Üdvözöllek az oldalamon        

            A lovakat csak szeretni lehet!   

        

Főoldal

www.lovak-ponik.atw.hu

 

Az ősi lovak

A lovak története

A lovak rokonai

A lovak ősei

 

Ismertetőjegyek a lovon

Ismertetőjegyek a fejen
Ismertetőjegyek a lábon

 

Lónevek / Lószínek

Lónevek
Lószínek

 

Viselkedéstan

A lovak hangulata
Bakkolás

 

Hogyan értsük meg a lovakat?

A lovak érzékszervei

A lovak nyelve

 

Egyéb dolgok

Lovas viccek

Lovas versek

Hogyan alszik a ló?

Lovas szótár

Lovas teszt

Lovasterápia

 

Tudtad????

A legelésző lovak megfigyelésével gyorsan el lehet sajátítani a lovak viselkedésének alapjait.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A lovak története

 

"Lehet, hogy a kutya az ember legjobb barátja, de a ló volt az, mellyel civilizációt hoztunk létre." - tartja a mondás utalván a ló szerepére a különféle emberi kultúrákban. A ló lehet munkatárs, bajtárs, barát és státusszimbólum is.

 

 Mikor az ember elösször fogta be a lovat, sokkal inkább szüksége volt a ló gyorsaságára, mint fizikai erejére. Ekkor még a nehezebb munkákat az ökrökkel végezték.

Az ökröket egészen a 19. századig alkalmazták a munkában. Mivel, húsukat is igen igényelték így az ökröknek kettős hatásuk volt.

11. században megjelentek a Normanok. Hatalmas sikereket ért el. Ám káprázatos sikereinek egyik titka destrier néven ismert katonai lónak köszönhette. Napjaink igáslovai Észak-Európából származtak. Évszázadokon át szentségtörésnek számított volna az, ha a hadviselés helyett valami más munkára fogták volna. Egy lovag büszkesége volt egy ilyen ló, legbecsesebb tulajdonának számított. Az ok, ami miatt elterjedésük és használatuk korlátozott körű maradt: nem ismerték a megfelelő szerszámzatot. A kumet (szerszám) egészen a középkor végéig nem terjedt el. A nehéz lovakat a lovagi harcmodor megszűntette folyamán, felmentették a háborús szolgálat alól. A harcokban a lovak fő erénye a gyorsasság és a mozgékonyság volt.

 

Szekerek és fogatok:  

A csatamezőkről „leszerelt „/lásd. Leváltott öregebb lovak/, a királyi hintók előtt látjuk viszont. 1564-ben Erzsébet királynő miatt létrejött a lócserélés, amit lóváltásnak is hívtak. Ez azért volt jó, hogy egy bizonyos táv után a fáradt lovakat friss kipihent lovakra cserélték.

Ekkor vezették azt is be, hogy a kocsikat hat ló húzza. Ez még tartott egészen a 16. század végéig is. Miután az utak megjavultak megjelentek a színen a málhás lovak is, amiket vasút építésre is használták. A 18. században jelent meg a mezőgazdaságban a nagy teherbírású lófajta, amely már megerőltetőbb fizikai igénybevételének is meg tudott felelni. Ekkor már a célszerűbb tenyésztés lehetővé tette, hogy az igáslovak számát megnöveljék.

A gépesítés forradalma megkívánta, hogy az ökröknél könnyebben alkalmazkodó lovat használjanak. Ez a 18. századtól egészen az első világháború kitöréséig tartott ez az időszak. Hamarosan majd olyan szekereket, kocsikat gyártottak Ausztrália, Euróba –ba, hogy a legjobban megfeleltek az adott terület munkaigényeinek és alkalmazkodtak a helyi talaj, és időjárás viszonyainak. Ezt a legjobb kerékgyártómestereinek köszönthetjük.

Hamarosan az Egyesült Államokban olyan arató-csépelő gépeket vezettek, amelyek öszvérekből és lovakból állt. Ez a fogat 30-as válogatott kis csapatból állt.

A legelső olyan közlekedési eszköz amely, megfelel a kocsi meghatározásának, Tutanhamon fáaró birodalmi hintója volt. Ezek után egészen a 16. századig nem találkoztunk személyszállító lovas kocsival. A Lovas kocsi szó a Magyarországi Kocs községről kapta a nevét. A 18. század mérnökeinek az első tengellyel rendelkező, könnyen irányítható, könnyű, jó rugózású kocsi és fogat csak álom volt.

A 18. század után a nagy tömegű igáslovat visszairányították a paraszti gazdaságokba. Helyüket a gyorsabb és finomabb felépítésű lovak vették át. Olyanok, mint például a: Cleveland, bay-i, klabrudi, oldenburgi, fridricksborgi. 1784-ben az angol postakocsi forradalmasította a személyszállítást. A 18. század közepén lovat használták az olaj és a szöllő préselésekre. Ekkor indultak el a bánya lovak sanyarú élete is . A legutolsó lovat 1972-ben nyugdíjazták. Az ipari forradalomhoz a lovak jelentős mértékben hozzájárultak.

Lassan az évek múlásával, ahogyan a vonat útvonalat befejezték, a ló munkaereje egyre inkább feledésben merült. Már nem volt úgy a lóra szükség. Viszont ekkor kezdték el leginkább a hátas ló munkájának a bevezetését, ami egészen a mai napig tart.

Ma már fahordásra, szekerezésre használják. Egyre inkább versenyeznek a lóval.

 

A hátaslovak:

    

 

A 17-18. században, mint a hölgyek, mint az urak számára igen közkedvelt eszköze volt a közlekedésnek. Ezt majd végül már csak a cowboyok tartották.

   

A ló a művészetben :

 

 

Kétségtelen, hogy a művészetekben a ló, mint az ember társa jelenik meg.

A művészetben nem arra figyeltek, hogy milyen volt maga a ló munka közben, vagy betörve, hanem arra, hogy milyen a külleme a szabadban. A ló szabadság érzete, szabad mozgása, igen sok művészt megihlettek már az évek során. Viszont nagyon sokáig a küllem ábrázolása nagy problémát jelentett a festők számára. Amit viszont az évek során, megpróbálták, kifinomítani.

 

Forrás: www.

A lovak tartása

Pataápolás
Csutakolás, lemosás
Lóbetegségek
Fogak és paták
Téli lótartás
A lovak takarmányozása

 

Lovaglás

Felülés, leszállás 
Futószárazás
Lovardai lovaglás
Terepen lovaglás

 

A lovak jármódjai

Lépés, ügetés, vágta

      

A lovak fajtái

A lovak fajtái
Amerikai lófajták
A musztáng
A törpelovak

 

Lovas felszerelések

A lovas felszerelése
Kantár
Zabla
Nyereg
Hám
Kengyel
Kötőfék

 

 

Ha nekem lovam lenne...

Ha nekem lovam lenne,
Rengeteket lennék vele,
Ha beteg,az álmára én vigyáznék,
Ha szomorú volnék, vigasztalásért hozzá fordulnék.

Ha nekem lovam lenne,
Engem ő a fellegekbe vinne,
Szárnyalnánk fenn,fenn az égben,
És mindent megadnék,amit kérne.

Ha nekem lovam lenne,
Tudásom csak úgy növekedne,
Eredményem mind közül kitünne,
Mindenkit lehagynék gyorsan ügetve,

S anyukám ezt elhinné,
Holnap már a nyergemet vi