|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
A fentieket
összegezve tekintsük át az ismertetett
gátszerkezeteket, fő tulajdonságaik alapján
csoportosítva:
Visszavezető
gátszerkezetek:
orsójárat, Clement, Brocot stb. gátszerkezet
(ingához)
Ezek, mint a -
korábban látható -
sémáikról is kiderül, a gátló
(inga, foliot, billegő) teljes lengése alatt kapcsolatban vannak
az óraművel, és visszalengésük
folyamán egy kicsit visszafelé is mozgatják a
gátkereket. Ez fékezi a gátló
lengését, és nagyon lerontja a pontosságot,
ráadásul a meghajtó nyomaték
változása jelentős mértékben
befolyásolja a lengésidőt!.
Nyugvó-súrlódó
gátszerkezetek:
cilinderjárat, duplex járat,
ollós gátszerkezet, Graham horgony stb. (ingához)
Ezek gátlói
már nem mozgatják ide-oda a
gátkereket, de mindvégig súrlódnak a
gátkerék fogaival. Mivel ez a
súrlódási erő függ a meghajtó
nyomatéktól, ezért az ezek
lengésidejét is befolyásolja. De ez a hatás
sokkal kisebb, és megfelelő minőségű
kivitelezésnél a visszavezető
gátszerkezeteknél sokkal pontosabbak lehetnek. Az
ingás Graham járat ezért alkalmas nagyon nagy
pontosságra is, hiszen az inga lengésszöge igen
kicsi, és ugyanakkor a tömege relatíve nagy,
így nagyon precíz kivitelezés esetén
(csiszolt acél gátkerék, rubinkő horgonyok) nagyon
kicsi a fékező hatás, és mivel a
precíziós ingaórák
súlyhajtásúak, így nem változik a
meghajtó nyomaték, tehát a
súrlódási erő is állandó. Erre pedig
az óra beszabályozható.
Szabad gátszerkezetek: horgonyjáratok,
kronométer gátszerkezet, ingánál a
Rieffler, Strasser, Jürgensen stb. gátszerkezetek
Itt a gátló
a lengés zömében szabadon
mozog, csak a gátszerkezet továbbításakor
és a lendület felvételekor érintkezik az
óraművel, ez általában csak töredéke a
teljes lengési szögnek. Jól
szabályozhatóak, megfelelő kivitel mellett
kiváló pontosság érhető el velük. A
meghajtó nyomaték elvileg csak kis
mértékben befolyásolja a gátló
lengésidejét, de nagy precizitású
szerkezetekben itt is alkalmaznak olyan
kiegészítéseket, amelyek egyenletessé
teszik a meghajtó-nyomatékot.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|