Mi is az a szolfézs tantárgy?
Röviden:
Énekgyakorlat, amely a hangképzést és a hangjegyolvasást segíti.
Feladata a hallás és ritmusfejlesztés, a hangjegyolvasás és írás tanítása.
Bővebben
Sulyok Gizella írásából:
A tanár feladata a növendékkel megszerettetni a zenét és elfogadtatni a tananyagot.
- A készségfejlesztés valamennyi ága kitartó türelmet, rengeteg gyakorlást követel és csakis akkor épül be a növendék tulajdonságaiba, ha élményszerű volt az óra.
- A szolfézsóra sokban különbözik az iskolai énekórától. Többek közt a szabad szerkezetében, valamint az óra elején kötelező osztályozó feleltetés elhagyásában.
- Ez azért lehetséges, mert minden egyes foglalkozáson, minden egyes tanulónak egyénileg is aktívan kell teljesítenie szóban, olvasásban, írásban, éneklésben,stb. egyaránt.
- A tanár és csoportja között, ha nyugodt légkör uralkodik, sokkal fogékonyabb és eredményesebb a munka. Kölcsönös bizalom jellemzi az órákat és örömmel elvégzik a kevésbé kellemes, de hasznos feladatokat is. Pl: hangnévvel, kézjellel éneklés
- A zenetanulás bizonyos adottságokat, meglévő képességeket feltételez, az eredmény nemcsak szándék, szorgalom kérdése. Időt, türelmet igényel.
Kizárólag pozitív példákkal illusztráljuk a helyes, elérendő utat! Szorgalmazzuk a minél több gyakorlást és ismerjük el a kevés eredményt is! Ne feledjük, a zeneiskolások zöme kedvtelésből tanul zenét, nincsenek szakmai ambícióik. A tanár legfőbb törekvése az legyen, hogy aki zenét tanul gyermekkorban, felnőtt fejjel koncertlátogató közönség, vagy zenét pártoló hivatalnok, stb. legyen!
- Nem vonatkozik ez a megállapítás a „B” kategóriás, tehát pályára készülő növendékre!
Rácsodálkozunk a szépségre. Ez az élmény megmarad életük végéig, rögzül a tudásuk a kiművelt készségekkel együtt.
Önálló zenei tárgy, sajátos vonásokkal és lehetőségekkel.
Évek fáradságos munkájának jutalma a gyerekek csodálkozó, ragyogó szeme és sokoldalúan kibontakozó, egyre gazdagodó személyiségük.
Hivatkozás: PARLANDO Zenepedagógiai folyóirat - Sulyok Gizella
csa