Tolo
 

EPIDAVROSZ

Az Argolis megyében található Epidavros városa már i.e. VII. században lakott volt. A legenda szerint itt született Apollón fia Aszklépiosz, aki gyógyításáról volt híres.

Asklepios

Asklepios botja
A halandó orvost Zeusz tette meg istenséggé, jutalmul azért, hogy megmentett egy beteget az alvilágtól. Szentélye a város mellett épült fel, és kellemes klímájával és bővizű forrásaival a legnépszerűbb gyógyító központ volt az ókori világban. A várost a körülötte lévő területtel együtt Epidauria-nak hívták, és független volt egészen a római korig. Működése i.e. V. századtól egészen a római kor végéig tartott. Története során többször is feldúlták és kifosztották a szentélyt. I.e. 86-ban a római hadvezér, Sulla megfosztotta kincseitől, majd néhány év múlva kilikiai kalózok dúlták fel a helyet. A II. században a szétrombolt épületeket helyreállították és a szentély ismét régi fényében tündökölhetett. 395-ben azonban a gótok ismét kifosztották majd 426-ban II. Theodosius császár végleg bezáratta a gyógyító központot. Az enyészeté lett szentélyt két jelentős földrengés is tovább pusztította 522-ben és 551-ben. Egészen az 1879-1928 közötti ásatásokig pihent békésen ez a különleges épületegyüttes.
Aszklépiosz szentélyét i.e. 380-375 között építették Theodotos tervei alapján. A timpanon szobrai Timotheos (athéni államférfi és tengeri hadvezér; Kononnak fia, Isokrates tanítványa) faragványai, míg Aszklépiosz arannyal és elefántcsonttal borított szobra a parosi Thraszimedesz munkája. Aszklépioszt rendszerint kezében botot tartva, kutyával és kígyóval az oldalán ábrázolták templomában. Mindezek a természetes bölcsességet jelképezik. A templom mellett i.e. 360-330 között épült fel a Tholosz, a kör alakú oszlopcsarnok, melyet Polükleitosz tervezett. Sajnos eredeti funkcióját nem ismerjük. Koncentrikus járataiban a szent kígyókat tartották , vagy a szentély papjai tartották rítusaikat. Ma már csak romjai láthatóak.
A templomtól és a Tholostól északra található az Enkoimitrion, ahol a betegek megtisztultak, áldozatot mutattak be, és ahol az első éjszakát töltötték. Álmukban Aszklépiosz meglátogatta őket, és vagy meggyógyultak vagy megmutatta számukra a gyógyulás útját. A feltárások során számos orvosi eszközt találtak, mely bizonyítékot nyújt arra, hogy a szentélyben különféle beavatkozásokat is végeztek. A gyógyító központ körül más istenségek (Artemisz, Aphrodité) templomai álltak, valamint számos különféle épület szolgált szállás és egyéb kiszolgáló épületként.

színház A Tholosztól délre található a Gymnaszium, melyet négyévente, Aszklépiosz tiszteletére rendezett fesztiválok alkalmával használtak. Kőpadsorai mind a mai napig érintetlenek, s még egy rajtvonal is látható. A rómaiak még egy odeont is építettek hozzá, hogy itt rendezzék meg a fesztivál zenei versenyeit. A szentélytől távolabb, dél-nyugatra található a színház, melyet szintén Polükleitosz tervezett az i.e. 4. században.
A Harani hegy északi lejtőjébe épített 14000 néző befogadására alkalmas teátrum Aszklépiosz gyógyító szentélyére tekint. 55 sorban helyezkednek el az ülőhelyek, melyeket a diazoma azaz sétány választ ketté, alsó és felső részre. A magas rangú elöljáróknak és papoknak a teljes felső rész (melyet a római korban építettek a színházhoz) illetve az alsó rész első sorát tartották fenn, melyek ülőhelyei háttámlával is rendelkeztek. A többi néző a fennmaradó helyeket foglalhatta el (ülőpárnáról mindenki maga gondoskodott). A teátrum akusztikája hihetetlen. Úgy tervezték, hogy minden részéről tökéletesen, torzulásmentesen lehessen hallani azt ami a színpadon történik.

Epidavros
Epidavros szinház Epidavros szinház
Epidavros szinház Epidavros szinház
Epidavros szinház Epidavros szinház
Mivel a színház a szentélytől távolabb esik, sosem rongálták meg. Itt maradt fenn az egyetlen kör alakú ókori orkhésztra (színpad), bár az egykor a közepén álló oltár mára elveszett. A színészek két oldalsó folyosón, a paradoszokon közelítették meg a színpadot, mindkettő fölött monumentális kapu tornyosult, melyek pilléreit mára helyreállították. Az orkhésztra mögött, a nézőtérrel szemben állnak a szkéné maradványai, ahol a nézőket fogadták, és a proszkenion, melyet a szereplők a színpad kiterjesztéseként használtak. 1954-ben újra nézők ezrei élvezhették az epidavroszi színház fantasztikus akusztikáját Dimitri Mitropoulos és Maria Callas segítségével. A színház "falai" között rendszeresen tartanak különféle előadásokat. Az epidavrosi nyári fesztivál alkalmával június végétől augusztus végéig a görög drámák számos kincsével találkozhatunk.

Előadás