|
Szerző: Antal
Péter
1
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Az időmérés a társadalomba szerveződés
után az emberiség egyik legősibb műszaki
problémájaként jelentkezett. Már az
óegyiptomiak használtak napórát, majd
víz és homokórát. Ezek azonban vagy nagyon
helyhez kötött (nap és vízóra), vagy
nagyon pontatlanok (homokóra), és emellett a
napóra kivételével állandó
felügyeletet igénylő eszközök voltak. A
problémát a mechanikus óra megjelenése
oldotta meg.
mechanikus óra története egészen az
ókorig nyúlik vissza már ekkor
készültek olyan vízórák, amelyek
komoly mechanikus szerkezeteket is tartalmaztak, voltak zenélő,
táncoló szobrocskákat mozgató stb.
órák. De maga az idő mérésére
még nem alakultak ki az óraszerkezet egyenletes
lefutását lehetővé tevő gátszerkezetek.
Vannak bizonyos jelek, emlékek arra, hogy a kora
középkori Kínában jóval
Európát megelőzően megjelent valamiféle mechanikus
óra, de az első ezredforduló utáni fokozatos
konfuciánus befelé fordulással Kína lassan
elfelejtette a már elért technikai
vívmányait is. Ezért az óra
kifejlődését nyomon követni az európai
kultúrkörben lehet.
Maguk a kerékáttételek nem voltak ismeretlenek
már az ókorban sem, a görögök
készítettek műszereket nem is egyszerű fogaskerék
áttételekkel, és a fogaskerekes
áttételeket a római korban is
használták, például a már ekkor is
létező vízimalmokban. És a már
említett mechanikus kiegészítésekkel
bíró víziórák is meglepően
összetett mechanizmusokat tartalmaztak. De az igazi mechanikus
óra szükségessé tett egy olyan szerkezetet,
amely az óramű lefutását egyenletessé
teszi. Voltak próbálkozások forgó
széllapátos, ide-oda billegő higanyt csepegtető teknős
stb... konstrukciókra, de sem a pontosságuk, sem
megbízhatóságuk nem tette lehetővé ezek
gyakorlati felhasználását. Az első valódi
gátszerkezetnek nevezhető mechanikus gátlómű az
ún.: foliot volt, amely az ún.
orsó-gátszerkezettel és
súlyhajtással kombinálva az első valódi
mechanikus óra megjelenését lehetővé tette.
Foliot:

Bár minden mai mechanikus óra alapja valahol ez a
szerkezet, de jelentősége ellenére nem tudjuk biztosan,
ki volt a feltaláló, bár vannak irodalmi adatok
arra, hogy Gerbertus magdeburgi püspök - a későbbi II.
Szilveszter pápa - volt a feltaláló, 996
környékén. Mindenesetre biztos, hogy róla
írásos emlékek már az 1200-as
évekből is vannak, és a foliot valamint az
orsó-gátszerkezet egészen a 19. századig,
tehát legalább 600 éven keresztül
gyakorlatilag változtatás nélkül
használatban volt. A foliot egy ide-oda lengő vízszintes
rúd volt, amelyet tehetetlenségi
nyomatékának változtatásával
lehetett "finomhangolni". Ezt a
nyomatékváltoztatást a rúdon levő
súlyok mozgatásával, kijjebb-beljebb
helyezésével oldották meg. A foliot
alapkonstrukciója helyhez kötött órához
volt alkalmas. Ezen korai órák
hajtásáról súly gondoskodott. Ez
természetesen nem volt hordozható órához
alkalmazható. Az acélművesség
fejlődésével képesek lettek olyan vékony,
szívós acélszalagot készíteni,
amelyet feltekercselve jelentősebb energia
tárolására is alkalmas rugót kaptak,
és a foliot az orsó-gátszerkezettel és a
rugóhajtással kombinálva már
hordozható órát eredményezett. Peter
Henlein műveként 1500 körül megjelentek az első
hordozható órák, az ún. "nürnbergi
tojások". Ezek a zsebórák ősei voltak. Itt a
foliot hordozható kivitelét alkalmazták, amely
formája miatt a "kanálbillegő" nevet kapta. Mivel ebben
az időben a billegő visszatérítéséről
gondoskodni képes hajszálrugó még nem
állt rendelkezésre, ezért két
disznósörtét alkalmaztak
ütközőrugóként.
Kanálbillegő disznósörte
ütközőkkel:

Érdemes megnézni egy
ilyen,
korabeli hordozható órát, amely a cseh Jacob Zech
műve. Ez az óra mintegy 7-8cm átmérőjű, már
hordozható méretű és súlyú volt,
hasonló átmérőjű, mint egy mai
ébresztőóra, csak kétszer olyan magas. Mint a kis
képen látható, percmutatót itt még
nem alkalmaztak, a pontosság ezt nem tette
értelmessé. Az óra szerkezetébe pillantva
látható jobbra fent a rugóház, balra tőle
egy kiegyenlítő csiga (lásd később). A kettőt
eredetileg bélhúrral kötötték
össze. A csiga négyszögletes tengelyére
lehetett illeszteni a felhúzó kulcsot. A
kerékrendszer közepén vízszintesen van
csapágyazva az orsó-gátszerkezet gátkereke,
és a középpontban látható az ide-oda
lengő foliot. A foliot karjaira csavarmenetet vágtak, és
ezen elcsavarva a két súlyt lehetett az
órát behangolni. Az egész szerkezet
jócskán a szános eszterga
feltalálása előtt, teljesen kézi munkával
készült, úgy 450 évvel ezelőtt!

1
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|