SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 02. - 23:55

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 349 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 24  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 01. - 15:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
TAMÁS BÁCSI!!!!

ez hihetetlen. de inkább írok privát. ami ide is tartozik: az első CO motorommal sehogyse boldogultam. pár másodpercet járt csak, és szétrázta a felfüggesztést (csehszlovák műanyag hajó volt, konzolon a motor, és légcsavar húzta). Tamás bácsi felcsavarozta a motort a papírdobozára, én meg kétségbeesetten néztem, hogy mi lesz a dologból - aztán jött a trükk, hogy nem kell a hengerfejet tövig becsavarni... én ugyanis azt is szépen becsavartam és ráhúztam :S

és akkor kérdésem lenne. az alany(ok): P40 gumimotoros, 60cm fesztávval, antik Model Airplane News tervrajzból. kettő épül, az egyiket szeretném CO-sítani... CO-sítsam, vagy semmi értelme? A tartályt hátra tudnám vinni a szárny fölé, így a súlyponttal valószínűleg nem lenne gond, az összsúly/motorerő viszont kérdéses...

így áll most, majdnem minden alkatrész kivágva (3 napig csak léceket szabdaltam), és az első törzset építem...

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 01. - 16:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Egy nagyon kicsit a fesztávolsága kevés ennek a modellnek, de ez nem olyan nagy baj!
A motor felerősítését 1-1,5mm replemezre méretezzed.
A tank a kabin első részébe kerűlne függőlegesen állva, vagy legfeljebb 12 fokkal előre döntve, de a súlypontnak a "végén" a szárny első harmadában kell lennie. Persze ez nem súlypont, csak a súlyvonal átmenő része, de a modellezők igy hívják.
A modell -súly complett ne legyen 95gr.-nál több. a mi verseny makett modelljeink általában 80 gr. " nehezek ".

Az első indítást egész felcsavart hengerrel kezd meg és türelemmel csavard lejebb mig elindúl a motor.
A berepítést is egész alacsony fordúlatszámon kell kezdeni, legfeljebb a lábad elé száll le előzör.
Nagyon lényeges, a motort lefelé 2 fokkal, jobbra 1,5-2 fokkal el kell húzatni. Ezt a beépítésnél, vagy utána alátétekkel lehet beszabályozni.

Jó munkát és lehet kérdezni!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 01. - 19:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Heist!

Van linked a gép rajzához? Megnézném. Egyszer már megküzdöttem
az alsószárnyas CO2 modell problémával, hát mit mondjak nem volt
egyszerű. Van egy két dolog, információ amit "átadnék", hogy ne
szenvedj vele annyit mint én. Először kegyetlenül megutáltam az
alsószárnyas CO2 modelleket, csak kínlódás volt az egész, de a végén
jók lettek. Nehéz kenyér volt, de a szerzett tapasztalat nagyon megérte.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 01. - 20:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
plans.aerofred.com -ról töltöttem, p40d1 p40d2 p40d3 p40d4 néven kell rákeresni, 4 oldalas. ha lesz időm feltölthetem. A4-es lapra nyomtatható, igaz az illesztéseknél helyenként pontatlan lesz, de nem vészesen. egyébként nagyon sok harci gép gumimotoros komplett rajza van venn az aerofreden a MAN-ból, nagy részüket Earl Stahl írta.

az alsószárnyas CO gépről jöhetnek itt az infók, szerintem más is kíváncsi rá! de írok email címet PM-be.

Tamás bácsi! ha a kabin első részébe teszem, akkor a szárny második harmadába kerül a tartály, nincs nagyon hátul? a 12fok miért fontos?
megcsinálom először a gumimotorost teljesen, akkor majd kiderül, hogy milyen súlya lesz.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 01. - 20:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia!

Addig nem akartam írogatni amíg nem láttam a rajzot, mert lehet,
hogy a gép tervezői is megoldották ezeket a gondokat és akkor minek
belevariálni.

Megnyitottam az ajánlott oldalt, de ebben én nem tudok kiigazodni. Nem
tudnál valami közvetlen linket adni?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: tervrajzok
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 02. - 1:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
feltöltöttem, mert direktben nem tudtam linkelni rendesen (ezért írtam a keresést). kattinthatóak.

Kép Kép Kép Kép

valami bukta biztos van a dologban, nem nagyon láttam még harci gépet co-sban... :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 02. - 7:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A lényeg, hogy a súlypont helyén legyen a végén!!!

Azért fontos a tartály függőleges, vagy legfeljebb!!! 12fokos döntése,
MERT FOLYDÉK VAN A TARTÁLYBAN ÉS AZ BEFOLYHAT A MOTORBA!
FOLYDÉKKAL NEM MEGY A MOTOR, ELŐSZÖR A FOLYADÉKNAK EL KELL GÁZOSODNIA A PÁROLGÁS UTJÁN!

Én nem kezdenék mélfedelű modellel! Nézd meg a valódi Cessnát, 80 éves nénikék is vezetik az USA-ban!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 02. - 8:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Heist!

Az egyik legkomolyabb probléma ezeknél a gépeknél a nagyon kis
stabilitás. Gyakorlatilag a három tengely közül csak a függőleges tengely
körüli stabilitás mértéke megfelelő, de a hossz-, és kereszt-tengely
körüli stabilitás mindenképpen rossz lesz.

Az első probléma a kereszt tengely körüli stabilitás mértéke. Ezek a
gépek nagyon nehezen beállíthatóak stabil repülésre, mert ha a súlypont
jó helyen is van, akkor is minden kicsi széllökésre elkezdenek erősen
pumpálni. Ha a motor lehúzatása nem megfelelő akkor meg valami
borzalom amit művelnek. Felmegy majdnem függőlegesbe aztán átesik.
Sokkal érzékenyebb az ilyesmiremint más gépek. Ez abból adódik, hogy
alsószárnyas, rövid a farokrész és kicsi a vízszintes vezérsík. A megoldás
, hogy csalni kell a szárnnyal. Jó nagy "V" állás kell neki (szerencsére a
rajzon is így van), és ha nagyon nem lehet beállítani akkor növelni
kell a vízszintes vezérsík felületét. A nagy "V" állás miatt a szárny
nyomásközéppontja feljebb kerül, és az alsószárnyas kialakítás okozta
instabilitás mértéke csökken.

A másik a hossztengely körüli stabilitás mértéke. Mivel kicsi a fesztáv
és a szárnyfelület is, a légcsavar meg nagy a gép nagyon hajlamos az
orsózásra. Ezt is nagyobb "V" állással lehet kompenzálni, de ez
általában kevés szokott lenni, ezért mindenképpen mozgatható és
tetszőleges állapotban rögzíthető csűrő kell a szárnyakra !!!!! A gép
lefordulását ezzel lehet csak megakadályozni. Az oldalkormánnyal nagyon
óvatosan kell bánni, mert könnyen átejti a gépet. Ezeknek a gépeknek
nincs ingastabilitása, ezért sokkal nagyobb aerodinamikai stabilizáló
erőkre van szükség mint egy felsőszárnyasnak. Ennek az a
következménye, hogy a gép viselkedése sebességfüggővé válik. Nagy
sebességen stabilan repül (nagy aerodinamikai erők keletkeznek) kis
sebességen viszont bizonytalanná válik. Ezért kicsit orrnehéznek kell
lennie, hogy mindíg legyen sebessége. Belassítani (hátsó
súlyponthelyzettel) nem szabad, mert instabil lesz.

Következő probléma a gép mérete és súlya. Túl nagy a felületi terhelés.
Ezért a gép gyorsan kell, hogy repüljön. Ami jót tesz a stabilitásnak, de
a repidőt nagyon lecsökkenti, ráadásul magas motorfordulatot kell
állítani, ami nagy precessziós nyomatékot okoz. A gép sebességét a
lehető legkisebbre kell beállítani, amikor még stabilan repül. Viszont a
kis szárnyak miatt ezt gyakorlatilag nem lehet elérni. Erre egy megoldás
van: a szárny felhajtóerő tényezőjének emelése. Ehez viszont át kell
tervezni a szárnyat. A rajzon lévő szárnyszelvény helyett egy megfelelő
Benedek féle szárnyszelvény alkalmazásával jelentősen csökkenthető a
gép sebessége.

További trükkök vannak az építésben is. Először is a szárny alját vagy
két rétegben kell borítani, vagy a japánpapírnál erősebb anyagot kell
használni. A felsőszárnyas gépekkel ellentétben ezek a gépek nem a
törzsre, hanem a szárnyra szállnak le. Így a legkisebb száraz fűszál
is lyukat üt a szárnyba. Nem is beszélve nagyobb gazokról, galyakról.
Ezért kell erősebb burkolat a szárnyak aljára.
Aztán a futóművek kérdése sem egyszerű. Mivel ezek a gépek
lényegesen gyorsabbak mint a nagy fesztávú felsőszárnyas társaik, a
leszállások is gyorsabbak és "erőszakosabbak". Így olyan futószerkezet
kell ami ezt kibírja. Vagy egyáltalán nem raksz rá futót, vagy olyat tegyél
ami a kis erőhatásokra is elhajlik, kifordul. Aztán könnyen visszarakható.
A fix , merev futó biztosan ki fog törni. Olyan masszívat meg nem
csinálhatsz ami nem törik ki, mert a gép összsúlya ezt nem engedi meg.
Én 0,8 mm-es acélból készítettem a futókat és egy gumigyűrű alá
van befeszítve, így leszálláskor hátracsuklik. Nem is az a legnagyobb
baj ha kitörik a futó, hogy a futószár sérük, hanem az, hogy viszi
magával a gép alját is. Eltöri a törzset is. Ezért jó a flexibilis futószár.

Ha eszembe jut még valami megírom.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 02. - 8:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Kötelező olvasmányok:

http://users.atw.hu/sry/cikk02.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk03.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk04.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk60.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk33.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk38.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk147.htm
http://users.atw.hu/sry/cikk152.htm

Aztán még érdemes itt nézelődni:
http://users.atw.hu/sry/COmakett.htm
http://users.atw.hu/sry/co2szab.htm
http://users.atw.hu/sry/Be60.htm
http://users.atw.hu/sry/beki.htm

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 02. - 15:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
a 12fokot tartom akkor, nekem 30 körül rémlett.

köszönöm az olvasmányokat, nagy részüket már olvastam! ha jól emlékszem, akkor Tamás bácsi irománya megvan valahol az egyik újságomban. :)
a futóműkérdést átgondolom, és lehet behúzott 'futómű' lesz...
a vezérsíkok eleve jóval nagyobbra vannak tervezve (és külön jelölve a scale vonal). nem hiszem, hogy versenyeznék vele, így a nagyobb a szimpatikus...
csűrőt hogy csináljam állíthatóra? le tudom 'vágni' és úgy rögzíteni, de ezzel nagyon sok grammot adnék hozzá szerintem.
a vezérsíkoknál kartonzsanérra gondoltam, de bonyolultabb megoldásokra is nyitott vagyok
egyáltalán... jó fórumba irogatom a kérdéseket ? :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 02. - 18:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Sajnos ismét " feladatot " kell, hogy adjak, tüzetesen át kell nézni valamennyi CO Topic-ot, mert mindenre választ ad!
Pl. Két modellen van csak csürő a többin nincs! Én lustaságból is nem teszek rá csűrőt. Ez nem ellentétes SRY mester leirásával, csak Ő sokkal precizebb, mint én!
A másik ok, hogy a startnál nincs hatása a csűrőnek az alacsony sebesség miatt. A beálítás finomítására az oldal és magassági kormányok elégségesek, DE A LEGLÉNYEGESEBB A LE ÉS OLDAL ELHÚZATÁS - MÁRMINT A MOTOR - BEÁLLÍTÁSA, és ennek VÁLTOZTATÁSA!
Nincs zsanér, hanem lágy, vagy kilágyított gombostű. Van aki kicsi lágy fémlemezt alkalmaz zsanérnak, mivel a beállítás után ott is kell maradnia a kormánylapnak, ahóvá állítottad!
Nem függőleges tartályt nem lehet teletölteni, ez is probléma.
Persze, ha nem versenyzel ez nem olyan nagy baj!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 03. - 10:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tamás bácsi! olvasom én mindet, ahogy időm engedi!!! :) soha rosszabb feladatot!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: időzítés
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 04. - 2:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
nem találtam semmi leírást az időzítésről! nézegettem az épített gépeket, de nem sikerült kibogozni. a gépek egy részén felbillen az egybeépített csillapító és vezérsík is, másokon csak a csillapító. ez a P40en biztos, hogy nem kivitelezhető...
ha jól látom, a Bestiolán a kormányfelületek zsanérozva vannak, és 'csak' azok térnek ki időzítve. az oldalkormánynál látom is az egyik oldalon az elégő rögzítést, a másik oldalon a megfeszített gumit, és a tűket, amik 'egyenesben' tartják. de a magassági kormánynál csak a tűket, és az elégő rögzítést látom, a másik oldal gumizását nem, illetve ennek a tüskéjét sem.
szóval, *fejvakarás* :?
(az igazat megvallva az sem fér a fejembe, hogy felcsapott farokrésszel mit csinál a gép, hogyhogy nem kezd el átesni, de ezt a részét elhiszem! :) )
lehetne-e erről egy okító leírást ? :)
illetve kérdezném, hogy nekem mi a javallott megoldás?
másik kérdés, hogy megépítsem-e a farokrészt úgy, ahogy a rajzon van - 1,5es balsa keret, és a bordáknál alul-felül léc rátéve, majd profilra csiszolva? azt olvastam, felesleges vacakolni vele... ;)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 04. - 6:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Nos az időzítés!

Az eddig felsorolt "alsószárnyas" problémák után gondolom nem okozok
nagy meglepetést azzal, hogy az alsószárnyas CO2 modellek rosszul
repülnek. Ha sikerül a 60 másodperceket kirepülni vele akkor az már
nagy dolog. Mivel nagyon instabilak a termikeket sem szeretik. Amíg a
felsőszárnyas gép szépen "beül" a termikbe és emelkedik-emelkedik,
addig ezek az alsószárnyasok megbillennek, átesnek és nagy
pumpálásokkal veszítik a magasságot ezerrel. Kis túlzással elmondható,
hogy a kis szárnyfelületű, alsószárnyas CO2 modell addig repül amíg
jár a motor. Utánna gyors és meredek ereszkedés következik.

Így aztán túl sok szükség nincs is az időzítésre. Nekem egyik
alsószárnyas sem volt időzítve és (sajnos) soha semmi jelét nem
mutatták, hogy el akarnának menni világgá. Ahogy lejárt a motor
megcélozták az anyaföldet olyan 30 fokos szögben. Egyszer volt hogy
motorleállás után szintben repült egy pár 10 métert, de ez nyáron volt
olyan időben amikor a nagy 2 m fesztávú vitorlázómmal gumizásból
műrepültem. Úgy ment felfelé a vihornya mint a lift, olyan emelések
voltak. Na ebben az intenzít termik-kéményben tudott egy kicsit szintben
repülni az alsószárnyas CO2 modell.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 04. - 14:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
ez azért jó hír... biztos mindenkinek megvan a rákfenéje, én az időzítéssel nem vagyok jóban! viszont japánpapírozni szeretek! perverz ?
de mostmár akkor is érdekel, hogy a Bestiola magasságija mit csinál :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 349 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 24  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség