Informatika Óra - 4. osztály - Régi órák
36. óra: Év végi összefoglalás(óraterv)
2023. június 14.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. I. félévi összefoglalás
    • Átnézzük mit vettünk az első félévben
    • Gyakorló feladatokat oldunk meg
    • Aki javítani szeretne, az megteheti!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Év végi összefoglalás

  3. Házi feladat:
    • Mit vettünk a második félévben?

35. óra: Manó Informatika - 8. fejezet(óraterv)
2023. június 7.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Billentyűzet-gyakorló
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Év végi összefoglalás

  3. Házi feladat:
    • Mire jó egy multimédiás CD?


34. óra: Manó Informatika - 7. fejezet(óraterv)
2023. május 31.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Logikai feladatok
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


33. óra: Manó Informatika - 6. fejezet(óraterv)
2023. május 24.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Nyomtatók
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


32. óra: Manó Informatika - 5. fejezet(óraterv)
2023. május 17.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Optikai háttértárolók
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


31. óra: Manó Informatika - 4. fejezet(óraterv)
2023. május 10.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Perifériák
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


30. óra: Manó Informatika - 3. fejezet(óraterv)
2023. május 3.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Mágneses háttértárolók
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


29. óra: Manó Informatika - 2. fejezet(óraterv)
2023. április 26.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Az ablak részei
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


28. óra: Manó Informatika - 1. fejezet(óraterv)
2023. április 19.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
    • Bejelentkezés
    • A számítógépek története
    • Egérhasználat
    • A fejezet végén jutalomjáték

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


27. óra: Könyvtárlátogatás(óraterv)
2023. április 12.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Könyvtárlátogatás
    • Ellátogatunk a helyi könyvtárba.
    • Megnézzük, hogy milyen lehetőségeink vannak egy könyvtárban.
    • Megtanuljuk, hogy hogyan tájékozódjunk a könyvtárban.
    • Megtudakoljuk, hogy mi a feltétele, hogy kikölcsönözzünk egy könyvet.

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)

  3. Házi feladat:
    • Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!


26. óra: Könyv, újságok(óraterv)
2023. április 5.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. A könyv főbb részei
    • Könyvborító
      • Védőborító: védi a kötéstáblát és a figyelem felkeltésére szolgál.
      • Kötéstábla: megtaláljuk a szerző nevét és a könyv címét.
        • Kötött könyv: amikor a könyvnek kemény kötése van.
        • Fűzött könyv: amikor a könyvnek puha kötése van.
      • Gerinc
      • Fülszöveg: ismertetés a szerzőről, a könyvről, kedvcsináló az olvasáshoz.
    • Könytest (belső rész)
      • Védőlap
      • Előzéklap
      • Címlap: tartalmazza a könyv legfontosabb adatait.
        • Kolofon: kiadói, nyomdai adatokat közöl. A címlap hátoldalán vagy az utolsó oldalon található.
      • Számozott oldalak
        • Előszó: a könyv megjelenésének körülményeiről ad tájékoztatást.
        • Bevezetés: a szerzőtől származik, elősegíti a téma megértését.
        • Fejezetek
        • Utószó: a szerző művel kapcsolatos közése. Ismeretközlő vagy szépirodalmi alkotás végén található.
        • Tartalomjegyzék: megmutatja a mű felépítését.
      • Mellékletek, táblák: azokat az információkat tartalmazza, amelyet a szerző fontosnak tart, de nem akart a szövegben elhelyezni. (táblázatok, ábrák)

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Tájékozódás a könyvtárban

  3. Házi feladat:
    • Milyen részekből épül fel a könyv? (most már tudni kell)


25. óra: Gyakorlás(óraterv)
2023. március 29.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Gyakorlás
    • Eddigi órák anyagainak áttekintése.
    • Elmaradások pótlása:
      • Akinek még mindig nincs e-mail címe, annak létrehozunk.
      • Aki egyik előző órán nem értett meg valamit, azt újra átbeszéljük
    • Maradék időben:
      • Érdekes és hasznos weboldalak megtekintése.
      • Internetes keresési feladatok megoldása.

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Könyv részei
    • Számítógépes szakújságok bemutatása

  3. Házi feladat:
    • Milyen részekből épül fel a könyv? (utánna kell nézni)


24. óra: Eljárások(óraterv)
2023. március 22.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Eljárás: egy névvel azonosított utasítássorozat.
    • A nevének utalnia kell az általa végrehajtott műveletre.

  2. Tollatle utasítás
    • A parancs kiadása utána a teknősbéka húz csíkot maga után.

  3. Tollatfel utasítás
    • A parancs kiadása utána a teknősbéka NEM húz csíkot maga után.

  4. Tollszín! utasítás
    • A parancs kiadása utána a teknősbéka egy megadott színű csíkot húz maga után.

  5. Tölt utasítás
    • A parancs kiadása utána a teknősbéka kitölti azt a zárt alakzatot, amelyben éppen elhelyezkedik.

  6. Ház eljárás
    • Rajzolunk egy szabályos négszöget.
    • Rajzolunk egy szabályos háromszöget a négszögre.
    • Rajzolunk egy ablakot és egy ajtót a négyszögbe.
    • Kitöltjük piros színnel a háromszöget.

  7. Falu eljárás
    • A Ház eljárás többszöri végrehajtásával.

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Írányított vagy önálló feladatmegoldás

  9. Házi feladat:
    • Mit nevezünk eljárásnak?


23. óra: Betűk rajzolása(óraterv)
2023. március 8.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Betűket rajzolunk a teknőccel!
    • I
    • T
    • V
    • E

  2. Kiír utasítás
    • A parancssorban jelenik meg a kiírandó szöveg!

  3. Címke utasítás
    • A rajzlapon jelenik meg a kiírandó szöveg!

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • "Tollatle", "Tollatfel", "Tollszín!", "Tölt"
    • "ház"-eljárás --> "falu"

  5. Házi feladat:
    • Hogyan lehetne rajzolni H betűt? Írd le a lépéseit!


22. óra: Egyszerű ábrák rajzolása(óraterv)
2023. március 1.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Szöveges algoritmus leírás
    • Valamit meg szeretnénk oldani a számítógéppel!
    • Megfogalmazzuk emberi nyelven, hogy mit szeretnénk megcsináltatni a számítógéppel!
    • Megnézzük hogy hogyan tudnánk átfordítani a mi nyelvünket a számítógép által megértett nyelvre!
    • Leírjuk a számítógép nyelvén amit meg szeretnénk oldatni vele!
    • pl.: egy szabályos négyszög rajzolása

  2. Négyzet rajzolása
    • Előre 100
    • Jobbra 90
    • Előre 100
    • Jobbra 90
    • Előre 100
    • Jobbra 90
    • Előre 100
    • Jobbra 90

  3. Háromszög rajzolása
    • Balra 90
    • Előre 100
    • Jobbra 120
    • Előre 100
    • Jobbra 120
    • Előre 100
    • Balra 150

  4. Kör rajzolása
    • Kör 100

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • I, T, V, E, stb.
    • "Kiír", "Cimke" bemutatása

  6. Házi feladat:
    • Hogyan lehet rövidíteni a teknősbékának kiadott parancsokat (utasításokat)?


21. óra: IMAGINE - Alapok(óraterv)
2023. február 22.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Teknősbéka mozgatása
    • Előre: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Előre 100) akkor a teknősbéka előre megy annyi egységet, amennyit megadtunk!
    • Hátra: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Hátra 100) akkor a teknősbéka hátra megy (tolat) annyi egységet, amennyit megadtunk! (a teknősbéka feje ugyanúgy előre néz)
    • Balra: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Balra 90) akkor a teknősbéka balra fordul annyi fokot, amennyit megadtunk! (a teknősbéka feje az adott irányba fog nézni)
    • Jobbra: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Jobbra 90) akkor a teknősbéka jobbra fordul annyi fokot, amennyit megadtunk! (a teknősbéka feje az adott irányba fog nézni)

  2. Labirintusból való kitalálás
  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Szöveges algoritmus leírás
    • Négyszög, háromszög, kör rajzolása
    • "Törölképernyő", "Haza" utasítások

  4. Házi feladat:
    • Ha a teknősbéka feje jobbra néz, és én kiadom a "Balra 90" parancsot, akkor mi történik?


20. óra: Gyakorlás(óraterv)
2023. február 15.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Gyakorlás
    • Irányított vagy önálló feladatmegoldás az előző órák anyagai alapján

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • IMAGINE felületének bemutatása
    • Demonstrációk megtekintése
    • "Előre", "Hátra", "Jobbra", "Balra"
    • Labirintusból való kitalálás

  3. Házi feladat:
    • Mi az a teknősbéka grafika?


19. óra: Geometriai transzformációk(óraterv)
2023. február 8.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Gyakorló feladatok
    • Pillangó --> tükrözés
    • Forgó --> forgatás
    • Tengerész --> nagyítás, kicsinyítés

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Írányított vagy önálló feladatmegoldás

  3. Házi feladat:
    • Hogyan lehet méretarányosan kicsinyíteni egy rajzot?


18. óra: Vágólap használata(óraterv)
2023. február 1.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Vágólap
    • Kijelölés: mindenekelőtt ki kell jelölnünk azt a rajzrészletet, amivel majd csinálunk valamit.
    • Másolás: másolás hatására a kijelölt rész a vágólapra kerül (de az eredeti helyén is megmarad)
    • Kivágás: kivágás hatására a kijelölt rész a vágólapra kerül (és az eredeti helyéről eltűnik)
    • Beillesztés: beillesztés hatására a vágólap tartalma az aktuális helyre kerül (ahol a kurzor van)

  2. Gyakorló feladatok
    • Vitorlás
    • Torta
    • Csónak
    • Vizitáj

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Nagyítás
    • Kicsinyítés
    • Tükrözés
    • Forgatás

  4. Házi feladat:
    • Milyen kijelölési módók vannak a Paint-ban?


17. óra: Elemi alakzatok rajzolása(óraterv)
2023. január 25.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Elemi alakzatok
    • Pont: jellemzi a helye és a színe
    • Vonal: jellemzi a két végpontja, színe és a vastagsága
    • Négyszög: jellemzi a bal-felső illetve a jobb-alsó sarokpontja, színe és a vastagsága
    • Kör: jellemzi a középpontja, sugara, színe és a vastagsága

  2. Gyakorló feladatok
    • Színes sátor (megnyitjuk az előző órán készített sátrat, és díszítjük)
    • Csukott sátor (átrajzoljuk a színes sátrat és elmentjük más néven)
    • Szekrény
    • Minta

  3. Kép mentése más néven

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Kijelölés
    • Másolás
    • Kivágás
    • Beillesztés

  5. Házi feladat:
    • Milyen elemi alakzatokat lehet rajzolni a Paint-el?


16. óra: Paint - Alapok(óraterv)
2023. január 18.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Paint
    • Szerszámkészlet: ahol kiválaszthatjuk azt amit rajzolni szeretnénk.
    • Paletta: ahol kiválaszthatjuk az elsődleges (bal egérgomb) illetve a másodlagos (jobb egérgomb) rajzolószínt.

  2. Gyakorló feladatok
    • Piramis
    • Sátor

  3. Kép mentése

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Pont
    • Vonal
    • Négyszög
    • Kör
    • Színezés

  5. Házi feladat:
    • Hogyan lehet kiválasztani az elsődleges illetve a másodlagos rajzolószínt?


15. óra: Gyakorlás(óraterv)
2023. január 11.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Gyakorlás
    • Akinek még nincs e-mail címe, annak létrehozunk!
    • Küldünk egymásnak e-maileket
    • Válaszolunk e-mail-re
    • Továbbküldünk e-maileket

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Paint felületének bemutatása
    • Lehetőségek ismertetése
    • Kép tulajdonságainak beállítása
    • Kép mentése / megnyitása

  3. Házi feladat:

14. óra: Levelezés(óraterv)
2022. december 14.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Levél küldése
    • Címzett: mindig kötelező megadni annak az e-mail címét, akinek levelet akarunk írni
    • Tárgy: illik megadni röviden, hogy miről szól a levél
    • Levél: ne írjunk csupa nagybetűkkel, ne formázzuk a szöveget, használjunk emotikonokat!
    • Elküldött üzenetek: a "Küldés" gomb megnyomása után az elküldött levelek ide kerülnek

  2. Levél fogadása
    • Beérkezett üzenetek: azok az üzenetek kerülnek ide, amelyeket nekünk küldtek

  3. Gyakorlat
    • Mindenki küld levelet mindenkinek
    • Válasz: ekkor a levél tárgya egy "Re:"-előtaggal bővül és az üzenetrészben az eredeti üzenet szerepel
    • Továbbküldés: ekkor a levél tárgya egy "Fw:"-előtaggal bővül...
    • Címjegyzék: ebben tárolhatjuk e-mail címeinket

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Irányított vagy önálló feladatmegoldás

  5. Házi feladat:
    • Mivel egészül ki a levél tárgya, ha válaszlevelet írunk?


13. óra: Az e-mail részei(óraterv)
2022. december 7.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Online levelező rendszerek
    • Online: az az állapot, amikor kapcsolatban vagyunk az internettel
    • Levelező rendszer: biztosítja levelek írását, küldését, fogadását, törlését, stb.
    • Freemail: www.freemail.hu
    • Citromail: www.citromail.hu

  2. E-mail létrehozása
    • Elektronikus levél részei
      • Címzett: mindenféleképpen szükséges megadni annak a címét, akinek levelet írunk
      • Tárgy: röviden tartalmazza, hogy miről szól a levél
      • Maga az üzenet: a levelünkhöz mellékleteket is csatolhatunk(képet, hangot, videót, stb.)
    • Regisztráció
      • Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy azonosítani tudjanak bennünket
      • Jelszó: azért kell, hogy más ne tudja elolvasni a leveleinket, általában 5-10 karakter hosszú
      • Statisztikai adatok: születési év, érdeklődési kör, stb. felmérik, hogy az internethasználóknak milyen szokásaik vannak
      • Ellenőrző kód: ezekkel a kódokkal szűrik ki az illetéktelen hozzáférést, például internetes robotok ellen véd

  3. Levelezés alapvető szabályai
    • A levél tárgyát illik megadni: néhány levelezőrendszer reklamál is ha nem adjuk meg
    • A levelet illik balra igazítva megírni: nem tudhatjuk hogy a túloldalon a levelezőrendszer mit képes megjeleníteni, ezért nem formázzuk a leveleket
    • Nem illik nagybetűkkel írni: kiabálásnak minősül

  4. Emotikonok: kis ikonok, melyekkel érzelmeket fejezhetünk ki
    • A fejünket a bal vállunkra hajtva nézzük a következő kis rajzokat
    • Mosolygás: :) , :-)
    • Rosszkedv: :( , :-(
    • Kacsintás: ;) , ;-)

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Levélküldés, levélfogadás

  6. Házi feladat:
    • Mik azok az emotikonok és mire jók?


12. óra: Internet - keresés(óraterv)
2022. november 30.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Tematikus keresés: a keresésnek az a módja, amikor nem egy-egy tárgyszóra, hanem valamilyen témakörre, majd azon belül szűkebb témakörre, majd azon belül még szűkebb témakörre, és így tovább keresünk.
  2. Kulcsszavas keresés: amikor nem ismerjük a keresett oldal címét, akkor érdemes használni a szabadszavas keresési lehetőséget biztosító keresőket.
    • Google: www.google.hu
    • AltaVizsla: www.altavizsla.hu
    • Keresési feltétel: ahol megadhatunk egy vagy több szót vagy kifejezést, amit keresünk
      • OR: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol előfordul a szavak VALAMELYIKE
      • AND: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol előfordul a szavak MINDEGYIKE
      • NOT: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol NEM fordul elő egy vagy több szó
      • NEAR: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol pl 2 szó egymáshoz KÖZEL helyezkedik el (10 szó távolságon belül)

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Online levelezőrendszerek
    • E-mail létrehozása
    • Levelezés alapvető szabályai
    • Emotikonok

  4. Házi feladat:
    • Mi a különbség az tematikus és a kulcsszavas keresés között?


11. óra: Internet - alapok(óraterv)
2022. november 23.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Internet: számítógépek összekapcsolt hálózata

  2. WWW: World Wide Web - Világméretű hálózat - az internet egy szolgáltatása

  3. Netikett
    • A hálózat használatának szabályait írja le
    • Az interneten követendő szabályok összessége
    • Illemkódex
    • A Netikell szabályai ellen vetőkkel szemben a hálózati közösség együttesen lép fel

  4. Néhány weboldal megtekintése
  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Tematikus keresők
    • Kulcsszavas keresők

  6. Házi feladat:
    • Mi a különbség az internet és a WWW között?


10. óra: Gyakorlás(óraterv)
2022. november 16.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Gyakorlás
    • Operációs rendszerek: Windows, Linux
    • Mappák: létrehozás, átnevezés, másolás
    • File-ok: létrehozás, átnevezés, másolás

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • WWW
    • Netikett
    • Néhány weboldal megtekintése

  3. Házi feladat:
    • Windows-t vagy Linuxot használnál?


9. óra: Extra lehetőségek(óraterv)
2022. november 9.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Intéző
    • Intéző feladata: adatok karbantartása, file-ok másolása, törlése, formázás
    • Intéző felületének bemutatása: címsáv, szöveges menüsor, eszköztár, böngészősáv

  2. CD/DVD írás
    • CD-R: csak egyszer írható CD lemez
    • CD-RW: többször is írható CD lemez
    • DVD-R: csak egyszer írható DVD lemez
    • DVD+R: csak egyszer írható DVD lemez
    • DVD-RW: többször is írható DVD lemez
    • DVD+RW: többször is írható DVD lemez
    • Single-layer: egy oldalas, egy rétegű DVD lemez (4.7GiB)
    • Double-layer: egy oldalas, két rétegű DVD lemez (8.5GiB)

  3. Service packs
    • Szervíz csomag vagy javítócsomag
    • Rendszerhibák javítása
    • Új dolgok implementálása

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás

  5. Házi feladat:
    • CD-ről lehet-e törölni?


8. óra: File-ok(óraterv)
2022. október 26.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. File (=fájl, állomány): logikailag összetartozó adatok, névvel ellátott csoportja

  2. File-elnevezések: régen 8 karakter hosszú lehetett, manapság kb. 250

  3. File-kiterjesztések: régen 3 karakter hosszú lehetett, manapság névvel együtt kb. 250

  4. File-típusok: alkalmazás (.exe), szöveges (.txt, .doc, .pdf), kép (.bmp, .jpg), zene (.wav, .mp3), video (.wmv, .avi, .mpg)

  5. File-műveletek
    • File létrehozás (mentés): Fájl/Mentés vagy Fájl/Mentés másként...
    • File megtekintés (megnyitás): Fájl/Megnyitás...
    • File másolás: egérrel megfogjuk, miközben lenyomva tartjuk a Ctrl-billentyűt

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Intéző
    • CD írás
    • Service packs

  7. Házi feladat:
    • Mi az a file?


7. óra: Mappa-hierarchia(óraterv)
2022. október 19.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Mappa (=könyvtár, dosszié): adataink rendszerezett tárolását teszi lehetővé

  2. Főkönyvtár: a könyvtár-hierarchia kiinduló pontja

  3. Alkönyvtár: egy könyvtárból elágazó könyvtár

  4. Útvonal: könyvtárak sorozata, mely elvezet egyik könyvtártól egy másikig

  5. Műveletek mappákkal
    • Mappa létrehozása: Helyi menü/Új/Mappa vagy Fájl/Új/Mappa
    • Mappa váltása: kétszeres kattintás a könyvtáron, vagy a Vissza gomb
    • Mappa törlése: Delete gomb --> Lomtár

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • File elnevezések
    • File kiterjesztések
    • File típusok: alkalmazás, adat
    • File műveletek: létrehozás, módosítás (társítás), másolás

  7. Házi feladat:
    • Miért van szükség mappákra?


6. óra: Operációs rendszer(óraterv)
2022. október 12.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Operációs rendszer: az operációs rendszer lehetővé teszi a programok végrehajtását, a számítógép erőforrásainak elosztását, biztosítja a felhasználó és a számítógép közötti kommunikációt

  2. Ablaktípusok
    • Program ablak: ha egy alkalmazást elindítunk, egy ilyen ablak jelenik meg
    • Párbeszéd ablak: a számítógép tőlünk vár valamilyen információt, az ablakon az OK, a MÉGSEM, esetenként az ALKALMAZ nyomogombbal
    • Másodlagos ablak: a program ablakon belül elhelyezkedő "gyerekablak" (pl.: Word-ben több dokumentumot nyitunk meg egyszerre)

  3. Ablak részei, használata
    • Címsáv: az ablak tetején helyezkedik el és a címét tartalmazza
    • Kis méret: az ablakot "le tudjuk tenni" a tálcára
    • Teljes méret/előző méret: az ablakot teljes/előző méretűvé tehetjük (vagy 2x kattintás a címsávon)
    • Bezárás: az ablakot bezárhatjuk
    • Szöveges menüsor: az adott alkalmazás lehetőségei közül választhatunk
    • Eszköztár: a sűrűn használt lehetőségek, kis képes noymógombok formájában jelennek meg
    • Állapotsor: az aktuális állapotot jeleníti meg (pl. szövegszerkesztőben, hogy melyik oldalon vagyunk éppen)
    • Munkaterület: az ablak azon része, ahol dolgozunk
    • Gördítősáv + csúszka: ha az ablakban annyi információ van, hogy nem fér el, akkor megjelenik a gördítősáv+csúszka

  4. Munkaasztal
    • Ikonok: nem egy program, csak mutat rá
    • Tálca: ahová elhelyezhetjük az ablakainkat

  5. Sajátgép
    • Meghajtók (A: C: D:): az operációs rendszer betűjelekkel különbözteti meg a különböző háttértárakat
      • A: - 3,5"-os hajlékonylemezes meghajtó(floppy, FDD), mérete: 1,44MiB
      • C: - Helyi lemez(merevlemez, winchester, HDD), mérete: már lassan TiB méretű
      • D: - Optikai háttértároló(CD, DVD), mérete: 650MiB(CD), 4,7GiB(DVD)
    • Mappák (könyvtárak): a fájlok rendszerezett tárolását teszi lehetővé
    • Fájlok: a háttértárolón elhelyezett, logikusan összetartozó adatok névvel ellátott halmaza

  6. Vezérlőpult
    • Képernyő, billentyűzet, egér, hangkártya beállításai
    • Programok hozzáadása és eltávolítása
    • Dátum és idő, területi és nyelvi beállítások
    • Energiatakarékossági beállítások
    • Számítógépben található eszközök beállításai
    • Internet, hálózat, tűzfal beállításai

  7. Súgó használata: F1 funkcióbillentyű hatására előhozható segítségnyújtás,

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Könyvtár létrehozás
    • Könyvtár válás
    • Könyvtár törlés

  9. Házi feladat:
    • Hol tudom beállítani a háttérképet/képernyőkímélőt?
    • Mekkora processzor van a számítógépben?


5. óra: Gyakorlás(óraterv)
2022. október 5.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Paint
    • Rajzlap méretének állítása: Kép/Attribútumok...
    • Pont: ha lenyomjuk és felengedjük a bal egérgombot a rajzlapon
    • Vonal: ha lenyomjuk(kezdőpont) és nyomva tartva a bal egérgombot elkezdjük mozgatni az egeret, ahol felengedjük az egér gombot az a végpont
    • Négyszög: úgy rajzoljuk mint a vonalat, csak itt a kezdőpont a négszög bal-felső sarka, a végpont pedig a jobb-alsó sarka
    • Kör: úgy rajzoljuk mint a vonalat, csak itt a kezdőpont a kör közepe, a kör nagysága(sugara, átmérője) pedig attól függ mennyire mozgatjuk az egeret
    • Szabadkézi rajz: az egér bal gombját nyomvatartva mozgatjuk az egeret
    • Színek: ceruza esetén a jobb egérgomb az elsődleges szín, a bal a másodlagos... ...az elsődleges és másodlagos színeket a megfelelő egérgombokkal tudjuk kiválasztani

  2. Aknakereső
    • Új játék kezdése: Játék/Új vagy rákattintunk egyet a mosolygó fejre
    • Jobb egérgomb:
      • 1. kattintás: egy zászlót tesz le, vagyis mi úgy gondoljuk hogy ott van egy akna
      • 2. kattintás: egy kérdőjelet tesz le, vagyis nem tudjuk biztosra hogy van-e ott akna
      • 3. kattintás: visszaáll eredeti állapotába
    • Bal egérgomb: hatására rálépünk az aknamező egy-egy részletére
      • Ha van ott akna, akkor vége a játéknak
      • Ha nincs ott akna, akkor a legközelebbi olyan mezőkig felderíti a detektor a mezőt, ahol már aknák is vannak a környéken
      • Ha a kattintás körül van akna akkor azok darabszáma jelenítődik meg

  3. Passziánsz: ász, kettes, hármas, négyes, ötös, hatos, hetes, nyolcas, kilences, tízes, jolie, királynő, király (váltakozva a piros illetve a fekete kártyákat kell egymásra helyezni)
    • Új játék kezdése: Játék/Leosztás
    • Bal egérgomb: ha a bal-felső sarokban lévő kártyapaklira kattintunk, akkor azok között válogathatunk
    • Dupla kattintás: ha a kártyák között találunk olyan kártyát amely sorban rápasszol a fenti 4 fiók valamelyikére, akkor kettőt kattintsunk rá
    • "Fogd és vidd"-módszer: a játékterületen megfoghatunk egy vagy több kártyát és áthelyezhetjük egy másik kártyaoszlopba

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Operációs rendszerek felülete/lehetőségei
    • Ablakok használata
    • Súgó használata

  5. Házi feladat:
    • Mi az a "Fogd és vidd"- módszer?
    • Mi az a helyi menü?


4. óra: Alapvető programok(óraterv)
2022. szeptember 28.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Pár tudományos rövid-film megtekintése

  2. Bejelentkezés a számítógépbe
    • Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy ha többen is használják ugyanazt a gépet, akkor a számítógép meg tudja különböztetni a név alapján, hogy most éppen ki használja
    • Jelszó: azért van rá szükség, hogy mások ne tudják a mondjuk elolvasni a mi leveleinket, a jelszónak olyannak kell lennie, hogy ne lehessen könnyen kitalálni, jól jegyezzük meg és másnak ne áruljuk el

  3. Alapvető programok
    • Jegyzettömb: ezzel a Szerkesztővel (Editor) csak szöveget tudunk beírni, módosítani és menteni, viszont formázni nem
    • Kalkulátor: Számológép, amellyel nem csak az alapvető műveleteket(Normál nézet), hanem akár számrendszerek közötti átváltást is végezhetünk(Tudományos nézet)
    • Intéző: a számítógépen tárolt adataink karbantartására ad lehetőséget
    • Paint: ez egy rajzolóprogram, amellyel pontot, vonalat, négyszöget, kört tudunk rajzolni, akár színesben is
    • Aknakereső: az Aknakereső lényege, hogy megjelöljük az összes aknát az aknamezőn, ebben segítségünkre lesznek az aknák számát mutató számok
    • Passziánsz: a póker kártyákat kell emelkedő sorrendbe rendezni

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás
    • ...azaz kipróbáljuk azokat a programokat, amire ezen az órán nem jutott már idő.

  5. Házi feladat:
    • Mire használjuk a Paint programot?
    • Hogyan kell játszani az Aknakeresővel?


3. óra: Perifériák használata(óraterv)
2022. szeptember 21.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Billentyűzet (klaviatúra, keyboard)
    • Esc: Escape="menekülés", általában ennek a gombnak a segítségével tudunk megszakítani egy (nem kívánt) folyamatot
    • Funkcióbillentyűk (F1-F12): F1=help=segítség(Súgó) F2..stb: alkalmazásfüggő funkciók
    • Scroll Lock: a képernyőn lévő szöveg görgetését akadályozta meg régen
    • Num Lock: a numerikus billentyűzet (billentyűzet jobb oldalán) számok és funkciók közötti váltására használatos
    • Caps Lock: olyan, mintha folyamatosan lenyomva tartanánk a Shift billentyűt
    • Print Screen: a képernyő aktuális tartalmát "lefényképezhetjük" és egy alkalmazásban felhasználhatjuk
    • Pause: =megállítás, a számítógép működését megállította régen
    • Insert: =beszúrás, szövegszerkesztőben a beszúró illetve az átíró üzemmód közötti váltásra szolgál
    • Delete: =törlés, egy kijelölt objektumot (karaktert, file-t, könyvtárat) törölhetünk, VESZÉLYES! (szövegszerkesztőben az irókurzortól jobbra eső karaktert törli)
    • Home: =otthon, haza, szövegszerkesztőben az aktuális sor elejére ugrik az írókurzor
    • End: =vége, szövegszerkesztőben az aktuális sor végére ugrik az írókurzor
    • Page Up: =lap fel, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet felfelé haladni
    • Page Down: =lap le, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet lefelé haladni
    • Tab: =tabulator, alkalmazásfüggő, szövegszerkesztőben igazításra használjuk
    • Backspace: ="visszaüreshely", szövegszerkesztőben az írókurzortól balra eső karaktert törli
    • Enter: =belépés, szövegszerkesztőben új sorba kerül az írókurzor, ha kijelölünk egy programot és lenyomjuk, akkor a program elindul, FONTOS billentyű!
    • Shift: =eltolás, ha lenyomjuk mondjuk az "a"-betűvel együtt, akkor nagy "A"-betűt kapunk... ...ha lenyomjuk az "5"-ös billentyűvel, akkor "%"-ot kapunk
    • Alt: ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
    • Alt Gr: ha például lenyomjuk a "v" billentyűvel, akkor "@" kapunk... ...ha az "x"-el, akkor "#"-et
    • Ctrl (Control): ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
    • Space: szövegszerkesztőben egy üres helyet tehetünk (mondjuk két szó közé)
    • Kurzormozgató billentyűk: az írókurzort helyezhetjünk el vele
    • +Start: a START menüt nyitja meg
    • +Helyi menü: hatása ugyanaz, mintha kijelölnénk egy objektumot és megnyomnánk az egér jobb gombját egyszer

  2. Egér (mouse)
    • Egyszeri kattintás (bal): kijelölés
    • Kétszeri kattintás (bal): file-okon, mappákon átnevezés
    • Dupla kattintás (bal): indítás
    • Egyszeri kattintás (jobb): helyi menü (=egy adott helyhez kötött dinamikus menü)
    • Görgő: egy ablakon belül, annak tartalmát tudjuk "görgetni" a képernyőn

  3. Képernyő (Monitor)
    • Színek
    • Fényerő
    • Méretezés

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Programok indítása
    • Paint, Kalkulátor, Jegyzettömb, Intéző, Aknakereső, Passziánsz

  5. Házi feladat:
    • Mire használjuk az Enter billentyűt?
    • Hogy írunk nagybetűt?
    • Hogy tudunk @ (et-jelet) írni?


2. óra: Egészségnevelés(óraterv)
2022. szeptember 14.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. A számítógép ergonómikus elhelyezése
    • Ablakok: jobbkezeseknél balra, balkezeseknél jobbra legyen az ablak
    • Megvilágítás: a munkaasztalra írányított, szórt fényt alkalmazzunk
    • Fal: fehér
    • Padló: sötét
    • Székek: állítható magasságúak
    • Zaj: hangszigetelés
    • TCO: 1995-ben egy svéd cég kidolgozta az ergonómiai elvárásokat
    • Monotonitás: ismétlődő tevékenységek csökkentése
    • Szünetek: 50 percenként 10 percre álljuk fel a géptől

  2. Hardver ergonómia
    • Billentyűzet: csuklótámasszal ellátott billenytűzet
    • Egér: tenyérbe símuló, kényelmes egeret válasszunk
    • Monitor: a faltól legalább 20cm-re helyezzük el, szemmagasságban

  3. Szoftver ergonómia
    • Megbízhatóság: a program azt csinálja, amit elvárunk tőle
    • Könnyű kezelhetőség: súgók, áttekinthető képernyő
    • Felhasználóbarát: adaptív felhasználói felület
    • Karbantarthatóság

  4. Számítógép főbb részei:
    • Gépház: alaplap, processzor, memória, FDD, HDD, stb.
    • Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT

  5. Perifériák csoportosítása:
    1. Beviteli perifériák:
      • Egér: mechanikus, optikai, hanyattegér(trackball)
      • Billentyűzet: 101 billentyűs, 102 billentyűs
      • Joystick: botkar
      • Gamepad: játékvezérlő
      • Scanner: kézi, síkágyas
      • Mikrofon: hang felvétele
    2. Kiviteli perifériák:
      • Nyomtató: mátrix, tintasugaras, lézer
      • Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT
      • Hangszoró: hang kiadása

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Billentyűzet használata
    • Egér használata
    • Monitor beállításai

  7. Házi feladat:
    • Mi az a hardver?
    • Mi az a szoftver?


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2022. szeptember 7.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\4OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Ergonómia
    • Számítógép fő részei
    • Perifériák csoportosítása

  7. Házi feladat:
    • Ki milyen számítógéphez csatlakoztatható eszközöket ismer?
    • Gyűjts össze minél többet!