2.
sZAKIRODALMI ÁTTEKINTÉS
A német és
francia földrajzi gondolkodásban jelent meg a természetföldrajzi
tájfogalommal
analóg kultúrtáj fogalma, amelyben a különböző kulturális elemek
komplex
térbeli rendszert alkotnak, a
magyarok közül Teleki
Pál,
Cholnoky Jenő, Prinz Gyula a
tájföldrajz alapozói (Pap N.
– Tóth J. 1999. p.10, Berényi I.
1997. p.110.). A magyarországi rendszerváltás után újjászülető
társadalomföldrajz is a földrajzi tér komplex megközelítését
hangsúlyozza.”
(Tóth J. 2002. p.19.).
Probléma
a vonzáskörzet, városkörnyék,
kistérség fogalmának elkülönítése, ennek sok esetben kritikátlan
használata. A
városkörnyékiség jogi szabályozásának keretei Magyarországon 1971-ben
jelentek
meg, ezt követően egyre több lett a városkörnyéki igazgatási egység. Az
1996.
évi 21. Törvényben megfogalmazottak szerint a városkörnyék a
vonzásközpontú
kistérség, a fejlesztések összehangolása érdekében kialakult
önszerveződő
területi egység.
Álláspontom szerint is a vonzáskörzet
objektív
történeti-földrajzi kategória, a társadalmi-gazdasági fejlettség
bizonyos
szintjéhez kötődően jött létre, a polgári városfejlődésben csúcsosodott
ki. Azt
a teret foglalja magába, amely bizonyos funkciók alapján egy központi
településhez kapcsolódik. Magyarországon a megkésett fejlődés
eredményeképpen
csak a 17-18. század fordulójától formálódik, s csak az urbanizációs
folyamatnak 20. század utolsó harmadára vált teljessé a vonzáskörzetek
területi
rendszerének kialakulásával (Beluszky
P.
1999)
A földrajztudományban az etnikai földrajz
használja az etnicitás terminus technicust, amely szerint „azt a módot jelenti, ahogyan
a személyes identitás kifejeződik, és a társadalmi rétegződésnek azt a
típusát,
amely tényleges, vagy vélt leszármazáson és kulturális jellemzőkön
alapul”
(Kocsis K. 2002.
p.319). Keményfi R.
(2003) célszerűnek tartja
használatát elsősorban a mikrokutatásokban, mert lehetségesnek tartja
az
állandóan változó mentális terek vizsgálatán keresztül az etnikai
változások
dinamikájának a megragadását.
A
nemzetiség számomra, olyan
kisebbségi népcsoportot jelent, amely egy államon belül nem a többség
nyelvét
beszéli (Kővágó L.
1978). Amelyet
a közép-európai kulturális nemzetfogalomnak megfelelően a nyelv mellett
a
kultúra, a közös történelmi múlt, az ezekből fakadó magatartás, lelki
habitus
és az összetartozás tudata különít el másoktól (Kósa L. 1980). Így a
völgységi németek és szerbek értelemszerűen
nemzetiségek, a zsidóságot vallási közösségnek, a cigányokat jobb híján
etnikai
csoportnak tekintem.
Etnikai-néprajzi
csoportnak tartom a Kárpát-medencében elfogadott szemléletnek
megfelelően a
sajátos „mi” tudattal, a közös eredettel rendelkező emberek csoportját,
mert
elkülönülésüknek történelmi gyökerei vannak
(Gunda B. 1943, 1963, Kósa L. –
Filep A. 1975, Viski K.1938).
Magyar etnikai csoport meghatározásával élek, mely szerint a székelység
a
keleti határok védelmére telepített szabadalmas jogállású sajátos
szervezetben
és önkormányzatban élő, különleges történelmi tudattal rendelkező,
sajátos
néprajzi és nyelvjárási sajátosságokkal rendelkező magyar népcsoport.
Belőlük
szakadt ki egy kis néptöredék, amely az 1764-es Madéfalvi veszedelem
után
Bukovinában, csaknem két évszázadig őrizve székely mivoltát, önálló
etnikai
egységgé kovácsolódott. A magyar néprajztudomány a bukovinai magyarokat
etnikai-néprajzi csoportnak tekinti (Kósa
L. – Filep A.
1975. pp.74-75.).
A
felvidékieket Dankó I.
(1982)
dél-szlovákiainak jelölte meg földrajzi-állami meghatározottság
alapján.
Mélyebb gyökerű történeti kategóriáról van azonban szó. 1918 előtt a
történelmi
Magyarország zömmel nemzetiségek által lakott északi hegyvidékét
értették
Felvidék alatt. Trianon után bővült a Felvidék fogalma, a
Csehszlovákiához
került egész területre vonatkoztatták. Változott az első bécsi döntés,
majd
1945 után is tartalma (Paládi-Kovács
A.1994). Egyet kell értenem László P. (1996) véleményével, hogy a felvidéki magyarok
gyűjtőfogalom, és értelmezhető a
történettudomány számára. Felvidéki magyarnak tartom a Szlovákiában
élő
magyar nemzeti kisebbséget, és azt a népelemet, amely belőlük 1920 óta
onnan
kényszerűségből, vagy anélkül az
„anyaországba”
érkezett (Kósa L. – Filep A. 1975).
A Völgységbe
települt erdélyi magyarokat az előzőhöz hasonlóan származási hely
szerinti
gyűjtőkategóriának kell tartanom.
A világháborút követő népességmozgás
nemzetiségi
vonatkozásait a magyar történetírás egy ideig tabu témaként
kezelte,
kivétel képezett a magyar-szlovák lakosságcsere (Gerényi T. 1948, Szabó K. –
É. Szőke I. 1962,
Komanovics J.
1966). Csak az utolsó két évtizedben tárták fel elemeit, s a szintézis
igénye
is megfogalmazódott a történész-levéltáros Füzes
M. (1988) és Tóth Á.
(1993) munkáiban. A kutatás eljutott abba a stádiumba, amikor a sokszor
egyoldalú politikatörténeti megközelítés felcserélhetővé vált komplex
interdiszciplinális kutatásra is, ilyen az Észak-Mecseki bányavidék (Ruzsás L. 1972), vagy Andrásfalvy B. (1977)
néprajzi
változás-vizsgálatára a baranyai Hegyhát esetében. Nem lenne teljes a
felsorolás, ha mellőzném Hoóz
I.
és társai (1985) történeti-demográfiai módszertani munkásságát a
baranyai
nemzetiségek kutatásában (Hoóz
I. – Kepecs J. – Klinger A.
1985).
A
kitelepült-kitelepített magyarországi németek németországi
beilleszkedésével
eddig kizárólagos magyar szaktudományi munka Füzes
M. (1999) egyedülálló dolgozata, amely módszerében interjúkra
támaszkodik. A Kelet-Közép-Európából a németországi megszállási
övezetekbe
érkező milliós nagyságrendű „népi német” népesség
migrációjáról-integrációjáról
tengernyi szakirodalom jelent meg német nyelvterületen. Jelentősek az integrációs
folyamat szakaszolásában, általános törvényszerűségeinek
megállapításában
elért eredmények (Erker,
P. 1988, Bade, K. J.
1990, Tolksdorf, U.
1990), viszont a
százezres nagyságrendű magyarországi kitelepítettekről csak elszórtan
akadnak
írások.
A trianoni
határ mögül érkező, a második világháború keltette magyar
menekülthullámok
migrációjával a földrajz már
foglalkozik (Dövényi Z. 1997,
Kocsis K. 1991, 1993),
de integrációjuk nem képezte kutatás tárgyát. A völgységi
telepes-csoportok
beilleszkedéséről, mobilizációjáról is csak szórványos tudományos
publikáció jelent
meg Andrásfalvy B. (1972, 1973),
Komanovics J. (1970), László P. (2002,
2003), Solymár I. (1991).