Webkamera
|
A
mitikus fogalmakban gondolkodó minosziak a természet
erőinek e
félelmetes pusztítását -
természettudományos ismeretek híján -
isteni
megnyilatkozásként élhették meg.
Mítoszok születtek, melyek apáról
fiúra szállva beépültek a nép
kollektív emlékezetébe. Annak ellenére,
hogy ezeket a forrásokat a tudósok egy része nem
veszi elég komolyan,
több felfedezés is a mítoszokon alapul - gondoljunk
Schleimann
Íliászból vett ötletére vagy
Hérodotosz korhű leírásaira. Néhány
korabeli mítoszban a Szantorini vulkán
kitörésére emlékeztető érdekes
részletet figyelhetünk meg:
Az argonauták (akháj hajósok), akik kb. 50 km-re
lehettek a
kitörő vukántól, a következõket
mesélték: "Szívünkbe félelem
költözött,
mert a hold elfedte arcát, s gyászba borult a
csillagtalan éj. Az
égboltról ereszkedett ránk a fekete káosz.
Nem tudtuk, a vízen
vagyunk-e még, vagy Hádész (az alvilág)
felé sodródunk."
Az akhájok közelről látták az
eseményeket és közvetlen tanúi voltak a
vulkáni hegy összeomlásának. A
Dedukalion-legenda,
amelyet valószínűleg kitörést követő
szökőár ihletett, így ír erről:
"Zeusz haragra gerjedvén irtózatos
özönvízzel árasztotta el a földet, elmosva
a part és a síkság összes
városát".
Több, özönvízzel és nagy erejű
földrengéssel kapcsolatos történetet
ismerünk még az Égeikumból, melyek biztosan
kapcsolatban vannak a
therai katasztrófával. Ezek egyike az
emberiséget már régóta
foglalkoztató Atlantisz legendája.
Atlantisz legendájának forrása Platón, aki
Kritiaszon és
Szolónon keresztül a szaiszi papoktól ismerte meg a
történetet. Két
dialógusában, a Timaioszban és a Kritiaszban
említi először a mesés földrészt.
A Kritiaszban Platón a birodalom társadalmát, majd
pusztulását írja le: "Sok nemzedéken
át, míg az isten természete elég
erős volt bennük,
engedelmeskedtek a törvényeknek és jó
barátságban éltek az istenekkel,
mely velük rokon, gondolkodásuk igaz és
fennkölt volt, mind a
viszontagságokkal szemben, mind egymással való
érintkezésükben, az
erényt kivéve mindent megvetettek, kicsibe vették
a szerencse adta
javakat tehernek tartották az aranynak és egyéb
javaknak tömegét, s
minthogy nem részegedtek meg a gazdagságban való
dőzsöléstől, így
nem is hanyatlottak, hanem józanságukban élesen
látták, hogy mindezen
javak a kölcsönös szeretet és erény
folytán gyarapodnak. De midőn az
isteni rész tünedezett bennük, s az emberi jelleg
jutott túlsúlyba, akkor már nem tudva
meglevő javaikkal megelégedni,
elkorcsosultak, s az éleslátású ember
szemében már hitványnak
látszottak, hiszen legbecsesebb értékeiket
elveszítették."
Platón egy jól szervezett, virágzó
bronzkori társadalmat mutat be,
amelynek hajóhada, gazdag városai és "isteni
természetű, béke szerető"
lakosai voltak. A szövegnek azonban van néhány
valószínűtlennek tűnő aspektusa: Platón a Thiamosz
más fejezeteiben 9000 évvel saját kora elé
helyezi az
Atlanti-óceánban fekvő,
Kisázsiánál és
Líbiánál is nagyobb kontinenst.
A történészek egyetértenek abban, hogy
Platón előtt 9000 évvel sem görögök, sem a
szövegben említett Athén, vagy ehhez hasonló
fejlett bronzkori kultúrák nem léteztek
Szintén elvetendő feltevés egy nagyobb
földdarab gyors süllyedése vagy
keletkezése az Atlanti-óceánban vagy bárhol
máshol, mivel a kontinensek
mozgását, süllyedését,
emelkedését pontosan ismerjük több száz,
ezer
évre visszamenően. A szárazföldek és
az óceánok alapja pedig
geológiailag annyira eltérő
felépítésű, hogy a kontinensek nem
alakulhanak óceáni alapzattá vagy fordíva.
Vulkanikus eredetű szigetek
vagy szigetcsoportok hirtelen kiemelkedhetnek ugyan, de ezek szinte
mindig rövid életűek, és hamarosan el is süllyednek,
méretük pedig
töredéke a Platón által leírtaknak.
Ezek a tények egyértelműen kizárják
a Platón által leírt méretű
és korú Atlantisz létezését az
Azori-szigeteken, Európa partjai mentén vagy
bárhol a Földön. Platón
története csak a fantázia szüleménye
lenne? A görög geológusprofesszor
Galanopulosz szerint Atlantisz leírása
tökéletesen ráillik a minoszi
birodalomra, a fővárosról szóló
rész pedig kísértetiesen emlékeztet
Szantorini szigetére. Elméletét logikus
érvekkel támasztja alá: A
megoldás a számok tudatos vagy véletlen
félrefordításában rejlik. Ha
ugyanis tízzel osztjuk a 9000 évet és a
kontinensnyi méretet, akkor
körülbelül Kr.e. 1600-at és egy
Krétánál valamivel nagyobb területet
kapunk, így a dátum megegyezik a therai
katasztrófa időpontjával, a
földrész mérete pedig a minoszi birodalom
nagyságával. A nagyságrendi
eltérés épp Platóntól ered, aki az
egyébként hiteles történetet
kirívó háttérnek tartotta saját, ideális államról alkotott
utópiájának
igazolására. A filozófus térben és
időben felnagyította és elméletéhez
jobban illő legendává alakította Kritiasz igaz
történetét.
Más vélemények szerint az egyiptomi papok
fordították hibásan a
korabeli papiruszokat, Platón pedig az ő adataikat vette
át. Sem
esőzések, sem meteorit becsapódások vagy a
lassan pusztító erők nem
okoznak olyan pusztítást, mint a Kr.e. 1650
körül bekövetkezett
vulkánkitörés, majd az azt követő 200
méter magas tengerár. A
katasztrófa valóban elmosott egy birodalmat. A
történet alapját
feljegyző egyiptomi papok szoros kapcsolatban voltak a
minosziakkal és
logikus magyarázat híján a birodalom
elsüllyedésének tudták be a
szomszédok hirtelen eltűnését."Mert az előtt a
szoros előtt, amit ti
Heraklész oszlopainak hívtok, volt benne egy sziget, mely
nagyobb volt,
mint Lübia és Ázsia együttvéve." Az
idézet szerint a földrész a
Gibraltári szoroson túl az Atlanti-óceánban
feküdt. Galanopulosz
szerint a Heraklész oszlopaira utalás nem a
Gibraltári szorosa, hanem a
peloponnészoszi Maléia- és Ténaron-fokra,
Heraklész hőstetteinek
helyére vonatkozik. Ezért a helyszint nem az
Atlanti-óceánban, hanem az
egypitomi papok által jól ismert
Földközi-tengerben kell
keresni. Galanopulou elképzelésével sokan nem
értenek egyet, elmélete
azonban először ad elfogadható magyarázatot
Atlantisz legendájára.
|
|