36. óra: Év végi összefoglalás(óraterv)
2023. június 14.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- I. félévi összefoglalás
- Átnézzük mit vettünk az első félévben
- Gyakorló feladatokat oldunk meg
- Aki javítani szeretne, az megteheti!
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Házi feladat:
- Mit vettünk a második félévben?
35. óra: Manó Informatika - 8. fejezet(óraterv)
2023. június 7.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Billentyűzet-gyakorló
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Házi feladat:
- Mire jó egy multimédiás CD?
34. óra: Manó Informatika - 7. fejezet(óraterv)
2023. május 31.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Logikai feladatok
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
33. óra: Manó Informatika - 6. fejezet(óraterv)
2023. május 24.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Nyomtatók
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
32. óra: Manó Informatika - 5. fejezet(óraterv)
2023. május 17.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Optikai háttértárolók
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
31. óra: Manó Informatika - 4. fejezet(óraterv)
2023. május 10.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Perifériák
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
30. óra: Manó Informatika - 3. fejezet(óraterv)
2023. május 3.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Mágneses háttértárolók
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
29. óra: Manó Informatika - 2. fejezet(óraterv)
2023. április 26.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Az ablak részei
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
28. óra: Manó Informatika - 1. fejezet(óraterv)
2023. április 19.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Manó Informatika - multimédiás CD, játékos tanulás
- Bejelentkezés
- A számítógépek története
- Egérhasználat
- A fejezet végén jutalomjáték
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
27. óra: Könyvtárlátogatás(óraterv)
2023. április 12.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Könyvtárlátogatás
- Ellátogatunk a helyi könyvtárba.
- Megnézzük, hogy milyen lehetőségeink vannak egy könyvtárban.
- Megtanuljuk, hogy hogyan tájékozódjunk a könyvtárban.
- Megtudakoljuk, hogy mi a feltétele, hogy kikölcsönözzünk egy könyvet.
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Manó Informatika (multimédiás CD, játékos tanulás)
- Házi feladat:
- Aki csak tud az hozzon fülhallgatót!
26. óra: Könyv, újságok(óraterv)
2023. április 5.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- A könyv főbb részei
- Könyvborító
- Védőborító: védi a kötéstáblát és a figyelem felkeltésére szolgál.
- Kötéstábla: megtaláljuk a szerző nevét és a könyv címét.
- Kötött könyv: amikor a könyvnek kemény kötése van.
- Fűzött könyv: amikor a könyvnek puha kötése van.
- Gerinc
- Fülszöveg: ismertetés a szerzőről, a könyvről, kedvcsináló az olvasáshoz.
- Könytest (belső rész)
- Védőlap
- Előzéklap
- Címlap: tartalmazza a könyv legfontosabb adatait.
- Kolofon: kiadói, nyomdai adatokat közöl. A címlap hátoldalán vagy az utolsó oldalon található.
- Számozott oldalak
- Előszó: a könyv megjelenésének körülményeiről ad tájékoztatást.
- Bevezetés: a szerzőtől származik, elősegíti a téma megértését.
- Fejezetek
- Utószó: a szerző művel kapcsolatos közése. Ismeretközlő vagy szépirodalmi alkotás végén található.
- Tartalomjegyzék: megmutatja a mű felépítését.
- Mellékletek, táblák: azokat az információkat tartalmazza, amelyet a szerző fontosnak tart, de nem akart a szövegben elhelyezni. (táblázatok, ábrák)
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Tájékozódás a könyvtárban
- Házi feladat:
- Milyen részekből épül fel a könyv? (most már tudni kell)
25. óra: Gyakorlás(óraterv)
2023. március 29.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Gyakorlás
- Eddigi órák anyagainak áttekintése.
- Elmaradások pótlása:
- Akinek még mindig nincs e-mail címe, annak létrehozunk.
- Aki egyik előző órán nem értett meg valamit, azt újra átbeszéljük
- Maradék időben:
- Érdekes és hasznos weboldalak megtekintése.
- Internetes keresési feladatok megoldása.
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Könyv részei
- Számítógépes szakújságok bemutatása
- Házi feladat:
- Milyen részekből épül fel a könyv? (utánna kell nézni)
24. óra: Eljárások(óraterv)
2023. március 22.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Eljárás: egy névvel azonosított utasítássorozat.
- A nevének utalnia kell az általa végrehajtott műveletre.
- Tollatle utasítás
- A parancs kiadása utána a teknősbéka húz csíkot maga után.
- Tollatfel utasítás
- A parancs kiadása utána a teknősbéka NEM húz csíkot maga után.
- Tollszín! utasítás
- A parancs kiadása utána a teknősbéka egy megadott színű csíkot húz maga után.
- Tölt utasítás
- A parancs kiadása utána a teknősbéka kitölti azt a zárt alakzatot, amelyben éppen elhelyezkedik.
- Ház eljárás
- Rajzolunk egy szabályos négszöget.
- Rajzolunk egy szabályos háromszöget a négszögre.
- Rajzolunk egy ablakot és egy ajtót a négyszögbe.
- Kitöltjük piros színnel a háromszöget.
- Falu eljárás
- A Ház eljárás többszöri végrehajtásával.
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Írányított vagy önálló feladatmegoldás
- Házi feladat:
23. óra: Betűk rajzolása(óraterv)
2023. március 8.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Betűket rajzolunk a teknőccel!
- Kiír utasítás
- A parancssorban jelenik meg a kiírandó szöveg!
- Címke utasítás
- A rajzlapon jelenik meg a kiírandó szöveg!
- Következő óra anyagának ismertetése:
- "Tollatle", "Tollatfel", "Tollszín!", "Tölt"
- "ház"-eljárás --> "falu"
- Házi feladat:
- Hogyan lehetne rajzolni H betűt? Írd le a lépéseit!
22. óra: Egyszerű ábrák rajzolása(óraterv)
2023. március 1.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Szöveges algoritmus leírás
- Valamit meg szeretnénk oldani a számítógéppel!
- Megfogalmazzuk emberi nyelven, hogy mit szeretnénk megcsináltatni a számítógéppel!
- Megnézzük hogy hogyan tudnánk átfordítani a mi nyelvünket a számítógép által megértett nyelvre!
- Leírjuk a számítógép nyelvén amit meg szeretnénk oldatni vele!
- pl.: egy szabályos négyszög rajzolása
- Négyzet rajzolása
- Előre 100
- Jobbra 90
- Előre 100
- Jobbra 90
- Előre 100
- Jobbra 90
- Előre 100
- Jobbra 90
- Háromszög rajzolása
- Balra 90
- Előre 100
- Jobbra 120
- Előre 100
- Jobbra 120
- Előre 100
- Balra 150
- Kör rajzolása
- Következő óra anyagának ismertetése:
- I, T, V, E, stb.
- "Kiír", "Cimke" bemutatása
- Házi feladat:
- Hogyan lehet rövidíteni a teknősbékának kiadott parancsokat (utasításokat)?
21. óra: IMAGINE - Alapok(óraterv)
2023. február 22.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Teknősbéka mozgatása
- Előre: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Előre 100) akkor a teknősbéka előre megy annyi egységet, amennyit megadtunk!
- Hátra: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Hátra 100) akkor a teknősbéka hátra megy (tolat) annyi egységet, amennyit megadtunk! (a teknősbéka feje ugyanúgy előre néz)
- Balra: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Balra 90) akkor a teknősbéka balra fordul annyi fokot, amennyit megadtunk! (a teknősbéka feje az adott irányba fog nézni)
- Jobbra: ha az utasítás után megadunk egy paramétert (pl.: Jobbra 90) akkor a teknősbéka jobbra fordul annyi fokot, amennyit megadtunk! (a teknősbéka feje az adott irányba fog nézni)
- Labirintusból való kitalálás
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Szöveges algoritmus leírás
- Négyszög, háromszög, kör rajzolása
- "Törölképernyő", "Haza" utasítások
- Házi feladat:
- Ha a teknősbéka feje jobbra néz, és én kiadom a "Balra 90" parancsot, akkor mi történik?
20. óra: Gyakorlás(óraterv)
2023. február 15.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Gyakorlás
- Irányított vagy önálló feladatmegoldás az előző órák anyagai alapján
- Következő óra anyagának ismertetése:
- IMAGINE felületének bemutatása
- Demonstrációk megtekintése
- "Előre", "Hátra", "Jobbra", "Balra"
- Labirintusból való kitalálás
- Házi feladat:
- Mi az a teknősbéka grafika?
19. óra: Geometriai transzformációk(óraterv)
2023. február 8.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Gyakorló feladatok
- Pillangó --> tükrözés
- Forgó --> forgatás
- Tengerész --> nagyítás, kicsinyítés
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Írányított vagy önálló feladatmegoldás
- Házi feladat:
- Hogyan lehet méretarányosan kicsinyíteni egy rajzot?
18. óra: Vágólap használata(óraterv)
2023. február 1.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Vágólap
- Kijelölés: mindenekelőtt ki kell jelölnünk azt a rajzrészletet, amivel majd csinálunk valamit.
- Másolás: másolás hatására a kijelölt rész a vágólapra kerül (de az eredeti helyén is megmarad)
- Kivágás: kivágás hatására a kijelölt rész a vágólapra kerül (és az eredeti helyéről eltűnik)
- Beillesztés: beillesztés hatására a vágólap tartalma az aktuális helyre kerül (ahol a kurzor van)
- Gyakorló feladatok
- Vitorlás
- Torta
- Csónak
- Vizitáj
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Nagyítás
- Kicsinyítés
- Tükrözés
- Forgatás
- Házi feladat:
- Milyen kijelölési módók vannak a Paint-ban?
17. óra: Elemi alakzatok rajzolása(óraterv)
2023. január 25.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Elemi alakzatok
- Pont: jellemzi a helye és a színe
- Vonal: jellemzi a két végpontja, színe és a vastagsága
- Négyszög: jellemzi a bal-felső illetve a jobb-alsó sarokpontja, színe és a vastagsága
- Kör: jellemzi a középpontja, sugara, színe és a vastagsága
- Gyakorló feladatok
- Színes sátor (megnyitjuk az előző órán készített sátrat, és díszítjük)
- Csukott sátor (átrajzoljuk a színes sátrat és elmentjük más néven)
- Szekrény
- Minta
- Kép mentése más néven
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Kijelölés
- Másolás
- Kivágás
- Beillesztés
- Házi feladat:
- Milyen elemi alakzatokat lehet rajzolni a Paint-el?
16. óra: Paint - Alapok(óraterv)
2023. január 18.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Paint
- Szerszámkészlet: ahol kiválaszthatjuk azt amit rajzolni szeretnénk.
- Paletta: ahol kiválaszthatjuk az elsődleges (bal egérgomb) illetve a másodlagos (jobb egérgomb) rajzolószínt.
- Gyakorló feladatok
- Piramis
- Sátor
- Kép mentése
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Pont
- Vonal
- Négyszög
- Kör
- Színezés
- Házi feladat:
- Hogyan lehet kiválasztani az elsődleges illetve a másodlagos rajzolószínt?
15. óra: Gyakorlás(óraterv)
2023. január 11.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Gyakorlás
- Akinek még nincs e-mail címe, annak létrehozunk!
- Küldünk egymásnak e-maileket
- Válaszolunk e-mail-re
- Továbbküldünk e-maileket
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Paint felületének bemutatása
- Lehetőségek ismertetése
- Kép tulajdonságainak beállítása
- Kép mentése / megnyitása
- Házi feladat:
14. óra: Levelezés(óraterv)
2022. december 14.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Levél küldése
- Címzett: mindig kötelező megadni annak az e-mail címét, akinek levelet akarunk írni
- Tárgy: illik megadni röviden, hogy miről szól a levél
- Levél: ne írjunk csupa nagybetűkkel, ne formázzuk a szöveget, használjunk emotikonokat!
- Elküldött üzenetek: a "Küldés" gomb megnyomása után az elküldött levelek ide kerülnek
- Levél fogadása
- Beérkezett üzenetek: azok az üzenetek kerülnek ide, amelyeket nekünk küldtek
- Gyakorlat
- Mindenki küld levelet mindenkinek
- Válasz: ekkor a levél tárgya egy "Re:"-előtaggal bővül és az üzenetrészben az eredeti üzenet szerepel
- Továbbküldés: ekkor a levél tárgya egy "Fw:"-előtaggal bővül...
- Címjegyzék: ebben tárolhatjuk e-mail címeinket
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Irányított vagy önálló feladatmegoldás
- Házi feladat:
- Mivel egészül ki a levél tárgya, ha válaszlevelet írunk?
13. óra: Az e-mail részei(óraterv)
2022. december 7.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Online levelező rendszerek
- Online: az az állapot, amikor kapcsolatban vagyunk az internettel
- Levelező rendszer: biztosítja levelek írását, küldését, fogadását, törlését, stb.
- Freemail: www.freemail.hu
- Citromail: www.citromail.hu
- E-mail létrehozása
- Elektronikus levél részei
- Címzett: mindenféleképpen szükséges megadni annak a címét, akinek levelet írunk
- Tárgy: röviden tartalmazza, hogy miről szól a levél
- Maga az üzenet: a levelünkhöz mellékleteket is csatolhatunk(képet, hangot, videót, stb.)
- Regisztráció
- Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy azonosítani tudjanak bennünket
- Jelszó: azért kell, hogy más ne tudja elolvasni a leveleinket, általában 5-10 karakter hosszú
- Statisztikai adatok: születési év, érdeklődési kör, stb. felmérik, hogy az internethasználóknak milyen szokásaik vannak
- Ellenőrző kód: ezekkel a kódokkal szűrik ki az illetéktelen hozzáférést, például internetes robotok ellen véd
- Levelezés alapvető szabályai
- A levél tárgyát illik megadni: néhány levelezőrendszer reklamál is ha nem adjuk meg
- A levelet illik balra igazítva megírni: nem tudhatjuk hogy a túloldalon a levelezőrendszer mit képes megjeleníteni, ezért nem formázzuk a leveleket
- Nem illik nagybetűkkel írni: kiabálásnak minősül
- Emotikonok: kis ikonok, melyekkel érzelmeket fejezhetünk ki
- A fejünket a bal vállunkra hajtva nézzük a következő kis rajzokat
- Mosolygás: :) , :-)
- Rosszkedv: :( , :-(
- Kacsintás: ;) , ;-)
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Levélküldés, levélfogadás
- Házi feladat:
- Mik azok az emotikonok és mire jók?
12. óra: Internet - keresés(óraterv)
2022. november 30.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Tematikus keresés: a keresésnek az a módja, amikor nem egy-egy tárgyszóra, hanem valamilyen
témakörre, majd azon belül szűkebb témakörre, majd azon belül még szűkebb témakörre, és így tovább
keresünk.
- Kulcsszavas keresés: amikor nem ismerjük a keresett oldal címét, akkor érdemes használni
a szabadszavas keresési lehetőséget biztosító keresőket.
- Google: www.google.hu
- AltaVizsla: www.altavizsla.hu
- Keresési feltétel: ahol megadhatunk egy vagy több szót vagy kifejezést, amit keresünk
- OR: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol előfordul a szavak VALAMELYIKE
- AND: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol előfordul a szavak MINDEGYIKE
- NOT: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol NEM fordul elő egy vagy több szó
- NEAR: amikor olyan oldalakat keresünk, ahol pl 2 szó egymáshoz KÖZEL helyezkedik el (10 szó távolságon belül)
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Online levelezőrendszerek
- E-mail létrehozása
- Levelezés alapvető szabályai
- Emotikonok
- Házi feladat:
- Mi a különbség az tematikus és a kulcsszavas keresés között?
11. óra: Internet - alapok(óraterv)
2022. november 23.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Internet: számítógépek összekapcsolt hálózata
- WWW: World Wide Web - Világméretű hálózat - az internet egy szolgáltatása
- Netikett
- A hálózat használatának szabályait írja le
- Az interneten követendő szabályok összessége
- Illemkódex
- A Netikell szabályai ellen vetőkkel szemben a hálózati közösség együttesen lép fel
- Néhány weboldal megtekintése
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Tematikus keresők
- Kulcsszavas keresők
- Házi feladat:
- Mi a különbség az internet és a WWW között?
10. óra: Gyakorlás(óraterv)
2022. november 16.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Gyakorlás
- Operációs rendszerek: Windows, Linux
- Mappák: létrehozás, átnevezés, másolás
- File-ok: létrehozás, átnevezés, másolás
- Következő óra anyagának ismertetése:
- WWW
- Netikett
- Néhány weboldal megtekintése
- Házi feladat:
- Windows-t vagy Linuxot használnál?
9. óra: Extra lehetőségek(óraterv)
2022. november 9.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Intéző
- Intéző feladata: adatok karbantartása, file-ok másolása, törlése, formázás
- Intéző felületének bemutatása: címsáv, szöveges menüsor, eszköztár, böngészősáv
- CD/DVD írás
- CD-R: csak egyszer írható CD lemez
- CD-RW: többször is írható CD lemez
- DVD-R: csak egyszer írható DVD lemez
- DVD+R: csak egyszer írható DVD lemez
- DVD-RW: többször is írható DVD lemez
- DVD+RW: többször is írható DVD lemez
- Single-layer: egy oldalas, egy rétegű DVD lemez (4.7GiB)
- Double-layer: egy oldalas, két rétegű DVD lemez (8.5GiB)
- Service packs
- Szervíz csomag vagy javítócsomag
- Rendszerhibák javítása
- Új dolgok implementálása
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Házi feladat:
8. óra: File-ok(óraterv)
2022. október 26.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- File (=fájl, állomány): logikailag összetartozó adatok, névvel ellátott csoportja
- File-elnevezések: régen 8 karakter hosszú lehetett, manapság kb. 250
- File-kiterjesztések: régen 3 karakter hosszú lehetett, manapság névvel együtt kb. 250
- File-típusok: alkalmazás (.exe), szöveges (.txt, .doc, .pdf), kép (.bmp, .jpg), zene (.wav, .mp3), video (.wmv, .avi, .mpg)
- File-műveletek
- File létrehozás (mentés): Fájl/Mentés vagy Fájl/Mentés másként...
- File megtekintés (megnyitás): Fájl/Megnyitás...
- File másolás: egérrel megfogjuk, miközben lenyomva tartjuk a Ctrl-billentyűt
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Intéző
- CD írás
- Service packs
- Házi feladat:
7. óra: Mappa-hierarchia(óraterv)
2022. október 19.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Mappa (=könyvtár, dosszié): adataink rendszerezett tárolását teszi lehetővé
- Főkönyvtár: a könyvtár-hierarchia kiinduló pontja
- Alkönyvtár: egy könyvtárból elágazó könyvtár
- Útvonal: könyvtárak sorozata, mely elvezet egyik könyvtártól egy másikig
- Műveletek mappákkal
- Mappa létrehozása: Helyi menü/Új/Mappa vagy Fájl/Új/Mappa
- Mappa váltása: kétszeres kattintás a könyvtáron, vagy a Vissza gomb
- Mappa törlése: Delete gomb --> Lomtár
- Következő óra anyagának ismertetése:
- File elnevezések
- File kiterjesztések
- File típusok: alkalmazás, adat
- File műveletek: létrehozás, módosítás (társítás), másolás
- Házi feladat:
- Miért van szükség mappákra?
6. óra: Operációs rendszer(óraterv)
2022. október 12.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Operációs rendszer: az operációs rendszer lehetővé teszi a programok végrehajtását, a számítógép erőforrásainak elosztását, biztosítja a felhasználó és a számítógép közötti kommunikációt
- Ablaktípusok
- Program ablak: ha egy alkalmazást elindítunk, egy ilyen ablak jelenik meg
- Párbeszéd ablak: a számítógép tőlünk vár valamilyen információt, az ablakon az OK, a MÉGSEM, esetenként az ALKALMAZ nyomogombbal
- Másodlagos ablak: a program ablakon belül elhelyezkedő "gyerekablak" (pl.: Word-ben több dokumentumot nyitunk meg egyszerre)
- Ablak részei, használata
- Címsáv: az ablak tetején helyezkedik el és a címét tartalmazza
- Kis méret: az ablakot "le tudjuk tenni" a tálcára
- Teljes méret/előző méret: az ablakot teljes/előző méretűvé tehetjük (vagy 2x kattintás a címsávon)
- Bezárás: az ablakot bezárhatjuk
- Szöveges menüsor: az adott alkalmazás lehetőségei közül választhatunk
- Eszköztár: a sűrűn használt lehetőségek, kis képes noymógombok formájában jelennek meg
- Állapotsor: az aktuális állapotot jeleníti meg (pl. szövegszerkesztőben, hogy melyik oldalon vagyunk éppen)
- Munkaterület: az ablak azon része, ahol dolgozunk
- Gördítősáv + csúszka: ha az ablakban annyi információ van, hogy nem fér el, akkor megjelenik a gördítősáv+csúszka
- Munkaasztal
- Ikonok: nem egy program, csak mutat rá
- Tálca: ahová elhelyezhetjük az ablakainkat
- Sajátgép
- Meghajtók (A: C: D:): az operációs rendszer betűjelekkel különbözteti meg a különböző háttértárakat
- A: - 3,5"-os hajlékonylemezes meghajtó(floppy, FDD), mérete: 1,44MiB
- C: - Helyi lemez(merevlemez, winchester, HDD), mérete: már lassan TiB méretű
- D: - Optikai háttértároló(CD, DVD), mérete: 650MiB(CD), 4,7GiB(DVD)
- Mappák (könyvtárak): a fájlok rendszerezett tárolását teszi lehetővé
- Fájlok: a háttértárolón elhelyezett, logikusan összetartozó adatok névvel ellátott halmaza
- Vezérlőpult
- Képernyő, billentyűzet, egér, hangkártya beállításai
- Programok hozzáadása és eltávolítása
- Dátum és idő, területi és nyelvi beállítások
- Energiatakarékossági beállítások
- Számítógépben található eszközök beállításai
- Internet, hálózat, tűzfal beállításai
- Súgó használata: F1 funkcióbillentyű hatására előhozható segítségnyújtás,
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Könyvtár létrehozás
- Könyvtár válás
- Könyvtár törlés
- Házi feladat:
- Hol tudom beállítani a háttérképet/képernyőkímélőt?
- Mekkora processzor van a számítógépben?
5. óra: Gyakorlás(óraterv)
2022. október 5.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Paint
- Rajzlap méretének állítása: Kép/Attribútumok...
- Pont: ha lenyomjuk és felengedjük a bal egérgombot a rajzlapon
- Vonal: ha lenyomjuk(kezdőpont) és nyomva tartva a bal egérgombot elkezdjük mozgatni az egeret, ahol felengedjük az egér gombot az a végpont
- Négyszög: úgy rajzoljuk mint a vonalat, csak itt a kezdőpont a négszög bal-felső sarka, a végpont pedig a jobb-alsó sarka
- Kör: úgy rajzoljuk mint a vonalat, csak itt a kezdőpont a kör közepe, a kör nagysága(sugara, átmérője) pedig attól függ mennyire mozgatjuk az egeret
- Szabadkézi rajz: az egér bal gombját nyomvatartva mozgatjuk az egeret
- Színek: ceruza esetén a jobb egérgomb az elsődleges szín, a bal a másodlagos... ...az elsődleges és másodlagos színeket a megfelelő egérgombokkal tudjuk kiválasztani
- Aknakereső
- Új játék kezdése: Játék/Új vagy rákattintunk egyet a mosolygó fejre
- Jobb egérgomb:
- 1. kattintás: egy zászlót tesz le, vagyis mi úgy gondoljuk hogy ott van egy akna
- 2. kattintás: egy kérdőjelet tesz le, vagyis nem tudjuk biztosra hogy van-e ott akna
- 3. kattintás: visszaáll eredeti állapotába
- Bal egérgomb: hatására rálépünk az aknamező egy-egy részletére
- Ha van ott akna, akkor vége a játéknak
- Ha nincs ott akna, akkor a legközelebbi olyan mezőkig felderíti a detektor a mezőt, ahol már aknák is vannak a környéken
- Ha a kattintás körül van akna akkor azok darabszáma jelenítődik meg
- Passziánsz: ász, kettes, hármas, négyes, ötös, hatos, hetes, nyolcas, kilences, tízes, jolie, királynő, király (váltakozva a piros illetve a fekete kártyákat kell egymásra helyezni)
- Új játék kezdése: Játék/Leosztás
- Bal egérgomb: ha a bal-felső sarokban lévő kártyapaklira kattintunk, akkor azok között válogathatunk
- Dupla kattintás: ha a kártyák között találunk olyan kártyát amely sorban rápasszol a fenti 4 fiók valamelyikére, akkor kettőt kattintsunk rá
- "Fogd és vidd"-módszer: a játékterületen megfoghatunk egy vagy több kártyát és áthelyezhetjük egy másik kártyaoszlopba
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Operációs rendszerek felülete/lehetőségei
- Ablakok használata
- Súgó használata
- Házi feladat:
- Mi az a "Fogd és vidd"- módszer?
- Mi az a helyi menü?
4. óra: Alapvető programok(óraterv)
2022. szeptember 28.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Pár tudományos rövid-film megtekintése
- Bejelentkezés a számítógépbe
- Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy ha többen is használják ugyanazt a gépet, akkor a számítógép meg tudja különböztetni a név alapján, hogy most éppen ki használja
- Jelszó: azért van rá szükség, hogy mások ne tudják a mondjuk elolvasni a mi leveleinket, a jelszónak olyannak kell lennie, hogy ne lehessen könnyen kitalálni, jól jegyezzük meg és másnak ne áruljuk el
- Alapvető programok
- Jegyzettömb: ezzel a Szerkesztővel (Editor) csak szöveget tudunk beírni, módosítani és menteni, viszont formázni nem
- Kalkulátor: Számológép, amellyel nem csak az alapvető műveleteket(Normál nézet), hanem akár számrendszerek közötti átváltást is végezhetünk(Tudományos nézet)
- Intéző: a számítógépen tárolt adataink karbantartására ad lehetőséget
- Paint: ez egy rajzolóprogram, amellyel pontot, vonalat, négyszöget, kört tudunk rajzolni, akár színesben is
- Aknakereső: az Aknakereső lényege, hogy megjelöljük az összes aknát az aknamezőn, ebben segítségünkre lesznek az aknák számát mutató számok
- Passziánsz: a póker kártyákat kell emelkedő sorrendbe rendezni
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Gyakorlás
- ...azaz kipróbáljuk azokat a programokat, amire ezen az órán nem jutott már idő.
- Házi feladat:
- Mire használjuk a Paint programot?
- Hogyan kell játszani az Aknakeresővel?
3. óra: Perifériák használata(óraterv)
2022. szeptember 21.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Billentyűzet (klaviatúra, keyboard)
- Esc: Escape="menekülés", általában ennek a gombnak a segítségével tudunk megszakítani egy (nem kívánt) folyamatot
- Funkcióbillentyűk (F1-F12): F1=help=segítség(Súgó) F2..stb: alkalmazásfüggő funkciók
- Scroll Lock: a képernyőn lévő szöveg görgetését akadályozta meg régen
- Num Lock: a numerikus billentyűzet (billentyűzet jobb oldalán) számok és funkciók közötti váltására használatos
- Caps Lock: olyan, mintha folyamatosan lenyomva tartanánk a Shift billentyűt
- Print Screen: a képernyő aktuális tartalmát "lefényképezhetjük" és egy alkalmazásban felhasználhatjuk
- Pause: =megállítás, a számítógép működését megállította régen
- Insert: =beszúrás, szövegszerkesztőben a beszúró illetve az átíró üzemmód közötti váltásra szolgál
- Delete: =törlés, egy kijelölt objektumot (karaktert, file-t, könyvtárat) törölhetünk, VESZÉLYES! (szövegszerkesztőben az irókurzortól jobbra eső karaktert törli)
- Home: =otthon, haza, szövegszerkesztőben az aktuális sor elejére ugrik az írókurzor
- End: =vége, szövegszerkesztőben az aktuális sor végére ugrik az írókurzor
- Page Up: =lap fel, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet felfelé haladni
- Page Down: =lap le, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet lefelé haladni
- Tab: =tabulator, alkalmazásfüggő, szövegszerkesztőben igazításra használjuk
- Backspace: ="visszaüreshely", szövegszerkesztőben az írókurzortól balra eső karaktert törli
- Enter: =belépés, szövegszerkesztőben új sorba kerül az írókurzor, ha kijelölünk egy programot és lenyomjuk, akkor a program elindul, FONTOS billentyű!
- Shift: =eltolás, ha lenyomjuk mondjuk az "a"-betűvel együtt, akkor nagy "A"-betűt kapunk... ...ha lenyomjuk az "5"-ös billentyűvel, akkor "%"-ot kapunk
- Alt: ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
- Alt Gr: ha például lenyomjuk a "v" billentyűvel, akkor "@" kapunk... ...ha az "x"-el, akkor "#"-et
- Ctrl (Control): ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
- Space: szövegszerkesztőben egy üres helyet tehetünk (mondjuk két szó közé)
- Kurzormozgató billentyűk: az írókurzort helyezhetjünk el vele
- +Start: a START menüt nyitja meg
- +Helyi menü: hatása ugyanaz, mintha kijelölnénk egy objektumot és megnyomnánk az egér jobb gombját egyszer
- Egér (mouse)
- Egyszeri kattintás (bal): kijelölés
- Kétszeri kattintás (bal): file-okon, mappákon átnevezés
- Dupla kattintás (bal): indítás
- Egyszeri kattintás (jobb): helyi menü (=egy adott helyhez kötött dinamikus menü)
- Görgő: egy ablakon belül, annak tartalmát tudjuk "görgetni" a képernyőn
- Képernyő (Monitor)
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Programok indítása
- Paint, Kalkulátor, Jegyzettömb, Intéző, Aknakereső, Passziánsz
- Házi feladat:
- Mire használjuk az Enter billentyűt?
- Hogy írunk nagybetűt?
- Hogy tudunk @ (et-jelet) írni?
2. óra: Egészségnevelés(óraterv)
2022. szeptember 14.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- A számítógép ergonómikus elhelyezése
- Ablakok: jobbkezeseknél balra, balkezeseknél jobbra legyen az ablak
- Megvilágítás: a munkaasztalra írányított, szórt fényt alkalmazzunk
- Fal: fehér
- Padló: sötét
- Székek: állítható magasságúak
- Zaj: hangszigetelés
- TCO: 1995-ben egy svéd cég kidolgozta az ergonómiai elvárásokat
- Monotonitás: ismétlődő tevékenységek csökkentése
- Szünetek: 50 percenként 10 percre álljuk fel a géptől
- Hardver ergonómia
- Billentyűzet: csuklótámasszal ellátott billenytűzet
- Egér: tenyérbe símuló, kényelmes egeret válasszunk
- Monitor: a faltól legalább 20cm-re helyezzük el, szemmagasságban
- Szoftver ergonómia
- Megbízhatóság: a program azt csinálja, amit elvárunk tőle
- Könnyű kezelhetőség: súgók, áttekinthető képernyő
- Felhasználóbarát: adaptív felhasználói felület
- Karbantarthatóság
- Számítógép főbb részei:
- Gépház: alaplap, processzor, memória, FDD, HDD, stb.
- Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT
- Perifériák csoportosítása:
- Beviteli perifériák:
- Egér: mechanikus, optikai, hanyattegér(trackball)
- Billentyűzet: 101 billentyűs, 102 billentyűs
- Joystick: botkar
- Gamepad: játékvezérlő
- Scanner: kézi, síkágyas
- Mikrofon: hang felvétele
- Kiviteli perifériák:
- Nyomtató: mátrix, tintasugaras, lézer
- Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT
- Hangszoró: hang kiadása
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Billentyűzet használata
- Egér használata
- Monitor beállításai
- Házi feladat:
- Mi az a hardver?
- Mi az a szoftver?
1. óra: Bevezetés(óraterv)
2022. szeptember 7.{szerda} 6. óra{12:40-13:25}
- Bemutatkozás:
Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com
- Számítógép használati rend:
- A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
- A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
- A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
- Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
- A teremben enni, inni nem szabad!
- A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
- Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
- Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!
- Elvárások ismertetése:
http://informatikaora.uw.hu
- Saját könyvtár létrehozása:
C:\INFORMATIKA\4OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev
- Szakkörökre történő felíratkozás:
- Következő óra anyagának ismertetése:
- Ergonómia
- Számítógép fő részei
- Perifériák csoportosítása
- Házi feladat:
- Ki milyen számítógéphez csatlakoztatható eszközöket ismer?
- Gyűjts össze minél többet!
|