6. fejezet irodalomjegyzék
|
A völgységi nemzetiségi-etnikai
csoportok együttélése
a második világháborútól napjainkig
![]()
6. Az
etnikai
nemzetiségi csoportok szerveződései a Völgységben A helyi szervezetekre vonatkozó
szakirodalomra – részben saját kutatásra
– támaszkodva
kíséreltem meg az etnikai közösségek
törekvéseinek
megragadását. A Völgység 1945
előtti oktatási-kulturális és
gazdasági intézményrendszere egy sajátos felekezeti alapú
iskolarendszerrel és
az egyletek és szövetkezetek kiterjedt struktúrájával jellemezhető,
helyi
specifikumát éppen a német nemzetiségi többség adta. Az oktatási és a
kulturális
szféra a magyar állami-közigazgatási magyarosítási törekvések színtere,
helyi
és regionális történettudományi kutatások – Füzes
M. (1979,1985,1990), Kaczián
J. (1991,1991a ), Szita
L. (1979, 1980, 1982, 1985, 1991) _ bizonyítják, hogy a többségi német falvakban,
így a Völgységben is, az anyanyelvi oktatás és az egyesületi keretek,
mint a
szervezkedés és a helyi autonómia terepei többé-kevésbé biztosítottak
voltak a
német lakosság számára. Jellemző adat, hogy a völgységi járás
elsősorban egyházi
fenntartókkal jellemezhető 43 elemi népiskolájából 36-ban folyt német
nemzetiségi oktatás az 1941 utáni „egységes” rendszerben, ami megfelelt
nagyjából az 1935 előtti ’b’ típusú kétnyelvű oktatásnak (Füzes M. 1979, szenczi L. 1983, 26. ábra).
A magyarországi németség
magterületét képező Völgységben a világháború alatt önálló
gazdasági-kulturális
célokat megfogalmazó német szervezetek működése a kor ellentmondásos
viszonyait
tükrözte., megállapítható, hogy a
Volksbund vezetőinek bűnös tevékenysége, nem mellőzve itt a magyar
kormányzati
felelősséget, súlyos következményekkel járt a háború után, mert amikor
a
menekültprobléma és a földkérdés összekapcsolódott a háborús bűnösök
felelősségre vonásával, a megvalósításban áldozattá vált az egész
magyarországi
német kisebbség. A Bodor György által
elképzelt
székely vármegye terve a bukovinai székelyek homogén letelepítésére
nem sikerült, nem lehetett tiszta lapot teremteni a helyi németség
kizárására
és kiküszöbölésére alapozva. A telepítés antidemokratikus és embertelen
módja,
mely a helyi közigazgatás és a helyi lakosság ellenállásának
megtörésével járt,
áldozattá tette a telepes-csoportokat is. Kifejezetten helyi sajátosság a bukovinai székelyek és más
székely
töredékek autonóm szervezkedése., ami a telepesek
megmaradásának érdekében egy szövetkezeti
rendszerben szerveződött, és amely elsősorban elkülönülésre alapozott
volt. A
székely vármegye-koncepció alapja a német vagyon kisajátítása és a
telepesek
koncentrált telepítése és területi autonómiájának megteremtése volt,
amely
gazdasági és kulturális célokat is megfogalmazott. Eredményei a
beilleszkedést
szolgálták, hiszen a vegyes összetételűvé vált falvak az együttlakás–együttélés
színterei lettek minden ellentét és nehézség ellenére. Itt jelenítettem
meg a
helyi németek és a bukovinai székelyek eltérő gazdasági-gazdálkodási
kultúráját. A telepesek kultúrájának
helyiektől
eltérő sajátosságaiból, letelepítésük rendkívüli körülményeiből
fakadóan
integrációjuk időben hosszabb folyamatot igényelt. Az 1947-es
választások után
hatalomra törő erők 1948-ban nemcsak a székely, hanem minden korábbi
autonómiát
megsemmisítettek a koalíciós idők vívmányaival együtt. A helyi
társadalom
csoportjai számára a család maradt meg, mint közösség, és ha bizonyos
korlátokkal is a lakóhely adott lehetőséget a közösség kialakítására,
amit más
származású–nemzetiségű családokkal együtt alkothatott. A rövid koalíciós
időszakban a
régi
szervezeti keretek részben felszámolódtak, részben megmaradtak, viszont
a német
kisebbség számára az önálló szervezkedés lehetősége megszűnt. Míg a
telepes
gyermekek számára az iskola elsősorban a mobilizáció csatornájává vált,
a német
nemzetiségű tanulók számára a kényszerű asszimilációt hozta, hiszen
1945-től
egészen 1957-ig nem volt német nemzetiségi oktatás. A völgységi telepes csoportok gazdasági
integrációja
után az 1970-es évek végére a kulturális integrációjuk is
bekövetkezett. A népi
kultúrák kiegyenlítődése a települések szintjén játszódott le. Az
iparosítással
járó modernizáció következtében napjainkra a mindennapok helyett az
ünnepi
alkalmak, a közvetlen, generációk közötti hagyományátadás helyett a
szervezett
átörökítés lett meghatározóvá. A völgységi
hagyományőrző csoportok számukat és sokszínűségüket
tekintve kiemelkednek a megye kistérségei közül. Az urbanizációs
folyamat eredményeként
a beáramló falusi népesség különböző etnikai-nemzetiségi csoportjai
sajátos
több kultúrás centrummá tették Bonyhádot. A
német nemzetiségi, és a bukovinai székely népi kultúra megőrzése
szervezetté és
intézményessé vált. A
két kultúra egymásra hatása a több évtizedes együttélés után már
nemcsak a
gazdasági, hanem az étkezési, sőt a jeles napi népszokások átvételében
is
jelentkezik, ilyen például a szüreti napok megünneplése. A cigányság
gazdasági
és kulturális integrációja elkezdődött, a jövő feladata ennek a
folyamatnak a
kiteljesítése. Mivel az 1989/90-es
rendszerváltás
idején egy kérdőívvel felmértem az etnikai tagolódást tükröző völgységi
hagyományőrző együtteseket, ezeknek a napjainkig terjedő civil
szervezetté formálódása,
majd a nemzetiségi önkormányzatok megalakulása lehetőséget adott a
tájegységi
etnikumok népi kultúrájának összehasonlítására. . A német nemzetiségi,
helyi magyar
és a bukovinai székely népi kultúra spontán megélése a modernizáció
után
megszűnt. Megőrzése szervezetté és intézményessé vált, a helyi és
kisebbségi
önkormányzatok kulturális intézmények, civil szervezetek és múzeumi
létesítmények hálózatával. A népi kultúra sokszínűsége kamatoztatható
gazdasági
lehetőség az idegenforgalomban (27.ábra). ![]() ![]() |