A 2011-es évre vonatkozó fedezetlenségi díjak!
A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének. Az új törvényi szabályozás az elmaradt díj fogalom helyett 2010. január 1-jével bevezette a "fedezetlenségi díj" fogalmát. A fedezetlenségi díj az adott gépjármű vonatkozásában az üzemben tartó biztosítási kötelezettségének díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamára (a fedezetlenség időtartamára) a Kártalanítási Számla kezelőjét megillető, előre meghirdetett tarifa alapján utólagosan megállapított díj. A jogszabály a Kártalanítási Számla kezelőjét hatalmazza fel és egyúttal kötelezi is a fedezetlenségi díj egységes, járműkategóriák szerinti mértékének évenkénti meghatározására és meghirdetésére a biztosítók díjhirdetésére előírt azonos határidővel, azaz október 30-ával. Az üzemben tartó köteles a fedezetlenségi díjat megfizetni. A teljes fedezetlenségi díjat az a biztosító köteles kiszámítani és beszedni, amely az üzemben tartóval a fedezetlenség időtartamát követően szerződést köt. Az üzemben tartó a kiszámított fedezetlenségi díjat az esedékes biztosítási díjrészlettel együtt - a biztosítási időszakra járó díj teljes megfizetése esetén 30 napos határidővel köteles megfizetni. A fedezetlenségi díj meg nem fizetése esetén a biztosító ugyanazt az eljárást követi, mint a biztosítási díj meg nem fizetése esetén, azaz a fedezetlenségi díj meg nem fizetése is a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnéséhez vezet.
A MABISZ, a biztosítók díjhirdetésével együtt, az alábbiakban teszi közzé a fedezetlenségi díjak 2011. évre érvényes tarifáit az egyes kategóriákban:
| Személygépkocsi |
Ft/nap |
| 0-37 kW |
270 |
| 38-50 kW |
320 |
| 51-70 kW |
350 |
| 71-100 kW |
430 |
| 101-180 kW |
500 |
| 180-kW felett |
560 |
| Motorkerékpár |
| 1-12 kW |
100 |
| 13-35 kW |
100 |
| 36-70 kW |
110 |
| 70 kW felett |
110 |
| Autóbusz |
| 10-19 férőhely |
330 |
| 20-42 férőhely |
740 |
| 43-79 férőhely |
740 |
| 79 férőhely felett |
1050 |
| Trolibusz |
1020 |
| Tehergépkocsi |
| 500-3500 kg |
300 |
| 3501-12000 kg |
640 |
| 12000 kg felett |
960 |
| Vontató |
1650 |
| Mezőgazdasági vontató |
100 |
| Pótkocsik, félpótkocsik |
| 1-750 kg össztömeg |
100 |
| 751-10000 kg össztömeg |
100 |
| 10000 kg össztömeg felett |
100 |
| Lassú jármű |
100 |
| Munkagép |
100 |
| Segédmotoros kerékpár |
0 |
| 4 kerekű segédmotoros kerékpár |
100 |
A táblázatból látható, hogy egy adott időszakra számított fedezetlenségi díj jóval magasabb az adott járműkategória ugyanekkora időszakra eső "normál" biztosítási díjánál. Ez szándékosan van így, a jogalkotó ezzel is ki akarja kényszeríteni a jogkövető magatartást, a felelősségbiztosítás megkötését és díjfizetéssel való hatályban tartását. A jogszabály nem ad lehetőséget sem a fedezetlenségi díj elengedésére, sem a részletfizetés engedélyezésére.
Azt javasoljuk tehát, hogy mindent kövessenek el azért, hogy esetükben ne álljon elő fedezetlenségi időszak, ezért ha a befizetési csekk nem érkezik meg, a banki átutalás, inkasszó nem történik meg a fizetési határidőt megelőzően, akkor feltétlenül vegyék fel a kapcsolatot biztosítójukkal, illetve bankjukkal és jelezzék a problémát. Ha pedig hosszabb ideig nem használják a járművűket és nem akarnak erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, akkor a közlekedési hatóságnál vonassák ki ideiglenesen a járművet a forgalomból, ugyanis csak ez esetben mentesülhetnek a díjfizetés terhe alól erre az időszakra.
Forrás: mabisz.hu
|