A felhasználói felületek

A felhasználói felület valójában egy eszköz, berendezés, illetve számítógépes program azon elemeinek összessége, melyek a felhasználóval való kommunikációért felelősek. Segítségükkel lehetővé válik az irányítás, vezérlés a user, a felhasználó számára. A felhasználói felület angol neve user interface, röviden UI.

Alapvetően kétfélét szoktunk megkülönböztetni UI-kból. Ezek a parancssoros és a grafikus felhasználói felület. Az előbbi típust angolul CLI-nek hívjuk, itt a felhasználónak parancsokat vagy karakterláncokat kell begépelnie ahhoz, hogy a számítógépnek parancsokat adjon. Mondhatnánk, hogy ez nagyon nehézkes, de nézzük csak meg, milyen hatékony még mindig a UNIX rendszerek (CLI típusú) felülete, vagy akár a sokak által használt SQL-lekérdezők parancssora. A CLI és a GUI közötti átmenetet a TUI (szöveges UI) képezi, ami nem pixelekből, hanem karakterekből rajzolja ki (pontosabban mondva írja ki) a felhasználó dolgát megkönnyítő elemeit, vezérlőit, tehát a képernyőnek nem a pixelgrafikus, hanem a szöveges üzemmódját használja. Ha ez a megfogalmazás homályosnak tűnne, akkor nézzük meg például a Norton Commandert, melyet oly sokan használtunk (Linuxosok számára ilyen a Midnight Commander). Beviteli eszközként a TUI a billentyűzetet (tab gombot, kurzorvezérlő nyilakat, entert) használja, de már használható az egér is. A felhasználói interfész legújabb típusa a GUI, a grafikus felület. A Stanford Kutatóintézet kutatói fejlesztették ki, hogy felhasználják On-Line Systemükben, Douglas Engelbart vezetésével. Ez tulajdonképpen akkor még egy egérrel vezérelhető szöveg alapú linkeket jelentett. A Xerox PARC (Xerox Palo Alto Kutatóközpont) munkatársai finomították tovább ezt az alapkoncepciót egy ténylegesen grafikus rendszerré (a Xerox Alto számítógép kifejlesztése közben), amelyből mai grafikus interfészeink is származnak.

Alto Systems

A grafikus felhasználói felület lényege, hogy megpróbálja leegyszerűsíteni a felhasználó dolgát, és közelebbi hozni a számítógép kezelését a fizikai világhoz, hiszen tulajdonképpen a felületi elemek a fizikai világ modelljeiként is kezelhetőek. A mutatóeszközök, mint például az egér, használata a parancsok kiadásához szükséges mozgást is kényelmesebbé teszi (ez nem mindig jár együtt a hatékonysággal). A GUI-k alapvető egérmozdulatai általában a rámutatás, egyszeres és kétszeres kattintás, húzás vagy vonszolás, kijelölés. A leggyakoribb grafikus felhasználói elemek az ablakok, menük, választógombok, ikonok, valamint a mutatóeszközhöz kapcsolódó egérkurzor.

Linux GUI időrend
1973XeroxPARC Alto elkészül
1986X for UNIX (az első kereskedelemben forgalmazott kiadás)
1994Xfree86 (nyílt forráskódú X11R6 implementáció)
1998KDE 1.0 kiadása
1999GNOME
2004X.org indulása (Xfree86 4.4 RC2 fork)
2010GNOME 2.32
2011. 04. 11.GNOME 3.0 érkezése

Készítette: Hosszú Gábor, HOGSABI.ELTE