elev(ation) a tengerszint-feletti magasságot jelöli. Természetesen itt is az egérkurzor helyzeténél van mérve;

     - a Streaming és a 40% a kép felbontási fokát és a betöltését jelöli. Minél több függőleges vonal van, annál jobb;

     - végül pedig az Eye alt(itude) a szemlélő magasságát jelöli. Jelen esetben 376 m magasból látjuk ezt a képet...

     A műholdas adatok nem a legfrissebbek, többnyire 2-3 évesek. Van ahol régebbiek, de vannak már olyan helyek, amelyek részletesebb felbontású képei az idén kerültek fel. Ilyenek pl. a Kitzbühel és a Villach körüli részek.

(2 - A Semmering-régió erősen madártávlatból)

     Kis segitség a kép értelmezéséhez. A Payerbach feliraton áthaladó sötétebb vonal a vasút. Pont az állomáson van az a piros pötty. A vonalat visszakövetve lehet látni, hogy jobbra, Heufeld felé kimegy a képből. Na, arra van Wiener-Neustadt és Gloggnitz. Jól látszik a keskeny völgy, ahol ahol a folyó, az út és a vasút halad. A vasút van felül (északra). Balra (Payerbach után) jól látszik a hatalmas balos kanyar. Ez az első kanyarives viadukt a semmeringi vonalon. Alatta jól látszik a Schwarza folyó és az út. Küb mellett látszik amint az erdő szélén kanyarog a vonal, majd Heufeld magasságában délnek fordul a vonal, Aue felé. Majd jól látszik, ahogy Klamm északi részén kanyarogva, a vasút kimegy a képből. Sajnos ez a rész csak alap felbontású, igy ennél közelebb már nem lehet menni. Vagyis lehetni lehet, csak éppen a kép minősége romlik le drasztikusan és még annyit sem lehet látni, mint a fenti képen.

(3 - Villach Hbf.)

Na, ilyenek a magasabb felbontású képek! Ezeken már a sinek, az állomások, sőt még a vonatok is jól látszódnak!

(4 - Autópálya viadukt Villach és Spittal között)

Az árnyékokból is már jól érzékelhető a viadukt magassága. Ez a rész amúgy megvan az első napi videók között is.

(5 - A Tauernbahn egyik látványos viaduktja)

A kép kicsit csalóka, ugyanis a vasút itt már elég magasan fut, a viadukt alatti völgy pedig emiatt is már elég mély...

(6, 7, 8 - A Tauern-re vezető vasútvonal nagyobb viaduktjai)

A második és a harmadik (7-8) képen néhány galéria (egyoldalt nyitott, lavinaomlás ellen is védő alagút) is látható...

(9 - A Kaponigtunnel délkeleti bejárata)

A majd 5 km hosszú Kaponig tunnel látványos alagút-viadukt-alagút bejárata. A Tape 1 videó legvégén látható ez...

(10 - A Hohe Tauern hegység, alatta a Tauern alagúttal)

     Ez a műholdkép majdnem 15 km magasból mutatja a Hohe Tauern hegység massziv szikláit. A Tauernbahn megépitésekor csupán ekkora akadályba ütköztek. Az egyetlen megoldás egy 8,55 km hosszú alagút megépitése volt. A Tauern alagút déli bejárata Mallnitz-nál van, a képen ez a jobb alsó sarokban, a Google felirat mögött van. Pontosabban a piros pöttytől kb. 3-4 cm-re északra. Az északi kijárata pedig a Böckstein felirat alatti völgyben (vagy pont a piros pöttynél). Kicsit északabbra még belátszik a hires BadGastein is. Ezen a műholdfelvételen nagyon jól látszik, hogy milyen kegyetlen massziv hegyek vannak ezen a részen. Az egérkurzor ki van húzva oldalra, hogy ne zavarjon be, ezért nem a hegyek magasságát mutatja pontosan. A Hohe Tauern ezen a részen majd 3000 méter magas! Még egy autóút épitésére alkalmas völgy sincs errefelé, ezért az autós forgalmat is a vasúton bonyolitják le, méghozzá a Mallniz és Böckstein állomása közötti "Autoschleusse" nevet is viselő Tauern alagúton.

(11 - Az Alberg hágóra vezető egyik érdekes "minialagút")

     Ez az alagút, amitől a fejemet a falba verném! A fényképeken is jól látszott már, de itt egyértelműen bizonyitást nyert az a feltételezésem, hogy ezen a részen egy addig nemlétező dombot húztak, az amúgy teljesen szükségtelen alagút fölé. A lenti autópályás és a mellette futó vasúti alagútnál is látszik, hogy az alagutak melletti részek lentebb vannak. Az autópálya fölé épitett alagút még árnyékot is vet a mellette húzódó "mezőre". Ugyanez a szitu a vasúti alagút északi, fás részével is. Továbbra is várom tőletek az értelmes magyarázatot erre a különös jelenségre.

(12 - Újabb érdekesebb részek az Arlberg hágóra vezető részen)

     A vasúti pálya jobboldalt, középmagasan jön be a képbe, majd rögtön be is megy egy hosszabb alagútba és a kép közepe táján jön újra elő a "földhalomból". A képen még érdekes látvány, a baloldalt középtájékon található autópálya-komplexum. Ha itt lenne az országhatár, akkor azt mondanám, hogy ez egy vámhivatal, de mivel nincs határ a közelben, ezért nemtudom, hogy mi akar az lenni az autópálya közepén... Talán kapuk, a fizetős részekhez?

(13 - St. Jodok am Brenner télen)

     És végül, de nem utolsó sorban, az egyik kedvenc részem, ezúttal madártávlatból. Nagyon jól látszik, a majdnem hurkot képező, hatlmas hajtűkanyar Sankt Jodok am Brenner-nél. Baloldalt fent érkezünk meg Innsbruck felől, majd a nagyivű hajtűkanyart követően, szintén balra, de már sokkal magasabban távozunk Brennero felé. Az állomás a kék jeltől 2 centire található, északi irányban. A kék jel körüli szögből voltak csinálva azok a remek fényképek, a fenti völgyekről és a remek havas hegycsúcsokról! Emlékeztetőül és mivel talán nem is lehet megunni, ime az a kép

(St. Jodok - my favourite)

 

Ha még szivesen látnátok fent hasonló műholdképeket, akkor jelezzetek nekem és amint lehet teszek fel.

Home Hasznos Infók Vide(J)ók 1. nap - Day 1 2. nap - Day 2 3. nap - Day 3 4. nap - Day 4 5. nap - Day 5 6. nap - Day 6 Google képek Linkek