HÉV történelem
HÉV-vonalak 1958
- Boráros tér–Csepel
- Pesterzsébet–Csepel
- Közvágóhíd–Soroksár–Ráckeve
- Keleti pu.-Örs vezér tere–Gödöllő
- Keleti pu.-Örs vezér tere–Cinkota-Csömör
- Keleti pu.-Örs vezér tere–Sashalom–Rákosszentmihály
- Margit híd, budai hídfő–Békásmegyer-Szentendre
- Margit híd, budai hídfő–Óbuda-Óbuda MÁV-állomás
- Móricz Zs. körtér-Budafok-Budatétény
- Móricz Zs. körtér-Budafok-Budatétény-Nagytétény
- Móricz Zs. körtér-Budaörs
- Móricz Zs. körtér-Budaörs-Törökbálint
Üzemeteltő: MÁV Budapesti Elővárosi Vasút (1952-1958)
HÉV-vonalak 1968
- Boráros tér–Csepel
- Határ út–Csepel
- Közvágóhíd–Soroksár–Ráckeve
- Keleti pu.-Örs vezér tere–Gödöllő
- Keleti pu.-Örs vezér tere–Cinkota-Csömör
- Keleti pu.-Örs vezér tere–Sashalom–Rákosszentmihály
- Margit híd, budai hídfő–Békásmegyer-Szentendre
- Margit híd, budai hídfő–Óbuda-Óbuda MÁV-állomás
Üzemeteltő: BKV (1968-2016)
Kronológia
Településválasztó ⇓
Budaörs
X
- 1914. Szt. Gellért tér-Budaörs-Törökbálint, Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV)
- 1942. Új belső végállomás: Móricz Zs. körtér
- 1963. HÉV megszűnik, villamosvonalként üzemel (41V) tovább Budaörs vá-ig
Csepel 1.
X
- Pesterzsébet-Csepel: a soroksári vonalból ágazott ki Pesterzsébet-Felső után
- 1959. új hurokvégállomás a Határ út és Gubacsi út sarkán.
- 1978. a vonal megszüntetése
Csömör
X
- 1888. Keleti pu.-Rákosfalva-Cinkota: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
- 1900. Cinkota-Csömör-Kistarcsa-Kerepes
- 1911-től már csak szárnyvonalnak számít
- Ma már csak a Cinkota és Csömör közötti szakaszon van forgalom, Cinkota és Kistarcsa csak üzemi kapcsolat.
Esztergom
X
- 1895. Budapest- Esztergom (Budapest-Esztergom-Füzitői HÉV Rt.)
- 1931. A MÁV kezelésébe kerül (a mai 2-es vonal)
Gödöllő 1.
X
- 1888. Keleti pu.-Rákosfalva-Cinkota: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
- 1900. Cinkota-Csömör-Kistarcsa-Kerepes
- 1911. Kerepes-Mogyoród-Gödöllő, Cinkota- Kistarcsa: így létrejött a mai nyomvonalán a gödöllői viszonylat
- 1911. A vonal villamosítása
- 1970. Keleti pu. és az Örs vezér tere közti szakasz megszűnik.
Gödöllő 2.
X
- 1911. Rákospalota-Veresegyháza- Gödöllő HÉV, villamosított
- 1914. Átveszi a MÁV
- 1970. Felszámolják a Veresegyháza-Gödöllő szakaszt (MÁV 72-es vonal)
Nagytétény
X
- 1899. Szt. Gellért tér- Budafok-Háros vá., Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV)
- 1909. Budafok-Háros vá.- Nagytétény
- 1942. Új belső végállomás: Móricz Zs. körtér
- 1963- tól villamosvonalként üzemel (43V)
Óbuda vá.
X
- 1929. Összekötő vágány a szentendrei HÉV-vonal és az esztergomi MÁV-vonal között.
- Jellemzően teherforgalom zajlott a vonalon
- 1969-ig időnként személyforgalom is volt (Margit-híd - Óbuda vá.)
- Az összekötő vágányt már csak ritkán, vasútüzemi célokra használják
Pesterzsébet
X
- Csepel-Pesterzsébet: a soroksári vonalból ágazott ki Pesterzsébet-Felső után
- 1959. új hurokvégállomás a Határ út és Gubacsi út sarkán.
- 1978. a vonal megszüntetése
Rákospalota
X
- 1913. (Keleti pu.- Sashalom/Nagyicce-) Rákosszentmihály- Rákospalota
- 1953. Rákosszentmihály- Rákospalota szakasz villamosvonalként üzemel tovább (69V)
Rákosszentmihály
X
- 1911. (Keleti pu.-) Sashalom/Nagyicce- Rákosszentmihály
- 1970. Megszüntetés. Nagyon rövid szakasz maradt meg, amit üzemi célokra használnak.
Soroksár
X
- 1887. Közvágóhíd- Dunaharaszti: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
- 1892. Dunaharaszti- Soroksár
- 1910. Villamosítás: Közvágóhíd- Dunaharaszti
- 1938. Villamosítás: Dunaharaszti- Szigetszentmiklós
- 1946. Villamosítás: Szigetszentmiklós-Tököl
- 1976. Villamosítás: Tököl-Ráckeve
Szentendre
X
- 1888. Filatorigát-Szentendre: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
- 1895. A vonal meghosszabbítása a Bem (Pállfy) térig
- 1914. A vonal villamosítása
- 1937. A vonal meghosszabbítása a Margit-hídig
- 1972. A vonal meghosszabbítása a Batthyány térig, a Margit-hidi megálló föld alá helyezése
- 1981. Új állomás Békásmegyeren, békásmegyeri betétjárat indítása
Taksony
X
- 1944. Szárnyvonal személyszállítással: összeköttetés a ráckevei HÉV és a Budapest–Kelebia MÀV-vonal között
- 1976. Személyszállítás megszüntetése, ekkortól csak üzemi forgalom
Törökbálint
X
- 1914. Szt. Gellért tér-Budaörs-Törökbálint, Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV)
- 1942. Új belső végállomás: Móricz Zs. körtér
- 1963. Megszüntetés
Vác 1.
X
- 1911. Rákospalota-Veresegyháza- Vác HÉV, villamosított
- 1914. Átveszi a MÁV
- 1970. Új végállomás: Nyugati pu.: a mostani 71-es MÁV-vonal
Vác 2.
X
- 1911. Rákospalota-Veresegyháza- Gödöllő HÉV, villamosított
- 1914. Átveszi a MÁV
- 1970. Felszámolják a Veresegyháza-Gödöllő szakaszt (MÁV 72-es vonal)