www.adamjzeneiskola.atw.hu    Ádám Jenő Zeneiskola, Alapfokú Művészeti Iskola - OM - azonosító: 040036

 
 

Gordonka

 
gordonka-cselló-kisbőgő
A gordonka olaszul Violoncello vagy röviden Cello, magyarul kisbőgőnek is nevezik.
A hegedü után a legdallamosabb – basszus – vonós hangszer, melynek hangja legközelebb áll az emberi hanghoz.
Hasonlóan a hegedű hangszercsalád többi tagjához (hegedű, brácsa, nagybőgő), ez a hangszer is négy húrral rendelkezik, melyek kvint távolságra vannak egymástól.
A nagybőgő és a mélyhegedű közt a közép helyet foglalja el alakjára és hangterjedelmére nézve. A régebbi viola di gamba (térdhegedű) hangszerből fejlődött ki, mely azonban kisebb volt.

Zenekarban és kamarazenei művekben nagy szerepet játszik, de mint szólóhangszer is, a hegedü után a legtökéletesebb és legdallamosabb.
Felhasznált irodalom: Pallasz Nagy Lexikon

 

A gordonkatanítás feladatai:


Megismertetni a tanulóval
  • a hangszer lehetőségeit, irodalmát, történetét,
  • a gordonka akusztikai sajátosságait,
  • a hangszer hangolását,
  • a hangszer és a vonó felépítését, részeit,
  • a bal kéz játékára és a vonó kezelésére vonatkozó jelzéseket,
  • a hangképzés főbb fiziológiai törvényszerűségeit,
  • a gyakran előforduló ritmusképletekhez szükséges vonóbeosztást,
  • a zenei alapkarakterekhez tartozó vonókezelést,
  • a gordonkairodalom legkiemelkedőbb alkotó- és előadóművészeit,
  • a vonós hangszercsalád többi tagját.
Alakítson ki könnyed hangszerkezelést:
  • megfelelő vonóvezetést, balkéz-technikát,
  • helyes, test-, hangszer- és kéztartást és tudatosítsa ezeket,
  • dinamikailag árnyalt, telt, színes, kifejező gordonkahangot,
  • differenciált hangindítást és hanglezárást,
  • laza, egyenletes ujj- és kartechnikát,
  • a kezek pontosan összehangolt mozgását.
A fentiek eléréséhez gyakoroltasson rendszeresen
  • hangsorokat és hangzatokat különböző figurációkkal és szólamszámmal valamennyi húron és fekvésben,
  • a felmerülő technikai problémáknak megfelelő mozdulatsorokat, ujj- és vonógyakorlatokat.
Fordítson figyelmet
  • a céltudatos gyakorlási módszer kialakítására,
  • a különböző vonásnemek elsajátítására,
  • a pizzicato-technikára,
  • az üveghangok megszólaltatására,
  • a megfelelő ujjrendek készítésére és a fekvések beosztására,
  • a hangköz- és akkordjáték sajátosságaira,
  • a lapról olvasási készség fejlesztésére,
  • a basszus-, tenor- és violinkulcs folyamatos olvasásának kialakítására,
  • a tudatos zenei memorizálásra,
  • a művek zeneileg igényes kidolgozására,
  • a rendszeres társas muzsikálásra.
Tanítsa meg a tanulókat a hangolási és a legalapvetőbb hangszer-karbantartási feladatokra.


Követelmények az alapfok évfolyamainak elvégzése után



Az „A”tagozat végén a tanuló ismerje
  • a hangszer és a vonó felépítését, részeit, hangszerének gondozását és megóvását,
  • a tanult anyagban előforduló tempó- és karakterjelzéseket, egyéb előadási jeleket, zenei műszavakat és ezek jelentését,
  • a tanult előadási darabok zeneszerzőinek nevét, a művek címét, és tudja helyesen kiejteni és leírni azokat,
  • a bal kéz játékára és a vonó kezelésére vonatkozó jelzéseket,
  • a hangsorok előjegyzését és ujjrendjét,
  • az egyes húrok és az egyes fekvések hangkészletét,
  • a hangképzés főbb fiziológiai törvényszerűségeit (a vonás iránya, a vonó sebességének, nyomásának és a hídtól való távolságának összefüggése),
  • a gyakran előforduló ritmusképletekhez szükséges vonóbeosztást,
  • a zenei alapkarakterekhez (dolce, grazioso, espressivo, risoluto) tartozó vonókezelést.
Legyen képes
  • a zenei anyagot életkora és egyéni képességei, illetve készsége szintjén kotta- és stílushűen, értelmesen tagolva, a zene folyamatát és összefüggéseit érzékeltetve, kifejezően megszólaltatni,
  • ujjrenddel és vonásjelzéssel gondosan ellátott könnyebb zenei anyagot mérsékelt tempóban lapról eljátszani,
  • szokatlan nehézséget nem támasztó könnyebb művet ujjrenddel és vonásjelzéssel ellátni.
Tudjon kottát olvasni basszus-, tenor- és violinkulcsban.

A „B” tagozat végén (az „A” tagozat követelményein felül)

A tanuló legyen képes tudásáról számot adni az alábbiak pódiumon történő bemutatásával:
  • dúr és moll skálák, hármashangzatok 3 oktávon keresztül, 3 #, 3 b előjegyzésig, tercek és szextek, az alsó fekvésekben kettes kötéssel is,
  • négy etűd (pl. Dotzauer: Etűdök II.),
  • egy preklasszikus szonáta lassú és gyors tétele,
  • egy előadási darab.


További követelmények a továbbképző évfolyamok elvégzése után



Az „A” tagozat végén

Tudjon a tanuló szép hangon, kifejezően koncertet, szonátákat, előadási darabokat eljátszani.
Legyen képes gazdagabb hangszínek és karakterek megvalósítására, virtuózabb darabok eljátszására.

A „B” tagozat végén (az „A” tagozat követelményein felül)

A tanuló legyen képes tisztán
  • 4 oktáv terjedelemben gyors tempóban egyenletesen skálázni,
  • hármashangzatokat, terceket és szexteket játszani,
  • p és f dinamikában kantilénaíveket megszólaltatni.
Tudjon
  • a magasabb fekvésekben is tartalmas hangot képezni,
  • kifejezően, minden ujjal vibrálni.
Legyen képes
  • gördülékeny fekvésváltások végrehajtására,
  • mérsékelten gyors tempóban egyenletes pergő-játékra,
  • zenei agogikák helyes kivitelezésére,
  • a jobb és bal kéz könnyed mozgásainak összehangolására,
  • a dinamikai árnyalatok megvalósítására,
  • a zenei alapkarakterek (dolce, espressivo, risoluto, grazioso) megjelenítésére.
Ismerje
  • az abszolút intonáció fogalmát szemben a temperálttal,
  • a különböző vonásnemeket és azok kombinációit.


27/1998. (VI. 10.) MKM alapján
csa



Tanár:
Várföldi Mátyás
Ha kiváncsi vagy ...