Az autókkal kapcsolatban alapvetõen kétfajta biztosítási típussal találkozhatunk: az egyik a kötelezõ gépjármû felelosség biztosítás (KGFB) a másik pedig a casco biztosítás.

A KGFB-t, ahogy a nevében is benne van, kötelezõ megkötni minden gépjármûvel rendelkezõ honpolgárnak. A biztosítás azt a célt hivatott szolgálni, hogy amennyiben balesetet okozunk, akkor a vétlen fél kárát ne a saját zsebünkbõl kelljen kifizetni, hanem a biztosító nyújtson erre megfelelõ fedezetet. Ezt meg kell kötnünk autóvásárláskor, illetve jelenleg évente egyszer a váltási idõszakban felülbírálhatjuk a döntésünket és átszerzõdhetünk egy másik szolgáltatóhoz.

A casco biztosítás az elõzõvel ellentétben nem kötelezõ (gyakran mégis azzá válik, fõleg, ha hitelbõl finanszírozzuk az autót). Ez a fajta konstrukció azt a célt szolgálja, hogy lopás, illetve törés esetén a kárunk egy részét megtérítse részünkre a biztosító. A casco-t megköthetjük egyénileg, de gyakran már beépül a kocsi törlesztõrészletébe is.

Mit tegyünk baleset esetén?

Ha arra lehetõségünk van, készítsünk fényképet a baleset helyszínérõl (szinte már bármely mobil képes erre). A bejelentõ kitöltésekor a vezetõ személyére és a gépjármûre vonatkozó adatokat a személyigazolvány, a forgalmi engedély, a jogosítvány és a biztosítási fedezet fennállását igazoló okmány adataival együtt ellenõrizzük le!

Az alapszabály az, hogy a balesetet a károsult és a károkozó is köteles – a baleseti bejelentõ bemutatásával – a biztosítójánál 8 napon belül bejelenteni, továbbá köteles a biztosító által kért felvilágosítást megadni.

A károsult 30 napon belül köteles kárigényét a biztosítónak bejelenteni. Ismeretlen gépjármû által okozott káreseményt 30 napon belül a Magyar Biztosítók Szövetsége Gépjármû Kárrendezési Irodájának kell bejelenteni. Akkor is ok járnak el, ha esetleg a károkozó nem rendelkezik kötelezõ biztosítással.

Amennyiben a biztosított e kötelezettségeinek nem tett eleget és emiatt lényeges kérdések kideríthetetlenné válnak, a biztosító mentesülhet kártérítési kötelezettsége alól.

A külföldön bekövetkezett káresemény bejelentésének határidejét a hazaérkezés idõpontjától kell számítani.

Ha külföldön balesetet szenvedünk, a legfontosabb szempont, hogy lehetõleg kérjünk rendõri intézkedést, lopáskár esetén pedig rendõri igazolást a történtekrõl.

Üzemképtelenné vált autó esetében is vegyük fel a kapcsolatot a hazai biztosítóval és õk adnak tájékoztatást a további lépésekrõl. Casco hiányában azonban számolni kell a költségek megelõlegezésével.