|
||||||||||||||
Sokan csak addig látogatják a márkaszervizeket, míg van jótállás az újonnan vásárolt autóra, késobb viszont már olcsóbb muhelyekben szervizeltetik a „verdát” és végeztetik el a kisebb nagyobb javításokat. Ez a fajta takarékosság hosszú távon többe kerülhet a tulajdonosnak, mert elvész például a karosszéria átrozsdásodására szóló szavatosság. Ráadásul a cserélt alkatrészre a beépítéstol indul a jótállás, ami így hosszabb lehet, mint az autóé. A magyar jogszabályok a tartós fogyasztási cikkekre, így a gépkocsira is hároméves garanciát írnak elo. Ennek feltétele, hogy a gépkocsit az eloírt idoben és futásteljesítménynek megfeleloen a gyári szerzodéssel rendelkezo szakszervizben ellenorizzék, szükség esetén gyári alkatrészekkel javítsák, ezt pedig a szervizkönyvben a muhely bélyegzojével és dátummal is igazolják. Ennek elmulasztása vagy hiánya a garancia elvesztését jelenti. Hasonló következményekkel jár, ha a hibát nem rendeltetésszeru használat okozta, a jótállási idoben a bizonyítás a szervizt terheli, a szavatosság idején ez már a vevo feladata. A hatályos jogszabályok szerint mindig a kötelezettnek kell állnia a költségeket, ami azt jelenti, hogy jótállási idon belül a szakszerviznek vagy a márkakereskedonek, tehát ahol a javítást elkezdték, a jótállási idon túl a vevonek kell bizonyítania és fizetnie a szakértoi vizsgálat díját. Szakvéleményért a Fogyasztóvédelmi Fofelügyelethez lehet fordulni. Azonban a szakvélemény elkészíttetése sem „olcsó mulatság”. Egy gumiabroncs, akkumulátor vagy más alkatrész vizsgálata 5000 forintba, egy fogyasztásmérés és egy fényezéssel kapcsolatos komplett vizsgálat 20 ezer forintba kerül, a nettó árakra jön még az áfa. Hiába van viszont a vevõ birtokában szakértoi vélemény, ha az importõr nem veszi figyelembe, csak bírósághoz lehet fordulni, márpedig a jogi eljárás akár másfél évig is eltarthat, addig pedig vagy saját költségére javíttathatja meg az autót, vagy állhat a kocsija. Az általános tapasztalat az, hogy a jogos igények többségét, az importorök korrekten elrendezik. A rosszul teljesítõ és az ügyfeleket többször jogtalanul lerázó szervizeket pedig akár ki is zárhatják a márkahálózatból a vezérképviseletek, melyek élnek is ezzel a lehetoséggel, joggal. A szakemberek azt javasolják, hogy mindig ragaszkodjunk a tételes számlamásolathoz, mert csak ezzel, valamint az eloírt szervizellenorzések betartásával és azok igazolásával érvényesíthetok a fogyasztók jogai. Ragaszkodni kell az évenkénti vizsgálathoz, például a karosszéria esetében, ám a jótállás érvényesíthetéshez még ez sem elég, azt a szervizkönyvben is rögzíteni kell, mert csak így garantált a kártérítés. Általában a premier modellekkel kapcsolatban van a legtöbb
reklamáció, szakemberek szerint ezért inkább
kiforrott, és legalább két éve gyártott,
vagyis a gyerekbetegségekbol már kigyógyított
modellt érdemes megvenni, hiszen azzal már nem érheti
meglepetés a tulajdonost. A legmegbízhatóbbak a
már kifutó típusok, ráadásul ezeket
gazdagabb felszereltséggel és olcsóbban is kínálják
a kereskedõk. |