7. A helyi
társadalom etnikai tagolódása
Korábbi célkitűzésem a völgységi magyar
telepes–csoportok
beilleszkedési
folyamatának vizsgálata volt, ez fokozatosan a helyi többkultúrás
társadalom
viszonyainak feltárása felé is elmozdult. A 2004-ben felvett, 10 falura
kiterjedő szociálgeográfiai kérdőívem feldolgozásával lehetővé vált – az addigi eredményekre
építve – hosszú távú
folyamatok áramába illeszteni
tárgyalt korszakunkat. A dunántúli volt török hódoltsági területek 18.
századi
feudális társadalmi-gazdasági és sajátos nemzetiségi viszonyait tükröző
Völgység a német nemzetiségi többségi parasztfalvakkal és a
nagybirtokkal
jellemezhető. Röviden összefoglaltam a tőkés korszak fejlődését egészen
a
második világháborúig.
Az etnikailag egyre inkább homogenitás
felé hajló falvak társadalmi viszonyairól – így a völgységi németek és
részben
a kisebbségi magyarok társadalmáról – az 1935. évi Gazdacímtár és az
1941. évi
népszámlálás statisztikája alapján kaptam képet (12.
táblázat). A falvak társadalmi szerkezetében
jelentkező kettősség, a nagybirtoktól függő agrárszegénység és a
gazdatársadalom sajátos szövete adja a falvankénti sajátos társadalmi
képleteket,
ezek alapján a falvak három fő típusba sorolhatóak.
I.
Parasztfalvak. Erős
paraszti középrétegek jellemzik, a 10-50 holdas
birtok. 33-50% között mozog. A törpe- és kisbirtokosok (0-3, 3-5 k.h.)
aránya
viszonylag alacsony, 30-40% között mozog. A napszámosok, mezőgazdasági
fizikai
dolgozók részesedése nem éri el esetenként a 10 vagy 20%-ot. Nagybirtokos
nincs. Ide sorolható Bonyhádvarasd, Kisdorog, Mucsfa, Tevel, és
Györe. Az
önálló iparosok relatíve magas száma a fejlettséget bizonyítja Tevel és
Kisdorog esetében. Györében viszont a mezőgazdasági munkások létszáma
kisebb a
bányászokénál (38, illetve 47fő).
II.
Zsellérfalvak. Igen magas
a törpebirtokosok aránya (0-5 k.h.)
együttesen eléri a 70%-ot. Kicsi a még életképes, 10 hold feletti
földbirtokok
részesedése, 10% alatti. A nagybirtok súlya meghatározó. Závod
és Ófalu
agrártársadalma jellemezhető így. A magas iparos létszám az uradalmi
igényekkel
magyarázható Závod esetében, Ófaluban azonban az erdősült hegyes vidék
is
korlátokat szabott a szántóföldi művelésnek.
III.
Uradalmi központok.
Valamelyest eltérő a két uradalmi központ
társadalmi szerkezete. Bátaapátiban a mezőgazdasági keresők fele
ugyan
önálló, de igen magas a törpebirtokosok aránya, 54%. A
kisbirtok és
középbirtok egynegyed – egynegyed részarányú. A pálfai Apponyi
Károly1530
holdas birtoka mellett a község úrbéresei
és két német
gazdagparaszt bír 100 holdnál több földet. A mezőgazdasági munkások
száma a mezőgazdasági
dolgozók közel negyede. Lengyelen a paraszti tulajdon a
szétaprózott
birtokstruktúrával jellemezhető. A törpebirtok és kisbirtok nem éri
el a
30%-t, a középparaszti birtok viszont meghaladja az 1/3-ot (10 k.h. -).
Viszont
a mezőgazdasági keresők 1/3-a béres, illetve napszámos vagy summás. Az
MNM a
legnagyobb birtokos, a községben 508 holddal. Igen jelentős az uradalmi
központban dolgozó önálló iparosok száma, megközelíti a béresek számát
(82 fő).
A második világháború emberveszteségei a
falvakban jelentősek voltak
(Tevel: 166 fő, Bátaapáti 44 fő, Bonyhádvarasd: 32 fő, Györe 34 fő,
Kisvejke:
39 fő). Tolna megyéből a német csapatokkal önként ment el 3762 lakos,
erőszakkal vittek el 462 főt, összesen az eltávozottak száma 4224 fő,
az 1941.
évi népesség 1,6%-a menekült el (Solymár I. 1997, Füzes M.
1986). A Völgységi járásból
csaknem 2000 főt hurcoltak el a szovjet csapatok málenkij robotra,
ukrajnai
kényszermunkára, a körzetből, a minta 8 tolnai falujából 487 főt (Füzes M. 1991).
A kitelepítési arányok is mutatják a
tendenciákat, de
a vagyonelkobzások 1947-48-as szintnek megfelelő mértéke jelzi jobban
azt a radikális
változást, amit a telepítések keltettek.
A telepítések következtében a falukörzet 1000 lakóingatlanja, a három
kontroll-faluval együtt több mint 1100 került a telepesek kezébe, ez
1948-ig
ugyanannyi német család vagyonelkobzását és kimozdítását jelentette, a
nemzetiségi viszonyokban pedig a németséget kisebbségi helyzetbe hozta (12.
táblázat).
A Völgységben a telepítés inkább nagyfokú
bizonytalanságot okozott. Itt az 1945-1948 közötti időszak nem volt
organikus,
mert a szervesült helyi struktúrákat megtörte a lakosságot drasztikusan
kimozdító
erős földrajzi és társadalmi mobilitással járó kényszermigrációs
folyamat. Az új népesség nem
tudott szervesen beépülni, az
újrakezdés kényszere a telepesek első generációjának életében többször
is
jelentkezett. A helyi lakosság és a telepesek együttélése, egy az
átalakulások
bizonytalanságaival is terhelt bonyolult folyamat, vette kezdetét,
amelyben a
külső hatások egyre inkább meghatározóvá váltak.
A
népességcsere után a teveli kiskörzetben valamelyest csökkent ugyan a
népesség
– legnagyobb mértékben éppen a névadó településen – de Tevel és
Kisdorog
közepes falu, a többi 500-1000 fő közötti kisfalu maradt.
Bátaapáti
egyértelműen csökkenő népességű, a kollektivizálás elől hazatelepülő
Heves
megyei családok távozása után csaknem 350 fővel csökkent lélekszáma. A
második
kollektivizálásig Lengyel és Mucsfa növelte népességét, a
többi falu
lakossága, ha kismértékben is, de csökkent (16. táblázat).
A lélekszám alakulása nem minden esetben a
gazdasági siker fokmérője.
A
túlnépesedő, sokgyermekes székely többségű Bonyhádvarasd, Závod, Tevel,
Mucsfa
az egyik szélső érték. Györe 1970-es évek végéig növekvő
népességgyarapodását is ezzel magyarázható. A másik végponton
ott van a
kitelepítést jórészt elkerülő német lakosságú Ófalu, ahol
egyszerűen nem
jelentkezett a háború után szokásos elmaradt szaporulat, hanem fogyás
volt. Kisvejke,
ahova nem települt számottevő székely család, a németek helyére érkező
felvidékiek, a helyi magyar és német „egykéző” szokásokat vették át,
végig
alacsony természetes szaporulatot mutattak. Köztük képez átmenetet
a kiegyenlítettebb viszonyokat mutató Lengyel. A székelyek
családnagysága 5,1, a németeké 4,0, a
felvidékieké 3,7 (32. ábra, 17. táblázat).
A centrumközségek közül Tevel és Kisvejke, eltérő
okoknál fogva,
nem tudta érvényesíteni helyzeti előnyét, népességük fokozatosan
csökkent, míg
Lengyel és Mucsfa növelte lakosságát (16.
táblázat).
A fordulat évét követő másfél évtizedben a
szocialista iparosítás és
szövetkezetesítés idején, az együttélés terei az iskola, a település és
határa,
és a munka világa, a földeken és az ipari üzemekben. A termelő jellegű
mezőgazdasági szövetkezetek még szűk terepei az együttélésnek, mert az
agrárszektorban megmaradt az egyéni gazdálkodás túlsúlya a korszak
végéig. A
második tsz-szervezés, az „egy falu egy tsz” centralizáció, majd a
tsz-összevonások, a mezőgazdasági nagyüzemek kialakulása az etnikai
alapú
gazdasági elkülönülés végét jelentette.
Az
extenzív
iparosítástól a felpuhuló diktatúra idejéig terjedő korszakban a
kedvezőnek
mondható közlekedési viszonyok eredményeként a Völgység falvai számára
elsősorban az ingázást, illetve részben a kistérségi és más centrumokba
költözködést is jelentette. Azonban ez a folyamat egy lassú
népességcsökkenést
hozott, s a gazdasági fejlettséget tekintve a megyei átlaghoz
közelítettek, s
ezzel is magyarázható, hogy többségükben megmaradtak a kisfalvak
népességének
szintjén. Az etnikai viszonyok alapvetően befolyásolták a népesedési képet.
A korábbi üzemszervezeti–infrastrukturális
gazdasági feltételek és a települési státuszhelyzet mellett az egyes
falvak
népességének összetétele, az etnikai csoportok mentalitása és mintái is
érvényesültek. A második világháború előtt „egykéző” helyi németekkel
és
magyarokkal szemben a bukovinai székelyek egészen a 80-as évekig
biztosították
a népesség reprodukcióját, lelassították az elvándorlás folyamatát
azokban a
falvakban, amelyben meghatározó elemmé váltak (32.ábra).
A különböző
származású csoportok
együttélésének egyre inkább legjellemzőbb tünetévé vált az 1960-as
évektől
kezdve a vegyes házasságok elszaporodása a falvakban. A fiatal
generációkban az
asszimilációval a magyar identitás erősödött, a vegyes
házasságokban az
etnikai identitás kölcsönös elvesztésére is sok példa van, de a
többféle
identitás megélése is előfordul. A völgységi telepes-csoportok
gazdasági
integrációja után az 1970-es évek végére a kulturális integrációjuk is
bekövetkezett. Sikeresnek bizonyult a német – székely – felvidéki
magyar
együttélés, a helyi német és magyar, a kialakuló új székely, a
bevándorló egyéb
magyar értelmiség irányításával. A gazdaságilag megrokkanó hanyatló
diktatúra
egyre inkább teret engedett az egyéni és közösségi kezdeményezéseknek.
A
háztáji gazdálkodás és a nagyüzem szimbiózisa a 70-es és 80-as évek
falusi
sikertörténete. A Völgység nem lett egyértelműen olvasztótégelye a
különböző
etnikumoknak, és az együttélés egy színes szövetű sajátos kultúrát
eredményezett.
Az általam felvázolt etnikai viszonyokkal összehasonlíthatónak az
1980-as
társadalmi minősítés és 2001-es népszámlálás nemzetiségi adatai
bizonyultak (50. ábra).
Az etnikai összetétel vizsgálatánál
kérdőívemben
figyelembe vettem, hogy a Völgység lakossága napjainkban két
meghatározó
nemzetiségből áll, a magyarból és a németből, a cigány etnikai csoport
aránya
nem éri el a 3%-t (28. táblázat). Bár minden falunak jellegzetes
arculata van, az összehasonlítás érdekében a 10 falu településeit az etnikai összetételük alapján 3 típusba soroltuk.
I.
A
meghatározóan székely lakosságú községek: Tevel, Bonyhádvarasd (40%-),
Kisdorog, Závod, Mucsfa, Györe (26-33%). A német lakosság már nem
számottevő az
utóbbi háromban, legalább 10%-os német nemzetiséggel bír a többi.
II.
A
meghatározóan magyar lakosságú község: Lengyel és Bátaapáti egyéb
magyar és
legalább 10%-os németséggel bír, meghatározóan helyi magyar, de
legalább akkora
súlyúvá vált a cigány népesség az elaprózott etnikai szerkezetű
Kisvejkén.
III.
Német
többségű község: Ófalu
Az 1989–90-es
rendszerváltás új struktúrákat teremtett a magánosítással, a
termőföldek és az
ipari üzemek privatizációjával. A tsz-határos mezőgazdaság
átalakulásában a
szövetkezeti vagyonfelosztás utáni szétválásokban is tükröződtek a
helyi
etnikai viszonyok. A régióban éppen Tolna–Baranya
megyék német nemzetiségek által lakott térségében, Bonyhád és Mohács
környékének 3–3
településén, a
Völgységben Nagymányokon, Mőcsényben és Kisvejkén szűnt meg a
szövetkezet. A kárpótlásban az élbolyban
volt Tolna megye, az elárverezett
földek aranykorona értéke szerint a harmadik a megyék országos
rangsorában.
Erőteljes volt tehát a magángazdálkodás térhódítása Tolnában és a
Völgységben.
Felmérésemben ez nem jelentkezett olyan markánsan, a vállalkozások
szerepének
további tisztázását szükségesnek tartom.
A
rendszerváltás utáni makrogazdasági változások negatív következményeit
már nem volt képes ellensúlyozni a helyi társadalom. A szerkezetváltás
nehézségei, a mezőgazdaság piacvesztése, a vidék hagyományos
iparágainak, a
bányászatnak a megszűnése, majd a piacát elvesztő könnyűiparnak és a
vas- és
fémiparnak a válsága túl sok volt. A vidék osztozott a régió, a
Dél-Dunántúl
falusi térségeinek sorsában, a népesség
fogyása egyértelművé vált, az aprófalvas szerkezet felé tolta a
vonzáskörzet
településeit. A korábbi közepes
fejlettségi szint, az elmúlt
15 év helyi infrastruktúrájának fejlődése, ezzel párhuzamosan az
atomerőmű
hulladék–elhelyezése, környezetbarát szelektív
hulladékhasznosítás, a minőségi gyümölcs-és szőlőtermesztés, a falusi
turizmus,
az erdő- és tógazdaság még csak inkább lehetőségnek számító– a sokszínű
népi kultúrára, a sajátos településszerkezetű zsákfalvakra, a
dombsági táj szépségeire, műemlékeire, múzeumi létesítményeire építhető
– idegenforgalom, mintegy kijelölte az ipar utáni korszak
kitörési
pontjait. A 21. század elején, az uniós csatlakozással az etnicitás, az
etnikai
és kulturális identitás, a régiók Európájában a kistérségek szerepe
erősödött
fel. Megindult egy olyan folyamat, amely a megyehatárokat bontja le új
fejlesztési társulásokkal, amely utat enged az objektív terek, a
vonzáskörzetek
régiójának.