|
||||||||||||||
Régebben tisztább volt kép,
mivel a dízel kocsik zajosabbak, lomhábbak voltak, és
utazósebességük is szerényebb volt, mint benzines
társaiknak. De köszönhetoen az elektronikai forradalomnak
fordult a kocka, és a dízel kocsik méltó vetélytársai
lettek a benzines gépcsodáknak, olyannyira, hogy már
szinte minden autógyár - a legkisebb modelljétol
egészen a luxuskategóriás cirkálóig
- épít dízel motorokat termékeikbe.
A dízel modellek legnagyobb hátránya kétség kívül az, hogy áruk ugyanazon modell benzines változatáét akár több százezer forinttal meghaladhatja (ez márkánként és modellenként változó, kompakt autók esetében általában 20 százalék, de nagyobb és drágább autók esetében ez egy-két százalékra olvad, sot luxuskategóriában ez meg is fordulhat). Régebben egyszeru volt a helyzet, ezt a felárat a kocsink idovel ledolgozta, de ezt már lassan elfelejthetjük, hiszen ma Magyarországon a dízel üzemanyag alig 4-5 százalékkal olcsóbb, mint a benzin. A benzines modelleknek azonban kétségkívül van még néhány elonyük az árukon kívül is (ugyanis még mindig ez az elsodleges szempont egy autó kiválasztásánál). Egyrészt olcsóbb a szervizelésük és javításuk, a korábbi változatoknál jóval halkabban muködnek és sokkal hamarabb üzemmeleggé válnak (ami nagyon is jól jön téli hónapokban, mikor nem kell várnunk a futés bekapcsolásával), a motor élettartama hosszabb. Van azonban egy szempont, amiben a benzinesek jelentos hátrányba
kerülnek. Ez pedig nem más, mint az értékcsökkenés.
Márpedig a benzines kocsiknak jóval nagyobb az értékvesztésük,
mint dízeles társaiknak, és az autótartás
legnagyobb költsége nem feltétlenül az üzemeltetés,
szervízelés, fogyasztás, hanem éppen az
értékcsökkenés. A jellemzoen hosszabb élettartam
miatt egy dízel autóból eladáskor többnyire
jobban „szállhatunk ki” mint benzines változatából. |